Digitális taneszközök használata a humán tantárgyak tanóráin

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TIOP 1.1.1/09/ Angol nyelvi modulok feldolgozása tanulói laptopok segítségével.
Advertisements

Tudástár informatika digitális tananyagok linkgyűjteménye
WEB 2 eszközök, közösségi portálok az oktatásban
Jó gyakorlat „A 21. század gyermekeiért” – IKT eszközök használata egy inkluzív iskolában II. Rákóczi Ferenc Tagiskola 7400 Kaposvár, Kanizsai u
Horizontális tanulás intézményi hálózati együttműködés
Internet és tanulás – a 21. század kihívása
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
INTERAKTÍV DIÁKÖNKORMÁNYZAT
VI. Interaktív Tábla Konferencia
MULTIMÉDIA és ELEKTRONIKUS TANULÁS I. (Oktatástechnológia) 4. konferencia.
Weszely Orsolya Bertalan Tamás
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Számítógép az oktatásban Készítette: Halász Rita Tanár- informatikatanár MA 2010/2011.
Tanfolyam megszervezése Képzés módszerei SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet 2009/2010. I. félév Szeged.
E URÓPAI P EDAGÓGIAI IKT J OGOSÍTVÁNY EPICT tanfolyam a Calibrate projektben Kárpáti
A kompetencia-alapú oktatás megvalósítása a Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskolában HEFOP / /1.0.
E-learning és a multimédia
Böngészők Internet Explorer Mozilla Firefox
Az esszé Segédlet tanulóknak és tanároknak
A személyközpontú pedagógiai jelenléte a digitális tanórákon
Főző Attila László főszerkesztő-helyettes Számítógéppel segített kollaboratív tanulás.
Az IKT-eszközök alkalmazásának és fejlesztésének pedagógiai támogatottsága évfolyam OKI-kutatás-fejlesztési projekt.
Hunya Márta módszertani szakértő
IKT eszközök az oktatásban, digitális pedagógia
JÓ GYAKORLAT Digitális taneszközök használata történelem órán
Sokszínű Digitális Tanítás főszerkesztő-helyettes
E-learning alapú távoktatásos képzés
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
Az iskolai könyvtár és a gyermek könyvtár együttműködésének lehetőségei.
Publikációs Portálrendszer Informatikai képzések tartalmi támogatása.
Előadó: Komjáthy Zoltán Oktatási Hivatal
e-Learning a tanárképzésben
Info-kommunikációs Technológia Nedeczky Veronika Sulinet
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Megújul a Sulinet Könczöl Tamás osztályvezető
Szűcs Norbert A SIP oktatási tapasztalatai Magyarországon.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Az E-TANÁR portál. A digitális olvasás-tudás már széles körben elterjedt. A digitális írás-tudás széleskörű alkalmazásához azonban alkotói közösségi fórumok.
Az E-TANÁR portál.
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Konstruktív pedagógia és számítógéppel segített tanulás
IKT alapfogalmak, IKT-val támogatott módszerek
IKT struktúra.
Kompetensek lettünk? június 27..
A tanulói laptop program megvalósítása a Kecskédi Általános Iskolában.
GeoGebra A matematikai szabadszoftver tanuláshoz és tanításhoz
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Az Apáczai Kiadó átdolgozott matematika tankönyveinek bemutatása 5. -6
Digitális eszközök és források a tanórán Országos informatikai mérés Hunya Márta Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Fejlesztési és Innovációs Központ.
A Magyar Nyelv Napja kezdőkép Tarczal-Márta Edit
Debreceni Egyetem Kompetencia-alapú tanítási-tanulási programok elterjesztése a Hajdú-Bihar megyei pedagógusképzésben. HEFOP / /1.0.
Konferencia a digitális tananyagok alkalmazóinak és fejlesztőinek
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 2. konferencia.
Könczöl Tamás igazgató Sulinet Digitális Tudásbázis.
Az IKT-alapú pedagógia munkaformái, módszerei. 3 betűs világ IKT IST SDT.
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
Tanulói laptop használata a tanítási órákon
Educatio LMS Halácsy Katalin II. Rákóczi Ferenc Fővárosi Gyakorló Közgazdasági Szakközépiskola BeTISZK, MiTIOK tagiskola.
Információs és Kommunikációs Technológiák
Nagy Regina Az információkat tartalmazó interaktív eszközökre, mint félkész termékekre kell tekintenünk, amiből a felhasználó saját.
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap „Interaktív elektronikus tananyagok fejlesztése” projekt.
ICT (Information and Communication Technologies) IKT (Információs és Kommunikációs Technológiák) IKT pedagógiai értelmezése ○ Informatika tantárgy ○ Más.
Szivák Judit Intézeti értekezlet jún Oktatási asszisztens szakirány.
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szerepe/feladata a médiaoktatás területén.
Digitális világ Rólunk a világnak Írjunk blogot!
Nemzeti Köznevelési Portál
A digitális kompetencia fejlesztése
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

Digitális taneszközök használata a humán tantárgyak tanóráin Tomasovszky Edit www.tomacolor.hu

www.tomacolor.hu tomasovszky.edit@freemail.hu 1. Általános bevezető A digitális pedagógia alapjai: A hagyományos (instruktív-ösztönös) és újszerű (konstruktivista-építő, előrevivő) pedagógia különbségei: Project alapú,probléma alapú, felfedező tanulás… http://www.sulinet.hu/sdt 2017.04.16. www.tomacolor.hu tomasovszky.edit@freemail.hu

Hunya Márta tanulmánya A konstruktivista pedagógia, mint gyűjtőfogalom (Digitális pedagógia– továbbképzési segédlet/egyéb/konstruktív pedagógia) A konstruktivista pedagógia szerint "tanításnak tartalmilag a komplex, élet- és munkahely közeli, egészében megfigyelhető problématerületekre kell irányulnia, és ennek érdekében komplex tanulási környezetet kell kialakítani, ahol a tanulók egyéni tapasztalatokat szerezhetnek, melyeket a tanulócsoportban aktívan feldolgozva, önmaguk számára érthetővé tesznek és előzetes tudásukba beépítenek." (Feketéné: Új irány a didaktikában...) A tanári szerep megváltozik, irányítóból segítővé válik, a tanár is tanul az ismeretszerzési folyamat során. A diákok maguk is részt vesznek a tanulási folyamat megszervezésében, szélsőséges esetben maguk irányítják azt. A folyamat egyébként is fontosabb, mint az eredmény, és a konstruktivista felfogás szerint nem a megszerzett ismereteket, hanem a folyamatban való részvételt, a személyes előrehaladást kell mérni. A komplex tanulási környezet megteremtése alapfeltétel: nem egy tankönyv és egy tanár az információ forrása, hanem maga a valóság, amelynek egyik leggazdagabb közvetítője az internet. Az életszerű helyzetekben fellelhető valóságos problémákra csoportosan, változatos munkaformákkal és módszerekkel keresett egyéni megoldások jelentik a tanulás fő irányát. 2017.04.16. www.tomacolor.hu tomasovszky.edit@freemail.hu

A hagyományos (instruktív) és újszerű (konstruktivista) pedagógia különbségei (Eurelings, 2001) Hagyományos Konstruktivista Tanár Bíró, beszélő, szakértő Edző, vezető, szakértő, tanuló Tanuló Passzív hallgató, reprodukáló Aktív cselekvő, konstruktív Tartalom Tantárgyakra bontott, elvont, átfogó Integrált, több tudományterületet átfogó, autentikus Értékelés Válogató, minősítő Diagnosztizáló, alakító, portfolio alapú Tanulási környezet Nagy lépések. Kevés az interakció, kevés információforrás van, sok az utasítás Apró lépések, sok interakció Didaktika Didaktikai háromszög: tanár, diák, tananyag Didaktikai sokszög -Tanár, diáktárs, feladat, media, tudományterület 2017.04.16. www.tomacolor.hu tomasovszky.edit@freemail.hu

Az info-kommunikációs technológiák (IKT) oktatási lehetőségei IKT a tanórán: Keresés az interneten (tantárgyi oldalak) E-mail, fórum, csevegés Szövegszerkesztő (Word) használata Táblázatkezelő (Excel) használata Bemutató készítő (Power Point) használata Interaktív tábla használata 2017.04.16. www.tomacolor.hu tomasovszky.edit@freemail.hu

www.tomacolor.hu tomasovszky.edit@freemail.hu A szerzői jogi vonatkozások (Digitális pedagógia– továbbképzési segédlet/multimédia) A multimédia alkalmazások fejlesztése során igen gyakran merül fel az, hogy a forráskutatás során talált és később felhasznált anyagok szerzői jogi védettsége miatt mit kell tenni. Hazánkban 1999-ben született LXXVI. számú szerzői jogról szóló törvény. E törvény ugyan korszerűnek mondható, de nem mindenben felel meg az EU többi tagállamában érvényes szabályozásnak, emiatt számítani lehet változására. Jelenleg hazánkban az oktatási céllal történő felhasználás szabad és jogdíjmentes. Ez viszont már most sem mentesít attól, hogy a forrásokat pontosan meg kell nevezni. Ez például a következőket jelentheti. Szöveges idézetnél (Ld. Kötelezők.doc fájlt) Egy könyv egy részére a szerző és a cím megadása után a kiadó és kiadási év megnevezése után az oldalszámot is meg kell adni. Weblap esetén a pontos elérési utat (URL-t), és a letöltés dátumát kell megadni; Folyóirat esetén a címet, a cikk szerzőjét és címét, valamint az oldalszámot; Előadásjegyzet esetén az előadó neve, az időpontja szerepeljen. 2017.04.16. www.tomacolor.hu tomasovszky.edit@freemail.hu

A szerzői jogi törvény a különböző adathordozók esetén Engedélyezés és tiltás… 2017.04.16. www.tomacolor.hu tomasovszky.edit@freemail.hu

SDT – Sulinet Digitális Tudásbázis sdt.sulinet.hu www.sulinet.hu/sdt Mire használhatjuk a tanórán az SDT-t? Előadás támogatása Tanórai munkaformák támogatása Fogalmak Ellenőrzés Felkészülés 1. feladat: saját szaknak megfelelő tananyag letöltése, szerkesztése Keresés Tallózás, könyvjelző Szerkesztés SDT szerkesztővel: SDT WorkflowClient - http://sulinet.hu/sdt_kepzes Saját mappa létrehozása, mentés 2017.04.16. www.tomacolor.hu tomasovszky.edit@freemail.hu

2. feladat: Mini tematikus képgyűjtemény létrehozása 1. kép mentése az SDT-ből (tanórához) tallózás, keresés, mentés (normál, előnézet…) 2. kép mentése az Internetről (osztálykiránduláshoz) - jobb egérrel kép mentése más néven! http://www.google.com 2017.04.16. www.tomacolor.hu tomasovszky.edit@freemail.hu

SZET – A számítógépes együtt-tanulás alapelvei 3. feladat: Osztálykirándulás tervezése csoportmunkában (képek, szövegek letöltése, ezekből egy virtuális prospektus készítése) http://www.osztalykirandulas.hu www.utvonalterv.hu http://www.elvira.hu A kirandulas.doc elküldése e-mailben: tomasovszky.edit@freemail.hu (saját e-mail, csatolás – fájlmelléklet készítése) 2017.04.16. www.tomacolor.hu tomasovszky.edit@freemail.hu

4. Szövegszerkesztési feladatok (Word) - feladatlap (feladatlap.doc) - körlevél a szülőknek az osztálykirándulással kapcsolatban (korlevel.doc) - óravázlat (oravazlat.doc) 2017.04.16. www.tomacolor.hu tomasovszky.edit@freemail.hu

5. Táblázatkezelési feladatok (Excel) A kirándulás költségeinek kiszámítása (koltseg.xls) Félévi átlagszámítás (atlag.xls) 2017.04.16. www.tomacolor.hu tomasovszky.edit@freemail.hu

6. Prezentáció készítése (Power Point) Interdiszclipinális tanóra SDT-ről letöltött kép, videó és hangfájlok felhasználásával csoportmunka! (tanora.ppt) 2017.04.16. www.tomacolor.hu tomasovszky.edit@freemail.hu

7. Internetes linkajánló Hasznos oldalak a weben: Könyvtárak, múzeumok, színházak: (museum.hu,muzeum.lap.hu,konyvtar.lap.hu, kiallitas.lap.hu, szinhaz.hu, szinhaz.lap.hu) kultúra egy helyen: port.hu annotált (magyarázó jegyzetekkel ellátott) linkajánló kettesével, e-mailben elküldve egymásnak és nekem. 2017.04.16. www.tomacolor.hu tomasovszky.edit@freemail.hu

www.tomacolor.hu tomasovszky.edit@freemail.hu 8. Projektmunka Diákújság vagy brosúra készítés 3-4 fős csoportokban Word, vagy Publisher program segítségével Pl.: Évkönyv 2005/2006 (évkönyv2005a.doc) 2017.04.16. www.tomacolor.hu tomasovszky.edit@freemail.hu

9. feladat: Tanyanyag kiválasztás és szerkesztés az SDT-ből Bemutató óra megtekintése, értékelése SDT böngészés Tananyag kiválasztás Óravázlat készítés Tananyag átalakítás, mentés http://sulinet.hu/sdt_kepzes (segítség a publikus privát terület használatához: sdteditor_csomagfeltoltes.wmv) 1. csomag letöltése 2. csomagszerkesztés (duplaklikk) 3.hierarchia kialakítás – új téma (metaadatok) 4. referencia másolása 5.módosítások mentése 6. új elem létrehozása, előnézet, mentés 7.csomag feltöltése 8. csomag webes publikációja 9. a csomag megtekintése a weben Mikrotanítás: A kiválasztott és módosított SDT tananyag alapján páros munkában 2017.04.16. www.tomacolor.hu tomasovszky.edit@freemail.hu

www.tomacolor.hu tomasovszky.edit@freemail.hu 10. feladat: linkajánló Hasznos honlapok, adatbankok, kommunikációs fórumok, levelezőlisták, MEK…megismerése, értékelése, annotált linkajánló készítése páros munkában, elküldése e-mailben: link.doc 2017.04.16. www.tomacolor.hu tomasovszky.edit@freemail.hu

Hasznos IKT-s oldalak: http://ikt.sulinet.hu/ (Alap! TÁMOP 3.1.4) http://kosar.educatio.hu/(TÁMOP 3.1.4) http://www.sulinet.hu/iktmuhely/ (filmrészletek) http://interaktivtabla.lap.hu/ www.interkativtabla.hu (Polyvision) http://lsk.hu/ (Smart) http://www.sulinet.hu/tart/cikk/S/0/35423/1 http://digitalistananyag.hu http://etanarikar.hu/ http://okostabla.hu (Stiefel) iot.hu = Interaktív Oktatástechnikai Portál http://idoctum.hu/ 2017.04.16. www.tomacolor.hu tomasovszky.edit@freemail.hu

További hasznos IKT-s oldalak http://tanszertar.hu/ (Magyar Elektronikus Taneszköz Adatbázis) http://interaktivtabla.ning.com/ (regisztrálni kell!) http://tanarblog.hu/ (pl. 10 weboldal 1-1 témához) http://itn.hu/Lapok/Default2.aspx (Innovatív Tanárok Közössége) http://www.gyakorolj.hu/ (oktatáshoz használható programok, ötletek) Kiadók oldalain is vannak letölthető digitális tananyagok: Pl. http://apaczai.hu (Apáczai Kiadó) http://www.ntk.hu/index (Nemzeti Tankönyvkiadó) 2017.04.16. www.tomacolor.hu tomasovszky.edit@freemail.hu

Oktató szoftverek, honlapok - irodalom, nyelvtan http://mek.oszk.hu/ http://www.kvizpart.hu/ http://www.irodalmikepek.hu/ (diagyűjtemény) http://www.oktatoszoftver.hu/ http://irodalom.lap.hu/ http://magyarirodalom.lap.hu/ http://vilagirodalom.lap.hu/ http://kortarsirodalom.lap.hu/ http://irodalom.linkcenter.hu/ http://e-konyv.lap.hu/index.html http://www.muveszetek.com/irodalom.htm http://www.sulinet.hu/tart/kat/Rah http://www.literatura.hu/ http://www.inaplo.hu/ Kompetenciamérés! http://ementor.hu/ http://kompetenciameres.hu 2017.04.16. www.tomacolor.hu tomasovszky.edit@freemail.hu

www.tomacolor.hu tomasovszky.edit@freemail.hu CD Verstár CD Ady összes verse Szinnyei: Magyar írók élete Irodalmi lexikon Kis magyar nyelvtan Interaktív magyar nyelvtan Helyesírás gyakorló 10 éven felülieknek 2017.04.16. www.tomacolor.hu tomasovszky.edit@freemail.hu

Oktató szoftverek, honlapok – történelem I. http://www.kepido.oszk.hu/ (Magyarország képes történelmi kronológiája) http://jelesnapok.oszk.hu/prod/nyito (ünnepek) http://www.neumann-haz.hu/ http://www.nava.hu/ (Gramofon Online – interneten az 1906 és 1916 között Magyarországon készült gramofon felvételek) http://www.nda.hu/ (Nemzeti Digitális Adattár) http://www.feltalaloink.hu/oldalak/fooldal/fooldal.htm (Világhíres feltalálóink) 2017.04.16. www.tomacolor.hu tomasovszky.edit@freemail.hu

www.tomacolor.hu tomasovszky.edit@freemail.hu Történelem II. http://mek.oszk.hu/01900/01918/html/ (Pannon reneszánsz) http://www.sulinet.hu/tart/fncikk/Khak/0/17450/kepek.htm (Napóleon arcai) http://www.sulinet.hu/tart/fcikk/Ke/0/9717/1 (A Napkirály udvarában) http://mek.oszk.hu/03500/03597/03597.htm (Takáts Sándor: Bajvívó magyarok- képek a törökvilágból) http://mek.oszk.hu/01800/01885/html/ (Kereszt és félhold - A török kor Magyarországon) 2017.04.16. www.tomacolor.hu tomasovszky.edit@freemail.hu

www.tomacolor.hu tomasovszky.edit@freemail.hu Nyelv szakosoknak: http://www.sulinet.hu/nyelvek/ http://www.zalamat.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=132&Itemid=174 (nyelvi feladatsorok) http://www.tanarblog.hu/tananyagbazis/angol-nyelv/1010-headway-tananyag (Multimédiás angol tananyag a Headway tankönyvcsaládhoz) http://www.promaker.hu/portals/2/kata/index.htm (további hasznos oldalak az angol tanításhoz) 2017.04.16. www.tomacolor.hu tomasovszky.edit@freemail.hu

Oktató szoftverek, honlapok - rajz www.berze-nagy.sulinet.hu http://www.hung-art.hu/ (Képzőművészet Magyarországon) http://kepzomuveszet.lap.hu/ http://www.artportal.hu/ http://www.muveszetek.hu/lexikon/lex-abc.htm http://www.muveszetek.hu/kepzomuv.htm http://www.virtuartnet.hu/ http://www.wga.hu/index1.html http://www.budapest-art.com/magyar.htm Xnwiev, Artdabbler programok: http://www.szoftver.hu/ 2017.04.16. www.tomacolor.hu tomasovszky.edit@freemail.hu

Összefoglalás – avagy hogyan tartsak IKT-s órát? Word feladatlap – projektoron kivetítve a válasz CD-ről/ DVD-ről lejátszott oktatóanyag (összegyűjteni: mi van meg az iskolának, mit vásároljon?) Interneten található ismeret (SDT, oktatási portálok – sulinet, linkajánlók alapján) Saját / szerzett (munkaközösségek!) Power Point bemutató Interaktív tábla tananyag, szavazórendszer Saját oktatóanyagaim: http://tomatan.mlap.hu/ Köszönöm a figyelmet! 2017.04.16. www.tomacolor.hu tomasovszky.edit@freemail.hu