Veszélyes áruk vízi szállítása BELÜGYMINISZTÉRIUM ORSZÁGOS KATASZTRÓFAVÉDELMI FŐIGAZGATÓSÁG ORSZÁGOS IPARBIZTONSÁGI FŐFELÜGYELŐSÉG Veszélyes Szállítmányok Főosztály Veszélyes áruk vízi szállítása Kozma Sándor tű. ezredes főosztályvezető „A víz hiánya és többlete, mint potenciális veszélyforrás” nemzetközi tudományos-szakmai konferencia 2014. november 6.
Folyami veszélyes áru szállítás jellemzői, kockázata Magyarországon a Duna folyón (a többi folyón nemzetközi veszélyes áru szállítás nem engedélyezett, belföldi nem számottevő) veszélyes áruk szűkebb spektruma a közúti és a vasúti szállításhoz képest (~ 80%-ban kőolaj származék, főként üzemanyag) túlnyomórészt tartályhajóval történő szállítás (kisebb számban küldeménydarabos illetve ömlesztett módon) 2
Folyami veszélyes áru szállítás jellemzői, kockázata egy vízi jármű nagyságrenddel több veszélyes árut képes szállítani (4-5000 tonna) mint a közúti vagy vasúti járművek 3
Folyami veszélyes áru szállítás jellemzői, kockázata vízi környezetre, élővilágra a nagy mennyiségű veszélyes anyag kiszabadulása jelentős kockázattal bír komoly szennyezés esetén a Duna, mint ivóvízbázis sérülhet -> veszélybe kerülhet a lakossági ivóvízellátás ipari vízellátás nehézségekbe ütközhet 4
A veszélyes áruk belvízi szállításának irányadó szabályozásai 2008/68/EK irányelv a veszélyes áruk szárazföldi szállításáról 2005/44/EK irányelv a közösségi belvízi közlekedésre vonatkozó harmonizált folyami információs szolgáltatásokról (RIS) 2000. évi XLII. törvény a víziközlekedésről 2013. évi CXI. törvény a Genfben, 2000. május 26. napján kelt, a Veszélyes Áruk Nemzetközi Belvízi Szállításáról szóló Európai Megállapodáshoz (ADN) csatolt Szabályzat kihirdetéséről és belföldi alkalmazásáról miniszteri rendeletek, a hajózási hatóság hirdetményei 5
A veszélyes áru szállítás hatósági ellenőrzése víziközlekedési hatóság (NKH központi szerve) vízirendészet (BRFK) katasztrófavédelmi hatóság (BM OKF helyi szervei) 6
Katasztrófavédelmi hatósági ellenőrzés a közlekedő vízi járművek menetben történő ellenőrzése 7
Katasztrófavédelmi hatósági ellenőrzés a schengeni határkikötőben (Mohács) 24 órás állandó ellenőri szolgálat 8
Katasztrófavédelmi hatósági ellenőrzés szállításban érintett telephelyeken, kikötőkben 9
10
11
Három társhatóság részvételével 2013. évben „DISASTER-ADN” elnevezésű ellenőrzési akció 2 alkalommal került megrendezésre Három társhatóság részvételével (a Nemzeti Közlekedési Hatóság, a Nemzeti Adó és Vámhivatal és az Országos Rendőr-főkapitányság) Az akciók eredménye: 90 vízi járművet vizsgáltak meg, 20 vízi jármű tartozott az ADN hatálya alá, 2 esetben állapítottak meg szabálytalanságot. 12
Rendkívüli események Dunaföldvár 2012. október 13
Rendkívüli események Dunaföldvár 2013. október 14
Nemzetközi fórum Dunai Folyami Fórum struktúrájának létrehozása „Setting up the structure of a Danube River Forum” (DARIF) Célja: a Duna-régió országainak együttműködése a Duna vízbiztonságának növelése érdekében Projekt eseményei: Közös Műveletek (2 végrehajtva) minden tagállam hatóságai a saját országukban egyidejűleg ellenőriznek a Duna folyamon és környezetében Mohácsi koordinációs központban összekötő tisztek minden országból eredmények közös kiértékelése 15
Köszönöm a megtisztelő figyelmet!