A kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozásának pedagógiai szakszolgálati feladata BMPSZ Pécsi Tagintézménye Berta Zita
A 2011. évi CXC. törvény „A nemzeti köznevelésről” a pedagógiai szakszolgálati feladatok között felsorolja a kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozását. A törvényhez kapcsolódó 15/2013 (II.26.) EMMI rendelet a pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről leírja a szakszolgálati tehetséggondozással kapcsolatos intézményi feladatokat és a tagintézményekben dolgozó tehetséggondozó koordinátorok teendőit. Kiemelt figyelmet igénylő gyermek, tanuló Hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű gyermek, tanuló Különleges bánásmódot igénylő gyermek, tanuló SNI BTM Kiemelten tehetséges gyermek, tanuló
Tehetségfogalmak Renzulli féle alapmodell: Átlagon felüli képességek: - általános képességek szintjén - speciális képességek Motiváció Kreativitás A szakszolgálati rendszernek ajánlott tehetség definíció: Tehetségesnek azok tekinthetők, akik átlagon felüli általános és valamely területen megjelenő speciális képességgel, a feladat iránti tartós és stabil motivációval, valamint magas szintű kreativitással rendelkeznek. Ezek eredőjeként magas szintű teljesítményre képesek az élet valamely tevékenységi területén.
A speciális képességek adják a tehetség jellegzetességét, a tehetség-területeket: Nyelvi Zenei Matematikai-logikai Vizuális-téri Testi-mozgásos Szociális-interperszonális Intraperszonális
Tehetségtípusok Sikeres Ellenszegülő Rejtőzködő Lemorzsolódó Kettős különlegességgel rendelkező tehetség (SNI/BTM + tehetség) Önálló
Tehetséggondozás feladata A tehetség felismerése A tehetség azonosítása A tehetség gondozása
A tehetség felismerése szülők pedagógusok szakemberek óvoda/iskola pszichológusok pedagógiai szakszolgálati szakemberek segítségével.
A tehetség azonosítása pedagógiai szakszolgálati feladat Jelzés biztosítása és vétele Interjúk: - szülővel - pedagógussal - szakemberrel - gyerekkel Tehetségazonosítás (tesztek, vizsgálatok) A tehetség megállapítása Tehetségfejlesztő programok ajánlása A tehetséges gyermek személyiségének fejlesztése, támogatása Szülők támogatása, segítése Konzultáció a pedagógussal Kapcsolattartás a tehetséggondozó program vezetőjével, az óvoda/iskolapszichológussal Nyomonkövetés, kimeneti mérések végzése Mindezen feladatok koordinálása a tehetséggondozó koordinátor által
Tehetség megállapítása 4-6 éves korban: - a tehetség már néhány területen megnyilvánulhat (vizuális ábrázolás, muzikalitás, matematikai képességek, verbális képességek) - a tehetség valószínűsíthető (nem azonosítható) - feladat: a hatékony környezet „elmélyítése”, kitágítása, kibővítése 7-9 éves korban: - a mutatkozó tehetség intenzíven megjelenik - valószínűsíthető, még nincs azonosítás, szűrés lehetséges - feladat: a tehetség célzott és intenzív fejlesztése, egyéb területek hatékony továbbfejlesztése, kibővítése, elmélyítése 10-16 éves korban: - a tehetségterület specializálódott - a tehetség azonosítható, megállapítható - feladat: speciális tehetségfejlesztő programban való részvétel, egyéb területek szinten tartása
Tehetséggondozást végezhet nevelési, oktatási intézmény szakterületi tehetséggondozó programokat meghirdető szervezet Tehetség Pontok egyéb helyek, ahol tehetséggondozó program létezik