A fenntarthatóság szempontrendszere és a jövő iskolája Varga Attila, Országos Neveléstudományi Konferencia Budapest,2011. november 3.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A fenntartható fejlődés indikátorai Magyarországon
Advertisements

Kiutak a válságból?. Kiút feltételei • Rendszerszemlélet • Szociális igazságosság • Környezet eltartóképesség szerinti használata • Paradigmaváltás •
ÖKO-Pack Nonprofit Kft.
FENNTARTHATÓ(?) FEJLŐDÉS
Felkészülés egy fenntartható jövőre
Tanyapedagógia Gazdálkodási gyakorlat a magyar iskolai oktatásban.
A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
VIATICUM tájbejárás Gyula ERDÉSZET – ÖKOTURISZTIKA – ERDEI ISKOLA (fenntarthatóság – értékadás – környezeti nevelés) DALERD ZRT. Puskás Lajos.
Az ökoiskola kritériumrendszer megújítása Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója Budapest 2009 OKM OFI Szontagh Pál.
FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS és A FÖLD ELTARTÓKÉPESSÉGE
A fenntartható fejlődés alapelemei, globális célkitűzései
Klímaváltozás – fenntarthatóság - energiatermelés
A fenntartható fejlődés fogalma és filozófiája
AZ UNIÓS FEJLESZTÉSEK EX-POST ÉS IDŐKÖZI ÉRTÉKELÉSEI AZ EURÓPAI BIZOTTSÁG ÉS A VISEGRÁDI ORSZÁGOK MEGKÖZELÍTÉSÉBEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSEK EX-POST ÉS IDŐKÖZI.
FENNTARTHATÓ ÉPÍTÉSZET
Környezettudatos terméktervezés
KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
Természeti erőforrások védelme
Iskolák vidéki térségekben A társadalmi átalakulás történeti, kulturális beágyazottsága, ütközőpontjai a Kárpát medencében a XXI. század elején SOPRON.
Agrár-környezetvédelmi Modul Vízgazdálkodási ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Nagyvárosok a fenntartható a területfejlesztés szemszögéből Bihari Zsuzsa MTA RKK Térségfejlesztési Kutatások Osztálya.
Környezeti kontrolling
Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet NEMZETKÖZI LOGISZTIKA Szolnoki Főiskola, Nemzetközi Gazdálkodás Szak Nemzetközi Logisztika Szakirány Szolnok,
ÖKO iskola, de hogyan?. Miért akart az iskola pályázni? Iskolai élet TevékenységekPÁLYÁZAT Fenntartói támogatás.
A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS INDIKÁTORAI BÓDAY PÁL „Statisztika a mindennapokban, statisztika a mindennapokról” október 9.
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
Hol a határ a pr és a valódi felelősségvállalás között?
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gépészmérnöki Kar Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék Dr. Ősz János Fenntartható fejlődés és energetika.
Előtérbe kerül-e a természeti erőforrások fenntartható használata, vagy a gazdaság és a fogyasztás okozta környezetszennyezést minimalizálandó még ebben.
Mérnökökológia Musa Ildikó BME VKKT.
Az éghajlatváltozás probléma kezelésének fenntarthatósági megközelítése.
Magyar Útügyi Társaság
Az Európai Duna Régió Stratégia a környezet- és természetvédelem szempontjából Dr. Rácz András környezet- és természetvédelemért felelős helyettes államtitkár.
KIHÍVÁSOK GYULA-VÁROSERDŐN Puskás Lajos okl. erdőmérnök
1 „Fenntartható fejlődés” Új tartalmak közös (informatikai) platformon Kovács Kálmán államtitkár Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium Szabadka, 2008.
Fenntarthatóság és káoszelmélet
Vállalati környezeti jelentések Zsugyel János PhD Heller Farkas Főiskola.
Ökológiai fenntarthatóság – veszélyek és kiutak
A középiskolai közösségi szolgálatban rejlő pedagógiai és intézményi lehetőségek - Pavlics Tamás - „Önkéntesség – közoktatás – közösségi szolgálat” szakmai.
Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány Város, közlekedés,
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával valósul meg.
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
DEDICATED TO MAKING A DIFFERENCE A válság létrejöttének okai NFFT konferencia május 14. Kriza Máté igazgató.
1. BEVEZETÉS. EMBER,ENERGIA, KÖRNYEZET
A fenntartható fejlődés
Környezeti nevelés uniós forrásokból
1© Dennis Meadows, 2005 Rendszerszemlélet a felsőoktatásban Élő egyetem - konferencia Budapest, 2005 Április 21. Dennis Meadows
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
ÖKOISKOLA, ÖKOISKOLA-HÁLÓZAT Környezet- és Természetvédelmi Oktatóközpontok Országos Szövetsége Erdei Óvoda-Iskola Program Érdekegyeztető Tanács 2009.november.
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet AZ ÖKOISKOLA HÁLÓZAT HELYZETE ÉS TERVEI Varga Attila
2030 – A mi városunk A 3 Fázis Lengyel Vivien Pocsai Zsófia
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
A fenntartható fejlődés fogalma, filozófiája Készítette: Dajka Fanni, Földrajz BSc 2013.
A fenntartható fejlődés fogalma, alapelemei, európai célkitűzései Nágel Ágnes JK1XC9 Klímaváltozás gyakorlat őszi szemeszter.
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Fenntartható térség Mi közünk lehet a fenntarthatósághoz
A GDP-n túl:a gazdasági teljesítmény és a társadalmi jól-lét mérése …
Magyar Útügyi Társaság
Vállalati fenntarthatóság
Gazdálkodási gyakorlat a magyar iskolai oktatásban
Fenntartható Fejlődés
A környezet-gazdaságtan és a fenntartható fejlődés
A környezet-gazdaságtan és a fenntartható fejlődés
Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója
A környezet-gazdaságtan és a fenntartható fejlődés
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
Előadás másolata:

A fenntarthatóság szempontrendszere és a jövő iskolája Varga Attila, Országos Neveléstudományi Konferencia Budapest,2011. november 3.

Pár szó a fenntarthatóságról A fenntartható fejlődés a folytonos szociális jólét elérése, anélkül, hogy az ökológiai eltartóképességet meghaladó módon növekednénk (Herman Daly) „A fenntartható fejlődés olyan fejlődés, amely kielégíti a jelen generáció szükségleteit anélkül, hogy veszélyeztetné a jövő generáció esélyeit arra, hogy ők is kielégíthessék szükségleteiket.” (Brundtland Jelentés)

Három pillér Fenntarthatóság Természet Társadalom Gazdaság

Gyenge fenntarthatóság Társadalom GazdaságTermészet

Elkülönülés – erőd típusú iskolák

Erős fenntarthatóság Gazdaság Társadalom Természet

Természetbe ágyazva

Gazdaságba ágyazva

Fenntarthatósági szempontok  a fenntartás, üzemeltetés (ezek költségeinek, lehetőségeinek, felelősségének) tervezése bármilyen infrastruktúrát érintő változás előtt;  a fenntartható technológiai megoldások előnyben részesítése (szem előtt tartva, hogy az iskola számos módon nevel: közvetve már az ilyen jellegű technológiák működve láttatásával is);  a fenntarthatóság pedagógiájának napi gyakorlatba való beépítése

Üzemeltetés - Alapelvek  Kihasználtság  Az év 365 napból áll – a nap 24 órából  Multifunkcionalitás  Egy épületet csak iskolának felépíteni pazarlás  Rugalmasság  Óvodából  nyugdíjasklub

Üzemeltetés - problémák Fűtés? Szervíz? Takarítás?

Fenntartható technológiák  Költséghatékonyság – időtáv  Helyi adottságok  Innovatív ötletek  Rejtett tanterv

Pedagógiai gyakorlat  Környezet tudatosítása  Fogyasztás tudatosítása  Lehetőségek tudatosítása

Környezet tudatosítása

Fogyasztás tudatosítása

Lehetőségek tudatosítása