Ügyészek és bírók attitűdjei a helyreállító igazságszolgáltatással kapcsolatban – Helyzetkép és jövőkép egy kutatás fényében Fellegi Borbála Előadás a.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermek- és fiatalkori bűnözés kérdései ügyészi szemmel
Advertisements

Mire lehet/ne jó az iskola?
ALKALMAZOTT KOMMUNIKÁCIÓ
EGÉSZSÉGKULTÚRA Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés I.
Biztosítás. Mi jelent a biztosítás? •A biztosítás a nyugalom megvásárlásának egy formája •Ha valamilyen szerencsétlen előre nem látható veszteséget szenvedsz.
ÜDVÖZLÖM ÖNÖKET A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGÉNEK NEVÉBEN!
A TESTÜLETI VEZETŐK ÉS TESTÜLETI TAGOK PROAKTIVITÁSÁNAK FEJLESZTÉSE (A FLOW ELMÉLET GYAKORLATI ALKALMAZÁSA A TESTÜLETI MUNKÁBAN) FLOW AKTIVITÁS EURÓPAI.
Jóvá Tett Hely Közösségi Foglalkoztató
A tanári munka értékelése
Békés Megyei Államigazgatási Kollégium június A közérdekű munka büntetés végrehajtásának tapasztalatai Békés megyében Békés Megyei Kormányhivatal.
Munka-magánélet egyensúlya- a vállalkozás, mint lehetséges megoldás
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
A felnőttképzés jövőképe (Érdemes-e intézményi stratégiát alkotni?) Akkreditált Felnőttképzési Intézmények Országos Egyesülete – országos konferencia (2008.
A rossz hír hozóját lefejezik ugye …
Hivatalos programoldal: /hirek/666-coaching-fezstival-2013.html.
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS

TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Az egészségügyi szolgáltatók kártérítési felelőssége
Szabad-e a szabadult? A TÁMOP kiemelt projekt szerepe a reintegrációs folyamatban Botka Bianka szolgáltatás módszertani vezető, Belügyminisztérium.
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
A partnerközpontú intézmények plusz anyagi forrásai a kompetencia alapú oktatás vonatkozásában Előadó: Danyi Gyula.
Nem számít!. Nem számít! A jó sorrend a konzultációkhoz: 1. Vágyak. 2. Problémák. 3. A félelmek eltávolítása átbeszéléssel! 4. Következő havi terv.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Túl a mediáción - kitekintés a helyreállító igazságszolgáltatás szemléletének elterjedtségére Előadó: Fellegi Borbála Magyar Bíróképző Akadémia február.
Köszönti Önöket az és vezetője, Bohnné Keleti Katalin, okleveles közgazda, nemzetközi marketing szakértő, a Magyar Marketing Szövetség elnökségi tagja.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
HÁLÓZATSZERŰ EGYÜTTMŰKÖDÉSEK A KOMPLEX SEGÍTSÉGNYÚJTÁSBAN
A felnőtt korúak ügyeiben alkalmazott közvetítői eljárás (mediáció) Magyarországon dr. Törzs Edit április 28. „A helyreállító igazságszolgáltatás.
A pártfogó felügyelet speciális magatartási szabályai
A pártfogó felügyelő szerepe és feladata a jelzőrendszerben Budapest, március 28.
Az elterelés változása előnyök és anomáliák után…
Két magzat beszélget az anyja hasában …
Mikor kivel, hogyan működhetünk együtt hatékonyan?
Amint fent, úgy lent. Amint belül, úgy kívül.
A szervezeti problémák kezelése
Készítette: Tóth Adrienn Barbara DE-GYFK III. Évfolyam
PEST MEGYEI KORMÁNYHIVATAL IGAZSÁGÜGYI SZOLGÁLAT
Leading Change A változás vezető szemmel. Hogyan lehet sikeresen levezetni egy változási folyamatot?
Partners Hungary Alapítvány A Partners for Democratic Change International tagja 1 Mediációs kutatás Összefoglaló OBmB, november – a közvetítői.
A közvetítői eljárás pártfogó felügyelői tapasztalatai
Óvodai és iskoláztatási támogatás lehetőségei és korlátai Herczog Mária TÁRKI - Világbank műhelykonferencia május 7. Novotel Hotel.
A társadalmi bűnmegelőzés évi cselekvési programja Gönczöl Katalin Büntetőpolitikai szakállamtitkár.
Resztoratív eljárások bevezetésének lehetőségei a pártfogó felügyelői munkában “A harmonikus szabad életért” Közösségi Szolgáltatások Alapítványa Negrea.
Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium
Nemzeti stratégia a bűnmegelőzésről összeállította: Finszter Géza
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
Nevelés és nevelői attitűdök
Resztoratív módszerek az iskolában
MIÉRT ÉS HOGYAN SEGÍTHETNEK A RESZTORATÍV MÓDSZEREK?
A DÖNTÉSHOZATAL METODIKÁJA.
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
Szakdolgozat védés A társadalmi felelősség megjelenése a vállalati döntésekben és gyakorlatban Készítette: Harmati Andrea.
Gyermekeket érintő ügyekkel kapcsolatos konfliktusok feloldása – A helyreállító igazságszolgáltatás alkalmazhatósága Előadó: Fellegi Borbála Miskolci Egyetem.


Virtuális mediáció? – Hagyományos és új mediációs módszerek
©2011 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice ©2011 Hewlett-Packard Development.
Pedagógiai szempontok a szakmai vizsga során
Resztoratív megközelítés a konfliktuskezelésben
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Mediátorképzés Büntető mediáció.
Szakértői bizonyítás a büntető eljárásban
Van egy rossz hírem, máshogy nem megy!
Túl a mediáción - kitekintés a helyreállító igazságszolgáltatás szemléletének elterjedtségére Előadó: Fellegi Borbála Bűnmegelőzési Akadémia február.
Domszky András: Önmenedzselés és etikai kérdések a szakértői munkában A szakértői munka jelentősége, elismertsége az ellátórendszerben. Függetlenség, szervezeti.
Konfliktuskezelő eljárások és módszerek a Pártfogó Felügyelői Szolgálat tevékenységében Biró Balázs pártfogó felügyelő, mentor közvetítő.
A mediáció szerepe a büntető igazságszolgáltatásban
VMR.cool 2009 – Felmérés az internetező fiatalokról
Előadás másolata:

Ügyészek és bírók attitűdjei a helyreállító igazságszolgáltatással kapcsolatban – Helyzetkép és jövőkép egy kutatás fényében Fellegi Borbála Előadás a Magyar Kriminológiai Társaság ülésén november 29.

- bírók és ügyészek legfőbb motivációit és aggályait a mediáció alkalmazásával kapcsolatban az intézmény bevezetését megelőzően; - jogalkalmazói szerepeikről alkotott gondolataikat; - és hogy mindebbe hogyan tud a mediáció beilleszkedni. A kutatással célom az volt, hogy feltárjam…. Igazságszol- gáltatás nyelvezete Resztoratív szemlélet nyelvezete Közös nyelvezet ?

MIÉRT SZÜKSÉGES BÍRÓK ÉS ÜGYÉSZEK KUTATÁSA? 1. Diszkrecionális döntési jogkör 2. Időzítés 3. Az objektivitás mítosza 4. Kik az igazságszolgáltatás fő szereplői? Bíró03: - [Sikerként élem meg], amikor azt éreztem, hogy ez jól sikerült. Akár maga a tárgyalás. Azzal együtt, hogy ez ebből a szempontból is egy színház. Ez egy nagyon magányos vége a tárgyalásnak. Tehát olyan, mint amikor a színház tündöklése után a színész magára marad az öltözőben.

II. MÓDSZERTAN ÉS MINTA I. Hólabdás mintavétel 45 bíró és ügyész 90% elsőfokon 62% ügyész – 38% bíró 30% fk. – 70% felnőtt 90% 30 és 50 év közötti 43% férfi– 57% nő Budapest: 30% - Kelet: 25% - Nyugat: 45% 90 perces félig struktúrált interjúk konkrét →→→→→→→→→→ absztrakt Vélemények a mediációról →→→ Vélemények a rendszerről

III. A) Vélemények a rendszerről 1. A büntetés igazolása, egyéni definíció annak céljáról Nincs egyéni definíció FB: - Mit fogalmazna meg saját maga számára a büntetés céljaként? Ü12: - A büntetés céljaként? Ezen nem gondolkodik szerintem az ember naponta, hogy mi a büntetés célja. Csinálja. Én legalább is, ha most így rákérdezett, én nem tudnám saját magamnak megfogalmazni, hogy mi a büntetés célja. Benne élünk egy rendszerben, ami tulajdonképpen működik, és megy előre. A Btk-ban a büntetés céljának a fogalma, akkor a szerint, a fogalom szerint dolgozunk. Büntetés = következmény? Ü27: - Szóval az emberek … nem fogadják el, tehát úgy érzékelik, hogy ha valaki valamilyen bűnt követ el, azért bűnhődnie kell. Tehát annak következményének kell lenni. …Tehát hogy az emberek lássák azt, hogy igen, ezért a tettért valami hátrány jár… Hogy hát istenem, nem szabad ezt elkövetni, mert ott lóg a fejem fölött bármilyen büntetés, és az nekem mindenféle következményekkel jár. Ellentmondás: a büntetés célja, hogy megelőzzön, de maguk állítják, hogy ebben a legkevésbé hatékony Ü28: - Dolgozunk, dolgozunk, ütjük-vágjuk az ügyeket, kapják az emberek a büntetéseket. De semmivel se lesz kevesebb bűncselekmény, a visszatartó ereje még a szabadságvesztés büntetéseknek is rendkívül csekély. B09: - [A büntetés célja?] Hogy elsősorban, lehetőleg visszatartson mást a cselekmény elkövetésétől. Bár úgy gondolom, hogy nem a büntetés az, ami erre igazán szolgál. De hát azért valahol mégis csak, az is kell, hogy legyen a célja.

2. Hatékony szankció az, amellyel az elkövető szembesül tettének következményeivel; az elkövető aktívan vállal felelősséget tettéért; a hatást az elkövető saját is bőrén érzi; a társadalom időben gyorsan tud reagálni a tettre; elgondolkodtatásra készteti az elkövetőt; szégyenérzetet kelt az elkövetőben; visszacsatolást kap az elkövető; támogatást kap az elkövető; intenzív felügyelet biztosítható az elkövető számára; az elkövető hosszabb időszakot felölelően érintkezik; amely konzisztens önmagán belül és más szankciókkal is; egyéniesített, a személy egyéni körülményeit figyelembevevő válasz adható; bűnmegelőző hatású. Ezekből mi valósul meg a gyakorlatban? Mindebben hol az áldozat? Hol a közösség?

3. Rendszerkritikusság + „ideális” szankciók 4. Áldozatok a tárgyalóteremben - A kártérítés kanosszája - Az áldozat mint tanú Ü10: Mert igazából az én szememben jogi szempontomból annak nincs jelentősége, hogy a sértettnek mennyi kára van. Azt rendezzék ők külön, mármint a biztosítóval. … Számomra a sértett a büntetőeljárásban, a közlekedésben az, akinek nyolc napon túl gyógyuló sérülése van. Tehát akinek nyolc napon belüli van, az nálam nem sértett. - „Erre most nincs idő, hölgyem, térjen a tárgyra!” - Az áldozat hitelességének megkérdőjelezése - Együttműködés parancsra Ü31: – Vagy nem jön el. Az mondjuk hatásos szokott lenni, amikor kap egy ilyen idézést a tanú, hogy ötvenezer forint rendbírság, és akkor, érdekes módon, a következő tárgyaláson ott van. - „Együttműködési paradoxon”: objektív igazság – szubjektív igazság B25: - A másik, hogy nehogy a sértett valamiféle befolyás, valamilyen irányú befolyásolását eredményezze. Mert a sértett, ha vádemelésre kerül sor, a bíróság előtt majd fontos tanú lesz. Nem szabad, hogy az az eljárás és az a kapcsolat, ami ott korábban lezajlott, az bármilyen kihatással legyen az ő tanúskodására. […] Látta, hogy valójában nem olyan félelmetes [a vádlott], mint ahogyan akkor tűnt neki. És ez a személyes érzés, amivel ő a vádlott iránt viseltetik – hát ez elkerülhetetlen -, ez nyomot hagy, ez fog jelenni az ő tanúvallomásában. Ez egy nagyon kényes kérdés. Hogy hogyan lehet a sértettet és a vádlottat úgy összehozni, hogy ez a sértettet ne tegye szubjektívvá, a vádlott terhére vagy javára elfogulttá akkor majd, amikor tanúként a bíróság előtt esetleg megjelenik.

B) Napi munkavégzés I. Kiégés veszélye: túlterheltség, rutin, személytelenség, „papírból dolgozás”; hatástalanság a feleken, a rendszeren; elhúzódó eljárások, …

B24: - [Az eljárás az egy] szükséges rossz. Énnekem alapvetően ez a véleményem róla. Tehát énnekem nincsenek illúzióim a munkámról, hogy én ezzel bárkit megjavítok. FB: - Nem szoktak reformokat, fejlesztéseket igényelni? Ü23: – Nem. De tényleg. Tehát mi vagyunk azok, akiknek ugye előírják ezt, hogy mit kell csinálni. Általában mindig valamilyen plusz feladatot rónak ránk ezzel. Ugye most ha akárhogy is vesszük, ez a mediáció is ez lesz, ez egy plusz feladat lesz. Ehhez alkalmazkodunk. […] felettes ügyészség, Legfőbb Ügyészség álláspont kialakítás, azokat meg is kapjuk bizony iratokban, hogy már ez az elvárás, ezt lehet forszírozni, és akkor fogjuk is forszírozni.

B) Napi munkavégzés II. Izoláltság + hierarchikus szervezet: szegmentáltság, kommunikáció, egymásra hatás, nyitottság, képzés hiánya, vezetők befolyása, „magányos harc”; bezárkózás – konzervativizmus ördögi köre Ü35: A jogalkotó úgy bánik a jogalkalmazóval, ahogy a jogalkalmazó bánik az ügyféllel. [Az ügyfelet] kiskorúsított gyermekként ugye óvjuk, intjük, időnként nyakon legyintjük. Ugyanígy bánik velünk a jogalkotó is. Nincs bizalom. B24: […] a bíráskodással együtt jár az is, hogy az ember egy idő után hiú lesz, azt gondolja, hogy ő a legokosabb a világon. Ez valahol elkerülhetetlen, mert ott a tárgyalóteremben mindenki kussban van.

C) Attitűdök I. ÖnértékelőTanárFilozófusHivatalnokCinikus Fókusz „önmagam”„a személyiség fejlődése” „a világ”„az eljárás és a rendszer” „az értelmetlenség” Eljárás/ humánum Humánum EljárásVegyes Szankcionálás oka Felek megnyugodjanak Reszocializálja az elkövetőt Jogépség helyreálljon Törvény szükségessé teszi Nincs más… Mediációval kapcsolatban Pozitív Negatív További szempontok: Mikro-makro szint, emberkép, világkép, érzelmek/racionalitás, individualizáló/generalizáló, önkritika, rendszerkritika, magabiztosság, változ(tat)ásban való hit, stílus, szankcionálás oka, büntetésben való hit

C) Attitűdök II. Kiégés veszélye Lelkiismeretes munkavégzés mint cél Biztonság mint cél Kompetencia-élmény mint szükséglet Ezek hiányában: ellenállás az újításokkal szemben Generalizáció → individualizáció: negatív → pozitív Felek elégedettsége Ü39: - Ez a munka olyan, hogy fel kell tenni a kérdést, hogy mi a sikerélmény számunkra. Az hogy eredményes egy vád, hogy leültetünk valakit három év fegyházra? Akkor már sokkal inkább, hogyha mondjuk […] a sértett elégedetten jön ki egy ilyen eljárásból. Az jelenti az eredményességet. És mondjuk egyfajta feltöltődést, elégedettséget. Nem öröm az, hogyha valakit leültetünk évekre. Ü21: - Siker? Egy panaszos …azt mondta nekem, hogy tudja mit, ügyésznő? Azt tudom magának mondani, maga többet ér, mint két Seduxen. Hát ez volt életem legnagyobb sikere. Hogy én meg tudtam őt nyugtatni.

D) Attitűdök a mediáció iránt I. Pro: Áldozatok szükségletei Hatékony együttműködés a felek és a hatóságok között Az „ideális” szankciók és a resztoratív elemek kompatibilitása Procedurális szempontok: párbeszéd, felek informálása, érzelmek, pedagógia, „humánum”, egyéniesítés Felek számára a döntés kiadása! Ha a jogi garanciák biztosítottak Közösségi szankciók preferálása A rendszert rugalmasabbá teszi, elmozdítja a hivatalnokiból a szolgáltató jelleg felé Előítéletek csökkentése Bizalom a pártfogói rendszerben Speciális funkció a fiatalkorúak számára

D) Attitűdök a mediáció iránt II. Kontra: Áldozatok félelme Kivetítés: „én nyitott lennék, de ők biztosan nem” Diverzió = következménynélküliség? Garanciák: alapvető jogok, őszinteség, újbóli áldozattá válás, önkéntesség Általánosítás → szkepszis, büntetésben való hit Igazságszolgáltatás kiterjedése Bonyolult eljárás, adminisztráció, diszkréció-alkalmazás kapcsán az iránymutatás hiánya Állampolgári öntudatosság hiánya Szervezeti korlátok (erőforrások, infrastruktúra, képzés, rutinizálódás, ismeret-hiány) „Fizet és megússza?” - dilemma Ügyvédek mediátorként

D) Attitűdök a mediáció iránt III. 3. Speciális témák Családon belüli erőszak Fk – Fe. elkövetők különbsége Súlyos bűncselekmények Cigányság elleni előítéletek Áldozatnélküli bűncselekmények Közlekedési bűncselekmények 4. Szükségletek Mediáció rablás esetén is Közösségi jóvátételi programok 18 év alattiak számára is Jogi garanciák, önkéntesség, ellenőrzés biztosítása Áldozatok félelmének kezelése, együttműködésük segítése A lakosság és a szakmák tájékoztatása A mediátor minél előbb lépjen be a folyamatba Egyszerű ügykezelés, kevés diszkrecionális tér Átfogó, multidiszciplináris és hosszútávú büntetőpolitika, reformok, bizalom a jogalkalmazóban ( ‘ad hoc’ jogszabályalkotás kerülése)

IV. Összegzés Mikró-szint (attitűdök, személyiségjegyek) fontossága Jogszabályi, intézményi korlátok meghatározóbbak, mint az egyéni vélekedések Jogalkalmazók különböző személyiségűek Következményt fontosabbnak tekintik mint a fájdalomokozást Legnagyobb veszély: kiégés Izoláltság – hierarchikusság – bezárkózás - konzervativizmus Az „ideális” szankciórendszer elemei kompatibilisek a resztoratív eszköztárral Döntési jogkör kiadása nem jelent problémát Pozitív visszajelzés, szakmai és emberi megerősítés jelentősége

VI. Ajánlások I. Szükség lenne…. 1. Tisztázni, hogy a mediáció nem egy „puha” módszer, lényege nem a „megúszás”. Ellenkezőleg, a módszer a következményekkel való szembenézést, az aktív felelősségvállalást és a sértett személy/közösség felé történő jóvátételt helyezi központba. 2. Bevezetni a mediációt a büntetőeljárás minden szintjén, nem kizárólag diverzióként a büntetés alternatívájaként, hanem az áldozat számára nyújtható szolgáltatásként, akár a büntető eljárással/- végrehajtással párhuzamosan is. 3. Következésképpen átgondolni, hogy súlyos bűncselekmények érintettjei számára milyen módon lehetne a mediációt alkalmazni. 4. Kialakítani resztoratív szellemiségű közösségi programokat, fiatalkorú elkövetők számára is. 5. Ellenőrizni a mediációt jelenleg kizáró szempontokat: valóban az áldozat érdekei érvényesülnek a kizárások mögött? 6. Ellenőrizni a túlszabályozott szempontokat, pl. a jogszabály ne limitálja a résztvevők létszámát. 7. Képzéseket biztosítani arról, mi a különbség a resztoratív és büntető paradigma között.

VI. Ajánlások II. Szükség lenne…. 8. Egyszerűsíteni az eljárást: minél előbb bevonni a mediátort, az ügyész/bíró diszkrécióját pedig a mediációt követően alkalmazni. 9. Biztosítani a minőségbiztosítást, egyértelműen definiálni a mediáció etikai és módszertani sztenderdjeit. 10. Értékelni jogalkalmazók munkáját ügyfeleik elégedettsége alapján is. 11. Megteremteni a multi-diszciplináris büntetőpolitika lehetőségeit, nemcsak elméletben, hanem gyakorlatban is. 12. Hosszú távra előkészíteni és megtervezni a büntetőpolitikai reformokat az ad hoc politika-gyártás helyett. 13. Bízni a jogalkalmazókban. 14. Nem elveszíteni a fától az erdőt: vissza-visszatérni a reformok kiinduló elveihez, értékeihez. Ellenőrizni, hogy az alacsonyabb szintű szabályozások, rendeletek, protokollok, iránymutatások továbbra is tükrözik-e az eredetileg megfogalmazott elveket. 15. Nagyobb hangsúlyt helyezni a társszakmák és a lakosság tájékoztatásáról a helyreállító szemlélet alapelveiről, a mediáció gyakorlatáról, dinamikájáról, módszertanáról, lehetséges kimeneteleiről, valamint rövid- és hosszútávú hatásairól mind a közösségre, mind a társadalom egészére nézve.

Köszönöm a figyelmet! Fellegi Borbála Az előadás letölthető: