KULTURÁLIS JOGI KÉRDÉSEK AZ EURÓPAI UNIÓBAN Dr. Oszlánczi Tímea.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Advertisements

Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
A Nemzeti Tehetség Programról Budapest, március 24. Dr. Szvathné Dr. Szalay Márta mb. tudományos és szakmai főigazgató-helyettes.
Kocsis Tibor Kaposvár, március 01. Vállalatok K+F+I tevékenységének támogatása.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
NKE. Az Európai Unió elsődleges joga Az alapító szerződések, illetve azok módosításai (a hozzájuk fűzött Jegyzőkönyvek, Nyilatkozatok) Csatlakozási Szerződések.
Európai Foglalkoztatási Stratégia június
A „Legyen jobb a gyerekeknek” Nemzeti Stratégia aktuális kérdései Magyarországi feladatok a „Szegénység és társadalmi kirekesztés elleni küzdelem Európai.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Open SKM Agency Kft. - „...a nyílt szabványok választása egyértelműen okos üzleti döntés...” „... az EU nem válhat a zárt forráskód rabjává,
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
Közigazgatási szervezetrendszer II. Az államigazgatás szervei – központi és dekoncentrált szervek.
GYERMEKSZEGÉNYSÉG ELLENI PROGRAM A HEVESI KISTÉRSÉGBEN TÁMOP /
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
A „Mintaprogram a minőségi időskorért” Pilote Project for Quality Ageing Az idősgondozás Magyarországon, elvek, szabályok, gyakorlat, intézmények Brettner.
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Szombathely, június 22.
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Integrációs elméleti alapok, az integrációk típusai
„Szeptember végén” A felsőoktatási pályázati tevékenység jelene és jövője Szitáné dr. Kazai Ágnes Semmelweis Pályázati és Innovációs Központ.
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
A nemek közötti egyenlőség Magyarországon
TÁMOP / „A hátrányos helyzetűek foglalkoztathatóságának javítása (Decentralizált programok a konvergencia régiókban)”
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
Óvodától az érettségiig - a kompetencia-alapú oktatás Szegeden
ŐRSÉGI TÖBBCÉLÚ KISTÉRSÉGI TÁRSULÁS
A gazdaság- és foglalkoztatáspolitika összehangolása
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Mayer József Budapest február 27.
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
A közigazgatással foglalkozó tudományok
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Az Európai Unió közlekedési politikája és a transzeurópai hálózatok
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
Európai Uniós ismeretek
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
1993-as közoktatási törvény
Az ÁFSZ feladatai az „Út a munkához” program végrehajtásában
A Zala megyei innovatív foglalkoztatási paktum bemutatása pácsonyi imre alelnök Zala Megyei Önkormányzat.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
A POSTAPARTNER munkaerő-piaci program
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
főigazgatóhelyettes, NSzFI
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Európai és Magyar Építésügyi Technológiai Platform
Az Európai Unió földrajzi vonatkozásai
Lorem ipsum.
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
A kohéziós politika jövője
Baranya Megyei Önkormányzat
Fehér Gyűrű Közhasznú Egyesület – TÁMOP 5.6.1/C projekt
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

KULTURÁLIS JOGI KÉRDÉSEK AZ EURÓPAI UNIÓBAN Dr. Oszlánczi Tímea

I.Az EU közösségi jogrendszere (kulturális, oktatási, felnőttképzési) II.Közösségi politikák jogrendszere, jogharmonizációja, jogalkalmazásai III.Európa kulturális örökségének ápolása IV.Közösségi oktatási és tudományos kutatási programok

I. AZ EU KÖZÖSSÉGI JOGRENDSZERE (KULTURÁLIS, OKTATÁSI, FELNŐTTKÉPZÉSI) Az oktat á s é s a kult ú ra ü gye az Eur ó pai Uni ó ban 1. Oktat á s: R ó mai Szerződ é s -nemzeti hat á sk ö rbe tartoz ó á gazat, tag á llami kompetencia ut á n: -lass ú, de á lland ó szerepn ö veked é s -m á s jogter ü leteken kereszt ü l jelenik meg -szakk é pz é s é s á ltal á nos művelő oktat á s

Az oktat á s é s a kult ú ra ü gye az Eur ó pai Uni ó ban es é vek: -nemzeti politik á k harmoniz á l á sa -bolognai folyamat -eg é sz é leten á t tart ó tanul á s strat é gi á j á nak kidolgoz á sa (Eur ó pai Uni ó Tan á csa) /Magyarorsz á gon ősz é n ker ü lt elfogad á sra/

Az oktat á s é s a kult ú ra ü gye az Eur ó pai Uni ó ban 3. Kult ú ra: 60-as é vek: -tudom á nyos kutat á s é s műszaki fejleszt é s -K+F programok -audiovizu á lis szektor 70-es é vek: Koppenh á gai Konferencia EP hat á rozata a kultur á lis ö r ö ks é g v é delm é ről

Az oktat á s é s a kult ú ra ü gye az Eur ó pai Uni ó ban as é vek: -ú j kezdem é nyez é sek (Eur ó pa kultur á lis főv á rosa, fiatalok m ú zeuml á togat á si t á mogat á sa) Egys é ges Eur ó pai Okm á ny (K+F fejezet) 90-es é vek: -á gazati fejlőd é s, bőv ü lő paletta Eur ó pai Uni ó r ó l sz ó l ó szerződ é s (Maastricht) 128. cikk a. a kultur á lis dimenzi ó hivatalos deklar á l á sa b. ú j szempont: a kult ú ra relev á ns t é nyező c. h á tr á nya: kik é nyszer í thetős é g hi á nya

II. KÖZÖSSÉGI POLITIKÁK JOGRENDSZERE, JOGHARMONIZÁCIÓJA, JOGALKALMAZÁSAI Jogharmoniz á ci ó : R ó mai Szerződ é s int é zm é nyes í tette a jogk ö zel í t é s alapvető form á ja nem egys é ges jog a n é gy alapszabads á g é rv é nyes ü l é s é nek ig é nye

Szervezeti viszonyok: Eur ó pai Parlament: -az EU polg á rai á ltal k ö zvetlen ü l v á lasztott szerv (1979.) -nem nemzeti szekci ó k -jogszab á lyalkot á s, demokratikus fel ü gyelet, k ö lts é gvet é si hatalom Eur ó pai Uni ó Tan á csa: -legfőbb d ö nt é shoz ó test ü let -nemzeti korm á nyok minisztereiből á ll -jogalkot á s, gazdas á gpolitik á k ö sszehangol á sa, nk.-i szerződ é sek megk ö t é se Eur ó pai Bizotts á g: -nemzetek felett á ll ó szerv -az Uni ó eg é sz é nek k é pviselete -az EU v é grehajt ó hatalma

Eljárási rendek 1. 1.inform á ci ó s elj á r á s 2.konzult á ci ó s elj á r á s 3.k ö lts é gvet é si elj á r á s 4.egy ü ttműk ö d é si elj á r á s 5.egy ü ttd ö nt é si elj á r á s 6.hozz á j á rul á s

Eljárási rendek 2. Parlament: nincs saj á t jogszab á lyalkot ó i jogosults á g sz á mos esetben konzult á ci ó s elj á r á s egy ü ttd ö nt é si elj á r á s a Tan á ccsal (k ö z ö ss é gi jog r é sze) Tan á cs: v é gső jogalkot ó i szerepk ö r egyhang ú, t ö bbs é gi, minős í tett t ö bbs é gi hat á rozatok Bizotts á g: nem alkot főszab á lyk é nt jogszab á lyt jogszab á ly kezdem é nyez é se: strat é giai szerepk ö r

Jogszabályok az oktatás és kultúra területén: a ter ü let joganyaga kev é s v é grehajthat ó s á g nem p á rosul hozz á alapvető eszk ö z: p é nz ü gyi t á mogat á s oktat á si miniszterek tan á csa (k ö zoktat á si politika alak í t ó ja) k ö telező é rv é nyű jogszab á ly csek é ly (gyermekek iskol á ztat á sa, elismer é si direkt í v á k) A Bizotts á g javaslatot tesz a programokra, elk é sz í ti é s kiadja a politikai dokumentumokat (Feh é r K ö nyv 1996.), XXII. Főigazgat ó s á g EP á lland ó bizotts á ga: Kultur á lis é s Oktat á si Bizotts á g

Asquis Communautaire a k ö z ö ss é gi jog alapfogalma, „ k ö z ö ss é gi v í vm á nyok ” az EU teljes, é rv é nyes joganyaga minden bel é pő tagnak el kell fogadni

A közösségi jog forrásai: a.alapszerződ é sek é s m ó dos í t á sai, tag á llamok k ö z ö tti nemzetk ö zi szerződ é sek (elsődleges joganyag) b.a K ö z ö ss é g jogi aktusai (m á sodlagos joganyag) c.k ö z ö ss é gi programok d.k ö z ö ss é gi politika dokumentumai e.B í r ó s á g í t é letei

Az elsődleges jog: „ Szerződ é sek ” : 1957-es R ó mai Szerződ é s 1986-os Egys é ges Eur ó pai Okm á ny 1992-es Maastrichti Szerződ é s 1997-es Amszterdami Szerződ é s

A másodlagos jog: Az elsődleges jog v é grehajt á s á t szolg á lja. i. „ kem é ny jog ” k ö telezően alkalmazand ó jogszab á lyok 1. á ltal á nos jogszab á lyok (regulation) 2. utas í t á sok (diectives) ii. „ puha jog ” 1. nyilatkozatok (statements) 2. k ö z ö ss é gi akci ó k é s programok

Közösségi programok: az EU k ö z ö ss é gi politik á inak megval ó s í t á s á t c é lz ó program á ltal á ban 4-6 é vre hozz á k l é tre megjelen é se szinte minden ter ü leten (eg é szs é g ü gy, ifj ú s á g, ad ó z á s, szoci á lis, kultur á lis) megfelelő p é nz ü gyi hozz á j á rul á s mellett szeptember 1. ó ta haz á nk is r é szt vesz

A közösségi politika dokumentumai: S ú lyuk k ü l ö nb ö ző, att ó l f ü ggően, hogy az a Bizotts á g memoranduma illetve á ll á sfoglal á sa, vagy a Tan á cs form á lis d ö nt é se FEH É R K Ö NYV A hivatalos k ö z ö ss é gi politik á t fejezi ki. Egy nagyobb jogalkot á si programcsomagra vonatkoz ó tervek gyűjtem é nye, a strat é giai feladatok elv é gz é se előtt. Z Ö LD K Ö NYV A Bizotts á g á ltal kiadott, vitaind í t ó dokumentum. C é lja: r á mutatni egy á gazat megoldand ó probl é m á ira, kezdem é nyez é sek á ll á spontkifejt é sre, milyen k ö z ö ss é gi int é zked é sek sz ü ks é gesek.

Az Európai Bíróság döntései: legfőbb jog é rtelmező f ó rum fel ü lvizsg á lja az EU int é zm é nyeinek jogi aktusainak jogszerűs é g é t a nemzeti b í r ó s á gok k é relm é re é rtelmezi az uni ó s jogot hat á sk ö re: tag á llam vagy int é zm é ny á ltal ind í tott megsemmis í t é s ir á nti keresetek, int é zm é nyi mulaszt á s meg á llap í t á s á ra ir á nyul ó keresetek, tag á llami mulaszt á s meg á llap í t á s á ra ir á nyul ó keresetek, előzetes d ö nt é shozatali elj á r á sok eset é n é s az Elsőfok ú B í r ó s á g hat á rozatai ellen beny ú jtott fellebbez é sek ü gy é ben is.

Oktatás és kultúra a közösségi jog forrásaiban 1.: á lland ó n ö veked é s a tagorsz á gok sz á m á ra k ö telező é rv é nyű szab á lyok k ö re szűk t ö bb oktat á st é rintő komponensű jogszab á ly munkaerő szabad á raml á s á hoz kapcsol ó d á s

Oktatás és kultúra a közösségi jog forrásaiban 2.: m á sodlagos jog – kem é ny jog (kultur á lis javak kivitel é ről sz ó l ó rendelet, munkav á llal ó k szabad á raml á sa, „ Telev í zi ó hat á rok n é lk ü l ” – direkt í va, szakmai k é pes í t é sek k ö lcs ö n ö s elismer é se) – puha jog (Socrates, Leonardo) a k ö z ö ss é gi politika dokumentumai – nyelvi soksz í nűs é g v é delme, szakk é pz é si alapelvek (1963) – Feh é r K ö nyv (kult ú r á k k ö z ö tti p á rbesz é dről, „ Tan í t á s é s tanul á s: a kognit í v t á rsadalom fel é” ) – Z ö ld K ö nyv (a kultur á lis é s kreat í v ipar á gak lehetős é geinek kiakn á z á s á r ó l, „ Oktat á s-k é pz é s-kutat á s: az orsz á gok k ö z ö tti mobilit á s akad á lyai ” )

Oktatás és kultúra a közösségi jog forrásaiban 3.: b í r ó s á gi d ö nt é sek: legmeghat á roz ó bb szereplő az oktat á s k ö z ö s ü ggy é v á l á s á ban elsődleges jog hi á nya precedensjog kialak í t á sa í t é letei kit á g í tott á k az oktat á sra vonatkoz ó k ö z ö ss é gi jogot A Casagrande- ü gy é s a Gravier- ü gy

III. EURÓPA KULTURÁLIS ÖRÖKSÉGÉNEK ÁPOLÁSA Maastricht – a kultur á lis soksz í nűs é g v é delm é nek első deklar á l á sa az EU kultur á lis ipar á t alkot ó á gazat szakpolitik á k kultur á lis dimenzi ó val val ó kieg é sz í t é se a k ö z ö s kult ú rpolitika 3 fő akci ó terve a.Kaleidoscope program ( ) b.Ariane program ( ) c.Rapha ë l program ( )

A Kaleidoscope-program c é lja: a műv é szeti é s kultur á lis egy ü ttműk ö d é s t á mogat á sa műv é szeti alkot á sok mennyis é gi é s minős é gi cser é je felt é tele, hogy t ö bb orsz á g dolgozza ki a programot e programba tartozott a „ Kult ú ra Eur ó pai Főv á rosa ”, az „ Eur ó pai Kultur á lis H ó nap ”, az „ Eur ó pai Uni ó Barokk Zenekara ” t á mogat á sa is 1999-ig meghosszabb í tott program, mivel 2000-től ú j keretprogramot hoztak l é tre (folytonoss á g)

Ariane program c é lja: – irodalmi művek ford í t á sa, a k ö nyv- é s olvas á skult ú ra előmozd í t á sa – t á mogassa é s kieg é sz í tse a tag á llamok e ter ü leten v é gzett tev é kenys é g é t, – fejlessze az eur ó pai n é pek t ö rt é nelm é ről é s irodalmi alkot á sair ó l sz ó l ó ismereteket, – előseg í tse az eur ó pai polg á rok ezen ismeretekhez val ó hozz á f é r é s é t eszk ö z ö k: – irodalmi, sz í npadi é s referenciaművek ford í t á s á nak t á mogat á sa, – a k ö nyv- é s olvas á skult ú ra ter é n l é trej ö vő egy ü ttműk ö d é sek t á mogat á sa, – az e ter ü leten dolgoz ó k szakmai tud á s á nak fejleszt é se.  h á rom orsz á g egy ü ttműk ö d é s é t í rta elő  Aristeion-d í j (eur ó pai műford í t á si d í j)

Raphaël program A kultur á lis ö r ö ks é g v é delm é t szolg á l ó program. Fő vonalai: ingatlan ö r ö ks é g v é delme, megőrz é se é s hasznos í t á sa; ing ó ö r ö ks é g v é delme; m ú zeumok k ö z ö tti egy ü ttműk ö d é s, h á l ó zat é p í t é s; szakmai rendezv é nyek szervez é se; szakemberek mobilit á sa, tov á bbk é pz é se. Alapk ö vetelm é ny: h á rom orsz á g egy ü ttműk ö d é se volt, melyek k ö z ü l minimum kettő tagorsz á g.

Kultúra 2000 Keretprogram ( ) a fenti h á rom programot olvasztotta egybe Eur ó pai Uni ó egys é ges, kult ú r á t t á mogat ó kezdem é nyez é se c é lja: egy k ö z ö s eur ó pai kultur á lis t é rs é g kialak í t á sa t á mogat á s: a hat á rokon á tny ú l ó, k ö z ö s von á sokra ö sszpontos í t ó, a cser é n é s egy ü ttműk ö d é sen alapul ó kezdem é nyez é seket r é szes í tette előnyben eredetileg 2004-ig tervezt é k 4 kultur á lis ter ü let p á ly á zhatott (előad ó műv é szet, vizu á lis műv é szetek, kultur á lis ö r ö ks é g, k ö nyvek-olvas á s-műford í t á s) legal á bb 3-5 orsz á g t á rsszervezőinek bevon á sa

Kultúra program ( ) Minden kultur á lis tev é kenys é get t á mogat (kiv é ve audiovizu á lis) c é lkitűz é sei: – előseg í tse az eur ó pai jelentős é gű kultur á lis é rt é kek megismer é s é t é s megőrz é s é t; – ö szt ö n ö zze a kultur á lis á gazatban dolgoz ó k tag á llamok k ö z ö tti mobilit á s á t; – előseg í tse a kultur á lis é s műv é szeti alkot á sok é s term é kek hat á rokon á t í velő terjeszt é s é t; – ö szt ö n ö zze a kult ú r á k k ö z ö tti p á rbesz é det. A program hivatalos magyarorsz á gi koordin á tora: Kult ú rpont Iroda (

A kulturális főváros program az eur ó pai kult ú ra soksz í nűs é g é re k í v á nja a figyelmet r á ir á ny í tani a megv á lasztott v á ros p é nz ü gyi t á mogat á st kap a „ Kult ú ra program ” k ö lts é gvet é s é ből (1,5 milli ó eur ó / ” főv á ros ” ) eredetileg 2004-ben lez á rult volna a program, de m é g 15 é vvel meghosszabb í tott á k id é n ü nnepelj ü k az „ Eur ó pa Kultur á lis Főv á rosa ” elnevez é sű kezdem é nyez é s 25. é vfordul ó j á t rendezv é nyekkel szemben t á masztott elv á r á s: – t ü kr ö zz é k a v á ros eur ó pai jelleg é t – k ö zvetlen ü l vonj á k be a helyi lakoss á got a programokba

A nyelvi gazdagság támogatása janu á r 1. napj á t ó l 23 hivatalos nyelv nyelvi soksz í nűs é g v é delme Nyelvek Eur ó pai Napja (szeptember 26.) a nyelvi k é szs é gekről sz ó l ó adatok ö sszevethetős é ge (eur ó pai nyelvi kompetenciamutat ó ) „ anyanyelv + k é t nyelv ” c é lkitűz é s

Európai év egy-egy kiemelt t é mak ö r, mely a figyelem k ö z é ppontj á ban á ll a nyelvek eur ó pai é ve fogyat é kkal é lők eur ó pai é ve a munkav á llal ó k mobilit á s á nak eur ó pai é ve egyenlő es é lyek mindenki sz á m á ra eur ó pai é v a kult ú r á k k ö z ö tti p á rbesz é d eur ó pai é ve a kreativit á s é s az innov á ci ó eur ó pai é ve a szeg é nys é g é s a t á rsadalmi kirekeszt é s elleni k ü zdelem eur ó pai é ve

IV. KÖZÖSSÉGI OKTATÁSI ÉS TUDOMÁNYOS KUTATÁSI PROGRAMOK az első programok az oktat á s ter ü let é n: csak a 80-as é vek m á sodik fel é ben ezek m é g egy-egy speci á lis ter ü lettel foglalkoztak: COMETT – egyetemek é s gazdas á gi szervezetek k ö z ö tti egy ü ttműk ö d é s ERASMUS – egyetemi hallgat ó k cser é je YOUTH FOR EUROPE – fiatalok eur ó pai mobilit á s á nak t á mogat á sa IRIS – nők szakk é pz é se EUROTECHNET – technol ó giai fejlőd é s, szakk é pz é si innov á ci ó LINGUA – k ö z ö ss é gi nyelvek, mint idegen nyelvek t á mogat á sa 90-es é vekben 2 nagy programban vont á k ö ssze (Socrates - á ltal á nos, Leonardo - szakk é pz é s)

2007. janu á r 1-től ú j form á ban val ó sul meg az oktat á s é s szakk é pz é s programja: „ Eg é sz é leten á t tart ó tanul á s ” program 4 szektor á lis program, az oktat á s, k é pz é s szintjeinek megfelelően 1.Comenius program 2.Erasmus program 3.Leonardo program 4.Gruntdvig program a programoknak nem c é lja a harmoniz á ci ó, a tag á llami gyakorlatok egym á shoz val ó k ö zel í t é se a k ö z ö ss é gi akci ó programok k ö z ö s eur ó pai c é lok megval ó s í t á s á ra ir á nyulnak

tud á s Eur ó p á j á nak megteremt é se, az é lethosszig tart ó tanul á s t á mogat á sa, a kommunik á ci ó s é s inform á ci ó s technol ó gi á k oktat á sban val ó alkalmaz á sa, a munka vil á g á ban val ó boldogul á shoz sz ü ks é ges k é szs é gek é s k é pess é gek megszerz é se, az idegen nyelvek ismeret é nek fejleszt é se, a szakk é pes í t é sek é s diplom á k k ö lcs ö n ö s elismer é se. A programok v é grehajt á s áé rt az Eur ó pai Bizotts á g Oktat á s é s Kult ú ra Főigazgat ó s á ga felel az Eur ó pai Uni ó szintj é n. Magyarorsz á gon Tempus K ö zalap í tv á ny l á tja el a programok meghirdet é s é vel é s p á ly á ztat á s á val kapcsolatos teendőket.

A Comenius program az oktat á s első szintj é hez k ö tődik ( ó voda-k ö z é piskol á ig) iskolai é let szereplőit é s az iskol á n k í v ü li k ö z ö ss é geket is é rinti c é lja: – hozz á j á ruljon a k ö zoktat á s minős é g é nek fejlőd é s é hez, – erős í tse annak eur ó pai dimenzi ó j á t, – seg í tse a nyelvtanul á st. Kiemelten t á mogat n é h á ny fontos á ltal á nos c é lkitűz é st: – a multikultur á lis k ö rnyezetben t ö rt é nő tanul á s, – a h á tr á nyos helyzetű csoportok t á mogat á sa, – iskolai leszakad á s elleni harc.

Az Erasmus program az Eur ó pai Bizotts á g egyik legsikeresebb é s legismertebb programja a felsőoktat á snak teremt p á ly á zati lehetős é geket A program konkr é t c é lja mennyis é g é ben é s minős é g é ben n ö velni a: – hallgat ó i é s oktat ó i mobilit á st – nemzeti projektek sz á m á t – felsőoktat á si int é zm é nyek / v á llalkoz á sok k ö z ö tti egy ü ttműk ö d é st

A Leonardo program az Eur ó pai Bizotts á g 1994-ben indult egy ü ttműk ö d é si programja a szakk é pz é s ter ü let é n a felsőoktat á son k í v ü li szakk é pz é s ter ü let é re ir á nyul lehetős é get biztos í t k ü lf ö ldi szakmai gyakorlaton val ó r é szv é telre, k ü l ö n hangs ú lyt fektet az oktat á si szf é ra é s a gazdas á g szereplői k ö z ö tti egy ü ttműk ö d é s elm é ly í t é s é re.

Operat í v c é lkitűz é sei: a szakk é pz é sben é rintett szem é lyek eg é sz Eur ó p á ra kiterjedő mobilit á sa minős é g é nek jav í t á sa é s mennyis é g é nek n ö vel é se; az oktat á si é s k é pz é si szolg á ltat á st ny ú jt ó int é zm é nyek vagy szervezetek, a szoci á lis partnerek k ö z ö tti eur ó pai szintű egy ü ttműk ö d é s az innovat í v gyakorlatok fejleszt é s é nek előseg í t é se a k é pes í t é sek é s a kompetenci á k – k ö zt ü k a nem form á lis é s inform á lis tanul á ssal szerzettek – á tl á that ó s á g á nak é s elismer é s é nek jav í t á sa

A Gruntdvig program C é lja: – előseg í tse a felnőttoktat á s eur ó pai dimenzi ó j á nak kialakul á s á t – hozz á j á rul ahhoz, hogy a felnőtt tanul ó teljes é rt é kű, akt í v tagja lehessen a t á rsadalomnak, – bőv ü ljenek a m á s kult ú r á kr ó l sz ó l ó ismeretei, – é letminős é ge, é s a munkaerő-piaci es é lyei javuljanak. felnőtt: az a 25 é v feletti szem é ly, ill. azok a é ves fiatalok, akik nem r é szes ü lnek k ö z é p- vagy felsőfok ú k é pz é sben. elsősorban a szakm á t ó l f ü ggetlen, á ltal á nos ismeretek oktat á s á t tűzi ki c é lj á ul.

Köszönöm a figyelmet!