EMBER A VÍZBEN! A vízbe esés esetei - okok és következmények KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, 2015. május 05. Veres Gábor balesetvizsgáló
AZ EMBER ÉS A VÍZ KAPCSOLATA I. Bevezető AZ EMBER ÉS A VÍZ KAPCSOLATA
I. Bevezető : Mire gondolunk? SPORT / PIHENÉS
I. Bevezető : Mire gondolunk? VÍZIÚT / MUNKATERÜLET
I. Bevezető : Amire nem gondolunk… ÉLETVESZÉLY !
II. Statisztikai adatok ?
II. Statisztikai adatok ?
II. Statisztikai adatok
II. Statisztikai adatok
II. Statisztikai adatok
II. Statisztikai adatok
A vízbe esés jellemző esetei III. Tapasztalataink A vízbe esés jellemző esetei Sport- és kedvtelési célú víziközlekedés: Horgászat / különösen: éjszakai horgászat Sporteszköz használata Szabadidős tevékenység során Víziközlekedés nyilvántartásba vételre nem kötelezett, képesítés nélkül vezethető csónakkal Nagygéphajók / hivatásos személyzet: Fedélzeti munkavégzés Kötélmunkák, manőverek / különösen: éjszaka Csúszás/ botlás veszély Közlekedés a nagygéphajó szolgálati csónakjával Mozgás pallón, bejáróhídon
III. Tapasztalataink A vízbe esés jellemző okai: ALKOHOL ! Figyelmetlenség Szabályok ismeretének hiánya (kötelező felszerelés, megengedett terhelés) Szabályok betartásának hiánya Vezetési hiba (ütközés, felakadás, borulás) Jármű alkalmatlansága / műszaki hiba Időjárási hatások Vízterület ismeretének hiánya NEM víziközlekedési baleset: Szándékos cselekmény Illegális tevékenység
III. Tapasztalataink Vízbe eséses balesetek kimenetelét befolyásoló körülmények: MENTŐMELLÉNY VISELÉSE VÍZHŐFOK ALKOHOLOS BEFOLYÁSOLTSÁG Egészségügyi állapot: betegség, sérülés, erőnlét, tudatállapot Észlelés / riasztás időpontja Mentés gyorsasága, szakszerűsége Vízterület tulajdonságai: áramlatok, műtárgyak, vízmélység Időjárási körülmények Látási viszonyok: éjszaka, köd
IV. Túlélés hideg vízben Túlélési esélyeket meghatározó körülmények hideg vízben: A „Hideg sokk” – az első 2-3 perc kritikus ! gátolja az emberi aktivitást ellenőrizhetetlenné válik a légzés üteme nehéz összehangolni a karok és a lábak mozgását Hirtelen fellépő alacsony hőmérsékleti hatás okozta túlzott reakciók: szívritmus-zavar, szívelégtelenség, azonnali szívmegállás légzési görcs, gége görcs eszméletvesztés belső fül egyensúlyszervét érő hőhatás miatti szédülés,hányás,tájékozódási zavar ( testhő +/- 7 °C – tól !)
IV. Túlélés hideg vízben A víz hőmérséklete Vízben a test hőmérséklet csökkenése 26-szor gyorsabb, mint ugyanazon a hőmérsékleten, szárazföldön ! A lehűlés még fokozottabbá válik, ha a személy a vízben mozogni, vagy úszni próbál ! Vízhőfok Ájulás Halál 25 °C 12 h 18 h 20 °C 7 h 15 °C 4 h 6-8 h 11°C 1 h 1-2 h 1 °C 0,25 h 0.25-1 h
IV. Túlélés hideg vízben Az öltözet A várható túlélési idő 7 °C -os vízben a ruházat függvényében: Könnyű öltözékben.............40 perc Rétegesen, melegen öltözve...............80 perc Vízhatlan ruhában...........6-8 óra Életkor és fizikai állapot – ALKOHOL ! A vízmozgás és szél hatása Hullámzás Vízpermet Szél hűtőhatása
VÍZBE ESÉSES BALESETEK VÁLOGATÁS AZ ELMÚLT ÉVEK VIZSGÁLT ESEMÉNYEIBŐL V. Vizsgált események VÍZBE ESÉSES BALESETEK VÁLOGATÁS AZ ELMÚLT ÉVEK VIZSGÁLT ESEMÉNYEIBŐL
V. Vizsgált események 2012. október 09. – Balaton Birdie-24
V. Vizsgált események 11:40 14:45
V. Vizsgált események Az egyetlen nyom:
V. Vizsgált események
V. Vizsgált események Okok/ előzmények ? Az eset körülményei: A személy egyedül tartózkodott a járművön Nem viselt mentőmellényt Vízhőfok: 15 °C ( 4-6 óra ) Parttávolság: 2-3 km Más jármű nem közlekedett a térségben Szélerősség: I. fok közelében (35 km/h ) Értesítés a vízbe esés feltételezett időpontja után 1,5-2 órával Sötétedés miatt a keresés 2 óra után felfüggesztve
V. Vizsgált események 2013. szeptember 21. – Ráckevei-Duna Alumínium csónak
V. Vizsgált események Okok: Túlterhelés Hullámzás: 20-30 cm Alkalmatlan jármű (hajó okmány, felszerelés hiánya) Képesítéssel, gyakorlattal nem rendelkező járművezető A túlélés körülményei: Mentőmellény viselésének elmulasztása Vízhőfok: 16 °C Parttávolság: 50 m Parti segítség
V. Vizsgált események 2014. március 19. – Duna 1480,5 fkm ( Baja ) Tolóhajó
V. Vizsgált események BOTLÁSVESZÉLY !
V. Vizsgált események
V. Vizsgált események Okok ? Alkohol fogyasztás Botlásveszély a fedélzet szélén + papucs Az eset körülményei: Mentőmellény viselése nem volt kötelező Vízhőfok: 10 °C Alkoholos befolyásoltság Fejsérülés Szakszerűtlen mentési kísérlet Késedelmes riasztás Kutatás megkezdésének késedelme Éjszakai mentésre alkalmas jármű
V. Vizsgált események 2014. augusztus 11. – Hármas-Körös Kisgéphajó/szarvasi komp
A komp kötele a vízszint felett 0,9 méterre: V. Vizsgált események A komp kötele a vízszint felett 0,9 méterre:
V. Vizsgált események A kisgéphajó felszerelése – előírás szerint
V. Vizsgált események 2 fő súlyos sérült a vízbe esett Ok: Figyelmetlenség miatt bekövetkezett ütközés A túlélés körülményei: Súlyos sérülés Mindenki viselt mentőmellényt Vízhőfok: 24 °C Mentés azonnal megkezdődött
„Habár fölűl a gálya, S alúl a víznek árja, Azért a víz az úr!” Befejezés: A kockázati tényező… A kockázati tényező: EMBER / VÍZ ? „Habár fölűl a gálya, S alúl a víznek árja, Azért a víz az úr!” - Petőfi Sándor -
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Veres Gábor Balesetvizsgáló www.kbsz.hu veres.gabor@kbsz.hu www.kbsz.hu