Team munka egy többcélú intézményben Budapest, 2015. szeptember 17. „Utak úgy lesznek, ha járunk rajtuk” 2017.04.22.
Szociális háttér akkor és most 2017.04.22.
Apáczai Nevelési Központ Lehetőségek akkor és most 2017.04.22.
Az előzmények Mentálhigiénés osztály a 80-as években: korszerű, innovatív gyermekvédelmi tevékenység Gyermek-és ifjúságvédelem a 90-es években Osztálytámogató program = iskolapszichológus + szociális munkás + pedagógusok A Team (2013): 2 fő iskolapszichológus, 1fő gyógypedagógus, és 1 fő szociális munkás Tevékenységeink között szülőtanácsadás, közösségfejlesztő csoportfoglalkozások, rendszeres pedagóguskonzultáció, és a nevelőtestületet érzékenyítő foglalkozások/előadások szerepeltek. A program részeként megterveztük és kiépítettük intézmény belső jelzőrendszerét, mely a mai napig működik 2017.04.22.
Számokban… HH + HHH tanulók aránya:8% RGYK: 30-40% Családgondozásban részt vett családok száma: 82 Gyermekjóléti szolgálatnak adott jelzés: 12 eset SNI tanulók száma: 80 fő Tevékenységeink között szülőtanácsadás, közösségfejlesztő csoportfoglalkozások, rendszeres pedagóguskonzultáció, és a nevelőtestületet érzékenyítő foglalkozások/előadások szerepeltek. A program részeként megterveztük és kiépítettük intézmény belső jelzőrendszerét, mely a mai napig működik 2017.04.22.
A „recept”? Team Megoldás Problémák szociális problémák, korai deviancia, tanulási nehézségek, tanítási nehézségek, akadozó SNI ellátás Problémák Team Megoldás 2017.04.22.
A szervezeti keretek Intézményvezetői megbízás Heti rendszeres találkozás (egyszer 120 perc) Teljes egyenrangúság, esetgazdák Kapcsolatrendszer/kapcsolattartási megállapodások 2017.04.22.
iskolai szociális munkás Szakemberek iskolai szociális munkás gyógypedagógus iskola- pszichológus A metszeterk a lényegesek 2017.04.22.
Munkaköri feladatok Szociálisan nehéz helyzetűek támogatása, szülőkonzultáció Tanulási nehézségek támogatása Pszichés problémák kezelése Tehetséggondozás 2017.04.22.
Célok „ A tanulók nehézségeire hatékony válaszokat tudjunk adni szakmáink különböző szemlélete, eszközrendszere által. Egymás munkájának segítése, támogatása az esetekről való közös gondolkodás révén, Az iskolai közösség tagjainak érzékenyítése a gyerekek problémái iránt Hatékony belső és külső jelzőrendszer működtetése” 2017.04.22.
Team feladatok Team feladatok: Saját munkakör feladatai Esetmegbeszélés egymással és a pedagógusokkal Kapcsolattartás az intézményegységekkel (összekötő) Cselekvési terv kidolgozása a komplex problémakezelést igénylő esetekben Adminisztráció saját adatlappal Saját munkakör feladatai 2017.04.22.
Jelzőrendszer 2017.04.22.
Nehézségek/megoldási javaslatok keretek tartása, realitás egyéni (hatalmi) érdekek saját szakmánkkal szembeni elfogultság integrálás az iskola működésébe előítéletek, sztereotípiák, pedagógusok ellenállása a rutin megváltoztatása leírt tartalmi és időkeretek változó „vezetők”, esetgazdák egyenrangúság elfogadása intézményvezetés és kommunikáció konzultáció: „a probléma nem baj” kis eredmények felmutatása 2017.04.22.
Eredmények, előnyök A közös munka erősíti a hivatástudatot, csökkenti a segítő szakemberek kiégésének veszélyét A különböző szakterületek eszközrendszere kreatívan adódik össze, nő a problémakezelés hatékonysága Segíti a tagok szakmai fejlődést „Nem vagyok egyedül” Csökken a pedagógusok pszichés terhe „Van idő” 2017.04.22.
A legfőbb értéke a gyerekek számára Mindig jelen vannak Nem a tanáriban vannak Komplexitás Segítő szakember 2017.04.22.
A „recept” kihagyhatatlan elemei Bizalom – egymásban, szülőben, gyerekben Emberismeret Folyamatos konzultáció Folyamatos jelenlét Idő, kivárás „Mindig tiszta lappal indulunk” Nem a hátrányos helyzetet „kezeljük” 2017.04.22.
Kiegészítő programok Szülőklub: havonta, nyitott csoportként Küldetése:érzékenyítés, beszélgetés Fiatal Párducok Klubja: hetente 5-8. osztályosok Küldetése: szocializáció, magányosságból eredő problémák leküzdése, kommunikáció, viselkedés, etikett, sok játék Kreatív kuckó: tehetségműhely 2017.04.22.
Tervek a jövőre Nyitottság erősítése Pedagógus esetmegbeszélések Osztálytámogatás ofői órán, tsf-en Konzultáció más, segítő szakemberekkel Szükségszoba kialakítása Közösségi programok szervezése Tehetségsegítés (tehetségazonosítás) 2017.04.22.
Esetleírás 2017.04.22.
Kreatív kuckó 2017.04.22.
Ők írták… A hajó jéghegynek ütközött és elsüllyedt a Duna közepén. Innen gyalog folytatták útjukat. A Hunyadi László olyan ballada, amelyben a főhőst feldolgozzák. Leonardo da Vinci két olasz földbirtokos volt a középkorban A janicsárok felmentek Budára, elszaporodtak és elfoglalták a várat. IV. Béla a tatárjárás után a kihalt nép pótlásáról személyesen gondoskodott.
Mi mondtuk Akik nincsenek itt, azok betegek, vagy arra számítottak, hogy én leszek beteg? Gyere, ülj ide a tábla elé! Igaz, sok a krétapor, legalább ragad rád valami! Neked van valami papírod arról, hogy normális vagy? Előre beírhatom az 1-est, vagy kínlódsz 10 percet a tábla előtt? Én csak egy tanár vagyok, de fogsz te még emberekkel is találkozni.
Köszönöm a figyelmet! 2017.04.22.