Oktatási tananyag a holokauszt téma tanításához

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Biblia Levelez ő Iskola „Idegen vagyok a földön, ne rejtsd el el ő lem parancsaidat”
Advertisements

Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Life through the lenses Enikő Bereczki 2RF. Egy kép többet ér ezer szónál Mitől jó egy sajtófotó? Milyen hatással van a közvéleményre? Milyen a sajtófotós.
Az olvasástanítás módszere:
Őseink bölcsességétől a Facebook bölcsességéig
Jó gyakorlat „A 21. század gyermekeiért” – IKT eszközök használata egy inkluzív iskolában II. Rákóczi Ferenc Tagiskola 7400 Kaposvár, Kanizsai u
3 perc Tanári tevékenység Tanulói tevékenység Munkaforma • Bevezető • A pedagógus felvázolja a tanóra témáját. • Aktív figyelem • Frontális osztálymunka.
Mit olvas az utca embere – Mit olvasunk mi?. Bevezetés  Az én személyes kíváncsiságom  Szövegértési kompetencia fejlesztése az 5-8. évfolyamokon (TÁMOP.
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
Önkéntesség Miért is jó a Nyíregyházi Főiskola diákjaként önkéntes munkát vállalni és miért különösen jó ez egy Tanodában? Készítette: Hajdu Zsolt és Dudás.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
TÁMOP a mezőberényi Petőfi Sándor Gimnáziumban
A Budapesti Egyetemi Katolikus Gimnázium és Kollégiumban
Készítette: Barta Krisztina
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetenciafejlesztés – ahogy a diákok látják Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Örkény István és a groteszk
Mi a filozófia? bevezetés. Mi a filozófia? bevezetés.
Az olvasás helye és megítélése az általános iskola felső tagozatában
JÓ GYAKORLAT Digitális taneszközök használata történelem órán
ALAPIGE: 1Kir 3,
Közösségi portálok használata (etikett,veszélyei)
Pályaorientációs tapasztalatok, hiányszakmák népszerűsítése Győrben
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
Jól látható, hogy a vendéglátás-idegenforgalom, és a mezőgazdasági szakmacsoportok a legelérhetőbbek, illetve legkeresettebbek. Ezeket a gépészet és a.
Oxford Czinege Julianna Trinity Term Mi volt nehéz? Minden héten volt tutorialom, ami azt jelentette, hogy minden hétre kellett írnom egy dolgozatot.
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
Indító gondolatok 2000-ben egy nemzetközi vizsgálat szerint 32 ország tanulói közül a magyar diákok mondták legtöbben, hogy nem szeretik az iskolát, mert.
Az iskola az én szememmel Iskolánk diákjai a fent említett pályázatra készítettek diafilmeket, melyek közül a következőt véltük a legjobbnak.
Gyermekvilág régen és ma
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Mottó „A tanítvány nem pohár, amelyet meg kell tölteni, hanem fáklya, melyet lángra kell lobbantani.” (I. Tamm)
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Leonardo a Szabadság Teológiájának egyik megújítója.
Bölcsességek, aforizmák
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
A NEMZETI ALAPTANTERVHEZ ILLESZKEDŐ TANKÖNYV , TANESZKÖZ ÉS NEMZETI KÖZOKTATÁSI PORTÁL FEJLESZTÉSE TÁMop B/ Műhely
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Ébredő természet Kissné Papp Gyöngyi.
A VÍZ. A témahét célja az volt, hogy: a mindennapi órák és a tanagyag szorításán engedve a kijelölt célcsoportba tartozó diákok (9/a, 9/b) egy héten át.
A Zachor Alapítvány a Társadalmi Emlékezetért személyes történeteket feldolgozó holokauszt- gyűjteménye A Zachor Alapítvány civil oktatási szervezet. Fő.
Morális kérdések a XX. század világirodalmában
A zsidóság régen és ma (Projekt, óraterv)
A két- és többnyelvűségről Vélemények és gondolatok.
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
Golda János: Stílus és korszerűség „kritika” a kritikáról (sokkal inkább néhány gondolat összefüggésben a leírtakkal, mintsem, határozott vélemény és bírálás)
Nagyböjt III Vasárnap Á-év János 4,5-42 Jézus megérkezett Szamaria egyik városába, amelyet Szikarnak neveznek, közel ahhoz a földdarabhoz, amelyet Jákob.
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába Egyházközség neve: Hittanoktatást végzi:
Picasso: Festival Mondial HUNGART © LEGE ARTIS Felnőttképzési Intézmény E – /2014 A „rossz osztály” Iskolai mediációs eset bemutatása 2015 október.
ÚTI BESZÁMOLÓ Tanártovábbképzés Barcelonàban
DARUS a gyermekekért.
Tehetséggondozás mozgóképkultúra és médiaismeret
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
Szakiskolai kompetenciamérés tapasztalatai
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
SZFP II Kompetenciamérés
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Fő épület 1. Oktatás módszertani megújulás Kooperatív tanulási módszer Projekt alapú módszer.
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Az online kurzus tapasztalatai – Téringer Anita
Előadás másolata:

Oktatási tananyag a holokauszt téma tanításához Magyar irodalom 12. évfolyam Örkény István: In memoriam dr.K.H.G. Készítette: Romsits Mária

Készítette: Romsits Mária A program célja: segítse a tanulókat önmaguk jobb megismerésében fejlessze kritikai gondolkodásukat érdeklődő magatartást alakítson ki a diákokban saját nemzetük és más népekhez való kapcsolatukban a műelemzés segítse őket abban, hogy ne gondolkozzanak sztereotípiákban a diákok több nézőpontból és jelrendszeren keresztül vizsgálják meg az adott történelmi helyzetet hogy különböző választási helyzetekben jó döntést hozzanak Készítette: Romsits Mária

A projekt tartalma és szerkezeti elemei: célcsoport: 12. évfolyam történelmi időszak: 1941-45 alaptantervi kapcsolódási pontok: - történelem - magyar nyelv és irodalom - művészetek - etika téma: Örkény István egyperces novellák (In memoriam dr.K.H.G.) időkeret: 45 perc tanórai eszközök: - szöveggyűjtemény - digitális tábla - feladatlap - toll kiemelt készségek, képességek: (összehasonlítás, elemzés, különböző nézőpontba helyezkedés, kódváltás, értelmezés, analógia teremtés,érvelés) munkaformák: csoportos, frontális, egyéni Készítette: Romsits Mária

Készítette: Romsits Mária Az óra menete: 1. Ismétlő kérdések 2. Az Örkény-novella felolvasása 3. A videóinterjú megtekintése 4. A két történet szerkezeti-tartalmi összehasonlítása 5. Képelemzés 6. Zenehallgatás 7. Érvelési feladatok 8. Kilépőkártya Készítette: Romsits Mária

Készítette: Romsits Mária A novella: In memoriam dr. K. H. G. - Hölderlin ist ihnen unbekannt? - kérdezte dr. K. H. G., miközben a lódögnek a gödröt ásta. - Ki volt az? - kérdezte a német őr. - Aki a Hyperion-t írta - magyarázta dr. K. H. G. Nagyon szeretett magyarázni. - A német romantika legnagyobb alakja. És például Heine? - Kik ezek? - kérdezte az őr. - Költők - mondta dr. K. H. G. - Schiller nevét sem ismeri? - De ismerem - mondta a német őr. - És Rilkét? - Őt is - mondta a német őr,és paprikavörös lett, és lelőtte dr. K. H. G.-t Készítette: Romsits Mária

Erdélyi Lajos videóinterjú (részlet):

Érvelési feladatok: Érveljetek az alábbi állítások mellett vagy ellen! a) Az etnikai gyűlölet ritka jelenség b) Az antiszemitizmussal nemcsak a zsidók, hanem bármelyik ember szembetalálhatja magát c) A művészetben való jártasság jobbá teszi az embert Készítette: Romsits Mária

Készítette: Romsits Mária Kilépőkártya: Fogalmazz meg egy gondolatot, amely a te személyes érzésedet fejezi ki a témával kapcsolatban! Az igazságtalanságról és a beavatkozásról „Valahányszor igazságtalansággal vagy kegyetlenséggel találkozunk az életben – egy gyermeket kínoznak, állatot bántalmaznak, egy embert megaláznak, vagy nem adják meg neki azt, ami isteni és emberi jog szerint megilleti – mindig újra és újra megkísért a kérdés, jogod és kötelességed-e beavatkozni, közbeszólani, idegen sorsok perpatvarában a fogadatlan prókátor hálátlan szerepét vállalni? Vagy menj odább, rossz lelkiismerettel, de sértetlenül?” (Márai Sándor: Füves könyv) Készítette: Romsits Mária

Tanulói visszajelzések: „Az óra hangulata jobb volt, mint az átlagos tanórákon. […] Az elhangzó történet megrázó voltára ráerősített a személyes előadásmód, hogy a történethez arcot, embert, életet tudtunk társítani. Az olvasott novella témájában egybevágott a videóval, így az órát egy különleges téma köré tudtuk felépíteni. Igen, tudtuk. Mi építettük fel közösen. Nem tanóra hangulata volt, hanem egy mély, baráti beszélgetés jellegű, mely még inkább erősítette az ott szerzett tapasztalatokat. Ez a típusú órafelépítés több tantárgynál is elősegítené a tanulást. Itt nem csak a többféle multimédiás eszköz használatára […] kell gondolni, hanem hogy az elmondott történet személyes tapasztalaton alapul. Ez teszi az egész órát emberivé, életszerűvé és még megrázóbbá.” Készítette: Romsits Mária

Tanulói visszajelzések: „Tetszett az órában az, hogy nem csak olvastunk egy művet, hanem összehasonlításként megnéztünk egy interjút. Manapság sokkal jobban lehet szemléltetni a témákat videókkal, hangfelvételekkel. Az internet világának beépítését az oktatásba hasznos és jó dolognak tartom. Ezzel a videóinterjúval kicsit megszakadt a magyarórák monotonitása, egy kis újdonságot hozott, ami jobban megragadt. Ha a témát csak önmagában kifejtettük volna, az közel sem lett volna olyan élvezetes, hiszen történelem órákon már tanultunk róla, de mivel ott is csak könyvből és a tanár úr szavaiból informálódtunk, ezért a videó mégsem volt unalmas. Összegezve én hasznosnak gondolom az irodalmi művek összevetését ilyen felvételekkel, és az órát is élvezetesnek tartottam.” Készítette: Romsits Mária

Tanulói visszajelzések: „Az Erdélyi Lajossal való interjú megtekintése szerintem segítette a novella megértését. […] A holokauszt értelmezéséről szóló érveléshez is sok ötletet adott, egész más nézőpontba helyezett sok mindenki által ismert tényt. Fontosnak tartom, hogy erről sz időszakról minél többet megtudjanak a fiatalok és ehhez nagyon jó út lehet az irodalmi művek és a fiatalokhoz közel álló, új technikával készült interjúk, filmek közös elemzése. Örülnék, ha máskor is megnéznénk a témához kapcsolódó interjúkat, filmeket.” „ A videó és a benne foglaltak felhívták figyelmünket arra, hogy az etnikai gyűlölet (antiszemitizmus, rasszizmus és bármely fokú diszkrimináció) napjainkban is égető probléma, nem ritka jelenség.” Készítette: Romsits Mária

Tanulói visszajelzések: „Nekem azért tetszett ez az óra, mert még nem volt rá alkalmam ezelőtt, hogy holokauszt túlélőt lássak a múltjáról beszélni. Olvasni olvastam már róluk vagy tőlük, de az teljesen más élmény, ha az ember láthatja közben az illető tekintetét, arcjátékát és gesztusait. […] A történeteket is érdekesnek tartottam, elgondolkodtatóak a mai ember számára is. Nemcsak a holokausztól, hanem a művészetről és az emberi természetről is felvet komoly kérdéseket, amelyekből minden kor embere okulhat.” Készítette: Romsits Mária

Tanulói visszajelzések: „Véleményem szerint azon irodalom órák, amikor a történeten kívül és az írón kívül más szemszögéből is megismerhetjük a régi idők eseményeit, mindig érdekesebbek. Ha a holokausztról beszélünk ez még inkább igaz, hiszen a tévén és interneten keresztül oly sok mindent lehet hallani és olvasni, azonban nem mindig igazak az elhangzottak. Az, hogy van esélyünk arra, hogy az óra keretén belül hallhatunk és láthatunk egy túlélőt, nagyon jó. Úgy gondolom, hogy a történelem ezen szakasza az, amely a fiatalok számára a legérdekesebb, hiszen manapság az emberekkel szemben az ilyen mértékű el nem fogadás fel sem fogható. Kicsi korunktól kezdve arra lettünk nevelve, hogy ne utasítsunk el senkit sem a vallása vagy a kinézete alapján.” Készítette: Romsits Mária

Készítette: Romsits Mária Források: Videóinterjú: https://sfi.usc.edu/international/hungarian/full-testimonies?nid=691 (4.kazetta 5:40-7:43) Könyv: Erdélyi Lajos: Túlélés; Budapest, 2012.(165.o.) Zenei részlet: http://users.atw.hu/balassic/zene.htm Márai Sándor : Füves könyv (249.o.) http://www.muszeroldal.hu/measurenotes/ms-fuves.pdf Képanyag: www.emlekezem.hu/text/kepanyagerdelyi.htm Készítette: Romsits Mária