PROJEKTMENEDZSMENT
Projektmenedzsment a stratégia megvalósításának eszköze. Projekt egy-egy konkrét stratégiai program vagy részprogram.
Stratégiák hierarchiája Külső belső tényezők Jövőkép Célkitűzések Konkrét célok Stratégiai programok Projektek
Programok csoportosítása Beruházási pr. Új létesítmény, rendszer létrehozása Kutatási és fejlesztési pr. Új termék, technológia, piac Szellemi szolgáltatások Dolgozók képzése
Program menete Projekt elvállalása Meghatározás Tervezés Kivitelezés Átadás Értékelés
Projektszponzor Erőforrások feletti rendelkezés Képviselet ellátása Ellenőrzés Engedélyek megadása Értékelés, változtatás Értékelés irányítása A projekt lezárása Programmenedzser A csapat megszervezése Tervek előkészítése Motiválás Projektszponzor tájékoztatása Jelentések készítése Folyamatos „jelenlét”
Programok lehetséges kockázatforrásai 1. Emberi5. Jogi 2. Technikai6. Fizikai 3. Politikai7. Környezeti 4. Pénzügyi KOCKÁZATI JEGYZÉK FeladatMi hiúsulhat meg Kockázat értékelése Érintett paraméte- rek Korai figyelmez- tető jelek Megoldás
Menedzselés Ha egyedül dolgozunk Napi célok Időbeosztás Készüljünk fel a nehézségekre Jelöljük ki a „lelkiismeretünket” Csapat menedzselése Egyensúly megteremtése a teendő az egyén és a csapat között Feladatok kiosztása időben, egyértelműen
A projekt átadása Folyamatos kapcsolattartás a megrendelőkkel Egyeztetés, folyamatos informálás A termék bemutatása A végleges felhasználó betanítása Ügyfélszolgálat
KONFLIKTUSKEZELÉS
Konfliktus Ha két vagy több érintett fél közül valamelyik azt érzékeli, hogy mások negatívan viszonyulnak valamihez, ami számára fontos.
A konfliktus megítélése HAGYOMÁNYOS VEZETÉS MODERN VEZETÉS Negatív jelenség Szervezetek természetes velejárója Elkerülendő rossz Bátorítják a felszínre kerülést Harmóniát kell kialakítani A konfliktus harmónia egyensúlya
A konfliktus kialakulásának folyamata 1. Megelőző helyzet 2. Konfliktus észlelése 3. Konfliktus kezelési módja 4. Konfliktus alatti tényleges viselkedés 5. Következmények
A MINŐSÉG KÉRDÉSEI
A minőség meghatározása „Az egyformaság és a megbízhatóság előre látható szintje alacsony költségek mellett és a piacnak megfelelően.” – Deming „Ami megfelelően használható.” – Juran „Megfelelés a követelményeknek.” – Crosby „Jó minőség az, ha rendelkezünk azokkal a technikákkal és specifikációkkal, amelyek lehetővé teszik, hogy a vevő kimondott és látens igényeit kielégítsük.” – General Electric
A minőség fejlődése TQM MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI RENDSZER GYÁRTÁSKÖZI ELLENŐRZÉS: mintavételes ellenőrzés VÉGELLENŐRZÉS: minden darabos ellenőrzés MENNYISÉGI KÉRDÉSEK: nem minőségi kérdések