Biztosítóberendezések szerkesztése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

A MINŐSÉG MEGTERVEZÉSE
Összefoglalás Hardver,szoftver,perifériák Memóriák fajtái
A műszaki hibák szerepe a közúti balesetekben Az EU hatástanulmányának eredményei.
Földházi György osztályvezető vasútbiztonsági osztály
A BIZTONSÁGTECHNIKA ALAPJAI
Információbiztonság vs. informatikai biztonság?
Elektronikus készülékek megbízhatósága
Váltóállítás egyedi inverterrel
2005. Operációkutatás Ferenczi Zoltán. Széchenyi István Egyetem Operációkutatás eredete •második világháború alatt alakult ki •különböző szakmájú emberekből.
8. A Föld történetének időbelisége, órája
E-learning és a multimédia
Validálás & verifikálás
MÁV Zrt. Biztonsági Igazgatóság Vasútbiztonsági Osztály
Fenntartás, karbantartás
Közút-vasút keresztezések biztosítási módjainak összehasonlítása
Műszaki okú kockázatok kezelése a közlekedésben
MŰSZAKI MEGHIBÁSODÁS? - Avagy mi okozhat műszaki meghibásodást
ANDRÁSHIDAI ELÁGAZÁS – FEBRUÁR 11.
A MÁV Zrt. helyzete és szerepe a vasúti közlekedés biztonságában
Szoftvertechnológia Ember-gép rendszerek. Mit értünk rendszer alatt? Kapcsolódó komponensek halmaza – egy közös cél érdekében működnek együtt A rendszer.
Szoftvertechnológia Rendszertervezés.
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
Operációkutatás eredete
Új kihívások a katasztrófavédelemben
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Karbantartási tevékenység felmérése és fejlesztése
Munkahelyi egészség és biztonság
Érintésvédelem Készítette: Szántó Bálint.
Mediátor képzés Kártérítés.
Nagy rendszerek biztonsága
Ipari Katasztrófák3. előadás1 A technika. Ipari Katasztrófák3. előadás2 A technológia kialakulása 1.Alapkutatás: a természettudományos össze- függések.
Ipari katasztrófáknyomában 6. előadás1 Mélységi védelem Célok: Eszközök meghibásodása és emberi hibák esetén bekövetkező meghibásodások kompenzálása A.
SafePack rendszer bemutatása. Mi jellemző a konyhai takarításra? A konyhai munka sokszor veszélyes és sok piszokkal jár Az angol nyelvet mint fő nyelvet,
Gyűjtősínek Jenyó Tamás 2/14 E.
Villamos hálózatok védelmei Lapsánszky Balázs 2/14.E.
Üzemzavarok fajtái (Zárlatok és a Túlterhelés)
Pesti Béla MÁV ZRt. Pályavasúti Üzletág
BME Közlekedésautomatikai Tanszék
Vezérlés Ha a szakasz modellezhető csupa kétállapotú jellel, akkor mindig alkalmazható vezérlés. Lehet analóg jellemző (nyomás, szint, stb.), de a modellhez.
Ellenőrzés, karbantartás, felülvizsgálat
Információs rendszer fejlesztése 4. előadás
Minőségbiztosítási ismeretek
Aknaajtók Szerkezet és biztonság. Aknaajtók.
Megbízhatóság és biztonság tervezése
TEROTECHNOLÓGIA Az állóeszközök újratermelési folyamata.
1 Számítógépek felépítése 13. előadás Dr. Istenes Zoltán ELTE-TTK.
Adatbiztonság, adatvédelem, kockázatelemzés
2003. május 21. ÜZLETMENETFOLYTONOSSÁG ÉS KATASZTRÓFA ELHÁRÍTÁS TERVEZÉSE Jakab Péter igazgató Magyar Külkereskedelmi Bank Rt. Bankbiztonság.
Az árjegyzés rendszere Magyarországon Cselényi György július 2.
Rétlaki Győző TEB Központ
Emelt sebesség Alapok Rétlaki Győző TEB Központ.
Rétlaki Győző TEB Központ
Rétlaki Győző TEB Központ
Biztosítóberendezések szerkesztése
Kényszer menetirányváltás
Rétlaki Győző TEB Központ
JELZÉSI RENDSZEREK Követelmények, osztályozás 2.Jelzők műszaki jellemzői 22 A jelzők vezérlése és ellenőrzése 3.Jelzési rendszerek alapelvei 4.Redundancia,
Biztosítóberendezések szerkesztése
Rétlaki Győző TEB Központ
Emelt sebesség Állomási sorompó
Biztosítóberendezések karbantartása
Biztosítóberendezési ismeretek Szigetelések elhelyezése Rétlaki Győző TEB Technológiai Központ.
Rétlaki Győző TEB Központ
Biztosítóberendezések szerkesztése 3
Vonatveszélyeztetés Sopron állomáson Dávid Béla üzembiztonsági szakért ő vasúti balesetvizsgáló GYSEV Zrt. KBSZ nap –
A munkaidő beosztása a 2003/88/EK irányelv tükrében
Hiba, hibajavítás, tévedések kezelése
Villamos kötések,érintkezők, kapcsolók
Általános szabályok-targonca
Előadás másolata:

Biztosítóberendezések szerkesztése

A közlekedési rendszer veszélyforrásai Pl. ha a váltó nem arra áll… Vagy a fék nem úgy fog…

1991 Macs (Vörös bejárati jelző meghaladásának következménye) Forrás: Internet (Bárdos Imre)

Az emberi hiba Bonyolult folyamat Monotonitás Feledékenység Beidegződés Fáradtság Betegség Figyelemelvonás stb

Ok-következmény analízis: a személyi feltételek hatása (pl. fáradtság)

A baleset elkerülhetősége: A Ramsey-modell

A biztosítóberendezések célja Az irányítás/szabályozás tevékenységi körében a biztonság feltételeinek önműködő ellenőrzése A feltételek, kölcsönös kizárások, elzárások, beállítások önműködő végrehajtása A feltételek teljesülésének önműködő kijelzése (vagy az irányított folyamat indítása/tiltásának megszüntetése)

A biztosítóberendezés szerkesztéshez kapcsolódó fogalmak Meghibásodás: valamely alkatrész vagy részegység valamely meghatározott jellemzőjétől való eltérés Hiba: meghibásodás következtében a rendszer vagy alrendszer nem a tervezett módon működik veszély: a rendszer, alrendszer olyan hibája, amely balesethez vezethet biztonság: a veszély hiánya baleset: nem szándékos esemény, vagy események sorozata, amelynek következtében halál, sérülés, anyagi, illetve környezeti kár keletkezik fail-safe: hibabiztos viselkedés, a rendszer egyik hibája sem minősül veszélynek Figyelem! Ezen meghatározások csak e tantárgy megértéséhez elegendő pontosságúak!

A biztosítóberendezés szerkesztéshez kapcsolódó fogalmak (2) A veszély tehát a biztosítóberendezés olyan meghibásodása, amely a berendezés működését (funkció) olyan módon változtatja meg, hogy az balesethez vezethet. A veszély tehát nem maga a baleset, hanem annak lehetősége! A biztonság a rendszer veszélymentes állapotának elérése és abban tartása.

A biztosítóberendezés szerkesztéshez kapcsolódó fogalmak (2) A hiba,a veszély és a baleset kapcsolata

Egy útátjáró-baleset… Ok: emberi hiba (pl. figyelmetlenség) + a hiba elkövetésének helye (útátjáró) + egyéb körülmények Eseménytrigger: az autóval egy időben éppen arra járt egy vonat

Néhány becslés és… Kb. minden 10. meghibásodás okoz hibát Kb. minden 10. hiba veszélyes Kb. minden 10. veszélyhelyzetben következik be baleset Szakmánk hátránya: a végletesen ritkán előforduló veszélyekből fakadó, alig hihető balesetek ellen védekezve minél jobban megközelítjük a célt, annál feleslegesebbnek látszunk. Teljes biztonság nem létezik.

A biztosítóberendezési technika áttekintése (1) a mechanikus korszak Az első biztosítás a bakter az ő zászlajával (10-3, 10-4) Jelzőberendezések (a kosártól a fényjelzőig) Az első nagy ugrás: a mechanikai kizárások A műszaki biztonság első intézkedése: a mechanikai túlméretezés A távoli függések első eszközei: harangjelzés, a vonalbot, a token (vagy bármi, amiből csak egy van!) A második nagy ugrás: a blokkelem és a szigetelt sín A mechanikai szilárdság, mint „elveszíthetetlen” tulajdonság és az állandó emberi közreműködés a biztonság alapja. Az energiaszegény állapot (a gravitáció és a dilatáció kivételével) a biztonsági méretezés alapelve.

Mechanikus jelzők (Angol, német példák)

A távolhatás eszköze: rúd, vonóvezeték Mechanikai kizárások

Utoléréskizárás (token)

A mechanikus berendezések biztonsági megfontolásai A legfőbb hibahatás a kopás, külsőtéren a dilatáció és a környezeti hatás Szűk funkcionalitás, ezért nincs szükség funkcionális megfontolásokra, a funkció közvetlenül átlátható minden résztvevő részéről Előbb zár, aztán old szekvencia, (túlfedések) A gépi algoritmushoz társuló emberi ellenőrzések (vágánybenézés, vonatvégmegfigyelés, kicsappantási próba, körözés, zászlózás) A gépi algoritmus kijátszása és az ügyetlenség ellen kell védekezni, nem a berendezés hibája ellen (hosszú blokk, csereelzáró, ismételt blokkolást megengedő kilincs, stb)

A biztosítóberendezési technika áttekintése (2) A jelfogós korszak A biztonsági jelfogó (kényszervezetés, kettős megszakítás, nem hegedő érintkezők, feltapadás elleni védelem, alapállás elérése gravitációval vagy rugóval) Átmeneti berendezések (mechanikus függések, reteszmágnesek, függőségi jelfogós áramkörök) Jelfogós biztosítóberendezések A biztonság alapja az ismert biztonsági tulajdonságú jelfogó, az ellenőrzött kapcsolástechnika és a funkcionális biztonság megfontolása. Járulékos biztonsági és forgalomtechnikai változások (szigeteléskikapcsoló, hívójelzés, visszajelentések, a felügyelt terület kiterjesztése a láthatósági határon túlra, stb)

Kényszervezetett jelfogó

A jelfogós berendezések biztonsági megfontolásai (1) Gazdagabb funkcionalitás, a funkcióbiztonsági megfontolások megjelenése (ugyanakkor a funkcionális ellentmondások még átlátható kapcsolástechnikai problémaként jelentkeznek) A funkcionalitás átlátható, jól oktatható, ismertté tehető a szükséges körben (jóváhagyók, forgalmi szolgálat, balesetvizsgálók) A biztonsági (veszélytelen) állapot előre definiálható (de: sorompó) A jelfogó biztonsági tulajdonságaiból levezetett kapcsolástechnikai szabályok kidolgozottak, betartásuk utólag ellenőrizhető A biztonsági kapcsolástechnika zárt ellenőrző algoritmussal legtöbbször csak a jelzőállítás és az oldás megakadályozására, mint biztonsági reakcióra teljesül teljes körűen Funkcionális működés hibaállapotokban is még vizsgálható, jól javítható

A jelfogós berendezések általános biztonsági megfontolásai (2) Az energiaszegény állapot fenntartásáról külön gondoskodni kell A hibafelderítés általában pontszerű, működtetéshez kötött A funkcionális állapotok száma kézben tartható, összefüggéseik átláthatóak Jól tipizálható áramkörök, alapáramköri megoldások miatt a helyspecifikus adaptálás szinte nem igényel műszaki biztonsági megfontolást

Az I. osztályú jelfogós berendezések biztonsági megfontolásai A nagy biztonsággal méretezett jelfogó ejtőképessége és érintkezőjének megszakító-képessége bármely reálisan feltételezhető hiba esetén bizonyítottnak tekinthető Egyszerű, funkcionálisan közvetlenül értelmezhető áramkörök, a funkcionális biztonság szinte közvetlenül belátható Viszonylag kevés szekvencia-fokozat, a biztonság viszonylag szűk eseménytérre vizsgálandó Nagyon feszes kapcsolástechnika (többnyire nincs támaszjelfogó) Szigorú karbantartási feltételek betartása biztosítja a biztonságot

A II. osztályú jelfogós berendezések biztonsági megfontolásai A biztonsági jelfogó kényszervezetettsége elfogadott, de ejtőképessége, érintkezőinek szakítóképessége a kapcsolástechnikában vizsgálandó A beépített működési vizsgálatok miatt az áramkörök funkcionálisan nehezebben értelmezhetők, a funkcióbiztonság közvetlenül nem mindig látható át A működésvizsgálatok miatt viszonylag sok működési szekvencia van, ezért a biztonság szélesebb eseménytérre vizsgálandó Szabadabb kapcsolástechnika, viszonylag bő lehetőség az ellenőrzésre A karbantartás elsődlegesen az üzemkészséget szolgálja

A biztosítóberendezési technika áttekintése (3) Jelfogós biztosítóberendezések biztonsági szerepű elektronikus kiegészítéssel Jelfogós berendezés elektronikus felülvezérléssel A jelfogós berendezések felépítése, biztonsági elve nem változik Az elektronikus részegységek funkcionalitása korlátozott (többnyire egyfunkciós részegységek) Az egyszerű felépítés miatt a biztonság igazolása az összes lehetséges hiba figyelembe vételével még végrehajtható, A jelfogós berendezéshez jellemzően biztonsági jelfogós kontaktusokkal kapcsolódik

A biztosítóberendezési technika áttekintése (4) Elektronikus biztosítóberendezések A biztonsági jelfogós kontaktusokkal legfeljebb a környezethez csatlakoznak, Gazdag és elvileg rugalmas funkcionalitásuk nehezen átlátható Biztonságukról a fejlesztési folyamat és a biztonsági architektúra gondoskodik Lényegében utólag csak üzemi funkcionalitásuk vizsgálható, biztonságuk csak a fejlesztési folyamatban ellenőrizhető Karbantartásuk a berendezés külső kapcsolataira szorítkozik, hibajavításuk csak intelligens diagnosztikai eszközökkel megoldható (kártyacsere)

Elektronikus vevő a MÁV 13 kHz-es sínáramköréhez A vevő biztonsági osztálya A vevő felépítése

A programozható elektronikus biztonsági időzítő Az elektronikus időzítő „fejlődéstörténete” Az időzítő felépítése