EMBER A VÍZBEN! A vízbe esés esetei - okok és következmények

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
OBJEKTÍV FELELÖSSÉG- ZÉRÓ TOLERANCIA
Advertisements

Vízi-közlekedési balesetek sajátosságai
A műszaki hibák szerepe a közúti balesetekben Az EU hatástanulmányának eredményei.
2013. évben lezárt és vizsgált események, statisztikák
Földházi György osztályvezető vasútbiztonsági osztály
KBSz Szakmai Napok Siófok, 2006 okt. 24. Sárközi Szilárd megb. met. szakértő A HAZAI HAJÓZÁST VESZÉLYEZTETŐ IDŐJÁRÁSI JELENSÉGEK az ún. légkörzési félévben.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Sárközi Szilárd
Munkavédelmi világnap-2014.április 28.
Közlekedési balesetek okairól, statisztikai adatokkal, tanulságokkal
 H ol?  Kiemelt kockázatú objektumokban.  Milyen eszközökkel?  Speciális felderítő eszközök használatával.  Levélvizsgáló berendezés  Röntgensugaras.
KBSZ STRATÉGIA KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, április 10. Bajkó Erika kommunikációs vezető.
RENDKÍVÜLI HAJÓZÁSI ESEMÉNY A MOZART ÉS A CSÁRDÁS MS. ÜTKÖZÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok április 9. Wimmer Gábor balesetvizsgáló.
Munkaszervezési ismeretek
ÜTKÖZÉS HÁRTÓKÚTON - egy esemény ismétlődése BGOK-KBSZ BIZTONSÁGI KONFERENCIA Budapest, október 25. Chikán Gábor balesetvizsgáló.
Miért fogyasztunk alkoholt?
Oxiológia 8 Márovics Pál.
„KIS” VÍZIJÁRMŰVEK BALESETEINEK SZAKMAI VIZSGÁLATA
KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS SIÓFOK október 24. Orosz Dalma főosztályvezető KBSZ HAJÓZÁSI FŐOSZTÁLY megalakulása és tevékenysége (Azért dolgozunk,
MINDSZENT - BAKS KOMPBALESET SÚLYOS VÍZIKÖZLEKEDÉSI BALESET
KBSZ HAJÓZÁSI FŐOSZTÁLY 2006 év eseményei beszámoló és értékelés /Azért dolgozunk, hogy ne legyen több munkánk/ KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Agárd, 2007.
HELIKOPTER REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest,
2007. ÉV ÖSSZEFOGLALÁSA KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Siófok, április 10. Gincsai János főosztályvezető.
Szakmai találkozó KBSZ Siófok 2008 április 9.. Irányítási jogkörök  Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium ↓  Országos Rendőr- főkapitányság ↓  Budapesti.
RENDKÍVÜLI HAJÓZÁSI ESEMÉNY - Szárnyashajó ütközése kisgéphajóval
CSÓNAKBORULÁS - FULLADÁS TISZAFÜREDEN április 25.
Tiszai Vízirendészeti Rendőrkapitányság
EPILEPSZIÁS BETEG VÍZBEFULLADÁSA A TISZÁN június 03. KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Martfű, október 27. Kiss László balesetvizsgáló.
Vízi közlekedési balesetek sajátosságai a Szegedi Őrs működési területén.
A BALATONI HAJÓZÁS BIZTONSÁGI KÉRDÉSEI
A év áttekintése KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚTI KÖZLEKEDÉS Agárd, április 11. Gincsai János főosztályvezető.
A Dél-alföldi Regionális Igazgatóság illetékességi területén
KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, április 24. Wimmer Gábor
A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET HAZAI STATISZTIKAI ADATOK ALAPJÁN
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK – kg tömegű légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Kovács Márk balesetvizsgáló.
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, március 30. dr. Gincsai János főosztályvezető A évi tevékenység összefoglalása.
A MÁV Zrt. helyzete és szerepe a vasúti közlekedés biztonságában
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK – HAJÓZÁS Budapest, dr. Becske Loránd főigazgató A ÉVI CLXXXIV. TÖRVÉNY JÚLIUS 13-TÓL HATÁLYBA LÉPETT MÓDOSÍTÁSA.
A magas vérnyomás Lakatos Dalma 10.b.
megújuló hatósági felügyelete
Az emberi fogyasztásra alkalmas víz várhatóan a stratégiai nyersanyagok sorába fog emelkedni.
Munkaszervezési ismeretek
Munkahelyi egészség és biztonság
SÉRÜLÉKENY BIZTONSÁG Közlekedéstudomány a közlekedésbiztonság szolgálatában „KÖZLEKEDÉSI SÉRÜLÉSEK” KONFERENCIA Budapest, szeptember 26. Előadó :
Villamos Baleset és Mentés!!!
MUNKAVÉDELEM Fogalmi rendszer.
Korabeli baleset – újszerű rekonstrukció Dr. Melegh Gábor Vida Gábor Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
VILLAMOSOK KISIKLÁSA KBSZ SZAKMAI NAP Budapest, május 7.
Amíg el nem indulunk, míg a láb a vízre lép, még a legkisebb út is
BALESETEK ALAKULÁSA ÉS BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐK AZ M6 AUTÓPÁLYÁN
IDŐJÁRÁSI MŰSZEREK ELHELYEZÉSÉNEK LEHETŐSÉGE (?) hajókon, illetve hajózási létesítményeken KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, október 28. Sárközi.
Tűz- és balesetvédelem
A közlekedésbiztonság évtizede A közlekedési balesetekből származó tragédiák 50%-a megelőzhető lenne, ha legalább a következő 5 szabályt betartanánk.
163 SÉRÜLTELLÁTÁS DEBRECEN MENTŐÁLLOMÁS
BALESETI MECHANIZMUSOK
Megbízhatóság és biztonság tervezése
Gyorsulás, lassulás. Fékút, féktávolság, reakció idő alatt megtett út
NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG
HAJÓZÁSI FŐOSZTÁLY évi tevékenysége KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS
Tűz- és balesetvédelem
1 Hajóról, csónakból vízbe esett, eltűnt személyek 2015-ben KBSZ, SZAKMAI NAP Budapest, május 5. Wimmer Gábor mb. főosztályvezető Hajózási.
1 ÉRVÉNYES OKMÁNYOK NÉLKÜL VESZTEGLŐ ÚSZÓMŰVEK TÁROLÁSÁNAK KOCKÁZATAI, KÖVETKEZMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAP Budapest, május 05. Sárkány Gábor Balesetvizsgáló,
1 II. Országos Iskolarendőr Konferencia Budapest, november 06. Veres Gábor Balesetvizsgáló Közlekedésbiztonsági Szervezet Hajózási főosztály EMBER.
1 Egészségvédelem a munkahelyen II. Stresszmentes munkahelyek. Prof. Dr. Ungváry György.
MARCALI KvK. Marcalim HTP Mezőgazdasági termények betakarítási munkáinak tűzvédelme és erdőtüzek megelőzése 2016.
Szöveg beírásához kattintson ide Kritikus vasúti esemény munkapszichológiai elemzése Zerkovitz Dávid munka szakpszichológus KBSZ.
KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZERVEZET Hajózási Főosztály
Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten
ÜDVÖZLÜNK A VÁLLALKOZÓI FÓRUMON!
Amíg el nem indulunk, míg a láb a vízre lép, még a legkisebb út is
Előadás másolata:

EMBER A VÍZBEN! A vízbe esés esetei - okok és következmények KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, 2015. május 05. Veres Gábor balesetvizsgáló

AZ EMBER ÉS A VÍZ KAPCSOLATA I. Bevezető AZ EMBER ÉS A VÍZ KAPCSOLATA

I. Bevezető : Mire gondolunk? SPORT / PIHENÉS

I. Bevezető : Mire gondolunk? VÍZIÚT / MUNKATERÜLET

I. Bevezető : Amire nem gondolunk… ÉLETVESZÉLY !

II. Statisztikai adatok ?

II. Statisztikai adatok ?

II. Statisztikai adatok

II. Statisztikai adatok

II. Statisztikai adatok

II. Statisztikai adatok

A vízbe esés jellemző esetei III. Tapasztalataink A vízbe esés jellemző esetei Sport- és kedvtelési célú víziközlekedés: Horgászat / különösen: éjszakai horgászat Sporteszköz használata Szabadidős tevékenység során Víziközlekedés nyilvántartásba vételre nem kötelezett, képesítés nélkül vezethető csónakkal Nagygéphajók / hivatásos személyzet: Fedélzeti munkavégzés Kötélmunkák, manőverek / különösen: éjszaka Csúszás/ botlás veszély Közlekedés a nagygéphajó szolgálati csónakjával Mozgás pallón, bejáróhídon

III. Tapasztalataink A vízbe esés jellemző okai: ALKOHOL ! Figyelmetlenség Szabályok ismeretének hiánya (kötelező felszerelés, megengedett terhelés) Szabályok betartásának hiánya Vezetési hiba (ütközés, felakadás, borulás) Jármű alkalmatlansága / műszaki hiba Időjárási hatások Vízterület ismeretének hiánya NEM víziközlekedési baleset: Szándékos cselekmény Illegális tevékenység

III. Tapasztalataink Vízbe eséses balesetek kimenetelét befolyásoló körülmények: MENTŐMELLÉNY VISELÉSE VÍZHŐFOK ALKOHOLOS BEFOLYÁSOLTSÁG Egészségügyi állapot: betegség, sérülés, erőnlét, tudatállapot Észlelés / riasztás időpontja Mentés gyorsasága, szakszerűsége Vízterület tulajdonságai: áramlatok, műtárgyak, vízmélység Időjárási körülmények Látási viszonyok: éjszaka, köd

IV. Túlélés hideg vízben Túlélési esélyeket meghatározó körülmények hideg vízben: A „Hideg sokk” – az első 2-3 perc kritikus ! gátolja az emberi aktivitást ellenőrizhetetlenné válik a légzés üteme nehéz összehangolni a karok és a lábak mozgását Hirtelen fellépő alacsony hőmérsékleti hatás okozta túlzott reakciók: szívritmus-zavar, szívelégtelenség, azonnali szívmegállás légzési görcs, gége görcs eszméletvesztés belső fül egyensúlyszervét érő hőhatás miatti szédülés,hányás,tájékozódási zavar ( testhő +/- 7 °C – tól !)

IV. Túlélés hideg vízben A víz hőmérséklete Vízben a test hőmérséklet csökkenése 26-szor gyorsabb, mint ugyanazon a hőmérsékleten, szárazföldön ! A lehűlés még fokozottabbá válik, ha a személy a vízben mozogni, vagy úszni próbál ! Vízhőfok Ájulás Halál 25 °C 12 h 18 h 20 °C 7 h 15 °C 4 h 6-8 h 11°C 1 h 1-2 h 1 °C 0,25 h 0.25-1 h

IV. Túlélés hideg vízben Az öltözet A várható túlélési idő 7 °C -os vízben a ruházat függvényében: Könnyű öltözékben.............40 perc Rétegesen, melegen öltözve...............80 perc Vízhatlan ruhában...........6-8 óra Életkor és fizikai állapot – ALKOHOL ! A vízmozgás és szél hatása Hullámzás Vízpermet Szél hűtőhatása

VÍZBE ESÉSES BALESETEK VÁLOGATÁS AZ ELMÚLT ÉVEK VIZSGÁLT ESEMÉNYEIBŐL V. Vizsgált események VÍZBE ESÉSES BALESETEK VÁLOGATÁS AZ ELMÚLT ÉVEK VIZSGÁLT ESEMÉNYEIBŐL

V. Vizsgált események 2012. október 09. – Balaton Birdie-24

V. Vizsgált események 11:40 14:45

V. Vizsgált események Az egyetlen nyom:

V. Vizsgált események

V. Vizsgált események Okok/ előzmények ? Az eset körülményei: A személy egyedül tartózkodott a járművön Nem viselt mentőmellényt Vízhőfok: 15 °C ( 4-6 óra ) Parttávolság: 2-3 km Más jármű nem közlekedett a térségben Szélerősség: I. fok közelében (35 km/h ) Értesítés a vízbe esés feltételezett időpontja után 1,5-2 órával Sötétedés miatt a keresés 2 óra után felfüggesztve

V. Vizsgált események 2013. szeptember 21. – Ráckevei-Duna Alumínium csónak

V. Vizsgált események Okok: Túlterhelés Hullámzás: 20-30 cm Alkalmatlan jármű (hajó okmány, felszerelés hiánya) Képesítéssel, gyakorlattal nem rendelkező járművezető A túlélés körülményei: Mentőmellény viselésének elmulasztása Vízhőfok: 16 °C Parttávolság: 50 m Parti segítség

V. Vizsgált események 2014. március 19. – Duna 1480,5 fkm ( Baja ) Tolóhajó

V. Vizsgált események BOTLÁSVESZÉLY !

V. Vizsgált események

V. Vizsgált események Okok ? Alkohol fogyasztás Botlásveszély a fedélzet szélén + papucs Az eset körülményei: Mentőmellény viselése nem volt kötelező Vízhőfok: 10 °C Alkoholos befolyásoltság Fejsérülés Szakszerűtlen mentési kísérlet Késedelmes riasztás Kutatás megkezdésének késedelme Éjszakai mentésre alkalmas jármű

V. Vizsgált események 2014. augusztus 11. – Hármas-Körös Kisgéphajó/szarvasi komp

A komp kötele a vízszint felett 0,9 méterre: V. Vizsgált események A komp kötele a vízszint felett 0,9 méterre:

V. Vizsgált események A kisgéphajó felszerelése – előírás szerint

V. Vizsgált események 2 fő súlyos sérült a vízbe esett Ok: Figyelmetlenség miatt bekövetkezett ütközés A túlélés körülményei: Súlyos sérülés Mindenki viselt mentőmellényt Vízhőfok: 24 °C Mentés azonnal megkezdődött

„Habár fölűl a gálya, S alúl a víznek árja, Azért a víz az úr!” Befejezés: A kockázati tényező… A kockázati tényező: EMBER / VÍZ ? „Habár fölűl a gálya, S alúl a víznek árja, Azért a víz az úr!” - Petőfi Sándor -

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Veres Gábor Balesetvizsgáló www.kbsz.hu veres.gabor@kbsz.hu www.kbsz.hu