Gabonafélék, olaj-, fehérje és rost növények piacszabályozása (GOFR)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
Advertisements

európai parlamenti képviselő
Az EU gazdasága Mg. Terület: 130 millió ha (a teljes terület 550%-a) Gazdaságok száma: 7 millió.
Gabonaintervenciós rendszer az EU-ban
A gabonaintervenció eljárásrendjének kialakítása Magyarországon
Az IKSZT címbirtokos szervezetek működtetési kötelezettségeiről VM Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézet Budinszki István szeptember.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
Designjog dr.Daszkalovics Katalin ügyvéd 1054 Budapest, Szemere u
DG-AGRI, Közvetlen Kifizetések Igazgatóság
Durumbúza termesztési támogatás A területalapú támogatás felett: 344,5 euró hektáronként Nem hagyományos területeken: 138,9 euró.
A sertéshúságazat szabályozása Termelés: 17,5 mill. Tonna évente Export: 1,5 mill. Tonna évente.
KAP reformok (folytatás)
A projektek megvalósítása II. A projekt pénzügyi megvalósítása A támogatás lehívása 8. modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (ÚMVP)
A Közös Agrárpolitika (KAP) aktuális kérdései, várható változások ÚMVP képzés „Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap: a vidéki területekbe beruházó.
Az állattartó telepek nyilvántartásainak szabályos vezetése
A k özös a grárpolitika jövője Horváth Gábor főtitkár főtitkár Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetsége (MOSZ)‏
Az agrár-, és vidékfejlesztési igazgatás alapkérdései „Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap: a vidéki területekbe beruházó Európa” Az Európai.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek
Gabonaágazat Készítette: Keszthelyi Krisztián.
1 EURÓPAI GAZDASÁGI KÖZÖSSÉG létrehozásáról rendelkező Római szerződés 39.cikkelye A Közös Agrárpolitikai célkitűzéseiről.
1 Az Európai Unió Agrárpolitikai célkitűzései a kezdetekkor és napjainkban Csordás László.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről és az igénybevehető szolgáltatásokról Pataki.
NVT AKG kötelező képzés 2006 FVM Képzési és Szaktanácsadási Intézet 1.Modul: 1.Modul: Általános kérdések, jogszabályok, eljárásrend Lukács-Lőrincz Rita.
Az FVM Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézet megbízásából készült KÖLCSÖNÖS MEGFELELTETÉS Készítette:Almási István.
Helyes Mezőgazdasági és Környezeti Állapot előírásai
Dr. Apáti Ferenc adjunktus
A különleges tejtámogatás
Környezetileg káros támogatások a mezőgazdaságban
Agrártámogatások Készítette: Gulácsi Edit V.évfolyam Szeged, április 13.
Agrár- és vidékfejlesztési támogatások 2004 I. félévében 1. SAPARD 2. NFT, Agrár és Vidékfejlesztési Operatív Program Intézkedései.
Export-import szabályozás
Folyósítási feltételek Nyilatkozat: földterület nagysága, termelt növények élőállat fajta, korcsoport, egyedi azonosítók naprakéyz nyilvántartást.
A cukor szabályozása A termelés 98 %-a répacukor1.
Az intervenciós rendszer Piacszabályozási mechanizmus.
1992. reform a gyakorlatban. Gabona 3 év alatt az intervenciós árat 35 % csökk. Közvetlen kifizetéseket kaptak a gazdák Kötelező területpihentetés.
A mezőgazdaság és az élelmiszeripar kapcsolata a fenntartható fejlődés érdekében Kaposvár 2009 április 28. Sándor István Földművelésügyi és Vidékfejlesztési.
Az Európai Unió közös agrárpolitikája (CAP)
Közösségi támogatások ellenőrzése - erdészeti támogatások- Nagy József osztályvezető október.
KAP A Közös Agrárpolitika változásai
Natura 2000 fenntartási/ fejlesztési tervek készítéséhez nyújtandó támogatás – az ÚMVP-n keresztül -Natura 2000 konferencia – November 22. Makovényi.
A baromfiágazat szabályozása 8,5 millió tonna hús Ebből 10 % export 5 millió tonna tojás ebből 1,2% export.
2003. november 25.FVM e-agrárium1 Magyar Információs Társadalom Stratégia e-agrárium Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium Informatikai Főosztály.
Magyar Szója Nonprofit Kft.
A szaktanácsadás támogatása között
A szántóföldi növények piacszabályozása
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
1 Az Európai Unió Agrárpolitikai célkitűzései a kezdetekkor és napjainkban Csordás László.
A sertéstenyésztés közgazdasági szerepe. A világ sertésállományának változása 2002-ben mintegy 1,2 milliárd db 90 millió t vágósertés Legjelentősebb sertéstenyésztő:
Az agrárpiaci rendtartásról szóló évi VI. törvény.
Gabonafélék, olaj-, fehérje és rost növények piacszabályozása (GOFR)
A tej és tejtermékek közös piaci szervezete
Az agrárágazat aktualitásai
Szőlészeti és borászati szabályozás. Szabályozás feladatai ► Áruk szabad mozgását és a versenysemlegességet biztosítani (borászati eljárások, jelölés,
Napraforgó Napraforgó.
Cukor, napraforgó és burgonya
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Az agrártámogatások új rendszere
A magyar mezőgazdaság szerkezete
KAP I. támogatások Madarász István osztályvezető Agrárközgazdasági Főosztály Budapest, május 14.
KAP reform, az agrártámogatások új rendszere. Vidékfejlesztési Támogatások.
A román mezőgazdaság az átalakulás éveiben Hajas Marína földrajz BSc III. évfolyam.
Európai Uniós ismeretek Közös Agrárpolitika (CAP).
Európai Uniós ismeretek A négy alapszabadság. Alapvető jogok az Európai Közösségben – a 4 alapszabadság EGK – cél: a tagállamok közös piacának kiépítése.
Teljeskörű Pénzügyi Szolgáltatások a Pannon Takarék Banknál
Dr. Benkő Péter Osztályvezető Március 8.
A KÖZJOGI SZERZŐDÉSEK.
A Közös Agrárpolitikai célkitűzéseiről
A főbb gabonafélék és olajnövények versenyesélyei az Európai Unióban
Előadás másolata:

Gabonafélék, olaj-, fehérje és rost növények piacszabályozása (GOFR)

Jelentősége Európai Unióban gabonaféléket 36,5 millió ha-on Európai Unióban gabonaféléket 36,5 millió ha-on EMOGA-ból 40 %-al részesedik 17,5 Md € EMOGA-ból 40 %-al részesedik 17,5 Md € Hazánkban 2- 2,5 M ha-on Hazánkban 2- 2,5 M ha-on 2002-benBúzaKukorica Ezer t t/ha t/ha Magyarország38593, ,07 EU , ,79

Négy intézkedéstípusba sorolhatók a támogatási intézkedések 1. Közvetlen termelői támogatások (termőföld, állat létszám alapján) 2. Intervenció 3. Belpiaci intézkedések 4. Külpiaci szabályozás GOFR növények piacszabályozása a 1., 2., 4. típusú intézkedésekből épül fel.

1. Közvetlen termelői támogatások A GOFR növények esetében közvetlen területalapú jövedelem támogatás van érvényben. A hektáronkénti támogatási összeget a következőkép kapjuk: támogatási alapösszeg x referenciahozam

Támogatási alapösszeg: közösségi jogszabályok alapján rögzített, egységes, jelenleg 63 € /t. Fehérje növények esetében további 9,5 € /t kiegészítő támogatást kapnak. Referenciahozam: országonként eltérő, hazánkban 4,73 t 1 ha gabonára jutó közvetlen támogatás: 63 € /t x 4,73 t/ha = 298 € /ha

Durumbúza termesztése esetén további 344,5 €/ha a tradicionális körzetekben, azon kívüli területeken 138,9 €/ha támogatás folyósítható. Rostnövények kiegészítő támogatása: elsődleges feldolgozói szerződés bemutatásával lenre és kenderre 90 €/t. A közvetlen támogatások függetlenek a piaci áraktól és a birtokmérttől. Azonban minimálisan 0,3 ha feletti terület után igényelhető.

Igénybevétel feltételei Adott művelés alatt álló parcellára egy évben csak egyszer igényelhető támogatás. Vetést május 31-ig be kell fejezni, kérelmet május 15-ig kell beadni. Vetést május 31-ig be kell fejezni, kérelmet május 15-ig kell beadni. Csak olyan területre kérhető a támogatás, amely dec.30-én művelés alatt állt. Csak olyan területre kérhető a támogatás, amely dec.30-én művelés alatt állt. Növényállományt legalább a virágzás kezdetéig megőrzi. Növényállományt legalább a virágzás kezdetéig megőrzi. A bejelentett területnek meghatározott részét pihenteti kell (set-aside) A bejelentett területnek meghatározott részét pihenteti kell (set-aside) Fehérjenövényeket csak tejes érést követően takarítja be Fehérjenövényeket csak tejes érést követően takarítja be Meghatározott minőségű repce, len, kender vetőmagot használ fel Meghatározott minőségű repce, len, kender vetőmagot használ fel

Támogatható terület (bázisterület) hazánkban 3,487 Mha. Támogatás csak a bázisterület mértékéig adható. A kifizetések a betakarítást követően nov. 16. és jan. 31. között történnek. Indokolt esetben (katasztrófák) lehetséges előbbi kifizetés. Ha a bázisterületet meghaladó támogatási igény érkezi, akkor a arányosan csökken az egy hektárra jutó összeg. Ha kevesebb igényt adnak be, akkor sem lehet magasabb a támogatás mint 63 €/t.

Területpihentetés (set-aside) A bejelentett terület 10 %-át kötelező pihentetni( további terület önkéntesen vállalható). Ha a területen termelhető termés mennyisége nem éri el a 92 t, akkor mentesül a pihentetés alól. Pihentettet terület után is 63 €/t támogatás jár. Speciális feltételek: Időtartama jan. 15. – aug. 31. Időtartama jan. 15. – aug. 31. Nem használhatók termelésre (kivéve a nem élelmiszer és nem takarmányozás céljára termesztett növények, szerződéssel alátámasztott) Nem használhatók termelésre (kivéve a nem élelmiszer és nem takarmányozás céljára termesztett növények, szerződéssel alátámasztott) Pihentetés alatt környezet védelmi intézkedések Pihentetés alatt környezet védelmi intézkedések Parcellák minimális nagysága 0,3 ha Parcellák minimális nagysága 0,3 ha

2. Intervenció GOFR növények esetében a gabonákra érvényes. Nov.1 és máj. 31. között bármely piaci szereplő a tulajdonában lévő búzán, kukoricán, durumbúzán, árpán, rozson és szemes cirokon nem tud túladni €/t áron( ez novembertől, havonta 0,93 €/t emelkedik) felkínálhatja (pályázat útján) megvételre a Közösségnek. A felajánlható minimális mennyiség tagországonként eltérő.

A felvásárlás és a készletek kezelése a nemzeti intervenció/kifizető ügynökség feladata. Pályázat elbírálása 5 napon belül történik. Meghatározott helyre (kijelölt intervenciós raktár) való szállításkor mintát vesznek a minőség megállapítására. Átvétel után 30 nappal történik a kifizetés. Az intervenciós ár leszállított, betárolt terményre vonatkozik. (korrekció, szállítás) Minőségi prémiumok

3. Külpiaci szabályozás Mind az import, mind az export engedélyhez kötött. Import védelem: intervenciós gabonaárat legfeljebb 55%-kal haladhatja meg a vámmal növelt importár! Ez tehát a belépési küszöb, amihez a maximális vámtétel nagyságát igazítják. Kedvezményes vámkontingensek (WTO) Export támogatás: belföldi és világpiaci árkülönbség kiegyenlítése, pályázatos rendszerben működik.

Ellenőrzés Integrált Irányítási és Ellenőrzési Rendszeren (IIER) keresztül történik. Rendszer célja a jogosulatlan és a kettős igénylések kiszűrése. Szántóföldi növénytermesztés esetén három alapadat- nyilvántartás szükséges: - a mezőgazdasági termelők - a parcella azonosítás (MePAR) - a támogatási kérelmek nyilvántartása

A koppenhágai megállapodás Tárgyalások eredményeképpen, a piaci rendtartásokban az intervenciós és külpiaci szabályozások belépésünk napjától ugyan úgy érvényesülnek, mint a „régi” tagországokban. A közvetlen jövedelem támogatások esetében 25% ( egyszerűsített területalapú támogatást -SAPS) és egy nemzeti 30%-os „megfejeléssel” (top-up) az első évben 55%-ról indulnak a kifizetések ban 5%, majd 10%-os növekedéssel 2010-ra érjük el a jelenlegi közösségi szintet.

Közvetlen támogatások 25% (Ft/ ha) 30% (Ft/ ha) 55% (Ft/ ha) Területalapú közvetlen jövedelemtámogatások Kötelező és önkéntes területpihentetés támogatása Fehérjenövények speciális kiegészítő támogatása Durumbúza területalapú speciális kiegészítő támogatása Tradícionális Nem tradícionális Feldolgozói támogatás 100% Ft/t Rostnövények kiegészítő feldolgozói tám AKII számítás 1€ =242,5 Ft

Az egyszerűsített területalapú támogatások (SAPS) és a vidékfejlesztési támogatások igényléséhez teljesítendő: „ Helyes „ Helyes Mezőgazdasági és Környezeti Állapot” illetve „Helyes Gazdálkodási Gyakorlat” feltételrendszere ( 4/2004. I.13. FVM r.)

„Helyes Mezőgazdasági és Környezeti Állapot” 1. Talajerózió elleni védelem 2. Talaj és szerves anyag tartalmának fenntartása 3. Talajszerkezet megőrzése 4. Művelés minimális szintje

Helyes Gazdálkodási Gyakorlat Szántóföldi növénytermesztés Gyepgazdálkodás Tápanyaggazdálkodás Növényvédelem Természet- és tájvédelem Állattartás Gazdaság területének rendben tartása Kötelező nyilvántartások

Cukorpiaci szabályozás

A Közöspiaci szabályozás Hatálya alá tartozik: répacukor, nádcukor, izoglükóz, cukorrépa, inulin Specialitások: - elsősorban a feldolgozott termékre irányul - értékesítési és árgarancia csak a kvótákra korlátozott - a termelési többlet költségeit az ágazat állja a termelési illetéken keresztül

A Közöspiaci szabályozás Eszközök: 1. Piac védelem, import korlátozás 1. Piac védelem, import korlátozás 2. export visszatérítés 3. intervenciós felvásárlás 4. kvótarendszer

A Közöspiaci szabályozás Importnál vámok: - fix összegű Importnál vámok: - fix összegű – - világpiaci árhoz igazodó mozgó vám Export támogatás, ok az ár különbség Export támogatás, ok az ár különbség Intervencióra nem került sor már régóta. Intervencióra nem került sor már régóta. Kvóták: meghatározásuk Eu-15 szinten történik, majd a tagállamoknak szétosztják. Nem lehet adni- venni! A tagállam tulajdona. Az országon belül a minisztérium osztja tovább a feldolgozóknak, majd a gyárak a termelőkhöz. Kvóták: meghatározásuk Eu-15 szinten történik, majd a tagállamoknak szétosztják. Nem lehet adni- venni! A tagállam tulajdona. Az országon belül a minisztérium osztja tovább a feldolgozóknak, majd a gyárak a termelőkhöz.

A Közöspiaci szabályozás Intézményes árak: - intervenciós ár, fehér cukorra állapítják meg 631,9 EUR/t cukorrépa alapára, 16% cukortartalmú répára vonatkozik 47,67 EUR/t minimális répaár: az az ár, amit a gyárnak fizetnie kell az átvett répáért a termelőnek. A termelők is fizetik a termelési illetéket, így Cukorrépa alapára – termelési illeték = minimális répaár. Cukorrépa alapára – termelési illeték = minimális répaár. A termelési illetéket a gyár vonja le és juttatja el az intervenciós hivatalhoz a termelő helyett. A termelési illetéket a gyár vonja le és juttatja el az intervenciós hivatalhoz a termelő helyett.

A Közöspiaci szabályozás Kvóták: A –kvóta: értékesítési és árgarancia vonatkozik rá, eltérés az illeték nagyságában van. Jelenleg 46,72 EUR/t a minimális ár. A –kvóta: értékesítési és árgarancia vonatkozik rá, eltérés az illeték nagyságában van. Jelenleg 46,72 EUR/t a minimális ár. B –kvóta: Az illeték összege, magasabb és változó. Jelenleg 32,42 EUR/t a minimális ár. Az illeték max. nagysága az intervenciós ár 39,5% lehet. B –kvóta: Az illeték összege, magasabb és változó. Jelenleg 32,42 EUR/t a minimális ár. Az illeték max. nagysága az intervenciós ár 39,5% lehet. A –kvóta + B –kvóta = Maximális kvóta C –kvóta: Az a mennyiség, amit a maximális kvótán felül előállítanak. Semmilyen garancia nem vonatkozik rá, kötelezően exportálni kell. C –kvóta: Az a mennyiség, amit a maximális kvótán felül előállítanak. Semmilyen garancia nem vonatkozik rá, kötelezően exportálni kell.

A Közöspiaci szabályozás Az illeték összeg az intervenciós árarányában van kifejezve. Befizetése megoszlik a termelők és a feldolgozók között. ( nagyobb rész jut a termelőkre) Az illeték összeg az intervenciós árarányában van kifejezve. Befizetése megoszlik a termelők és a feldolgozók között. ( nagyobb rész jut a termelőkre) Szakmaközi egyezmény: a feldolgozók és a termesztők érdekképviseletei között jön létre. Szabályozza a felvásárlás, szállítás, átvétel, fizetési részleteket. Szakmaközi egyezmény: a feldolgozók és a termesztők érdekképviseletei között jön létre. Szabályozza a felvásárlás, szállítás, átvétel, fizetési részleteket.