A fenntarthatóság szempontrendszere és a jövő iskolája Varga Attila, Országos Neveléstudományi Konferencia Budapest,2011. november 3.
Pár szó a fenntarthatóságról A fenntartható fejlődés a folytonos szociális jólét elérése, anélkül, hogy az ökológiai eltartóképességet meghaladó módon növekednénk (Herman Daly) „A fenntartható fejlődés olyan fejlődés, amely kielégíti a jelen generáció szükségleteit anélkül, hogy veszélyeztetné a jövő generáció esélyeit arra, hogy ők is kielégíthessék szükségleteiket.” (Brundtland Jelentés)
Három pillér Fenntarthatóság Természet Társadalom Gazdaság
Gyenge fenntarthatóság Társadalom GazdaságTermészet
Elkülönülés – erőd típusú iskolák
Erős fenntarthatóság Gazdaság Társadalom Természet
Természetbe ágyazva
Gazdaságba ágyazva
Fenntarthatósági szempontok a fenntartás, üzemeltetés (ezek költségeinek, lehetőségeinek, felelősségének) tervezése bármilyen infrastruktúrát érintő változás előtt; a fenntartható technológiai megoldások előnyben részesítése (szem előtt tartva, hogy az iskola számos módon nevel: közvetve már az ilyen jellegű technológiák működve láttatásával is); a fenntarthatóság pedagógiájának napi gyakorlatba való beépítése
Üzemeltetés - Alapelvek Kihasználtság Az év 365 napból áll – a nap 24 órából Multifunkcionalitás Egy épületet csak iskolának felépíteni pazarlás Rugalmasság Óvodából nyugdíjasklub
Üzemeltetés - problémák Fűtés? Szervíz? Takarítás?
Fenntartható technológiák Költséghatékonyság – időtáv Helyi adottságok Innovatív ötletek Rejtett tanterv
Pedagógiai gyakorlat Környezet tudatosítása Fogyasztás tudatosítása Lehetőségek tudatosítása
Környezet tudatosítása
Fogyasztás tudatosítása
Lehetőségek tudatosítása