1 A menedzserizmus esélyei az Európai Felsőoktatási Térségben Menedzserizmus az oktatásügyben. Műhelykonferencia a Budapesti Corvinus Egyetem Nemzetközi.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
EAL-NETPERSPEKTÍVÁK prof. Andrea Cammelli Bolognai Egyetem AlmaLaurea igazgatója Konferencia Budapest, február 9.
Advertisements

Az OH TÁMOP fejlesztései
A időszak végrehajtási intézményrendszere
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Dunaújváros, A FELSŐOKTATÁS MINŐSÉGÜGYE Hová tart a külföld? Áttekintés a külföldön megvalósult felsőoktatási minőségről Dr. Veress Gábor.
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
Kormányzás a felsőoktatásban A felsőoktatás modernizációja workshop 2007 október 10.
EISZ nemzeti program 2012 dr. Téglási Ágnes főigazgató-helyettes.
TÁMOP / PROJEKT A FELSŐOKTATÁS REDSZERSZINTŰ FEJLESZTÉSE 2. ütem Bevezető előadás a tanulási eredményekről, a keretrendszer, a képesítések.
A felsőoktatás (hozzáadott) értéke
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
Az EUROSTUDENT V felmérés Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése 2. ütem (TÁMOP / ) Főkedvezményezett:
AZ EU AJÁNLÁSHOZ KAPCSOLÓDÓ HAZAI FEJLESZTÉSEK
Uni-LO - Promoting the EQF learning outcomes approach within European universities Az Európai Képesítése Keretrendszer és a tanulási eredmények Projekt.
Képesítés – képesítési rendszer – képesítési keretrendszer Alcím Spartathlon km 36 Hour Time Limit.
Felsőoktatási Minőségfejlesztési Rendszer
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
ELNÖKI BESZÁMOLÓ A ÉVI KÖZGYŰLÉSEN Rechnitzer János MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG.
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Tájékoztató a Vidékfejlesztési Albizottság i üléséről Finta István Ph.D.
SZINTEK ÉS SZEMPONTOK AZ EURÓPAI FELSŐOKTATÁSI TÉRSÉGBEN Előadás a Felsőoktatási Kutatóintézet és az Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat „Felsőoktatási konfliktusok”
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
. Egy nemzeti képesítési keretrendszer lehetséges előnyei Vitaindító [ Derényi András ]
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
Felsőoktatási szakok részletes bemutatása tanulható tantárgyak, választható specializációk, elsajátítható kompetenciák FELVÉTELI TÁJOLÓ 2009.
A fejlesztések hasznosulása az ágazati tervezésben október 18.
Hallgatói szolgáltatások fejlesztése október 18. Nyitókonferencia Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése 2.
Széchenyi István Egyetem, Győr
TÁMOP fenntartás és további fejlesztések tervek november 17. Szeged Németh Antal Educatio Nonprofit Kft. felsőoktatási osztályvezető.
Iskolai könyvtárak külföldön. Kezdetben közös fejlődés  USA és Európa – sz. közös fejlődés a közművelődési könyvtárakkal Németország, Dánia, Franciaország,
Beteljesülés – újragondolás – globális társadalmi felelősség Prof. Dr. Hubos Ildikó Előadás a Magyar Szociológiai Társaság.
Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége PATHWAYS II. Záró konferencia Fogyatékossággal élő fiatal felnőttek társadalmi.
Az NFT társadalmi egyeztetése civil szemszögből Civilek a Nemzeti Fejlesztési Terv Nyilvánosságáért - CNNy Pécs, március 23.
2012. január 25. Rozsnyai Krisztina 1 A felsőoktatás minőségbiztosítása Európában – a minőségbiztosítás és a nemzetköziesedés Rozsnyai Krisztina MAB Magyar.
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
Sapientia-EMTE informatikai rendszerének kialakítása és fejlesztése Dr. Dávid László Dr. Györfi Jenő Budapest, November 11.
1 Merre tovább, magyar gazdaság? Versenyképesség és gazdaságpolitika Chikán Attila egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem Egyedül nem megy? Gazdaságpolitikai.
A jelenlegi válság és a reálszféra Chikán Attila egyetemi tanár, igazgató Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézet Versenyképesség Kutató.
Az európai országok eredményei és tapasztalatai Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
Tisztességes munka és európai szociális párbeszéd Kihasználatlan jelen?
A VIR ÉS DPR RENDSZEREK SZEREPE AZ ÁGAZATI IRÁNYÍTÁSBAN DR. NÁDAI LÁSZLÓ főosztályvezető Tudománypolitikai Főosztály.
Kiválóság és verseny a felsőoktatásban. Globális folyamatok Prof. Dr. Hrubos Ildikó Budapesti Corvinus Egyetem „Fókuszban a tudományos műhelymunka” – harmadik.
1 A Calderoni Program és a FEMIP kapcsolódási pontjai - felsőoktatási és minőségfejlesztői szemmel Zellei László főiskolai docens Eötvös József Főiskola.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
FEMIP „Minőségfejlesztés a felsőoktatásban” TÁMOP / Bángi-Magyar Attila szakmai vezető OFI Szakmai Napok december 7.
A diplomás pályakövetés lehetséges céljai és intézményi szolgáltatások kialakítása: INNOVÁCIÓ vagy IRRITÁCIÓ? Volume 2 Andrási Monika – Majó Zoltán 2009.
A Nemzeti Koordinációs Pont feladatairól
Inessza Goldberg Izraeli Tudományos Grafológiai Társaság.
Gaál Zoltán MFRFK Budapest, szeptember 29..
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
A Bologna-folyamat hatása az ifjúság munkaerő-piaci helyzetére
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
Az NFT tervezési folyamatának nyomon követésére alakult civil munkacsoport Budapest, április 15.
Finnországi tanulságok: elismerés-beszámítás a finn felsőoktatásban
A kutatóegyetemek helye az innovációban (Ahogy mi látjuk) Dr. Greiner István alelnök Magyar Innovációs Szövetség június 22.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME BME TAPASZTALATOK, 2015 FELSŐOKTATÁSI NEMZETKÖZIESÍTÉSI.
A felsőoktatási expanzió befolyása a regionális munkaerőpiacra Sándor Mária 2013.
Informatikai terméktanúsítás - a minőségi szoftver Az Informatikai Terméktanúsító Szervezet szerepe a HTE jövőképében Nagy Péter április 25.
HEINNOVATE OECD-EU partnerségi projekt Magyarország részvételével, 2016 Kovács István Vilmos, ELTE PPK Felsőoktatási és innovációkutató csoport.
Hogyan segíti az EKKR az európai munkaerőpiac működését? WORKSHOP 4.
BIM törekvések Magyarországon - MABIM bemutatkozó előadás
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Új fogalmak és jelenségek a felsőoktatás nemzetköziesedésében: összefüggések a bolognai folyamattal A nemzetköziesedés folyamata a magyar felsőoktatásban.
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Kölcsönös tanulás Gyakorlatának kezdeményezése: Néhány ajánlás
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
Boldogság a Sziget Fesztiválon
Előadás másolata:

1 A menedzserizmus esélyei az Európai Felsőoktatási Térségben Menedzserizmus az oktatásügyben. Műhelykonferencia a Budapesti Corvinus Egyetem Nemzetközi Felsőoktatási Kutatások Központja, a Magyar Szociológiai Társaság Oktatásszociológiai Szakosztálya és az Educatio folyóirat szerkesztőbizottsága rendezésében Budapest, október 13. Hrubos Ildikó Budapesti Corvinus Egyetem Az előadás a TÁMOP B-09/1KMR projekt keretében készült

Dinamika és tépelődés a felsőoktatásról való gondolkodásban A periodikus változás szimbólumai 2

1980-as évek A leláncolt Prometheus (Az akadémiai erők autonómia küzdelme a kormányzat és a piac beavatkozásával szemben) 3

1990-es évek Melyik úton járjak? (Alice Csodaországban) 4

2000-es évek Teljes erőből rohanás és/vagy helybenjárás (Alice Tükörországban) 5

2011 Hat vak ember és az elefánt (Az Európai Egyetemi Szövetség megnyilvánulása ) 6

2012 A ping-pong éve (Ranking konferencia a Taipei Egyetemen) 7

Prometheus karrierje A leláncolt Prometheus Melyik úton járjak? Teljes erőből rohanás és/vagy helybenjárás Hat vak ember és az elefánt A ping-pong éve 8

I. Az Európai Minőségbiztosítási Regiszter A diplomák kölcsönös elismerése a bizalmon alapul, ezért az Európai Felsőoktatási Térség létrehozásának alapfeltétele a minőségbiztosítás egységesítése – letéteményese az Európai Felsőoktatási Minőségbiztosítási Szövetség 2003 Bergen: a miniszterek elfogadják a Felsőoktatás Minőségirányításának Európai Sztenderdjeit A felsőoktatási reform első tíz éve alatt a résztvevő országok többségében kiépült a Bergeni Alapelvek szerinti minőségbiztosítási rendszer 2008: Az Európai Minőségbiztosítási Regiszter hivatalba lép (jelenleg 25 ügynökséget fogadtak el) 9

Kényes kérdés, hogy a nemzeti kormányzatok elfogadják-e a Regiszterben szereplő ügynökségek ítéletét? Jelenleg meglehetősen kevés ügynökség jelentkezett be a listára (amelyek nem tartoznak a legjelentősebbek közé) Mi tudná kimozdítani a holtpontról ezt az ügyet?

II. Európai projektek: U-Map, U-Multirank U-Map – európai válasz a ranking hisztériára – re elkészült a javaslat Kidolgozó: Center for Higher Education Policy Studies (Hollandia) A felsőoktatási intézmények osztályozása (ténylegesen betöltött funkcióik szerint) Hangsúlyozottan nem hierarchikus, nem normatív megközelítés Hat dimenzió (oktatás és tanulás, hallgatói összetétel, kutatás, tudástranszfer, nemzetközi orientáció, regionális elkötelezettség) 23 indikátor – alapvetően már rendelkezésre álló, hivatalos forrásokból 11

Tervezett szervezeti keret: önfenntartó apparátus amely az adatbázist kezeli - ezer intézmény csatlakozása esetén valósítható meg Nyitott kérdés: lesz-e elegendő jelentkező? Korlátok: az adatok minősége, ellenőrizhetősége, értelmezése, összehasonlíthatósága Szakértői vélemény: jelenleg elsősorban nemzeti keretekben használható 12

U-Multirank: a horizontális és a vertikális megközelítés összekapcsolása, globális ambíció – 2011-re készült el a projekt Kidolgozó: Center for Higher Education (Németország) Első lépésben képzési programok tekintetében kívánják alkalmazni Korlát: döntően intézményi szinten gyűjthető adatokra van szükség Kérdéses a megbízhatóság és az intézmények érdekeltsége (önkéntes vagy a kormányzat által elrendelt adatszolgáltatás) 13

III. A rangsorkészítés nemzetközi akkreditálása 2004 – A Nemzetközi Rangsor Szakértői Csoport létrehozásának kezdeményezése (UNESCO európai tagozata és a Washingtoni Felsőoktatás-politikai Intézet) – harmadik főszereplő a Shanghai Jiao Tong Egyetem 2006 – elfogadják a nemzetközi rangsorkészítés alapelveit (Berlin Principles) Megalakul a formális szervezet (International Observatory on Academic Ranking of Excellence) 2010 – Berlin: kezdeményezik egy auditálási rendszer létrehozását - előtérben az arab világ és fekete Afrika 2011 – Pozsony: megvitatják és elfogadják az auditálás céljára, kritériumaira és eljárására vonatkozó alapelveket - a nemzeti és a nemzetközi rangsorkészítés összekapcsolása - előtérben a poszt- szocialista országok 14

2012 Megindul az auditálás (elkerülendő veszély: kialakul a rangsorok rangsora) Hangsúlyozottan a módszerekre, nem pedig az adatokból levont következtetésekre, nem az eredményekre, irányul Nemzeti, regionális és nemzetközi rangsorok készítői egyaránt jelentkezhetnek Előtérben Ázsia 15

Néhány következtetés Hatalmas erőfeszítések (anyagi és szellemi kapacitás igénybevétele) Jelenleg megoldhatatlannak látszik az adatok megbízhatóságának és összehasonlíthatóságának problémája A fenti kérdések az intézményi önkéntesség és/vagy a kormányzati elrendelés dilemmáját vetik fel A felsőoktatási intézmények működése nemzeti, esetleg regionális kontextusban értelmezhető – a vizsgálódás további kiterjesztése már problematikus 16

Professzionális apparátust igényel minden szinten Kérdés, hogy az akadémiai aktorok és a nemzeti kormányzatok meggyőzhetők-e a hasznosságáról Kérdés, hogy az Európai Bizottság meddig hajlandó finanszírozni most már a rendszerek működtetését Kérdés, hogy az üzleti világ mennyben lát benne fantáziát 17