LEGO Dacta program
1. A LEGO Dacta A/s program története, jellemzője 1929-30: Christiansen dán asztalosmester építő játékokat készít Kezdetben fából készült a játék Elnevezés a dán „Leg godt” (Játssz jól) szavakból 1949-től fia műanyagot használt (Gyártáspontosság és az anyag ugyanaz mint ma) 1952: kialakult a mai forma 1968. június 7-én megnyílik a LEGOLAND 1980 körül: az óvodák és iskolák számára speciális anyag készült 1990-től: a LEGO Dacta különvált a játékgyártól
2. Hol és miért próbáltuk ki a LEGO Dacta programot? 1990-ben kapcsolódtunk be a programba Bemutató dobozokat kaptunk
3. Program elve Beszédhez hasonlít Az elemek a szavak, melyeket mondattá lehet összeilleszteni A modul elemek variálhatók, a szerkezet összeállítása változtatható
A program elve, összegzés Kiscsoportos munka elősegíti a kreatív munkát A gyerekeknek fejlődik a tanulás során a megértés és alkalmazás képessége Lányok, fiúk ugyanolyan mértékben vegyenek részt a munkafolyamatban Vezetési elvek Első kézből tapasztalat Beszéd/ verbalizmus fejlődik a tapasztalatok elmesélésével Kérdéseknek fontos a szerepe a tanulásban
Fontos megállapítások Játszva tanulni Tanulás a kutatás és felfedezés segítségével Problémamegoldás elengedhetetlen Szórakozva párba vagy csoportba tanulni Tanító indirekt irányítással segíti a tevékenységet, ellenőriz, és ha kell segít A tanulók kreativitására kell a hangsúlyt helyezni Érdekes problémákat kell felvetni
4. A program felépítése Készletek – kézikönyvek – munkalapok A felhasználás szempontjából: Gyerek Lehetőség a „kezek és fejek” együttes használatára Tanár Alacsony természettudományos képzettséget segítik: jegyzetek, gyakorlati tanácsok, megoldások, információk kézikönyvek
a.) Óvodásoknak Dupló LEGO Munkalapok (virágok, állatok)
b.) 1-5. osztályosoknak Ömlesztett láda + 12 feladatlap + kézikönyv Az elemek összekapcsolásának technikáját fejleszti Modellező képességet CSOPORTBAN segíti Feladatlapok témái: Az iskola A gyár A park A jövő otthona A világűr Várak Egészség és táplálkozás Környezetvédelem Kommunikáció A várostervező Tengerkutatás Közlekedés
Téma: Az iskola
c.) 3-8. osztály Doboz + 120 db feladatlap + kézikönyvek Minden munkalapon: Egy színjelzés: a négy lépcsőfok valamelyikét jelenti Egy ábra: a feldolgozandó anyagot jelöli Pl.: erők és szerkezetek erőkarok csigák, fogaskerekek kerekek és tengelyek energia Egy illusztráció: ajánlott tematikusan felépített téma (problémafelvetés) Indexkártya: segít a kiválasztott témák összerendezésében
d.) 5-8. osztály Doboz képe + 20 db feladatlap + kézikönyv 278 elem Motorral működtethető működő modellek építése
e.) Számítógéppel irányítható modellek 5. osztálytól
5. Módszertani bemutatás Kártyák egy témához (erők és szerkezetek) Zöld színű: kutatómunka – képzelőerő Kék színű: irányított vizsgálódás – egyszerű mechanikai elv Sárga színű: tudás átalakítása és alkalmazása – megfigyelő erő Piros színű: tervezés és kivitelezés – problémamegoldás