A hallgatók figyelmének folyamatos fenntartása távoktatási kurzusokban dr. Molnár Tamás, ISZK, Debreceni Egyetem, molnart@it.unideb.hu A távoktatás egy jelenlevő és terjedő képzési forma Tulajdonságaihoz igazodó, saját módszereket igényel: önirányításos tanulás, rendszeres visszacsatolás, ellenőrzés mellett bármikor, bárhol hozzáférhető (mobil) Személyek: tanár: ismeretátadó és tanulásirányító tanuló: a tanulási folyamat aktív résztvevője, önirányítás Ennél a képzésnél is fontos a folyamatos figyelem fenntartása
Az internet generációs fiatalok és ismeretszerzési szokásaik a mai fiatalok számítógépekkel és mobil eszközökkel együtt nőnek fel a legújabb kommunikációs formákat használják ( FB > 1milliárd ) A mai diákok ismeretszerzési módja más, ezt az oktatásban is figyelembe kell venni érdeklődésük haszonelvű, az foglalkoztatja őket, amiről tudják, hogy mire jó, mire tudják használni gyorsabban dolgozzák fel a képi információkat, ugyanakkor háttérbe szorulnak a hallottak nagyon igénylik, hogy gyorsan változzon az információ, különben unatkoznak azonnali visszajelzésre van szükségük, hogy amit csinálnak, az jó-e, célravezető-e, vagy sem példa: okostelefon (használati utasítás illetve gyakorlati próbálkozás)
A távoktatási kurzusok saját pedagógiai elvek szerint készülnek
Kurzus elemei a figyelem fenntartásához I. Érzelmi kapcsolat (motiváció) probléma megoldás (életből vett probléma, saját tapasztalatok, megoldás) összehasonlítás, figyelemfelkeltés (új, különös, meglepő) kérdésfeltevés ( tudta-e hogy… melyik a legnagyobb… meg fog lepődni… ) történetek, élethelyzetek, szimuláció jutalmazás (ajánlott jegy, badges) Teljesítés nyomon követése a következő tananyag teszt vagy feladat teljesítése után érhető el naplózás Beküldendő feladatok előírása (időtartamhoz köthető)
Kurzus elemei a figyelem fenntartásához II. Célok és követelmények Általános feltételek helyett legyenek meghatározott feltételek! keressen példát környezetében … hasonlítsa össze … olvassa le az ábráról … értelmezze a kapott eredményt … indítsa el a videót, figyelje meg hogyan …, hányszor …, mivel … Tevékenységek (hallgató közreműködése szükséges) interaktív teszt (target marker) lecke fórum műhely Csoportmunka tanulásra ösztönöz felkészülés az életre
Multimédiás elemekkel kihasználható a többféle érzékelés előnye Gondolkodás típusok vizuális verbális logikai, matematikai mozgási (Wii) egyéb Interaktív online környezetben a hallgató saját tanulási stílusa szerint tanul. Többféle (kiegészítő és kölcsönösen megerősítő) érzékelés => figyelemfelkeltő => jobb rögzítés
Visszajelzés, kapcsolattartás Web 2.0 eszközök használatával fórum, chat, videó konferencia
aktív tanulás Az aktív tanulás a folyamatos tanulás alapja. A távoktatási kurzusokban a tevékenységekhez kötődik. Tanulási piramis: megjegyzés, befogadás arány (%) előadás olvasás hallás bemutató beszélgetés gyakorlás mások tanítása előadás olvasás hallás látás látás, hallás mondja, írja mondja és csinálja passzív tanulás aktív tanulás “Tell me and I forget, teach me and I may remember, involve me and I learn.” Benjamin Franklin
Moodle piramis: a Tevékenység és a Motiváció kapcsolata
A Moodle pedagógiai alapelve Szociális konstruktivizmus: az emberek akkor tanulnak legjobban ha egyénileg vagy csoportokban tanulási eszközöket hoznak létre másoknak. A Moodle a tanár-tanuló és tanuló-tanuló kapcsolatokra, kölcsönhatásra összpontosít! tanár - tanuló tanár - csoport
Kurzus elemei: Tananyag és Tevékenység hallgató tanár – hallgató hallgató - hallgató folytonos kölcsönhatás
Tananyag Tartalom releváns tananyag célcsoport igényei, tudása Elrendezés egyszerű navigáció helyzetvisszajelzés áttekinthetőség interaktivitás azonnali visszajelzés időbeosztás (tanulási egységek) vizuális tananyagok (kép, animáció, videó) az oldalak megjelenítése webes formában (tömörség) lista, felsorolás
Tevékenység – Teszt (gyakorló, feltételes, vizsga beugró, vizsga) 1. What is the shape of the chest? A, Barrel chest B, Flail chest C, Normal chest D, Pigeon chest keverés magyarázat tipp (segítség)
Tevékenység – Teszt (eredmények, feedback, analízis) - tesztelés a tudás anyja, nem az ismétlés folyamatos tanulás többen járnak előadásra - feedback
Tevékenység - Teszt (képpel – drag and drop onto image) egyszerű feladat - látható célterület
Tevékenység - Teszt (drag and drop image) interaktivitás, kurzor mozgatás egérrel feladatmegoldás - nem látható célterület ellenőrzés - visszajelzés
Tevékenység – (Hot Potatoes – drag and drop teszt)
Tevékenység -> Feladat (egyéni, csoportos) A tanár a hallgatóknak határidőhöz kötött feladatok beküldését írja elő.
Tevékenység, Saját tapasztalat, Csoportok - Műhely A hallgató a saját tapasztalatai alapján kidolgozza egy, a gyakorlati életből vett probléma megoldását.
Tevékenység, Hallgatói munka, Csoportok - Fogalomtár fogalmak: SE (Spin Echo) SI (Signal Intensity) a fogalomtárat hallgatók szerkeszthetik (tanári jóváhagyás) interaktivitás (egér)
Tevékenység, teljesítés ellenőrzés - Prezentáció – (SCORM)
Web dokument Moodle lecke Tevékenység, Hallgatói döntés, Interaktivitás - Lecke Web dokument Moodle lecke start 1. téma 1. téma nincs tervezett út a hallgató szabadon választ téma sorrendet nincs teljesítés ellenőrzés sok, tervezett útvonal van a tanár határozza meg a témák sorrendjét a hallgatónak követelményeket kell teljesítenie 2. téma 2. téma 3. téma end
Tevékenység - Moodle lecke – (programozott tanulási környezet) Az oldalak következhetnek sorban vagy elágazások szerint Tanár megtervezi az útvonalakat Mindegyik oldal tartalmazhat kérdést A bejárás a tanuló döntéseitől és eredményeitől függ
Többféle érzékelés, próba, azonnali visszajelzés szöveg Az X valószínűségi változó normális eloszlást követ … szöveg + kép szöveg + kép + tevékenység egérrel változtatható paraméterek -> azonnali szimuláció Tevékenység -> eredményes tanulás!
Tevékenység – Könyv (Prezentáció + hang)
Tevékenység - AutoView Presenter videó dia képek feliratok A videó, a dia képek és a feliratok szinkronban vannak.
Tevékenység – “bemutató” kép-a képben videó tanári magyarázat hallgatói feladat