Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék Tudomány, tudományellenesség, áltudomány Bevezető: Információk, tematika.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egészséges életmód Az egészség és az egészséges életmód megfogalmazása elég nehéz. Mivel minden ember különböző igényekkel, és adottságokkal, rendelkezik.
Advertisements

Saját magunkat mindig arról próbáljuk meggyőzni, hogy mennyivel boldogabb lesz az életünk majd, ha megházasodunk, megszületik az első gyermekünk, majd.
Adósság. Adósság Jó hitelRossz hitel Jó hitel Egyes hitelek befektetésnek tekinthetők. Ha valaki azért vesz fel hitelt, hogy olyasmit vásároljon, ami.
EGÉSZSÉGKULTÚRA Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés I.
Napfényen a „rejtőzködő szavazók” Mérők klubja április 24.
A család beszélget A Kovács család összeül január elején megbeszélni családjuk pénzügyi helyzetét.
Tájékoztató NGM_AK002 NGM_AK004 NGB_KM016_2. Fogadóóra Szorgalmi időszakban kedd óra között ig. 604-ben, más időpontban csak egyeztetés után!
Alaphelyzet: Miért kell együttműködni az elektronikus sajtóval?
Tudás, közösség, hatalom
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
DREAM-HOME Agency & Consulting Értékbecslés eladástechnika.
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
1. Közgazdaságtani alapfogalmak
Nem számít!. Nem számít! Lezárás Lényegi Részei HATÁRIDŐ BEMUTATKOZÁS JÓ STRATÉGIA, ÉS TAKTIKA TERMÉKLÉTRA KIFOGÁSKEZELÉS.
Nem számít!. Nem számít! A jó sorrend a konzultációkhoz: 1. Vágyak. 2. Problémák. 3. A félelmek eltávolítása átbeszéléssel! 4. Következő havi terv.
A Venn-diagram használata
„A gyermek évszázada” Szabolcs Éva.
Tibeti személyiségteszt
1. A demográfia fogalma, története, tárgykörei és forrásai
Tájékoztató az Anglisztika MA-ról Cser András PPKE BTK Angol Intézet október 18.
Alfred Adler individuálpszichológiája
OKJ vizsgák 2010 Informatika Szabó András Petrik TISZK.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Informatikai Vállalkozások Szövetsége E-egészség munkacsoport Lukács Lajos Egészségügyi Infrastruktúra Bevezető gondolatok „
BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J.. u. 1. E 610. Dr. Margitay Tihamér 10. óra.
Margitay – Mérnöketika KENŐPÉNZ ÉS KORRUPCIÓ 12. óra.
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
Margitay Tihamér Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J. u. 1. E610. Telefon: Helyzet- és igényfelmérés.
Ki is az elemző közgazdász?
2. Argumentációs szabályok (É 50−55) argumentációs szabályok meghatározzák, hogy mi mellett és mivel kell érvelni 1. a feleknek érveléssel indokolniuk.
MESÉLJ APU (Muhi János) Zene: Fiam (Komár László).
Irracionális Racionalitáselméletek versus Racionális Irracionalitáselméletek MAKOG 2006 Kőhegyi Gergely BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék BCE Mikroökonómia.
Kiscsoportos stratégiai és döntési gyakorlat. Milyen ember a PROJEKT MENEDZSER?
TETT KUTATÁS NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
Thomas S. Kuhn: A tudományos forradalmak szerkezete
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Tájékoztató NGM_AK002 NGM_AK004. Fogadóóra Szorgalmi időszakban csütörtök óra között ig. 604-ben, más időpontban csak egyeztetés után!
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke Mikroelektronika Laboratórium Tájékoztató
Saját magunkat mindig arról próbáljuk meggyőzni, hogy mennyivel boldogabb lesz az életünk majd, ha megházasodunk, megszületik az első gyermekünk, majd.
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
Csörömpölj a cukorkáért!. 1. A pedagógusnak tanulmányai során miben NEM kell fejlesztenie önmagát? a) a választott szakterület tudományos igényű ismeretében.
Ambrusné Dr. Somogyi Kornélia
Szakértői bizonyítás a büntető eljárásban
Van egy rossz hírem, máshogy nem megy!
Tájékoztató NGM_AK002 NGM_AK004. Fogadóóra Szorgalmi időszakban szerda óra között ig. 604-ben, más időpontban csak egyeztetés után!
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
Zene: Szűcs Judit - Ha belehalok százszor is
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke Mikroelektronika Laboratórium Tájékoztató
Tudomány, tudományellenesség, áltudomány
Tájékoztató NGM_AK002 NGM_AK004. Fogadóóra Szorgalmi időszakban csütörtökön óra között ig. 604-ben, más időpontban csak egyeztetés után!
Magyarország Problématérképe Kutatási terv M.A.F. - SzIA Budapest, December 10.
Gazdaságstatisztika Tantárgyi követelmények szeptember 6.
Adatbázisok 5. gyakorlat. Jövő hét utáni héten ZH! (Adatmodellezés, normalizálás) és kötprog doksi leadás (adatmodell rész)
Tájékoztató NGM_AK004. Fogadóóra Szorgalmi időszakban szerdán és óra között ig. 604-ben, más időpontban csak egyeztetés után!
Pályaválasztási napok Pszichológia képzés Pálinkás Brigitta Károli Gáspár Református Egyetem.
Tájékoztató NGM_AK004.
Tájékoztató NGM_AK004.
A probléma forrása! általános iskola
Tudomány, tudományellenesség, áltudomány
Mikroelektronika Laboratórium
Minőségmenedzsment alapjai szeptember 12.
Tudomány, tudományellenesség, áltudomány
Tudomány, tudományellenesség, áltudomány
Tájékoztató NGM_AK004.
Tudomány, tudományellenesség, áltudomány
NGB_AJ040_1 Forgácsolás és szerszámai
BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
A civil szervezetek hatásméréséről
Prezi linkje:
Tudomány, tudományellenesség, áltudomány
Előadás másolata:

Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék Tudomány, tudományellenesség, áltudomány Bevezető: Információk, tematika és néhány nyugtalanító kérdés Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

A tárgy adatai, a teljesítés feltétele  Tudomány, tudományellenesség, áltudomány BMEGT41A028 szabadon választható félévközi jegy, 2 kredit  Teljesítés a 2 negyedéves zh sikeres megírása  1. zh: 7. hét  2. zh: utolsó hét illetve utolsó előtti hét (kedd, szerda, csütörtök) javítás, pótlás:  pótlási héten csak egy zh pótlására vagy javítására van lehetőség, vagyis a szorgalmi időszakban legalább az egyik zh-t legalább elégségesre meg kell írni Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Jegyzetek a tárgyhoz  Kutrovátz Gábor, Láng Benedek, Zemplén Gábor: A tudomány határai (Typotex Kiadó, 2008) →  Órai diák: ( → (Tárgyaink) → interaktív órarend alá görgetni és megkeresni a Tudomány, tudományellenesség, áltudomány tárgyat → Kurzus időpontja)  Zh: esszé kérdések: szintén a tárgy honlapján  Tanszek?fref=ts Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Hétköznapi kérdések és válaszok  Kihez forduljunk, ha problémánk van? Vegyem meg a legújabb kütyüt, vagy még várjak két hónapot?  Valóban rossz az új telefon antennája?  Tényleg nem lesz agydaganatom 30 év múlva, ha ennyit telefonálok? Gyűjtsem szelektíven a szemetet, van semmi értelme?  A szomszéd látta, hogy úgyis összeöntik…  A globális felmelegedés meg a természetes folyamat, most olvastam egy tanulmányban És mibe fektessem a pénzemet?  Melyik omlik össze előbb: az USA, az EU vagy Kína?  Deviza, arany, ingatlan, olaj, emerging markets, párnaciha, termőföld, atombunker és konzervek?  OK, ingatlan. Paks közelében vannak nagyon jó áron… Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Hétköznapi kérdések és válaszok  És kihez forduljunk, ha fáj valami? Ha eltörtem a lában, nyilván a kórházba – de ha csak a hasam fáj? Orvoshoz, homeopatához vagy akupunktőrhöz? És ha „csak” a közérzetünk rossz állandóan? És tényleg, miért fáj annyit a fejünk?  A születési stressztől?  Mert begörcsöltek a véredényeink?  Mert az auránk lyukas?  Mert elnyomjuk a mindennapi feszültséget?  Mert rossz dolgok történtek velünk előző életünkben? Beoltassam a gyerekemet?  Szörnyű mellékhatásokról jönnek a hírek…  Állítólag csak egy nagy gyógyszercég tolja Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Hétköznapi kérdések és válaszok  Mi alapján döntünk/döntsünk a hétköznapokban?  Nem csak másokra támaszkodunk, vannak igaznak vélt saját ismereteink is! Pl. tudjuk, hogy a spenótban rengeteg a vas De honnan is „tudjuk”? Honnan tudjuk, melyek tévesek, illetve melyek állják meg a helyüket?  „Ember embernek kútfője” Nem sok mindent tudunk magunktól… Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Hétköznapi kérdések és válaszok  Tehát hogyan döntsön a laikus? Kiben bízzon? Forduljon szakértőhöz! És ki a szakértő?  Hallgassunk a tudományra! Elsőre nem tűnik rossz tanácsnak, de felmerül két kérdés:  Az ebben-abban jeleskedő tudós (orvos, mérnök stb.) biztosan ért ehhez a konkrét kérdéshez is?  Biztos nincs más, aki jobban érthet ehhez nála?  Lehetnek megalapozott kétségeink… A fatális orvosi műhibák, tudományos tévedések, az emberiség jövőjét fenyegető fejlesztések, vagy az olyan problémák, melyek régóta makacsul ellenállnak a tudósok megoldási kísérleteinek? Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Elfogadható a megoldás?  Honnan tudjuk, hogy mit állít a tudomány? Kell-e egyetemi diplomát szerezni az összes főbb tudományterületen ahhoz, hogy jól dönthessünk a hétköznapi élethelyzetekben? Vajon kijelölik-e a tudomány határai a helyes tudás és téves vélekedés közti különbségeket?  Milyen alapon állítjuk, hogy a modern tudománytól eltérő módon szerzett tudás nem megbízható? Ha valami nem tudomány, akkor az feltétlenül babona és sarlatánság-e?  Vajon a tudósok mindig egyetértenek abban, amit állítanak? Mi van, amikor nem?  Hogyan viszonyuljunk mi, hétköznapi emberek a tudományhoz és a tudomány által kínált válaszokhoz? Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Miért hiszünk a tudománynak?  Mi is az, hogy tudomány? Milyen módszerek garantálják az általa kínált tudás állítólagos megbízhatóságát? Mi számít tudománynak és mi nem: hol húzódnak a tudomány határai? Miért kellene jobban megbíznunk a tudományban, mint más hagyományokban? Tényleg olyan progresszívan fejlődik? Tényleg olyan racionális? Tényleg olyan objektív? Tényleg olyan megbízható?  A tudomány fejlődéséről Mi alapján mérjük a fejlődést? A tudományos publikációk száma számít? Vagy hogy hány emberhez jut el? Mennyi a megválaszolt kérdések száma a megválaszolatlanokhoz képest (nem rosszabbodik-e a helyzet)? Mi a várható jelentősége annak, amit egy kutató tehet hozzá a tudomány egészéhez? Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Miért hiszünk a tudománynak?  A sikerességéről Mi az összehasonlítási alap? Melyik kultúra a mérce? Gazdaságilag és technológiailag sikeresebb lett a nyugati kultúra, de ettől jobban tud mindent másnál/másoknál? Sikeres, így támogatják – vagy támogatják, és ezért sikeres?  A racionalitásáról A tudósok racionálisabbak más embereknél? Okosabbak? Vagy a tudomány nem a tudósok, hanem a módszertana miatt racionális? Mi ez a módszertan?  Az objektivitásáról Érdekmentes? Tudósok személyisége megfelelő? A témaválasztásuk? Tényleg mindenki ellenőrizheti? Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Mi a megoldás?  Marad a teljes tanácstalanság és relativizmus? Tekinthető ez válasznak? Nem inkább csak kritika?  Nincsenek könnyű válaszok… A „nincs könnyű válasz” azt jelenti, hogy nincs egyáltalán válasz? De ha van, akkor mi az? És ismét: Hogyan döntsünk a hétköznapi helyzetekben?  (Vajon a félév végére lesz válaszunk?) Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

A tárgy tematikája – I. 1. Problémafelvetés Elsődleges válaszlehetőségek e probléma megoldására, és ezek nehézségei. A tudomány objektivitása, érdekmentessége és sikeressége. Kérdés: mi tudományos, és mitől az? 2. Megoldási hagyományok → A tudományfilozófia kísérletei a tudomány elválasztására az áltudományoktól és az értelmetlenségtől. Vannak-e olyan karakterisztikumok, amelyek alapján végleges válasz adható a kérdésünkre? → A tudománytörténet-írás mint az utólagos válasz a kérdésre. Milyen támpontot ad ez a mai tudománynak? → A tudományszociológia: hogyan férünk hozzá erőforrásokhoz, kutatási pénzhez, tanszékhez, doktoranduszokhoz stb. Milyen eszközöket ad ez a kezünkbe? 3. Esettanulmányok – 4. Határmunkálatok – 5. Tudomány és nyilvánosság Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

A tárgy tematikája – II. 1. Problémafelvetés – 2. Megoldási hagyományok 3. Esettanulmányok → Csillagászat és asztrológia régen és ma → Parapszichológia, paratudományok → Történetírás és áltörténetírás → Evolúcióelmélet és kreácionizmus → Az alternatív orvoslás hagyományai, akupunktúra 4. Határmunkálatok Viták, amelyek jellemzik és alakítják a tudomány határait. 5. Tudomány és nyilvánosság A tudomány publikus megértése. Az oktatás és a média szerepe. Tudományos vagy társadalmi probléma az elhatárolás? Szakértői kultúrák szerepe a társadalomban. Hitelesség, bizalom a társadalmi intézményekben 6. Következtetések Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

A félév menetrendje: Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék HÉTFŐKEDDSZERDACSÜTÖRTÖK 09.febr Bevezető 10.febr Bevezető 11.febr Bevezető 12.febr Bevezető 16.febr Tudományfilozófia 17.febr Tudományfilozófia 18.febr Tudományfilozófia 19.febr Tudományfilozófia 23.febr Tudománytörténet 24.febr Tudománytörténet 25.febr Tudománytörténet 26.febr Tudománytörténet 02.márc Tudományszociológia 03.márc Tudományszociológia 04.márc Tudományszociológia 05.márc Tudományszociológia 09.márc Asztrológia 10.márc Asztrológia 11.márc Asztrológia 12.márc Asztrológia 16.márc Parapszichológia 17.márc Parapszichológia 18.márc Parapszichológia 19.márc Parapszichológia 23.márc 1. ZH 24.márc 1. ZH 25.márc 1. ZH 26.márc 1. ZH 30.márc Áltörténetírás 31.márc Áltörténetírás 01.ápr Áltörténetírás 02.ápr Áltörténetírás 06.ápr Elmarad(Húsvéthétfő) 07.ápr Kreácionizmus 08.ápr Kreácionizmus 09.ápr Kreácionizmus 13.ápr Kreácionizmus 14.ápr Akupunktúra 15.ápr Akupunktúra 16.ápr Akupunktúra 20.ápr Akupunktúra 21.ápr Határmunkálatok 22.ápr Határmunkálatok 23.ápr Határmunkálatok 27.ápr Határmunkálatok 28.ápr Tud. és Nyilvánosság 29.ápr Tud. és Nyilvánosság 30.ápr Tud. és Nyilvánosság 04.máj Tud. és Nyilvánosság 05.máj 2. ZH 06.máj 2. ZH 07.máj 2. ZH 11.máj 2. ZH 12.máj13.máj14.máj 18.máj Pótlási hét 19.máj Pótlási hét 20.máj Pótlási hét 21.máj Pótlási hét