Hatékony-e az e-olvasás? – e-könyv vs. papír Fehér Péter Pannon Egyetem
Az olvasás forrásai (barlangrajzoktól a Google Books-ig)
Kindle vs. iPad
Változik az olvasás szerepe?! „…azonban a számítógép megjelenik az iskolai tanulási környezetben is … akkor az egy-két évtized alatt nagy valószínűséggel az olvasás és írás eddigi központi szerepének meggyengüléséhez vezet. Nem arról van persze szó, hogy az írott szót le kellene váltani. Az olvasásnak mint fő ismeretforrásnak a domináns szerepe fog csupán megváltozni, hiszen az ismeretek megszerzésének merőben más útjai is megnyílnak a gyermekek előtt.” (Seymour Papert)
Problémafelvetések Mangen kutatásai (2013): Eredményei szerint az elektronikus szövegekre kevésbé emlékeznek az olvasók mint a hagyományos papír alapúra. A fiúk szívesebben olvasnak elektronikus könyvolvasón, mint a lányok. Hasonló összefüggést talált a sokat olvasók és a keveset olvasók viszonylatában – előbbiek szívesebben használják az új eszközöket, ha olvasni szeretnének. Más kutatások szerint az elektronikus források használata hatékonyabb a diákok körében, mint a hagyományos tankönyvekből való tanulás. A hazai Netgenerációs kutatások egyes eredményei szerint nem minden tanuló részesíti előnyben az elektronikus „alapanyagokat”. (Fehér, Hornyák Netgeneráció 2010, 2012) A közelmúltban lezajlott (2010-es és 2012-es) PISA felmérések azt mutatták, hogy a magyar tanulók nagyon gyengén teljesítettek az elektronikus szövegek olvasásával kapcsolatos felméréseken. (Lannert, Ostorics és mások)
A kutatás fő kérdései Vajon van-e lényeges különbség a képernyő-, illetve a papír alapú tájékozódás, tanulás, ismeretszerzés között? Milyen szövegek olvasása lehet hatékonyabb elektronikus formában, és melyek papíron? Vannak-e olyan olvasók, akik számára egyik vagy másik mód a preferált? Milyen nemek közötti és életkori különbségeket lehet kimutatni az elektronikus olvasással kapcsolatos attitűdökben? Jegyzetelés: papíron vagy elektronikusan?
A tervezett kutatási eszközök Interjúk (20 interjút készítünk nagyon aktív olvasókkal, számos szakterületről) Kérdőíves felmérés (olvasási tanulási szokások vizsgálata angy mintán). Akciókutatás/osztálytermi kutatás (eye-tracking vagy más eszközök segítségével is)
A kutatási kérdőívről
Első tapasztalatok
Köszönetnyilvánítás Köszönettel tartozom kutatótársamnak, Bátfai Erikának (Debreceni Egyetem) és az interjúkban résztvevőknek a közreműködésért!
A felhasznált képek forrásai: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b2/Reproduction_cave_of_Altamira_01.jpg/1024px-Reproduction_cave_of_Altamira_01.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bf/Rosetta_Stone.jpg/200px-Rosetta_Stone.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d2/Jingangjing.jpg/220px-Jingangjing.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/hu/thumb/f/f8/Thuroczy_chronica.jpg/250px-Thuroczy_chronica.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/hu/thumb/8/8a/Gutenberg_42_soros.jpg/220px-Gutenberg_42_soros.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c6/Orbis_pictus_1684.jpg/220px-Orbis_pictus_1684.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/17/Prinicipia-title.png/250px-Prinicipia-title.png
Köszönöm szíves figyelmüket!