(1883, SZEKSZÁRD – 1941, BUDAPEST)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
EGY CSEPP EMBERSÉG Hallgasd a zenét, nézd a képeket!
Advertisements

Úton böjtben.
Mit kell tenned, ha meg akarsz térni Istenhez?
Feltehetek egy kérdést?
Az Ószövetség könyvei.
MONDJÁTOK EL AZ EMBEREKNEK
Hahó, itt az új év ! Boldog 2014-et !.
IDÉZEZEK „Nem kívánok ragyogást,
Folyamodjatok az Úrhoz,
A Biblia Isten szava.
Donatello és Michelangelo értelmezésében
Jónás alakja mint önarckép
“13 tanács egy életre".
Ádventi gyertyagyújtás 1. műsor
Jónás könyve (1938) forrás: Károli Gáspár 1590-es bibliája – 12 próféta könyve bibliai történet megtartása néhány eltéréssel külső elbeszélői nézőpont.
Petőfi Sándor Érettségi tételminta.
Forradalmi költészete
A középkori filozófia főbb kérdései
ANTOINE DE SAINT-EXUPERY:
“13 tanács egy életre" „13 tanács egy életre”.
Áldott,Békés Ünnepeket Kívánok!
Amint fent, úgy lent. Amint belül, úgy kívül.
13 tanács egy életre.
Egy csepp emberség Hallgasd a zenét, nézd a képeket!
Napra Valentin.
Életige október.
Készíts utat a Kegyelem előtt!
Ádventi gyertyagyújtás 1. műsor
Ádventi gyertyagyújtás 1. műsor
Adventi hírnök: friss fenyőág, Lobog az első gyertyaláng
JÓ REGGELT!.
JÓ REGGELT !.
JÓ REGGELT !.
Vezess, Jézusunk, S véled indulunk. Küzdelemre hív az élet, Hadd kövessünk benne téged! Fogjad hát kezünk, Míg megérkezünk!
Uram, Istenem, tiéd az éjszaka és tiéd a nappal,
Folyamodjatok az Úrhoz,
Folyamodjatok az Úrhoz,
Folyamodjatok az Úrhoz,
"Folyamodjatok az ÚRhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
ISTEN hozott köztünk!.
Folyamodjatok az Úrhoz,
Folyamodjatok az Úrhoz,
Babits Mihály: Jónás könyve. Babits Mihály „Babits Mihály nagy ember és nagy költő.”/Ady/ „Babits Mihály nagy ember és nagy költő.”/Ady/ „Poeta doctus”
Asztal- és életközösség Jézussal
Egy nép sötétségben élt és várta az áldott fényt. Nyomorúsága az égbe kiált, és Istene meghallja szavát.
Prezentáció KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT.
Kicsoda Isten? 4. prédikáció
Apokalipszis 12/C.
Jónás könyve Miért érdemes foglalkozni vele?. 1. Az Úr szólította Jónást.
Hiszek egy Istenben, mindenható Atyában, mennynek és földnek Teremtőjében.
mint ami mások szerint szükséges!
Az Élet Igéje szeptember.
ELBESZÉLÉS ÉS TÖRTÉNET
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
Találkozni jöttem Veled, Istenem Te jól ismersz engem, s én kitárom a szívem Itt vagyok Istenem,
Uram, Istenem, tiéd az éjszaka és tiéd a nappal, kezed műve a hajnali harmatcsepp és a Nap. Add, hogy egész nap jókedvű és tiszta legyek: a Világosság.
Uram, Istenem, tiéd az éjszaka és tiéd a nappal, kezed műve a hajnali harmatcsepp és a Nap. Add, hogy egész nap jókedvű és tiszta legyek: a Világosság.
Áldjad, én lelkem, a dicsőség örök Királyát!
Egyedül Isten adhatja a hitet, de a hitedről te is tanúságot tehetsz. Egyedül Isten ajándékozhat meg szeretettel, de te is bizonyságát adhatod szeretetednek.
TANÉVNYITÓ ISTENTISZTELET Jöjj, égi szent láng, Szentlélek Isten, Hű támasz minden ínségben, Kit trónusáról jó Atyánk És Jézus Krisztus küld.
1. A „teremtéstörténet(ek)” elbeszélése(i) a) Helye (helyük) a Bibliában: Ter (1 Móz) 1, 1 – 2, 25 (= első két fejezet). b) Keletkezése: - Viszonylag.
vasárnapi istentisztelet. Énekek Olyan békét, mint a folyó Olyan békét, mint a folyó, Olyan békét kaptam Tőled lelkembe. (2X)
Uram, Istenem, tiéd az éjszaka és tiéd a nappal, kezed műve a hajnali harmatcsepp és a Nap. Add, hogy egész nap jókedvű és tiszta legyek: a Világosság.
55.
Babits III. pályaszakasza húszas-harmincas évek
Urunk, olyan jó, hogy a nevedben együtt lehetünk
Mi számít? A műveim? Én mint költő?
KERESZTÉNY FUNDAMENTUMOK
Babits Mihály: Jónás könyve Az ószövetségi Jónás próféta könyve
Arany János: Vojtina Ars poeticája
Előadás másolata:

(1883, SZEKSZÁRD – 1941, BUDAPEST) BABITS MIHÁLY (1883, SZEKSZÁRD – 1941, BUDAPEST)

JÓNÁS KÖNYVE Egy II. századi római katakombafestmény alapján készült fametszet

AJÁNLÁS

AZ I. RÉSZ KÉZIRATA

KELETKEZÉS - TÖRTÉNET A Jónás könyvének terve 1938-ban már a műtét előtt készen volt, de csak azt követően vetette papírra, méghozzá jókedvűen, a lehetőségekhez képest nevetve; (Illyés Gyula) Először a Nyugat 1938. szeptemberi számában jelenik meg. Történelmi háttere az Anschluss, Ausztria megszállása; Babits Magyarországot, Európát félti a pusztulástól;* …… * Beszélgető füzetében írja: „a próféta sorsa, a szellem sorsa, a világ hatalmasságaival szemben: lehet- e izgatóbb tárgy a mai költőnek?”

A MŰ KAPCSOLATA A BIBLIAI HAGYOMÁNNYAL Az elbeszélő költemény az ószövetségi kispróféták egyikének történetét mondja újra; Jónás próféta könyve i.e. 400-200 között keletkezett, a történeti Jónás az i.e. 8. században, Jeroboám király idején működött; Története eltér a többi próféta könyvétől, nem tipikus próféta- történet; Parabolaként azt a teológiai kérdést példázhatja, hogy részesülhetnek-e a pogányok is Isten kegyelmében? Mint példázat nem zárt szerkezetű; Babits műve a Károli – Bibliára támaszkodik; Néhány epikus mozzanat földuzzasztásától eltekintve legfőbb változtatása az, hogy míg a Bibliában Ninive népe megtér, addig nála ez a motívum elmarad;

MŰFAJA, SZERKEZETE, STÍLUSA ÉS BESZÉDMÓDJA Elbeszélő költemény; elbeszélő keretbe foglalt lírai önvallomás a költői küldetéstudatról; bibliai parafrázis; 4 számozott részből áll, ehhez kapcsolódik 1939-ben a Jónás imája; Stílusa, beszédmódja összetett, többrétegű: archaizáló, biblikus neologizmusok; emelkedett, ódai naturalista, profán; A különböző rétegek egymásba játszása groteszk, ironikus hatású;

NEMES NAGY ÁGNES: „…elképesztő ez a kényes hangnem magasztos és nevetséges között, amelynek rendkívüli kényességét, nehézségeit csak azért nem vesszük észre, mert a tökéletes egyensúlyozottság elfedi előlünk. Csak egy kicsivel idébb vagy odébb, és bukik az egész. Talán ezt lehetett legkevésbé várni Babitstól, a palástos költőtől, ezt az úgynevezett humort a Jónásban, a groteszket. (…) Kevés bonyolultabb hatású sor van például ennél: ‘S örüle Jónás módfelett a töknek.’ Nem lehet nem elmosolyodni rajta; kimondhatatlanul sokértelmű mosolyt vált ki az olvasóból, nevetést, amely hátborzongatás. És belenyugvás is, persze.”

IV. rész: Bosszúvágy és hiúság A MŰ NÉGY RÉSZE Jónás bűne: engedetlenség; Nem igaz, hogy nincs köze a világ bűnéhez; I.rész: A bűnös akarat A „szörny-lét belsejében” 3 fohász az Úrhoz; 1. önbizalom megrendülése; 2. hit ébredése; 3. elköteleződés; II. rész: A szenvedés Ninivében: 1. vásár; 2. színészek tere; 3. palota; A pusztában: „Lám, megcsúfoltak, Egek Alkotója” III. rész: A tévelygés Jónás istenkáromlásra ragadtatja magát; Tanítás a tök groteszk motívuma által; IV. rész: Bosszúvágy és hiúság

ELLENTÉTEK Jónás megszökik; Jónás feladatot kap az Úrtól; Isten megmenti; Ninivét az Úr nem pusztítja el; Jónás alakja komikus = groteszk; Jónás feladatot kap az Úrtól; Isten megbünteti; Jónás meggyőződik arról, hogy Ninivé-nek pusztulnia kell; Jónás alakja magasztos;

NEMES NAGY ÁGNES „Jónás az objektív költészet jellegzetes personája, mitikus figura. Ami rögtön szembeállítja minden eddigi próféta – alakkal (…), hogy ez szökött próféta, fülön- csípett, visszacibált, majdhogynem méltatlan igehirdető. Meglóg, fogadkozik, duzzog, kifogásol, kételkedik. Ez kell nekünk, ez kell, mit is kezdenénk egy kételytelen hőssel? Egy botcsinálta hős, egy kudarc-hős, nem is elbukó, hanem megszégyenített hős: mennyire ismerjük ezt a figurát, mennyire hordozza legmélyebb tapasztalatainkat. Isten balekja. Hős.

Ott áll azon a keskeny sávon, a nagy, zúgó, ontológiai pátosz és a legköznapibb esendőség között. És persze éppen a tények dramaturgiája folytán válik személye elsöprően hitelessé, az ellentét okán, lotykos, rongyos, ragadós ruhájú, szembetűnően alultáplált figurájának harca Ninive ellen abszurd; de mi ez ahhoz képest, amit önmagával és az Úrral kellett megharcolnia? Ahogy húzódozva, meg nem tagadható belső kényszer alatt vásárra viszi a bőrét – e nélkül mi volna az ő története? Dicsteljes eposz, fejezet a törhetetlen vértanúk legendáiból. (Az is, az is ugyanakkor.)”

PROBLÉMAKÖRÖK A prófétaszerep kérdése Az igazság és annak recepciója J. menekülése a kötelesség elől- büntetés- kilátástalan léthelyzet- felelősség felismerése- vállalása; A prófécia teljesülését a jelenben várja- prófétai hitelesítés kudarca- ő csak egy a sok közül; Az igazság és annak recepciója J. félreértése: az igazságot azonosítja annak megvalósu-lásával; Az Úr: „A szó tiéd, a fegyver az enyém” – meghatározza a próféták feladatkörét; Pusztulás vagy megmaradás A teremtett világ erkölcsi rendjéből kilépő civilizáció megérett a pusztulásra; Az emberi kultúra évezredes értékei mégsem pusztulhatnak el;

NEMES NAGY ÁGNES „Jónás tehát ellen – hős, vagy majdnem az, a költő alteregói közt a legobjektívebb, legrealistább, legepikusabb, hal-bűzbe és glóriába mártva. (…) De én nem is csak a Jónás epikáját hangsúlyoznám, hanem a drámaiságát. A szerkezet-váz csupa ellentétből épül, valahogy mindig az történik, amit nem várunk. (…) kétségtelenül megvan benne a végzetdrámák építettsége, amelynek a végkifejlete mégis úgy üti fejbe az olvasót, mint az Oidipusz nézőjét az eleve tudott titok.

NEMES NAGY ÁGNES „… van azonban egy másik nagy-szereplő itt, az Isten- alak.(…) Voltaképpen az Isten-alak az aktív, a független változó, Jónás függő, a reagáló, bár hevesen reagáló. Mégsem tagadható viszonyukban a patriarkális elem; ószövetségien családias az, ahogyan Isten Jónással tárgyal, ahogy küldözi, inti, bünteti, oktatja. Beszélget vele, családfő a családtaggal (…) de Jónás többet tud a saját istenéről, mint az olvasó, s mihelyt meghallja felsőbb utasítását, pánikszerűen szedi nyakába a lábát és menekül.

JÓNÁS ÉS ISTEN VISZONYÁRÓL Tudja ő azt jól, mélységes-mély tapasztalataiból, hogy saját, választott istene kényszeríti majd a nem neki való szerepre, az hagyja cserben, az égeti le, annak van igaza. Érti és nem érti. Mi is így vagyunk vele, egütt -futunk, együtt - könyörgünk, együtt csapódunk be Jónással, értjük és nem értjük ezt a lelkiismeret – erkölcs – kényszer – Istent, akinek részei vagyunk, aki kegyetlen és jó, illetve nagyobb. Egy kisebb tudat egy nagyobb tudatban ez Jónás és Isten viszonya.”

A KÉT PÓLUS EGYSÉGE SZÖVEG MÖGÖTTI (AZ ÉN ÉS AZ ÉN-FELETTES VISZONYA) JÓNÁS ÚR A fegyver az enyém. Én cselekszem” Az igazság személytelen, a látomás fontos, nem a látó; Örök: „Van időm, én várhatok.” Türelem, építés, tevékeny huma-nizmus (a tök példázata); A megbocsátás, a mindenek fölötti szeretet, kegyelem; Újszövetségi erkölcs; Időtlen, egyetemes parancs; „A szó tiéd, Te csak prédikálj, Jónás, Helyesen ismeri fel az emberek vétkeit, de az ítélkezés nem az ő feladata; Eszköz csupán az Úr kezében, pótol-ható: „jönnek új Jónások”; Az apokalipszis (a pusztulás) rém-képét vetíti az emberek elé; Nem tud megbocsátani – átkot kiált, megtorlást, bosszút követel; Ószövetségi erkölcs (szemet sze-mért elve); A társadalom morálja;

BABITS HUMANIZMUSA A világégés előestéjén nem tagadja, hogy kora civilizációja megérett a pusztulásra. Ezt hirdeti Jónás; Ám fölismeri azt is, hogy az emberi kultúra és gondolkodástörténet nem zárulhat le a fölhalmozott értékek pusztulásával; Szent Ágostontól vett gondolat szerint azzal zárja Jónás történetét, hogy bűnt és erényt megítélni nem az ember dolga; a szétválasztás felelőssége Istené. Az ember felelőssége az értékek megőrzése;

JÓNÁS IMÁJA Hozzám már hűtlen lettek a szavak, vagy én lettem mint túláradt patak oly tétova céltalan parttalan s ugy hordom régi sok hiú szavam mint a tévelygő ár az elszakadt sövényt jelző karókat gátakat. Óh bár adna a Gazda patakom sodrának medret, biztos útakon vinni tenger felé, bár verseim csücskére Tőle volna szabva rim előre kész, s mely itt áll polcomon, szent Bibliája lenne verstanom, hogy ki mint Jónás, rest szolgája, hajdan bujkálva, később mint Jónás a Halban leszálltam a kinoknak eleven süket és forró sötétjébe, nem három napra, de három hóra, három évre vagy évszázadra, megtaláljam, mielőtt egy mégvakabb és örök Cethal szájában végkép eltünök, a régi hangot s, szavaim hibátlan hadsorba állván, mint Ő sugja, bátran szólhassak s mint rossz gégémből telik és ne fáradjak bele estelig vagy mig az égi és ninivei hatalmak engedik hogy beszéljek s meg ne haljak.

JÓNÁS IMÁJA A lírai én E/1-ben Jónás alakja mögül beszél; A prófétaszerep személyessé tétele, értelmezése; Egyben ars poetica is: a költő médi-um, egy felső igazság közvetítője A lírai én E/1-ben Jónás alakja mögül beszél; A gazdához, azaz a teremtőhöz fohászkodik; 1- 6 sor: panasz a megszólalás ellehetetle- nülése miatt: „Hozzám már hűtlen lettek a szavak”; 7-26 sor: óhajtó, feltételes mód: a vállalt küldetést szeretné beteljesíteni; A szónoki könyörgés retorikai szabályai szerint érvel óhaja teljesítéséért; (inventió, exemplumok, dedukció);

IRODALOMJEGYZÉK Bara Katalin – Csutak Judit: Magyar nyelv és irodalom. Tankönyv a XI. osztály számára, Corvin Kiadó, Déva, 1999,86-87 o. Orbán Gyöngyi: Irodalomtörténeti olvasókönyv. Alternatív tankönyv XI. osztály számára, T3 Kiadó, Sepsiszentgyörgy, 2001, 243-246 o. Nemes Nagy Ágnes: A hegyi költő, Magvető Kk., Bp.,1984 (digitalizálva: www.irodalmiakademia.hu, In: NNÁ: A magasság vágya), leolvasva: 2002. nov. 24; Babits Mihály (1883 – 1941), In www.doksi.hu/faces.php?order=DisplayFace&id=3, leolvasva: 2002.11.05; http://erettsegitetelekdiakoknak.blogspot.ro/2012/05/babits-mihaly- 1883-1941-irodalom, leolvasva: 2002. 11. 20; Gyula András: Babits Mihály élete és munkássága, In: http://www.doksi.hu/elemzes.php?order=Show&id=269 leolvasva:2002. 11. 18;

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! ISTENTŐL ÁLDOTT, BÉKÉS ADVENTI VÁRAKOZÁST, BOLDOG KARÁCSONYT ÉS MINDENFÉLE JÓT HOZÓ, ÖRÖMTELI ÚJESZTENDŐT KÍVÁNOK MINDENKINEK! VISZONTLÁTÁSRA 2013 JANUÁR 9-ÉN! http://pocsveiler_ilona.0fees.net