Balatoni strandok közegészségügyi feltételei, a szemlék tapasztalatai Dr. Fadgyas Erzsébet Megyei tisztifőorvos Somogy Megyei Kormányhivatal Népegészségügyi.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

Az ökológiai állapotértékeléshez szükséges monitoring rendszer felülvizsgálata - Komárom-Esztergom megye - Vásárhelyiné Tóth Ildikó Nemzeti Környezetügyi.
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
Az új épületenergetikai szabályozás
26. § (1) A Hivatal a köznevelési intézmény és fenntartója ellenőrzésére jogosult szervek számára a KIR honlapján zárt rendszert biztosít annak érdekében,
Somogyváriné Koncz Margit Pécs,
HEVES MEGYEI KORMÁNYHIVATAL
„Demo-Rendelet” 23/2011.(III.18.) Korm. Rendelet A zenés, táncos rendezvények működésének biztonságosabbá tételéről.
Tűzvédelem a kereskedelemben
Új szabályok, új fogalmak az elektronikus ügyintézésben dr
A felelős műszaki vezetőkre vonatkozó szabályok változása A munkavédelem időszerű kérdései a bányászatban és a gáziparban konferencia Visegrád november.
A környezetirányítás jogszabályi háttere
Közúti közlekedés, talajvédelem és vízvédelem Moyzes Antal 2010
A 100%-os helyszíni ellenőrzés koncepciója
Kormányszóvivői tájékoztató Cselekedni most és mindenkiért A települések fejlődéséért Az önkormányzatok évi új céltámogatása.
Tájékoztató az ÉÁOP vízrendezési pályázatainak szakmai véleményezéséről.
„Geotermia a XXI. században” Kistelek február 26. Geotermia hasznosítás a bányatörvény módosításának tükrében Szabados Gábor elnök Magyar Bányászati.
Állam munkavédelmi feladatai
Az állattartó telepek nyilvántartásainak szabályos vezetése
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
Fogyasztóvédelmi tapasztalatok a tőkepiacon
Távhőszolgáltatás és fogyasztóvédelem dr. Balku Orsolya főosztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Távhőszolgáltatási Konferencia és KiállításPécs,
A munkahelyek szociális létesítményei
A Médiatanács klasszifikációs ajánlásának alkalmazásával kapcsolatos eredmények és tapasztalatok dr. Futó Gábor Médiafelügyeleti munkatárs NMHH Médiafelügyeleti.
Az erdők megelőző tűzvédelme Magyarországon (aktualitások, tervek)
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
A hulladékká vált gépjárművek kezelésének egyes kérdései A hulladékká vált gépjárművek kezelésére több magyar jogszabály is vonatkozik, amelyek az Európai.
Közegészségügy és egészségvédelem a vállalkozásokban
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
2011. évi CCIX. Tv. Konferencia neve, helye: Budapest, 2012 október 30. GWP-konferencia Vojtilla László elnöki tanácsadó Magyar Energia Hivatal.
A BIZOTTSÁG 2075/2005/EK RENDELETE (2005. december 5
Növény monitoring Ambrus Á., Györfi L., Vásárhelyi A. Az élelmiszerekben elforduló növényvéd-szermaradékok élelmiszerbiztonsági megítélése 5/2002. (II.
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Tóbiás Zoltán Osztályvezető KvVM FI 2007.április 26.
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
BISEL Biotikus Index a Középiskolai Oktatásban.
A nemzeti eljárásrend szabályozása -uniós kitekintés
VÍZELLÁTÁS FÜRDŐÜZEM VEZETÉKES VÍZ „201/2001.(X.25.) Korm. rendelet”
AZ ÁNTSZ HATÓSÁGI FELADATMEGOSZTÁSÁNAK ÉS MŰKÖDÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI
AZ IVÓVÍZVIZSGÁLATOK VÉGZÉSÉNEK, ÉS A LABORATÓRIUMI EREDMÉNYEK JELENTÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI Laczkó András közegészségügyi felügyelő.
A veszélyes hulladékok kezelésének általános szabályai
Anyagvizsgálat a Gyakorlatban 7. Szakmai Szeminárium Tóth Péter MVM Paks II. Atomerőmű fejlesztő ZRt. Nukleáris Osztály VII. AGY, Új atomerőművek.
Ellenőrzés, karbantartás, felülvizsgálat
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
Az egészségbiztosítás hatósági felügyelete Az Egészségbiztosítási Felügyelet helye, szerepe és eredményei.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
A TISZA-TÓ VÍZGAZDÁLKODÁSÁNAK JELENE ÉS JÖVŐJE SPECIÁLIS TERÜLETI FÓRUM A TISZA-TÓ KÉMIAI VÍZMINŐSÉGE.
„Nekem a Balaton a Riviéra” – tapasztalatok a balatoni strandellenőrzés kapcsán Varga-Dani Barbara Regionális marketing igazgató.
A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA TERÜLETI FÓRUM A 2. VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV Gulyás Zoltán osztályvezető Észak-magyarországi Vízügyi.
Pécs város közterületeinek fenntartási szempontú helyzetképe.
A munkavédelmi hatóság évi ellenőrzési tapasztalatai és az idei évi célkitűzések Munkavédelmi és Katasztrófavédelmi (ADR) Konferencia a Zala Megyei.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
A kapacitás fenntartási program a nukleáris biztonsági hatóság szemszögéből Hullán Szabolcs GTTSZ konferencia „atomenergia=ellátásbiztonság” november.
A részarány földkiadás során keletkezett osztatlan közös tulajdon megszüntetésének eredményei Dr. Szinay Attila Mezőkövesd, január 28.
Vacha Ferenc fejlesztési koordinátor Az elektronikus ügyintézés törvényi háttere és gyakorlata.
1 XIV. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés MER ellenőrzések módszertana Siófok, Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
Nemzeti Energetikusi Hálózat
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
Regionális marketing igazgató
Bogos Csaba GAZEK Safety Expert Ügyvezető - Tulajdonos
Mezőgazdasági termékek élelmiszerbiztonsága
Népegészségügyi kérdések a strandok üzemeltetése során
2015. évi tapasztalatok, évi ellenőrzési irányelvek
Červinka - P6Če tűzoltó készülék – visszahívási eljárás
Kárelhárítás Zöldi Irma OVF.
Szakfelügyeleti tapasztalatok
Előadás másolata:

Balatoni strandok közegészségügyi feltételei, a szemlék tapasztalatai Dr. Fadgyas Erzsébet Megyei tisztifőorvos Somogy Megyei Kormányhivatal Népegészségügyi Főosztály Balatonfüred,

A Balaton partján üzemelő strandok közül csaknem valamennyi kijelölt fürdőhely - néhány van, ami "csak" fürdővíz használati engedéllyel rendelkezik.

Jogszab á lyi h á tt é r A természetes fürdővizek minőségi követelményeiről, valamint a természetes fürdőhelyek kijelöléséről és üzemeltetéséről szóló 78/2008. (IV. 3.) Korm. rendelet Természetes fürdővíz: A felszíni vizek minden olyan eleme, amelyek használatát a népegészségügyi hatóság fürdési célra engedélyezte, és amelyre nem áll fenn a fürdés állandó hatósági tilalma. Természetes fürdőhely: A fürdési célra engedélyezett víz és a hozzá tartozó vízparti terület. A rendelet értelmében a járási hivatal az alábbi eljárásokat folytatja le: Fürdőhely kijelölési eljárás: A vízparti terület tulajdonosának kérelmére indul. Állóvizekben visszavonásig Folyóvizekben évenként Fürdővíz használati engedély: Évenként Hivatalból indított eljárás: Ha a fürdőzők számának napi átlaga legalább 8 egybefüggő naptári héten várhatóan meghaladja a 100 főt, valamint megvannak a fürdőzés e rendelet szerint szükséges közegészségügyi követelményei.

Közegészségügyi felügyelet  A strandok esetében a szezon kezdete előtt megtörténik a helyszíni szemle és a fürdővíz használati engedélyek kiadásra kerülnek. - Ezen időszakban történik a „Kék Hullám” minősítés. - Ezen időszakban történik a „Kék Hullám” minősítés.  Szezonban fokozott szezonális ellenőrzések – társhatósági közös is. - Egyben strandminősítés „utóellenőrzése” - Egyben strandminősítés „utóellenőrzése”  Vannak panasz vagy közérdekű bejelentésre induló eljárások is – a vendég is ellenőriz!  Fontos, hogy a megfelelő minőség a szezon alatt fenn álljon!

A strandok közegészségügyi feltételei = minősítés alapkritériuma   Üzemeltetési szabályzat megléte, aktualitása   A működés tárgyi és személyi feltételeinek biztosítása – medencés fürdők!   Az elsősegélynyújtás, mentés feltételei – tárgyi is   A fürdővíz minősége, a pihenőterület nagysága, állapota   A fürdővíz, fürdőhely határainak, mélyvíznek a jelölése   Információs táblák megléte, annak tartalma – vízminőségről, osztályba sorolásról   A szociális helyiségek száma, higiénés viszonyai   Zuhanyozás /meleg vizes/ lehetősége   Hulladék és szennyvíz elhelyezés/elszállítás   Rovar-, rágcsáló irtás – kullancsirtás tilos, védekezés fűnyírással A vízminőség, amelyre az alábbiak az irányadók: Ütemterv alapján laboratóriumi ellenőrzés - un. monitoring naptár: szezon előtt, majd havi gyakorisággal; min. 1 m vízmélységnél, felszín alatt 30 cm Darabos hulladék jelenléte Fitoplanktonok, Cianobaktériumok elszaporodására utaló jel A vízminőséget befolyásoló tényezők: Háttér területről érkező felszíni- és csapadékvizek Partvonal kialakítása - öntisztulás lehetősége Vízszint ingadozások

A természetes fürdővíz vízminőségi követelményei ParaméterKiválóJóTűrhető minős é g Fek á lis Enterococcus (100 ml-ben) Escherichia coli (100 ml-ben) Klorofill-a (μg/l) cianobakt é rium dominancia eset é n Cianobakt é rium sejtsz á m sejt/ml sejt/ml sejt/ml Microcystin LR ekvivalens toxin tartalom 4 μg/l10 μg/l20 μg/l A fürdővizeket az aktuális és előző 3 év adatai alapján az Országos Tisztifőorvosi Hivatal értékeli. A fürdőhelyek aktuális minősítése a honlapon megtekinthetők – legtöbb víz kiváló. Minősítésnél alapvető szempont kell, hogy legyen a megfelelő vízminőség.

Szemle tapasztalatok I.   A strandok nyitása előtt a szemléken még voltak hiányosságok. Vízen és vízparton a védőterületet, fürdőhely határát, hosszát, 120cm mély vizet még több helyen nem jelölték ki. Vízpart, vízfelület tisztasága sem volt „szemlekész” mindenütt. Tájékoztatók, információs táblák sem voltak a helyükön teljeskörűen. A szociális helyiségek állapotában is volt kifogásoltság, szerelvények cseréje, burkolat, csempék javítása, néhol a takarítása sem történt meg. Illemhely ingyenessége alapvető a használat ösztönzésére. Hulladékgyűjtő kapacitásra (edények számára, nagyságára, arányos elosztására) és rendszeres ürítésére fokozott figyelmet kell fordítani - csíktartóra is (nem dohányzó övezet előtt). Terület is legtöbb helyen rendezés alatt állt: füvesítés - parkosítás zajlott, több helyen ötletes virágosítás, metszés, fűnyírás folyamatban – kullancsok, rovarok elleni védekezés is. Árnyas részek növelése fontos a nap káros hatásainak védelme szempontjából – ha nincs árnyat adó lombozat, más módszerrel, pl. napvitorlákkal. Az ivóvíz elérhetősége is fontos az egyre nagyobb számú kánikulai napokra figyelemmel.

Szemle tapasztalatok II. Medencésfürdő esetén a vonatkozó előírások betartása a minősítés része - vízforgató berendezés - szakképesítések - üzemeltetési szabályzat = működési engedély - vízvizsgálatok, vízminőség Sportolási és játék lehetőségek eltérő mértékűek. Javasolt 6 éven aluliak részére külön fürdőhely! Horgászás, állatok bevitelének tiltása ismert mindenütt, de táblák kihelyezése több helyen még nem történt meg. Az elsősegélynyújtásra és mentésre vonatkozó szerződések megkötése folyamatban volt – a segélyhelyek előkészítése, mentőládák feltöltése, mentőcsónak kihelyezése általában még nem történt meg. Nvt. szabályozás kevésbé ismert – jelölések, új szimbólumok(!) - játszótér környéke, bejárat, vendéglátóhelyek Egységes szemlélet = cél: a nem dohányzók védelme - dohányzásra kijelölt hely megválasztása, tiltás, felelős/ellenőrzés Vannak közérdekű bejelentések dohányzással kapcsolatban! Veszélyes anyagokkal kapcsolatos dokumentumok, tárolás, felhasználás   A szemlebizottságnak működésre kész állapotot kell látni, csak úgy tud hiteles minősítést adni. Szezonban vendég újraértékel!

Vízminőségi tapasztalatok   A monitoring naptár szerinti vízvizsgálatok a kijelölt mintavételi helyeken megtörténtek. - A laboratóriumi eredményeknek a helyszínen fellelhetőnek kell lenni!   „Rövid Távú Szennyezés” esemény nem történt.   A Balaton vizének minősége a természetes fürdők vizével szemben támasztott követelményeknek megfelel - A legtöbb fürdőhely vize kiváló minőségű strand besorolás alatti minősítést kapott, a nem megfelelő számú vizsgálati eredmény miatt A fürdővíz osztályba sorolását az üzemeltetőnek hozzáférhetővé kell tenni!

  A strandok a jóváhagyott üzemeltetési szabályzatok alapján üzemelnek, az aktualizálásokat/módosításokat elvégzik – néhány esetben felszólításra;   A működés személyi és tárgyi feltételei adottak;   A pihenőterület rendezett, füvesített, a fűnyírást rendszeresen végezni kell;   A vízfelület és vízpart tisztításáról is jellemzően gondoskodnak;   A bóják meglétét ellenőrzik, az idei szezonban kevesebb helyen fordult elő, hogy azok a szezon végére „eltűntek”;   Játszótér a legtöbb strandon van. A dohányzásra vonatkozó tiltó feliratok, főleg új jelölések azonban még több helyen hiányoztak – egészségvédelmi bírság!;   A nagyobb strandokon sportolási lehetőség is biztosított;   Az illemhelyek mindenhol kialakítottak, nyitva tartásuk eltérő, általában 9-től óráig vannak nyitva, de több helyen éjszakára sem zárják be. Higiénés állapotuk a forgalom függvénye is.   Az illemhelyek műszaki állapota változó, a déli parton több esetben kellett az üzemeltetőket kötelezni a töredezett padozat, csempeburkolat javítására;   Akadálymentes illemhely a strandok kb. 30 %-ban biztosított – növelni kell! Szezonális tapasztalataink I.

  Zuhanyozási lehetőség a kisebb strandokon (1000 fő alatt) általában nincs, ahol van, ott is jellemzően hidegvizes, a legforgalmasabb, minősített strandokon melegvizes is;   Öltözködési lehetőség („csigás” vagy kabinos) mindenhol rendelkezésre áll, ezekben azonban több helyen nincs/letört a fogas;   Az elsősegélynyújtás feltételei biztosítottak;   Információs táblákat a kijelölt strandokon kihelyezték, tartalmuk többnyire megfelelő. Tartalmazzák: az osztályba sorolást, általános tájékoztatást, hozzáférést a bővebb információról - ezen felül folyamatosan tájékoztatják a fürdőzőket: a víz- és levegő hőmérsékletéről, továbbá az UV sugárzás mértékéről. Csak néhány helyen vált szükségessé intézkedés a kiegészítésükre.   A kutyát bevinni, illetve a horgászatot tiltó táblákat több helyen pótoltatni kellett (elmondás szerint vandalizmus miatt);   A hulladékgyűjtés megfelelő, néhol a kihelyezett gyűjtők számát kellett növeltetni, ill. a szétosztásra tettünk javaslatot, a hulladékelszállítás rendszeres;   Szennyvízelvezetés a közcsatornába történik;   Rovar-, rágcsálóirtásról mindenütt gondoskodnak; Javasolt: a szezonális működés, a vendég elégedettség/panasz legyen értékelési szempont! Szezonális tapasztalataink II.

Mindenkinek szép őszt és jó felkészülést kívánok! KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!