A médiakoncentráció korlátozása Médiaszabályozás 2015. március 26. Készítette: Dr. Pintér Szilvia.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A logisztika szerepe országunk és vállalataink versenyképességében Chikán Attila Igazgató, Versenyképesség Kutató Központ, BCE Társelnök, Magyar Logisztikai,
Advertisements

Határmenti együttmûködés az EU-ban Mit jelentenek a Régiók? Klaus Klipp Fõtitkár Európai Régiók Gyûlése, Strasbourg.
EXTERNÁLIÁK.
Dr. Bayer Judit Zsigmond Király Főiskola Szabályozott szabadság – 303 paragrafus a médiáról. MUOSZ február 10.
Ismétlés  A marketing a piac folyamatos elemzése, reagálás, és befolyásolás.  Orientációtörténelem: 1. Termelés orientált 2. Értékesítés orientált 3.
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
Versenyelemzés 8.fejezet.
A verseny - a piac alkotója
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Vállalati Gazdaságtan
DR. SARKADY ILDIKÓ MÉDIAPIACI TENDENCIÁK Jogi kihívások „Célkeresztben a fogyasztó” NAPI GAZDASÁG KONFERENCIA Budapest Mariott Hotel március 30.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Alapfogalmak.
Bg.5 téma A biztosítási piac.
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
A külső környezet elemzése
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
„Az EU keretköltségvetése” és élelmiszergazdasága előtt álló közös kihívások Éder Tamás.
A szervezeteken belüli funkcionális területek kontrollingja
 integratív szakpolitika  ’90-es évek: átértékelt szerep  miért szükséges a környezetvédelmi politika integrációja?  a gazdasági növekedés önmagában.
A marketing piac tartalma
Vince Péter MTA Közgazdaságtudományi Intézet
A nők és férfiak közötti társadalmi egyenlőség november 11.
Az informatikai tanácsadás jövője – mit tehetünk érte? Hetyei József Certified Management Consultant (CMC) NJSZT szakértő főiskolai vezető oktató, szakvezető.
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
Biotechnológiai KKV-k a nemzetköziesedő tudásháromszögben A VÁLLALKOZÁSOK NEMZETKÖZIESEDÉSÉNEK TANULSÁGAI Antalóczy Katalin Szeged, december 11.
Alapfogalmak, definíciók
Idegenforgalom Láss világot….. Turizmus A turizmus fogalmán egyrészt az ember állandó életvitelén és munkarendjén (lakásán és munkahelyén) kívüli valamennyi.
Az EU agrárrendszere 30 óra Heti két óra. Az élelmiszertermelés területi kapcsolatai Agglomeratív tényezők túlsúlyban Regionális tényezők túlsúlyban Súlyvesztő.
Alapfogalmak, definíciók ÁVF Civil társadalom és nonprofit elméletek 1.
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
Lesz-e növekedés az „elrugaszkodás éve (2012)” után? március 26. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató Zrt. „2012 igazi rejtélye nem.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Mikroszintű versenyk é pess é g. Az üzleti szervezetek versenyképességének elemzése, a versenyképesség növelése Egy, a magyar közgazdászok által 1995-ben.
Tantárgy teljesítésének feltételei:  Tankönyv nincs. Tananyag: prezik+elmondottak.  Katalógus van  Hiányozni 3 X 2 óráról lehet.  Több hiányzás esetén.
Itbusiness konferencia, CONFESSION ON A DANCEFLOOR Cégek az üzleti modellváltásról Gulyás János / Ipsos Zrt. Nobody’s Unpredictable.
„2007 a médiaszabályzás kezdete” 12. Televízió és hangtechnikai konferencia Budapest, május 2-3. Dr. Sarkady Ildikó MeH, Médiapolitikai Főtanácsadó.
2008. március 12. KÖZÚTI VAGYONGAZDÁLKODÁS Dr. Gáspár László kutató professzor Út- és Hídügyi Tagozat.
A médiapiac szabályozásának változó eszközei Polyák Gábor
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 1. előadás szeptember 14. Témakörök: Az EU kialakulásának és fejlődésének főbb közjogi elemei Az EU központi.
1. / Áttekintés ›Az EU természete ›Mikor lehetséges / alkalmas eszköz az EU jog? ›Az EU jogorvoslat keretei ›Tagállammal szembeni EU jogorvoslat ›Kötelezettségszegési.
Állami szabályozás és önszabályozás a médiában Médiaszabályozás 2015.feburár 19. Készítette: Dr. Pintér Szilvia.
Médiaszabályozás március 12. Készítette: Dr. Pintér Szilvia
Versenypolitika az Európai Unióban. Az összeurópai versenypolitika alapvető céljai: A szabad piaci verseny korlátozásának megakadályozása A szabad piaci.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
A médiarendszer fejlődése közszolgálati monopólium frekvenciaszűkösség politikai és kulturális megfontolások duális médiarendszer a kereskedelmi műsorszolgáltatás.
1 A fogyasztóvédelem magyarországi helyzete és gyakorlata, a fejlesztés lehetséges irányai Budapest, Dr. Horváth Sándor Főosztályvezető Ifjúsági,
Médiagazdaságtan GSVMG11KNC /II. Nyomtatott sajtó.
Harsányi László: Munkafüzethez 1. MOME 1. 2 A számításba veendő öt alaptényező: Beszállítók (írók, nyomdák, stb.) alku-pozíciója Vásárlók (fogyasztók)
Európai pénzügyi intézményrendszer
BIM törekvések Magyarországon - MABIM bemutatkozó előadás
A szövetkezet mint sui generis vállalkozási forma
A szövetkezet mint sui generis vállalkozási forma
A külső környezet elemzése
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 4. előadás
Termék-piacfejlesztési stratégiák (Ansoff-mátrix)
ISO/IEC Software Asset Management szabvány
A Versenyjogi szabályozás rendszere Dr. Pázmándi Kinga
A piac és a piacgazdaság
A regionális gazdasági integrációk
Versenyhelyzet- elemzés
Az LMBTI-személyek egyenlőségének előmozdítása az Európai Unióban
Előadás másolata:

A médiakoncentráció korlátozása Médiaszabályozás március 26. Készítette: Dr. Pintér Szilvia

A médiakoncentráció korlátozása 1. A médiakoncentráció ágazati szabályozásának rendszere:  A médiakoncentrációt korlátozó médiajogi szabályozás kettős természetű.  A szabályozás célja a piacra lépés lehetőségének megteremtése a lehető legtöbb új szerepelő részére, eszköze ugyanakkor a piacra lépéssel szembeni adminisztratív akadályok felállítása.  Médiakoncentráció fogalma: „Egyetlen (monopólium) vagy néhány médiatársaság (oligopólium) részesedésének növekedése bármely piacon, a bekebelezések, fúziók vagy a versenytársak eltűnésének eredményeként.”

A médiakoncentráció korlátozása 2/1. Az ágazati médiakoncentráció-kontroll összehasonlító elemzése:  Horizontális koncentráció: 1.A horizontális, azaz a televíziós piacon belüli koncentrációt az osztrák és a magyar szabályozás, az engedélyek száma, a német szabályozás pedig az élért közönségarány alapján korlátozza. Horizontális (monomédia-) koncentráció: Koncentrációs folyamat egy és ugyanazon médiaipari szektoron belül. Két lapkiadó vállalat egybeolvadása azonos földrajzi piacon tipikus horizontális koncentrációként értékelhető. A horizontális beolvadás a cég számára a verseny merevségének alternatíváját kínálja, és létrehozhat egy kiemelkedően profitáló domináns társaságot, mert a döntő piaci részesedés által biztosított befolyás, mint tudjuk, oligopolisztikus profitot eredményezhet.

A médiakoncentráció korlátozása 2/2.  Vertikális koncentráció: 1.Vertikális médiakoncentráció: Egy adott médiavállalkozás befolyásszerző vagy befolyásgyakorló magatartását jelenti azon valamennyi vagy néhány lépés fölött, amelyek szükségesek az adott médium előállításához és terjesztéséhez, mint amilyen az információ előkészítése, reprodukciója, elosztás és terjesztés, operációk finanszírozása, stb. Egy vertikális összeolvadás nagyobb piaci autonómiát biztosít azáltal, hogy hosszúlejáratú tervezési folyamatokat és szerződési eljárásokat leegyszerűsíti. Mindezek felett a vertikálisan integrált cégnek van két jó tulajdonsága: a csökkent verseny és a piaci előny a többiekkel szemben.

A médiakoncentráció korlátozása 2/3.  Kereszt-médiakoncentráció: 1.Olyan helyzet, ahol egy médiavállalkozás kereszt- tulajdonjogon keresztül befolyásol más médiatermékeket különböző médiapiacokon és médiaiparágakban. 2.Ez a fajta koncentráció lehetővé teszi a vállalkozásnak, hogy kihasználja a kereszt-marketing (kereszt-promóció) előnyeit és az előállítási költségek gazdaságosságát, valamint további domináns piaci helyzethez vezet.

A médiakoncentráció korlátozása 2/4.  Diagonális vagy koglomerát koncentráció: 1.Nem csupán a kereszt-média koncentrációt jelenti, de egy médián kívüli gazdasági szektor vállalatának olyan tevékenységét is, amellyel bizonyos mértékű befolyást gyakorol a médiapiacokon. 2.Ez a fajta integráció megduzzasztja a társaság méretét valamint gazdasági, politikai és piaci erejét, de nem feltétlenül torzítja a versenyt.

A médiakoncentráció korlátozása 3. Az Európai Unió törekvései:  Az Európa Tanács működése alapvető céljai között szerepel az európai kulturális önazonosság és sokszínűség tudatosítása és fejlesztésének előmozdítása, s ennek megfelelően a szervezet kiemelt jelentőséget tulajdonít a médiapluralizmusnak és a médiakoncentráció alakulásának.  Az Európa Tanács legfelső döntéshozó testülete, a Miniszteri Bizottsága ajánlások sorát dolgozta ki az elmúlt másfél évtizedben a médiapluralizmus és a sokszínűség előmozdítására, s számos alkalommal külön is foglalkozott a médiapolitikával. A tárgykörben jelentősnek tekinthető még a 6. Médiapolitikai Európai Miniszteri Konferencia ( Krakkó, június ) által létrehozott szakértői testület tevékenysége is.  A médiaágazat története az elmúlt évszázadban igazi gazdasági sikertörténet, a média növekedése a XX. század eleje óta szinte töretlen, súlya pedig gazdasági értelemben is mind számottevőbb, mondhatni húzóágazatnak számít.

A médiakoncentráció korlátozása 4. KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!