A vágómarha-termelés.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tejágazat ökonómiai jellemzése
Advertisements

A magyar húságazat 2010 tavszán
Az EU gazdasága Mg. Terület: 130 millió ha (a teljes terület 550%-a) Gazdaságok száma: 7 millió.
Európai Uniós pályázatok Unio Tender Europa Kft..
Pénzügyi előadás pályázói információs napra TÁMOP /1.
K ÖZÖSSÉGI AGRÁRPOLITIKA, FEJLESZTÉSEK ÉS TÁMOGATÁSOK K ÉSZÍTETTE : PALÁDI P ÉTER.
Értékesítési csatornák
DG-AGRI, Közvetlen Kifizetések Igazgatóság
Durumbúza termesztési támogatás A területalapú támogatás felett: 344,5 euró hektáronként Nem hagyományos területeken: 138,9 euró.
A sertéshúságazat szabályozása Termelés: 17,5 mill. Tonna évente Export: 1,5 mill. Tonna évente.
Készítette / Author: Tuska Katalin
KAP reformok (folytatás)
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Czégér Zsuzsanna főosztályvezető KvVM FI KEOP KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZET Székesfehérvár 2007.április.
A Közös Agrárpolitika (KAP) aktuális kérdései, várható változások ÚMVP képzés „Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap: a vidéki területekbe beruházó.
15. TÉTEL Egy vendége számlát kér Öntől
Európai Uniós pályázatok
Közbeszerzési, Pályázati és Beruházási ismeretek
Tájékoztatás az Európai Gazdaságélnkítő Csomagról ÚMVP MB Budapest, június 29. ÚMVP MB
Agrárgazdaság és a mai vidék viszonya és mai konfliktusai Dr. Buday-Sántha Attila egyetemi tanár.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Dobbantó projekt pályázati tájékoztató... a sikeres pályázáshoz szeptember.
A különleges tejtámogatás
Agrártámogatások Készítette: Gulácsi Edit V.évfolyam Szeged, április 13.
Fontos élelmiszerjogi szabályok KKV szemszögből. Szabályok a mindennapokra Ami egy KKV-nak nehezebb – Címkézés – Állítások – Fogyasztóvédelem – Nyomonkövethetőség.
Vállalatgazdaságtani alapfogalmak
A BIZOTTSÁG 2075/2005/EK RENDELETE (2005. december 5
Környezetvédelmi pályázatok a GOP-ban PÁTOSZ workshop április 21. Kovalszky Dóra, NFÜ GOP IH.
Tájékoztató a szakmai vizsgaszervezés jogosultságának elnyerésére kiírt pályázatról Huller Gabriella ETI.
Pályázati feltételek LEADER felkészítő fórum „vállalkozási alapú fejlesztés" jogcímre pályázók részére.
Új Magyarország Vidékfejlesztési Program III. tengelyes nem horizontális intézkedéseinek és a IV. tengelyes intézkedéseinek végrehajtási folyamata.
Export-import szabályozás
Marha, juh, kecskehús szabályozása.
Folyósítási feltételek Nyilatkozat: földterület nagysága, termelt növények élőállat fajta, korcsoport, egyedi azonosítók naprakéyz nyilvántartást.
A cukor szabályozása A termelés 98 %-a répacukor1.
Pályázati lehetőségek és tapasztalatok a Gazdaságfejlesztési operatív programban Gáspár Bence Orosháza, július 31.
A baromfiágazat szabályozása 8,5 millió tonna hús Ebből 10 % export 5 millió tonna tojás ebből 1,2% export.
A NAKVI szaktanácsadási feladatai október 1-től Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid főigazgató ”A szaktanácsadás szervezeti átalakulása” Budapest, október.
A piac: A tényleges és potenciális eladók és vevők, illetve azok cserekapcsolatainak rendszere, melynek legfontosabb elemei a kereslet, a kínálat, az ár.
A szaktanácsadás támogatása között
1169/2011/EU jelölési rendelet
A szarvasmarha ágazat versenyhelyzete az Európai Unióban
A tej- és a húsmarha ágazat, a marhahústermelés
Az EU tejpiaci szabályozása. A tej és tejtermékek közös piaci szervezete n Belső piacszabályozási eszközök: –árrendszer –intervenciós rendszer –magántárolási.
A sertéstenyésztés közgazdasági szerepe. A világ sertésállományának változása 2002-ben mintegy 1,2 milliárd db 90 millió t vágósertés Legjelentősebb sertéstenyésztő:
Az értékkategóriák.
Gabonafélék, olaj-, fehérje és rost növények piacszabályozása (GOFR)
A tej és tejtermékek közös piaci szervezete
A vágómarha- és marhahús -termelés
Szőlészeti és borászati szabályozás. Szabályozás feladatai ► Áruk szabad mozgását és a versenysemlegességet biztosítani (borászati eljárások, jelölés,
Cukor, napraforgó és burgonya
A magyar mezőgazdaság szerkezete
KÖZPONTI MUNKAHELYMEGŐRZŐ TÁMOGATÁSI RENDSZER (1991. IV. tv. Flt; 6/1996. MÜM rendelet; 1/2009. MAT határozat) Németh Zsolt igazgató Nyugat-dunántúli Regionális.
KAP I. támogatások Madarász István osztályvezető Agrárközgazdasági Főosztály Budapest, május 14.
dr. Szedő Szilvia Támogatás-koordinációs Főosztály Belügyminisztérium
A évi személyi jövedelemadó- és Tao-bevallások tapasztalatai, valamint kata és kiva jellemzők Komárom-Esztergom megyében Karácsonyi Norbert igazgató.
NAV Veszprém Megyei Adóigazgatósága
Hagyományos húsvéti húságazati helyzetkép (a prezentáció az AKI és a KSH adatainak felhasználásával készült) Változatlan stagnálás? avagy Történt-e.
2011. évi Kereskedelemfejlesztési pályázat Düh Gergely tanácsadó Ügyfélszolgálati és Stratégiai Elemző Osztály 2012.február 20.
NAPELEM MINT ALTERNATÍV ENERGIAFORRÁS. MIRE VALÓ A NAPELEM? Hiedelem = melegvíz termelés Valódi alkalmazás = elektromos áram termelés Felhasználás: közvetett,
Kormányszóvivői tájékoztató A KORMÁNY NOVEMBER HAVI NYUGDÍJINTÉZKEDÉSEI szeptember 22.
1 Készletek. 2 Előadás anyaga Fogalmak, Csoportosítás, megjelenés a mérlegben, Értékelés Bekerülési érték, Mérlegérték (értékvesztés, visszaírás) Könyvviteli.
"Munkahelyek megőrzéséért" központi munkaerő-piaci program Készítette: Koren Monika ÉMRMK Gyöngyösi Kirendeltsége 3200 Gyöngyös, Vezekényi u. 24.
KDOP Kerékpárforgalmi hálózat fejlesztése.
Ö kológiai termékek jelölése Juhász Ágnes NÉBIH ÉTbI Élelmiszer-forgalmazás Felügyeleti Osztály
AZ EFOP VÉGREHAJTÁSÁNAK ELŐREHALADÁSA* SZEPTEMBER 23. *2016. SZEPTEMBER 15-EI ADATOK ALAPJÁN DR. GARAI PÉTER EU FEJLESZTÉSEK VÉGREHAJTÁSÁÉRT FELELŐS.
Vidékfejlesztési Program Baromfitartó telepek korszerűsítése dr. Mezei Dávid agrár-vidékfejlesztési stratégiai ügyekért felelős helyettes államtitkár Miniszterelnökség.
SAJÁT TERMELÉSŰ KÉSZLETEK
Országos Foglalkoztatási Közalapítvány Szakmai Fórum az "Út a munkához" program megvalósításáról és a "Jó gyakorlatok" bemutatásáról Kecskemét, 2009.
A főbb gabonafélék és olajnövények versenyesélyei az Európai Unióban
Előadás másolata:

A vágómarha-termelés

A világ és az EU marhahústermelése

A világ marhahústermelése Világ marhahústermelése: kb. 53 millió tonna; Fő előállítók és egyben exportőrök a nagy kiterjedésű legelőkkel rendelkező országok, (pl USA, Új-Zéland stb)

Az EU marhahústermelésének megoszlása

Az EU marhahús-termelése Tradicionális, szigorúan szabályozott piac. A második legnagyobb termelési értéket produkáló ágazat a tejágazat után (10%). Több mint 7 millió tonnás éves termelés, a világ marhahústermelésének közel 13%-a. A marhahúsfogyasztás átlaga éves szinten a 80-as évek közepén elérte a 23/kg-os szintet. A marhahúsfogyasztás trendje azóta csökkenő, amit a BSE betegség tovább csökkentett. (2000-ben már mindössze 17 kg/fő/év).

AZ EU marhahústermelése 2002-re úgy a marhahústermelés úgy tűnik túllépett a BSE krízisen. vCJD megbetegedések eddig 145 embert érintettek, akik közül 135 Egyesült Királyságban, 6 Franciaországban, 1 Írországban, 1 Olaszországban. A BSE járvány lecsengése közben felbukkanó FMD azonban újból a marhahús termelés felfutása ellen hat.

Az EU marhahús piacának rendtartása

A rendtartás célja, a termékkör meghatározása a termelés fejlesztése, a termékminőség javítása a termelők megfelelő életszínvonalának biztosítása a marha és borjúhús piac stabilizálása a fogyasztók ellátása méltányos áron, megfelelő minőségű marha és borjúhús termékekkel

A rendtartás célja, a termékkör meghatározása élő marha és borjú emberi fogyasztásra alkalmas friss, hűtött, és fagyasztott marha és borjúhús, vagy belsőség emberi fogyasztásra alkalmas sózott, pácolt, szárított vagy füstölt marha- és borjúhús, vagy belsőség egyéb tartósított, feldolgozott vagy dobozolt termékek, faggyú

Árjelentési rendszer A piaci intervenciós beavatkozások alapját az árfigyelések és az árjelentési rendszer működtetése jelenti. Az összegyűjtött árakat a tagállamok Brüsszelbe a Bizottságnak továbbítják, amely az árak alapján dönt a piaci beavatkozások formájáról.

Szarvasmarha piaci ár meghatározása Az Európai Unióban minden tagállamban kötelező a vágóállat minősítési és árjelentési rendszer működtetése. A szarvasmarhák piaci árát a hasított testek EUROP minősítése alapján állapítják meg. Az árjegyzés a vágóhidakra vonatkozik, attól függően, hogy évente hány darab saját nevelésű, vagy vásárolt állatot vágnak és mennyiben részesülnek a régió termeléséből.

Szarvasmarha piaci ár meghatározása A jegyzett árakból minden osztályra régiónkénti átlagárakat határoznak meg, majd a regionális árak súlyozásával minden osztályra kiszámolnak egy nemzeti referencia árat. A hétfőtől vasárnapig mért regionális árakat a tagállamok szerda éjfélig közlik a Bizottsággal.

Szarvasmarha piaci ár meghatározása Az összes kategóriára együttesen megállapított közösségi piaci átlagárat az átlagos árak súlyozott átlaga adja, a súlyozást az egyes kategóriákban vágott mennyiségeknek a Közösségben végzett összes felnőtt szarvasmarhavágáshoz viszonyított aránya határozza meg.

Intervenció alkalmazása 2002. július 1-jétől közösségi intervenciót akkor vezetnek be, ha két egymást követő héten valamely tagállamban vagy valamely tagállam egy régiójában a közösségi skála alapján nyilvántartásba vett “R3” minőségre vonatkozó piaci átlagár nem éri el a tonnánkénti 1560 eurót. Ilyen esetben az intervenciós intézmények meghatározott minőségű, közösségi eredetű, friss vagy előhűtött hús, egy vagy több kategóriáját, minőségét vagy minőségi osztályát felvásárolják.

Intervenció alkalmazása A Bizottság döntése alapján határozzák meg az intervencióra alkalmas termékeket, kategóriákat, minőségeket és minőségi csoportokat, és pályázati eljárással határozzák meg a felvásárlási árakat, valamint az intervencióra elfogadott mennyiségeket. Ugyancsak a Bizottság dönti el a felvásárlás megkezdésének, és lezárásának időpontját is.

Intervenciós központok Az intervenciós központokat a tagállamok jelölik ki. Az intervenciós központok nem állhatnak kapcsolatban vágóhidakkal, nyertes pályázókkal és működtetésük, vezetésük a nyertes pályázótól független. E központoknak a csontos hús átvételére, a hús további feldolgozás nélküli lefagyasztására, az ilyen húsnak legalább három hónapon keresztül történő tárolására kell megfelelniük.

Pályáztatás Az intervenciós felvásárlásra szóló pályázati felhívást az Európai Közösségek Hivatalos Lapjában legkésőbb a pályázatok beadási határidejét megelőző szombaton teszik közzé.

A pályázatok benyújtása és értesítések A pályázati felhívásban meghatározott időtartam alatt a benyújtás határideje minden hónap második és negyedik keddjén brüsszeli idő szerinti déli 12 óra, kivéve augusztus második és december negyedik keddjét, amikor pályázatok nem nyújthatók be. Ha a keddi nap munkaszüneti napra esik, a határidőt 24 órával előrehozzák. Az intervenciós ügynökségek a benyújtási határidőt követő 24 órán belül értesítik Bizottságot a beérkezett pályázatokról.

A pályázaton való részvétel feltételei Pályázatot a szarvasmarhavágásra engedéllyel rendelkező vágóhíddal rendelkező állat- és húskereskedők nyújthatnak be. A pályázatok benyújtása a kiíró tagállam intervenciós ügynökségénél történik, nyugta ellenében írásos ajánlattétellel. Minimum 10 tonnás mennyiség!

Intervenciós felvásárlás, magántárolás Az árut 10 és 20 tonna közötti tételekben kell leszállítani. Az intervenciós ügynökség a termék átadását követő 45 - 65 nap között fizeti ki a sikeres pályázóknak a szerződött árat. Magántárolási támogatást lehet igénybe venni.

Közvetlen termelői kifizetések Az Unióban a marhahús szektorban a piacok stabilizálása, a húsfogyasztás egyensúlyának megtartása, a termékek versenyképességének külpiaci javítása érdekében fizetett piaci támogatásokat fokozatosan csökkentik. Ezzel párhuzamosan növelik a közvetlen termelői kifizetéseket.

A közvetlen termelői kifizetések jogcímei Speciális prémium: hímivarú marha után járó éves prémium. Anyatehén támogatás: húsmarha típusú, vagy húsmarhával (beleértve a kettőshasznosítású fajtákat is) történt keresztezésből született és hústermelésre szánt borjak nevelésére tartott anyatehén, illetve üsző után járó támogatás.

A közvetlen termelői kifizetések jogcímei Szezonalitást csökkentő támogatás: speciális prémiumhoz kapcsolódó támogatási forma. Célja a piacra kerülő állatok vágásának időbeni széthúzása. Vágási támogatás:vágóállat vágásra, illetve harmadik országba történő exportra leadásakor igényelhető. Extenzifikációs támogatás:speciális prémiumban és/vagy anyatehén prémiumban részesülő állatok után vehetik igénybe az állatsűrűségi előírások betartása esetén

Előlegek kifizetése Az adminisztratív ellenőrzések és helyszíni szemlék eredménye alapján a tagállamok a termelőknek előleget fizetnek, melynek mértéke a speciális támogatás, az anyatehén támogatás, valamint a vágási támogatás összegének 60 %-a. A speciális támogatás esetében az előlegszázalékot a tagállam 40 %-os mértékig csökkentheti.

A vágómarha-termelés változása Magyarországon (ezer t)

A marhahús fogyasztásának változása Magyarországon

Az ágazat jellemzői Termelés folyamatosan csökkenő tendenciát mutatott a közelmúltig. Hazai fogyasztás az EU átlag 20-30%-a. Hagyományosan exportorientált ágazat. Marhahús zömét a tejhasznú fajták adják, kicsi a húsmarha állomány (20.000 húshasznú tehén). Önellátottsági szint a nyolcvanas évek végén 200 % körül volt, most alig valamivel 130 felett alakul.

Az ágazat jellemzői heterogén árualap (mert benne van a tejelő, meg a többi) húsmarha: alacsony hozamérték (mert a borjú az egyetlen kincse) előző miatt költség és hozamérzékeny ebből adódóan csak kevés ráfordítással szabad végezni, legalábbis önálló tevékenységként pozitívum, hogy az abrakárakra nem érzékeny.

Az ágazat fejlesztését indokoló tényezők Gyepterületek hasznosítása (ellenérv: ezek többsége nem olyan kiterjedésű, illetve minőségű, hogy gazdaságosan egy állományt eltartson) Környezetvédelmi, térségfejlesztési célok (tényleg környezetbarát ágazat, plusz ezt az EU-ban is támogatják /extenzifikáció stb!/)

A fejlesztést nehezíti Baromfihús olcsóbban előállítható, így konkurenciát jelent BSE komolyan megrendítette a marhahús iránti keresletet Telített környező piacok

A hazai támogatás SAPS = Egyszerűsített területalapú támogatás 17-18 ezer Ft/ha körül alakul. Kiegészítő támogatás: Hízott bika 35.000.-Ft/db Húshasznú tehén 32.000.-Ft/db Húshasznú tehén legelőn tartás esetén bizonyos állatsűrűség alatt 12.000.-Ft/db

A vágómarha felvásárlási ára (Ft/kg)

A vágómarha felvásárlási árának alakulása

A vágómarha-termelés költsége a kisgazdaságokban

A vágómarha-termelés költségarányos jövedelmének alakulása a társas vállalkozásokban (Ft)

A vágómarha-termelés költségarányos jövedelmének alakulása az integrált árutermelő kisgazdaságokban (Ft)

A vágómarha-termelés költsége a társas vállalkozásokban