Szakmai továbbképzés Közlekedési Tagozat 2+1 - 1+2 sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon 1 Budapest, 2015. szeptember 14.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ajánlások.
Advertisements

38. Útügyi Napok, Hajdúszoboszló
3,5 tonnát meghaladó nehézgépjárművek
Közlekedés kerékpárral Hajdúböszörményben
a sebesség mértékegysége
OBJEKTÍV FELELÖSSÉG- ZÉRÓ TOLERANCIA
A műszaki hibák szerepe a közúti balesetekben Az EU hatástanulmányának eredményei.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Földházi György osztályvezető vasútbiztonsági osztály
A Kerékpáros Közlekedés Előnyei. Magyar Kerékpárosklub Adatok Európából  Naponta 100 millió kerékpáros utazás  Több mint 300 millió kerékpár  Városokban.
Partnerek vagyunk az úton László János Magyar Kerékpárosklub.
Közlekedési balesetek okairól, statisztikai adatokkal, tanulságokkal
A síelés alapszabálya Sí KRESZ a síelés alapszabálya.
TIN week – Budapest, October/ Házi feladat, Győri esettanulmány: Győr,Kodály Zoltán u – Ifjúság körút csomópontja Készítette: Sümegi Péter & Szabó.
 H ol?  Kiemelt kockázatú objektumokban.  Milyen eszközökkel?  Speciális felderítő eszközök használatával.  Levélvizsgáló berendezés  Röntgensugaras.
„ Nyílt Pályán – Nemzeti Vasúti Kerekasztal” HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés szeptember 15. Orosz Balázs.
Biztonsági kihívások a gyorsforgalmi úthálózaton Jákli Zoltán műszaki vezérigazgató-helyettes ÁAK zrt.
BALATONAKARATTYA – BALATONKENESE ÁLLOMÁSOK KÖZÖTT – AZ AS380 JELŰ FÉNYSOROMPÓNÁL – AZ 1972 SZÁMÚ VONAT ÜTKÖZÉSE SZEMÉLYGÉPKOCSIVAL KBSZ SZAKMAI NAPOK -
„Közös ügyünk a biztonságos vasúti átjáró” konferencia
dr. Földy Ferenc Operatív Program Kft február 23.
Volt-e már Ön vagy ismerőse SZEMÉLYI SÉRÜLÉSSEL járó közlekedési baleset vétlen résztvevője?
Jákli Zoltán KÖZOP Lebonyolítási Osztályvezető Magyar Közút NZrt.
Kerékpározás Programfejlesztési Központ VI.A.5.1.
Kormányzás Segédlet a Járműszerkezetek tantárgyhoz
Kormányzás Segédlet a Járműszerkezetek tantárgyhoz
Közút-vasút keresztezések biztosítási módjainak összehasonlítása
Vízi közlekedési balesetek sajátosságai a Szegedi Őrs működési területén.
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
A REPÜLÉSI ZAJPANASZOK HÁTTERE Hajdú Sándor tagozatvezető helyettes tudományos főmunkatárs március 12. Járműtechnikai, Környezetvédelmi és Energetikai.
SÉRÜLÉKENY BIZTONSÁG Közlekedéstudomány a közlekedésbiztonság szolgálatában „KÖZLEKEDÉSI SÉRÜLÉSEK” KONFERENCIA Budapest, szeptember 26. Előadó :
A fáradtság szerepe a közúti közlekedési balesetekben – az M70 példája
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
1 CONNECT II.: Fejlesztési koncepció, migrációs út tervezése az ÁAK forgalomirányító központjához Perjés Tamás közlekedési igazgató COWI Magyarország.
TÁRNOK – SZÉKESFEHÉRVÁR vasúti vonalszakasz kivitelezési munkálatai
4. számú főút Debrecen elkerülő szakasz
86. sz. főút Szombathely - Vát szakasz ( – km szelvények között) kivitelezési munkálatai Lakossági fórum október 09.
Budapest forgalomkezelése és a CITY LOGISZTIKA ITS alkalmazásai
A közúti közlekedésbiztonság alakulása Magyarországon;
Intelligens közúti kereszteződés
Útépítési munkálatok és új forgalmi rend (a Kőrösi út, Kisfaludy, Bacsó B., Vasút, Csontos J. utcákban)
A közlekedési szabályok megtartása rendőri szemmel
Biztonságkutató Mérnöki Iroda
„Erős pillérek – Javuló közlekedésbiztonság” Budapest, október 20. Horváth Zsolt Csaba elnök Az NKH szerepe a Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramban.
Körforgalom. A körforgalom előnyei Valamennyi irányból érkezőnek egyenlő esélye van a továbbhaladásra Az összes érkező jármű sebességcsökkentésre kényszerül.
KÖBE. Ahol a balesetmegelőzés is KÖTELEZŐ. Tudatos Vezetők Klubja.
KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft.
Körforgalom.
TÓCÓVÖLGY – BALMAZÚJVÁROS AS 41 VASÚTI BALESET KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Siófok, április 10. Karosi Róbert balesetvizsgáló.
főosztályvezető-helyettes „A Balaton-régió közlekedési helyzete” fórum
Budapest Egyensúly Alap Az alap kezelője Richter Pál portfoliómenedzser július Az alap jellemzői KategóriaKiegyensúlyozott Az alap indulása2014.
Szakmai továbbképzés Közlekedési Tagozat     sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon        
MPK Nagyleállás 2016 Régió Biztonság MOL Régió Biztonság MOL.
A 4. számú főút közlekedésbiztonsági projektje. A 4. számú főúton bekövetkezett balesetek aránya a Jász-Nagykun-Szolnok megyében bekövetkezett személyi.
KRESZ MÓDOSÍTÁS 2007 Gál Jenő r. alezredes. Új közúti jelzések.
ELŐVÁROSI ÚTSZAKASZOK KÖZÚTI BIZTONSÁGI AUDITJA, VALAMINT FELÜLVIZSGÁLATA Tóthné Temesi Kinga Közúti biztonsági auditori alapképzés MMK
SZEKSZÁRD Észak-déli KERÉKPÁRos útvonal vizsgálata
Bartháné Kunráth Ágnes 2017.
1. Mi az ábrán látható jelzőtábla neve? a) Különleges útvonal. b)
ADR 2017.
Gyalogos és kerékpáros közlekedés
Az ED bevezetése és a közúti szabályozás kérdései
Körforgalmú csomópontok fejlődése, kialakításuk
Különböző csomópont-típusok
ÜDVÖZLÜNK A VÁLLALKOZÓI FÓRUMON!
Apor Vilmos tér megállóhely a Márton Áron tér végállomás irányába b.)
Autós - Motoros Iskola, Kiskőrös, Martini u. 1
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Autós - Motoros Iskola, Kiskőrös, Martini u. 1
Közlekedési ismeretek
a sebesség mértékegysége
Előadás másolata:

Szakmai továbbképzés Közlekedési Tagozat sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon 1 Budapest, szeptember 14.

5. Közlekedési magatartás a 2+1 sávos utakon Siska Tamás és társai: Tóthné Temesi Kinga, dr. Csorja Zsuzsanna, Hóz Erzsébet, Jákli Zoltán Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14.

Felvilágosító, oktatóanyagok készítésének szükségessége Magyarországon a háromsávos út teljesen új úttípus, ezért a döntéshozókkal és a közlekedőkkel meg kell ismertetni, el kell fogadtatni ezt az új kialakítású utat. Döntést befolyásoló személyek általános tájékoztatása Kommunikációs célok: tudatosítani, hogy létezik egy olyan úttípus, amely magasabb szolgáltatási szintet és biztonságot nyújt, mint a kétsávos út, ugyanakkor olcsóbb és kisebb terület igényű, mint a négysávos út. Megmutatni az ilyen út kialakítását, alkalmazásának lehetőségeit a közúti hálózatban, ismertetni ennek a kialakításnak az előnyeit, esetleges hátrányait. Célcsoportok: országgyűlési képviselők, polgármesterek, önkormányzati képviselők. Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14.

Gépjárművezetők (lakosság) tájékoztatása Kommunikációs célok: ismertetni a háromsávos utak kialakítását, jelzésrendszerét, előnyeit, és azokat a magatartásformákat, amelyek szükségesek az ilyen úttípus biztonságos és hatékony használatához. Célcsoportok: gépjárművezetők (lakosság). Kommunikációs eszközök: Nyomtatott szórólap (leporelló), sok képpel (előnye: többször megnézhető, hosszabb ideig tanulmányozható) Terjesztése: benzinkutak, Magyar Autóklub, okmányirodák honlapokon keresztül: Magyar Közút, Útinform, OBB autós lapokban cikkek megjelentetése a tájékoztató leporelló alapján Rövid, kb másodperces videofilmek (animációs filmek) a kétsávos szakasz végén (kritikus váltásnál) javasolt magatartásformák (cipzár elv) bemutatására. Terjesztés: országos és helyi televíziós csatornák, honlapok Időzítés: az első háromsávos út várható átadása előtt 30 nappal kezdődik a felvilágosító kampány Hangnem (stílus): Szakszerű, de ugyanakkor világos, közérthető fogalmazás. A háromsávos út előnyeinek hangsúlyozása, tilos a sokkoló tartalom. Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14.

A háromsávos út sémája Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14.

Az előzési úthossz vizsgálata szimulációs programmal (Nyerges László, Siska Tamás) Az előző szgk sebessége Előzési úthossz (m) Követési távolság az előzés megkezdésekor (m) Szgk – tgk közötti távolság az előzés befejezésekor (m) 90 km/ó311/55925/2523/ km/ó270/40730/ km/ó243/32637/3730/31 Nyerges szerelvény hossza: 16,5m. Személygépkocsi hossza: 4m. Eredmények: A tehergépkocsi sebessége: 70 km/ó 80 km/ó

Közlekedési magatartás a 2+1 sávos utakon Sebesség  100 km/h személygépkocsival, motorkerékpárral és 3500 kilogramm megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival  70 km/h egyéb gépjárművel (tehergépkocsival, autóbusszal, járműszerelvénnyel). A 100 km/h megengedett sebesség az önmagát magyarázó út elvének érvényesítése, és a biztonság növelése miatt indokolttá teszi a fizikai elválasztás alkalmazását az ellentétes forgalmi irányok között. Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14.

A fizikai elválasztás Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14. ElőnyeHátránya Minimálisra csökkenti a frontális összeütközések kockázatát. Sebességnövelő hatása van, és erősíti az út gyorsforgalmi jellegét. Megakadályozza a megfordulást és a szándékos áthajtást az ellentétes irányú forgalmi sávba. Csomópontokban takarhat járművet (pl. motorkerékpárost), akadályozhatja a kilátást. Csökkenti az átsodródás, átcsúszás kockázatát.A területigényt megnöveli. Baleset vagy műszaki hiba esetén akadályozhatja a mentést, illetve az álló jármű kikerülését, illetve az útkarbantartási munkálatokat. A csupán anyagi kárral járó balesetek száma kis mértékben megemelkedhet, a korlátnak történő ütközés nagyobb kockázata miatt.

Közlekedési magatartás a 2+1 sávos utakon Fontos tudatosítani a gépjárművezetőkben, hogy a háromsávos út nem gyorsforgalmi út, hanem a 2x1sávos főúthoz képest többletszolgáltatást nyújtó, emelt sebességű főút. (Nem nyújtja a gyorsforgalmi úttól elvárható szolgáltatási szintet: folyamatosan nem teszi lehetővé a 100 km/h sebességnél nagyobb haladási sebességet, nem biztosít folyamatos előzési lehetőséget, a haladó sávban műszaki hiba miatt álló gépjármű előfordulhat, színtbeni csomópontok lehetnek.) Magasabb szolgáltatási szintet nyújtó főút, nem pedig lerontott szolgáltatási szintű gyorsforgalmi út. Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14.

Közlekedési magatartás a 2+1 sávos utakon Megállás, megfordulás, hátramenet A forgalmi okból történő megállást kivéve tilos megállni, megfordulni és hátramenetet végezni! Gyalogos, kerékpáros és lassú jármű közlekedése tilos. Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14.

Közlekedés a kétsávos szakaszon Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14. Nem szükséges minden lassabban haladó gépjárművet egy kétsávos szakaszon belül megelőzni, 1–2 perc múlva újabb kétsávos szakasz fog következni. A kétsávos szakaszon az előzési sávot csak előzés céljából szabad igénybe venni, az előzés befejezése után vissza kell térni a külső (haladó) sávba. Járműoszlop előzése esetén folyamatosan lehet haladni az előzési sávban. Tilos előzni 7500 kg-nál nagyobb megengedett össztömegű tehergépkocsival, vontatóval, valamint e járműből és pótkocsiból álló járműszerelvénnyel tilos az előzés. Személygépkocsival, motorkerékpárral az előzést lehetőleg a megengedett legnagyobb sebességgel, de azt nem túllépve kell végrehajtani.

Közlekedés az előzési sáv végéhez közeledve Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14. Vissza kell térni a külső, haladó sávba. Könnyen kialakulhat konfliktushelyzet a visszatérési szakaszon, különösen fontos a közlekedők egymásra figyelése, együttműködése! Javasolható a cipzár elv alkalmazása

Az előzési sáv megszűnésére előjelző közlekedési táblák is felhívják a figyelmet. Fontos ezekhez magatartási szabályokat társítani: Nem ajánlott járműszerelvény (kamion) előzésébe kezdeni, a már megkezdett előzést be kell fejezni! Nem szabad előzésbe kezdeni, a már megkezdett előzést be kell fejezni és vissza kell térni a külső sávba!

Közlekedés az egysávos szakaszon Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14. Tilos az előzés a biztonságos oldaltávolság hiánya miatt. Gépkocsival még motorkerékpárt sem szabad előzni, és a motorkerékpáros sem előzhet gépkocsit. Fontos a türelem, a lassabb jármű után kell haladni az újabb előzési sáv eléréséig! Ügyelni kell a biztonságos követési távolság tartására!

Közlekedés az egysávos szakaszon Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14. Az 1 méter széles burkolt terület a padkán (túlnyúlás) nem haladásra szolgál, hanem arra, hogy az egysávos szakaszon is rendelkezésre álljon egy olyan széles (5,25 m) burkolt felület, amelyik lehetővé teszi, rendkívüli helyzetben (pl. baleset vagy műszaki meghibásodás) két tehergépkocsi egymás melletti lassú elhaladását.

Megállás műszaki hiba miatt Meg kell próbálni eljutni az egysávos szakasz közepén kialakított kiálló öbölig. Ha ez nem lehetséges, le kell húzódni a padkára, amennyire csak lehet. Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14.

Megállás baleset miatt Az egysávos szakaszon: le kell húzódni a jobb oldali padkára, és így kell elegendő helyet hagyni a mentést vagy a veszélyelhárítást végző járművek számára. Kétsávos szakaszon: Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14.

Közlekedés csomópontokban Szintbeli csomópontok lehetnek: 3 ágú „T” csatlakozások körforgalmak Nagyon fontos a táblákkal jelzett sebességhatár (70 km/h) betartása (sebességmérő kamerák telepítése ajánlott). A fizikai elválasztás kilátást korlátozó, takaró hatását minimalizálni szükséges. Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14.

Szintbeni ’T” csatlakozás nem kritikus váltási szakaszon 19 Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14.

Szintbeni „T” csatlakozás a kritikus váltási szakaszon 20 Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14.

Közlekedés csomópontokban Csomópontban történő sávszám növelés esetén a korábbi haladó sáv előzési sávvá változik, sávváltás válik szükségessé. Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14.

Köszönöm a figyelmet! Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14.