A gyermekkor történeti alakulása
Alapfogalmak Gyermekszemlélet Gyermekkép=gyermekeszmény Gyermekfelfogás Gyermeklét
Gyermekkor-történettel foglalkozók Jan Hendrik van den Berg (1950’) Philippe Ariès (1960) Linda Pollock Lloyd DeMause Pukánszky Béla Szabolcs Éva Nóbik Attila Vajda Zsuzsanna
Lloyd DeMause pszichogenetikus fejlődésmodellje
1. Gyerekgyilkosság - az antikvitástól kb. Kr. u. 4 1. Gyerekgyilkosság - az antikvitástól kb. Kr. u. 4. századig terjedő időszak 2. Kitevés (4-13. század): 3. Ambivalencia (14-17. század): távolságtartás és a kötődés ambivalenciája 4. Intrúzió (behatolás, birtokbavétel) 5. Szocializáció (19-20. század közepe): Társadalomba való beilleszkedés 6. Támogatás, empátia (1950-től): A gyermeki lélekbe beleélés 7. Változó gyerekkor (kb. 1960-tól): fogyasztó gyerekek 8. Elveszett gyerekkor (kb. 1980-tól)
Gyermekkép az Ókori Keleten Vallás – termékenységkultusz A gyermek – a család jövőjének a záloga Fegyelmezés Oktatás – írnokképzés
Spártai gyermekkép egyik olvasata Az állam befolyása: Taigetosz – fogyatékosság, betegség elítélése Nincs pólyázás Érzelemmentesség
Athéni gyermekkép A gyermek a jövő szimbóluma A gyermek családba fogadása Gyermekgyilkosság, gyermekek kitevése a gyermek az öröm forrása A gyermekbántalmazás mitológiája
Az ókori Róma patria potestas (Kr. u. 374-ig) dajkaszerződés Kettősség: Formálható, tanítható DE tudatlan, naiv, ostoba Szeretet és fegyelem
Középkori gyermekkép Ambivalens gyermekfelfogás: romlottság - ártatlanság kettőse (Augustinus – Pelagius) 374: halálos bűn a gyermekgyilkosság Nagy a gyermekhalandóság Dajkaság Ariés gyermekképe – Shulamith Shahar gyermekképe