Csorba Emőke pszichológus Váci Pedagógiai Szakszolgálat

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
Advertisements

A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Szociális munka a börtönben
Missziónk A gyerekeket meg kell hallgatni és a felnőtteket segíteni kell abban, hogy erre képesek legyenek. A Kék Vonal minden munkatársa és önkéntese.
Családszociológiai alapismeretek 1. rész
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
A számítógép veszélyei és káros hatásai
Gyermekkori depresszió
Szociális tanulás formái
Rokszin Mónika Pszichológus
Család Családi kapcsolatok jelentősége a gyermek életében
Rokszin Mónika pszichológus
A gondozás,nevelés egysége
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Az emberi tanulás.
Életközép - krízis Tóth Sándor Pécs,
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
Szervezeti kultúra A szervezeti kultúrát meghatározó kategóriák
Családi diszfunkciók Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus Pecze Mariann, WJLF.
A kényszeres drogfogyasztó személyisége, drogkarrier
Skizofrénia.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
1. Szabadság és boldogság különféle értelmezése Dr. Skrabski Árpád főiskolai tanár Apor Vilmos Katolikus Főiskola Kass János: Az Isten tenyerén.
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
Nevelés és nevelői attitűdök
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Merre tovább? Előre gondolkodás © Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl 6. Nevelőszülői módszertan.
Kapcsolat a vér szerinti családdal © Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl 3. Nevelőszülői módszertan.
A lelki egészség védelme az iskolában
A családi támogatás hálója megtart, fenntart, benn tart vagy behálóz? Dr. Purebl György SE Magatartástudományi Intézet.
Az alapvető művelődési igények meghatározói
Autonómia és felelősségvállalás
Mindennapi veszteségeink
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
Ki segít a segítőnek?. A segítő „születése” Hogyan válik valaki segítővé? Az ember, mint eredendően társas lény, nembeli lényegeként hordozza a proszociális.
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Erőszakmentes iskola. Az erőszakosságot úgy írhatnánk körül, mint az egyén testi, szóbeli és érzelmi bántalmazása egy vagy több személy részéről Az erőszakosságot.
ÉLETKORI KRÍZISEK K. Németh Margit.
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Speciális gyermekvédelem
A borderline személyiségzavar
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
A latencia kori személyiségalakulás. A fejlődés mintázatainak ismétlődése  Josselson(1980) a latenciában és a serdülő korban megismétlődnek a szeparációs-individualizációs.
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Személyközpontú gondozás
GÁVRILYUK ILONA. A KONFLIKTUS FOGALMA A „konfliktus” a latin confictus szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban.
Varázsos évek, avagy a gyermekkor rejtelmei Dragán Zsuzsanna 2014.
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
„Fontos vagy, kérlek vigyázz magadra” Az emlő önvizsgálat fontosságának tudatosítása kamaszkorban Kónya Ilona Klinikai szakpszichológus.
Miért éppen fa – mint szenvedély? a gyökérzet szerteágazó, nem látható a törzs, a kifejlődési szakasz a korona a látható, jellegzetes szenvedély ágak.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
A pszichológiai mérés alapjai
A szocializáció folyamata
Generációk és család.
Asztrológiai továbbképzés
ÖNISMERET.
Szeptember 1. Nem az első nap a nehéz, hanem az, amikor rádöbben felnőtt és gyerek, hogy még vár rá 179 nap…az iskolában.
„Kutatónak lenni azt is jelenti, hogy te vagy az első, aki megért valamit. Ez egy fantasztikus érzés, amit ha soha nem éreztél, nehéz megérteni.” (Forrás:
A diszfunkcionálisan működő család
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Csorba Emőke pszichológus Váci Pedagógiai Szakszolgálat Kamaszkori problémák pszichológiai háttere A serdülőkor nehézségei és lehetőségei Csorba Emőke pszichológus Váci Pedagógiai Szakszolgálat

Serdülőkor, mint természetes lelki fejődési szakasz Serdülőkor, a gyermekkor és a felnőttkor közötti átmenet, amely során jelentős és átfogó testi, lelki és társas kapcsolati változások mennek végbe. A korábbi gyermekkori működés és megoldások már nem segítik tovább a fiatalt a világgal való ismerkedésben és az alkalmazkodásban, így a régi megoldások, szokások és érzések elhagyására és újak kialakítására kényszerül. A későbbi felnőtt életre készülve függetlenné kezd válni, aminek legfájdalmasabb feladata és saját és környezetéről alkotott ideálok feladása és egy reálisabb viszonyulás kialakítása.

Serdülőkor, mint természetes lelki fejődési szakasz Meg kell változtatni: saját testhez való viszonyt a szülőkhöz és a kortársakhoz fűződő viszonyt Feladat tehát: nemi szerep és tágabb identitás kidolgozása az érzelmi függetlenség elérése szociális-társadalmi szerep megtalálása (párkapcsolat, pályaválasztás, tágabbi társas közegbe illeszkedés)

Serdülőkor, mint természetes lelki fejődési szakasz A serdülés során az említett új készségek létrehozása, megerősítése érdekében a lélek összegzi az eddigi tapasztalatokat, feleleveníti az erőforrásokat és hiányokat és utóbbiak korrigálására lehetőséget is ad. A serdülés során kialakuló megoldások fontosságát az adja, hogy a serdülést követően a stabilizálódó személyiség magába zárja a jó alkalmazkodási megoldások mellett a hiányállapotokat is (Lust Iván)

Saját testhez való viszony Fontos, nagy horderejű testi változások zajlanak le (testarányok változása, arcvonások átalakulása, másodlagos nemi jelleg hangsúlya, a hormonális változást követő új testi élmények, vágyak térhódítása) A testhez való viszony alakulását követhetjük abból, ahogyan a saját testével bánik, ahogyan azáltal kommunikál Probléma lehet: Test elutasítása Önsértő magatartás (evési problémák, drogfogyasztás, veszélyes életstílus, öngyilkossági kísérlet) Érett szexuális kapcsolat felé törekvés sérül A serdülő teste is alkalmat adhat a szülőkkel való konfliktusra A serdülőkor végére megszületik a test tulajdonjogának élménye (Laufer)

Szülőkhöz, felnőttekhez fűződő viszony A serdülő a szülőtől leválik, érzelmi kötődései a kortársak felé erősebbé válnak: újraközeledési krízis: – a családdal való közelség-távolság egyensúlyának megoldása A leválás, a veszteség próbára teszi az ént, emiatt az önértékelés szélsőségesen hullámzó is lehet. A serdülő önállósági igényei (döntések, kritika megfogalmazása) a későbbi felnőtt felelősség begyakorlását célozzák Erősödik a kötelességtudat, a morál, a társas szabályok ismerete – tehát a korábban a családban elvárt és megtanult értékek, szabályok belsővé válnak A felnőttségről szóló vágyakat, fantáziákat összhangba kell hozni a reális képességekkel és lehetőségekkel. Egyéni felelősség, önállóság kialakulása. Boldogulása saját tetteitől függ.

Kortársakhoz fűződő viszony A serdülőkorban az eddigieknél fontosabbá válnak a kortárskapcsolatok és egyre inkább keresik a másik nemmel való találkozásokat is. Az önfeltárulkozás, az önmegismerés folyamata elsődlegessé válik, a serdülők először válnak igazán képessé belső lelki történéseik szabatos megfogalmazására. Ezt az igényt támogatják a lojális és intimitást biztosító kortársak. A kortársközegben való elfogadottság fontos ellensúlya lehet a megrendülő önértékelésnek. Társas kapcsolataiban képessé válik a kölcsönösségre, felelősségvállalásra

5-6. osztályos serdülők (Koller Éva) elindul a hormonális érés és a felnőttekről való leválás is, a serdülők nyugtalanokká, túlfűtöttekké és indulatosabbá válnak, ami miatt nehezebben kezelhetőek. Kezdetben a nehezen kezelhetőséget inkább a család érzékeli, majd szaporodhatnak a kortárs konfliktusok is. Megjelenik a magánszféra iránti igény: fiatalnak titkai lesznek, a szülők megfogalmazzák, hogy kevésbé látnak rá gondolataikra, és megjelenhetnek az első csavargások is. A kortárskapcsolatok erősödnek, fontosabbá válnak, a serdülő ennek szervezését, ápolását elsődlegesnek tarthatja.

7-8. osztályos serdülők A kezdeti nyugtalanságok csökkenhetnek, jellemző egy elcsendesedés. Ekkor a serdüléssel járó veszteségek élménye lehet a meghatározó, ami a visszahúzódás fokozódásával, lányok esetén a testi tünetek fokozódásával (fejfájás, hasfájás) járhat. Erősödhet a szülőkhöz való ragaszkodás, a szülőkön való csüngés is, egyes esetekben megjelenhetnek szociális fóbiák.

15 éves kor Ismét erősödik az indulati túlfűtöttség, ami gyakran az iskolai teljesítmények drasztikus romlását hozhatja. Ebben az időszakban a belső változások, és a veszteségélmény elmélyülése emésztik fel a serdülők energiáit. Itt a serdülő elindul a külső világ iránti elköteleződésben, így tovább mélyülnek a kortárskapcsolatok, jellemzőek a szigorúan körülhatárolt csoportok és még kevesebb információt adnak a családnak hollétükről. A drogfogyasztás jellemző indulásának ideje is ez a korszak aminek célja a belső üresség és veszteségek ellensúlyozása.

16-17 éves kor A fiatalok hajlamosabbak zártabbá válni, ilyenkor tovább erősödik a kortárskapcsolatok fontossága és zártsága, a felnőttektől való elzárkózás. Jellemző lehet az elálmodozás, belső történésekben való elmerülés. 17 éves korra megszilárdul az önreflexió, ilyenkor már megalapozottabban vállalnak lelki munkát, külső segítséget. Elindul az új egyensúly megszilárdulásának folyamata, a saját helyzetre való rálátás is erősödik.

A serdülőkor állomásai 1. A gyermekkor vége, 12-13 év (Mérei Ferenc) Egy korszak lezárulását a gyermek a nála idősebbek „más” viselkedésén keresztül érzi meg először, majd szokásaikban elkezdi utánozni őket. A gyerekek felhagynak a játék régi formájával, jelentőségük, intenzitásuk csökken, ezzel elvesztik a feszültség feldolgozásának egy begyakorlott formáját. A játék szerepét átveszi az álmodozás, aminek témái az egyéni vágyak mentén alakulnak, főszereplőjük ő maga (énhangúlyúság) Önismeret és önállóság igénye bontakozik – egyéni döntéseket szeretne. A vágyak ebben az időszakban még nincsenek összhangban a reális képességekkel és lehetőségekkel.

Serdülő-krízis jelei (Laufer) Ragaszkodás gyermekkori magatartásmódokhoz Túl merev viselkedés, erős önkontroll Gyermekkori szociális kapcsolatok túlsúlya Szülei fontosabbak, mint a kortársak Nem él át érzelmeket Paranoid gondolatok Fél a jövőtől, nem tervezget Aggodalmak, félelmetes gondolatok Cselekedeteit más határozza meg

Serdülő-krízis jelei További problémás viselkedések: Mintagyerek Iskolai nehézségek Elidegenedés Munkanélküliség Serdülőkori terhesség vagy szélsőséges szexualitás Kockázatkereső viselkedés Drog, alkohol szekta A serdülő válságai nem csak a belső változásokat, hanem a családi- és társas közeg problémáit is tükrözik!

A Segítő hozzáállásáról A hiteles és valódi szakmai segítő jelenlét elengedhetetlen a serdülőkkel folytatott munkában, hiszen érzékenyen a felnőtt világ képmutatására (Lust Iván). A megrendült énkép miatt fontosak a reális, bátorító, pozitív visszajelzések, de az egyértelműen megfogalmazott határok és szabályok is. A családi kapcsolatok szerepének gyengülése és a felnőttekben vetett bizalom csökkenése miatt különösen értékesek a számára biztonságot adó felnőtt kapcsolatok, amikre krízis esetén is építkezhetünk. A serdülővel való hangtalálás egy folyamat eredménye lehet, emiatt fontos türelmünk.

A segítők érzései a serdülővel folytatott munka során Nem vesszük észre a szülők szerepét a serdülő tüneteinek kialakulásában vagy gondoskodni szeretnénk róla, túlzottan segítünk a problémák megoldásának megszervezésében (szülő szereppel azonosulás) Olyan hibákat keresünk a szülőkben, amit annak idején a mi szüleink követtek el ellenünk vagy a világ tökéletlenségét okoljuk a serdülő helyzete miatt (serdülő szereppel)

Serdülők a pszichológusnál Szülői segítségkérés esetén az első alkalom csak a szülővel vagy a szülő-serdülő párral zajlik. Később csak a serdülő jelenlétében és tudtával találkozunk a szülővel. A pszichológiai munka célját a serdülővel kell azonosítani, de figyelembe kell venni, hogy a megrendelő gyakran a szülő. Fontos, hogy a serdülő sajátjának érezze a gondot. A serdülő egyébként is megrendült énképével, önérték-érzésével nehezen veheti - külső javaslat esetén – a pszichológussal való találkozást. Ha a serdülő egyedül jelentkezik, akkor a szülőt tájékoztatni kell, és ezt a serdülővel megbeszélem, a serdülő dönti el, hogy utána beszélhetek-e a szülővel (kivételek)

Serdülők a pszichológusnál Mivel a serdülés legfontosabb feladata az önállósodás, leválás, nem törekszünk a szülővel szorosabb együttműködésre. Szülőkkel való találkozások fő csapásiránya a szülői szerep megerősítése annak érdekében, hogy a serdülés nehéz időszakát a szülő is megerősödve fogadhassa. Emellett a kamasz gyermekhez fűződő érzésekről beszélhetünk. Abban próbálunk segíteni, hogy a szülők és a serdülő egymással tudjanak beszélni, megoldást találni. A serdülő és az anya párhuzamos terápiája nem vihető, ilyenkor az anyának másik terapeutát ajánlunk.

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!

Felhasznált irodalmak Halász A, Ingusz I: A gyermekpszichoterápia in Szőnyi-Füredi (szerk): A pszichoterápia tankönyve, Medicina, 2008 Lust Iván: Serdülők terápiája in Szőnyi-Füredi (szerk): A pszichoterápia tankönyve, Medicina 2008 Cole, M., Cole S.R.: Fejlődéslélektan, Osiris Kiadó, 2006 Mérei, F., Binet, Á.: Gyermeklélektan, Medicína Könyvkiadó, 2006