Közösségépítés a könyvtárban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Budapesti Esélyegyenlőségi Koordinációs Iroda –
Advertisements

Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
KÖZÖSSÉGI HÁZ KISVASZAR 2012.
A Szily TISZK közösségfejlesztési szolgáltatása /2009/ Bemutatkozás a tagiskoláknak Fejlesztő pedagógusi szakszolgáltatás Iskolapszichológusi szakszolgáltatás.
A dunakeszi Kölcsey Ferenc Városi Könyvtár szolgáltatás fejlesztése, képzési szerepének erősítése TÁMOP /1/KMR.
TÁMOP / Békés – Tudásdepó – Expressz A könyvtári hálózat nem formális és informális képzési szerepének erősítése az élethosszig tartó.
Az Internet Fiesta a könyvtárakban 2002 dr. Bakonyi Péter Országos Könyvtári Kuratórium elnöke.
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
PALLÓ zárókonferencia BMK, január 30. A közművelődési intézmények szerepe és lehetőségei a felnőttképzésben Felnőttképzési információs és segítő.
A TELEPÜLÉSI KÖZMŰVELŐDÉSI FELADATELLÁTÁS MINIMUM KÖVETELMÉNYEI
2005. november 18. Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület Tevékenységi Prezentáció VIDÉKFEJLESZTÉSI FÓRUM Jászfényszaru Molnár Katalin elnök.
A Szociális Ágazati Portál (SZÁP)
A Németh László Angol Testnevelés Tagozatos Általános Iskola
Szociális és gyermekjóléti területhez kapcsolódó lehetséges szolgáltatások.
Kecskemét, április 2O.Készítette: Ramháb Mária A kistelepülési könyvtári ellátás korszerűsítésének lehetőségei Informatikai és Könyvtári Szövetség.
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
TÁMOP A-11/ Tájékoztató a „Hálózatban a jövőnkért” TÁMOP A-11/ pályázatról.
Könyvtárhasználati verseny
KÖZEGESZSÉGÜGYI KÖZÖSSÉGI PROGRAM A TÁRSADALMI INTEGRÁCIÓ ELŐTÉRBE HELYEZÉSE AZ EMBERI ÉS AZ INTÉZMÉNYI ERŐFORRÁSOK RÉVÉN A KÖZÖSSÉGI ORVOSI ELLÁTÁSBAN.
A Miskolci Egyetem TÁMOP projektjének záró rendezvénye Országos Széchényi Könyvtár Budapest, június 21.
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár
Könyvtárhasználat.
Az iskolai könyvtár és a gyermek könyvtár együttműködésének lehetőségei.
Családi napközi.
Etika Könyvtárosi etika Könyvtárosi etikai kódex
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
Új megközelítés - Anyaklubok Magyarországon Jónás Jánosné Szarvasi Fiatalok a Holnapért Egyesület április 3.
A közösségfejlesztés hatásai Vizsgálat a debreceni tégláskert közösségének körében Név: Johanics Tünde Tanszék: Debreceni Egyetem Szociológia és Szociálpolitika.
Szaktanácsadás szerepe az óvodák pedagógiai munkájában
A Deák Ferenc Megyei és Városi Könyvtár - mint fogadó intézmény -
Magyar Könyvtárosok Egyesülete 42. Vándorgyűlése ajánlásai.
Ajánlás a felkészítések (gyakorlás, munkaműhely) tartalmára és módszerére A gyakorlat bemutatása A gyakorlat célja az etilén termékvezetékek sérülése következtében.
Gondolatok az EVH Tájékoztatási Központjának második éves munkaprogramjához, kiemelten kezelve a Leader-t Haris Martinos, EVH Tájékoztatási Központ csapatvezetője.
és segíteni az embereket, akik hozzá akarnak férni ezekhez.
Közkincs kerekasztal a kecskeméti Kistérségben Szakmai konferencia június 9. Kecskemét.
Digitalizálás és elektronikus hozzáférés az infokommunikáció világában
A kistelepülési könyvtári ellátás reformja

Széchenyi Körúti Sportiskolai Általános Iskola és AMI
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
„Olvasási és digitális kompetenciák fejlesztése könyvtári szolgáltatásokkal. A PTE Egyetemi Könyvtár a minőségi oktatás és hatékony tanulás szolgálatában”
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
„Építő közösségek a tényői IKSZT-ben”
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Szakmai beszámoló TÁMOP B-13/ Partnerség és hálózatosodás „Az iskola közös ügyünk” „Ki tud többet Szorgalmatosról?”
Az Emelt szintű eTanácsadó akkreditált felnőttképzés tapasztalatai Dr. Tóth András - Herpainé Lakó Judit AGRIA MEDIA 2011 KONFERENCIA OKTÓBER ,
Gersekaráti IKSZT – esély és lehetőség a közösség szolgálatára IKSZT Szakmai nap, Bak,
Az aktív időskor programjára, a Szenior Akadémia hálózat kialakítására Horváth János Kowacsics Rita Budapest, Szenior Akadémia.
Rendezvényszervezési technikák Mozgássérültek Budapesti Egyesülete október 5. Lurdy Ház.
A Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület tevékenységének bemutatása GYURKÓ BÉLA (megyei kapcsolattartó)
EGY PÁLYÁZAT HÁZIGAZDÁJA KÖSZÖNTŐ ÉS ÉRTÉKELŐ. Szakmai területek: Képzések,pályázatokÉrtékmegőrzés Közösségsegítő Ifjúsági közművelődés Civil szervezetek.
„ÍVELJETEK CSILLAGOK!” ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROJEKT A II. RÁKÓCZI FERENC ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI-BAN TÁMOP B
Gyermekszegénység elleni program a hevesi kistérségben TÁMOP /
Kistérségi gyerekesély programok támogatása MTA Gyerekprogram.
Adatbázisok használata a tájékoztatási gyakorlatban Dr. Nagy Enikő Csomád,
TÖBBCÉLÚ KÖZÖSSÉGI TEREK FEJLESZTÉSE –
Rendezvényszervezés a könyvtárban Bognár Noémi Erika Könyvtári Intézet Kutatási és Szervezetfejlesztési Osztály október 13.
1 Felelősségvállaló szereplő avagy mit tehet a könyvtár a fogyatékosok érdekében.
Idősek az idősekért Győrben
Magyar könyvtárügy 1945 után.
AZ OLVASÓSAROK MŰKÖDÉSÉNEK ELŐNYEI
A LURKÓ-TÁBOR, mint a jó gyakorlat dokumentációja
Égigérő mesefa Biblioterápiás foglalkozások az életminőség javításáért
A KönyvTÁRva-nyitva jó gyakorlat
A Tudásrégió közösségi színterei
HELYI ÉRTÉKEK KÖZVETÍTÉSE AZ ÓVODÁS GYERMEKEKNEK
Osztályközösségben jelentkező problémák, közösségépítő foglalkozások
Előadás másolata:

Közösségépítés a könyvtárban Előadók: Jávorka Brigitta javorka.brigitta@oszk.hu Bognár Noémi Erika bognar.noemi@oszk.hu 2015. március 25.

Könyvtári Intézet A hazai könyvtári rendszer szakmai háttérszervezete Az Országos Széchényi Könyvtár egyik igazgatósága Célok: Módszertani segítségnyújtás, kutatás Oktatás Információszolgáltatás 2

Szolgáltatásfejlesztési modellek Együttműködés a Nemzeti Művelődési Intézettel Modellek: Könyvtári tudásközpont Köz-Könyv-Tér Olvasókör 3

Könyvtári tudásközpont

A modell célja Könyvtári szakmai háttértámogatás biztosítása  a könyvtárak a helyi társadalom megújulásának, kulturális fejlődésének központjai legyenek Eligazodás a könyvtári munkafolyamatok szakszerű ellátásának feltételrendszerében Szakmai követelményekhez, elvárásokhoz való illeszkedés Könyvtári működési és szolgáltatási gyakorlat megismerése A tudásközpont-kialakítás paramétereinek, a kialakítás során figyelembe veendő feltételeknek (jogszabályok, szabványok, normák, eljárások) a megismerése Útmutatás: a helyi szabályok, útmutatók, tájékoztatók elkészítéséhez Hangsúly: hozzáférés, a könyvtári rendszer tagjaként (pl. könyvtárközi kölcsönzés)

Szakmai keretek Önálló könyvtár (összevont intézmény) KSZR (Könyvtárellátási Szolgáltató Rendszer) keretei állami támogatás a magyar könyvtári rendszer átfogó alrendszere vidéken, 5.000 fő alatti településeken (falu, vagy kisváros) élő népesség egységes, magas színvonalú könyvtári, információs és közösségi szolgáltató ellátására.

A Könyvtári Tudásközpont fontosabb összetevői Működési alapdokumentumok: Alapító Okirat Szervezeti és Működési Szabályzat Gyűjtőköri Szabályzat Könyvtárhasználati Szabályzat Küldetésnyilatkozat Munkaköri leírás(ok)

A Könyvtári Tudásközpont fontosabb összetevői Fontos dokumentumok: Munkaterv Beszámoló Közérdekű adatok Statisztikai adatok Teljesítménymutatók A szolgáltatások leírása, útmutatók Honlap

Jó gyakorlatok Bács-Kiskun Megyei Könyvtárellátási Szolgáltatás www.kjmk.hu Csorba Győző Megyei Könyvtár (Baranya megye) http://baralib.hu/baranya-megyei-halozati-osztaly

Rendezvényszervezés könyvtári környezetben Köz-Könyv-Tér Rendezvényszervezés könyvtári környezetben

Köz-Könyv-Tér Hozzájárul ahhoz, hogy: a könyvtári és információs szolgáltatások használatával, előnyeivel, lehetőségeivel, és a könyvtárban megtalálható szellemi értékek terjesztésével kapcsolatosan a kistelepülési szolgáltatóhelyen könyvtári tájékoztató programokat, előadásokat, képzéseket, klubokat, szakköröket, tanfolyamokat, valamint olvasókultúra-fejlesztő programokat szervezzenek.

A könyvtári rendezvények céljai Információszolgáltatás az intézményünkről, szolgáltatásainkról Oktatás, készségfejlesztés Tájékoztatás, ismeretterjesztés Olvasásfejlesztés, olvasás- vagy irodalomnépszerűsítés Szórakoztatás Az olvasók lelki gondozása Közösségfejlesztés Ötletcsere a mindennapi problémák terén

A könyvtár állománya A könyvtári rendezvények alapját képezi Ide tartoznak az elektronikus dokumentumok és az adatbázisok is A helyismereti, helytörténeti dokumentumok különösen fontosak a helyi közösségépítéshez

A könyvtári rendezvényszervezés folyamata

A könyvtári rendezvények szervezésének folyamatábrája TERVEZÉS Igényfelmérés Az esemény céljának meghatározása A célközönség meghatározása Az esemény típusának meghatározása A pénzügyi helyzet felmérése, költségvetési terv készítése Az előadó, oktató kiválasztása A helyszín kiválasztása Az infrastuktúra- és az eszközigény meghatározása Az időpont, időtartam meghatározása Az esemény stílusának meghatározása Az esemény reklámozásának megtervezése A dokumentáció megtervezése ELŐKÉSZÜLETEK, SZERVEZÉS Az ütemterv, forgatókönyv elkészítése A pénzügyi helyzet tisztázása Az előadó, oktató körüli teendők A tematika, műsor, órarend elkészítése, egyeztetése A helyszínnel kapcsolatos tennivalók Az infrastruktúrával és az eszközökkel kapcsolatos feladatok Az étel/ital biztosítása A vendégekkel kapcsolatos teendők Az esemény reklámozásának kivitelezése A dokumentáció körüli teendők LEBONYOLÍTÁS A vendégek fogadása Az előadó, oktató fogadása A program levezénylése A szerződések, számlák rendezése A program lezárása UTÓMUNKÁLATOK A dokumentációval kapcsolatos tennivalók Pénzügyi elszámolás A köszönőlevél megírása, elküldése Értékelés, elégedettségmérés

Rendezvénytípusok a könyvtárban

Elvárt kimenetel A könyvtárban a település olyan lakói is megjelennek, akik előtte soha A régi könyvtárlátogatókkal való kapcsolat erősítése A rendezvények során a lakosság jobban megismeri, hogy milyen szolgáltatásokat vehet igénybe a könyvtárban A könyvtári szolgáltatások népszerűsége nő a lakosság körében A lakosság tájékozottsága nő A használóképzés következtében a lakosok számítástechnikai, információkeresési, könyvtárhasználati ismeretei elmélyülnek A település lakosai közötti kapcsolatok minősége javul, egyre többen érzik úgy, hogy a település megfelelő és színvonalas szórakozási, művelődési és kulturálódási lehetőségeket kínál a számukra Erősödik a település lakosai közötti informális tudásátadás mértéke

Könyvtári rendezvényekkel kapcsolatos jó gyakorlatok

A kisgyermekeket megcélzó könyvtári rendezvények A könyvtár reklámozása, könyvtárismereti foglalkozás Ismerkedünk a könyvtárral (Dr. Erdész Sándor Könyvtár, Kállósemjén)

A kisgyermekeket megcélzó könyvtári rendezvények A könyvtár reklámozása, könyvtárismereti foglalkozás A Könyvtári Maci bölcsődébe, óvodába megy (Könyvtár, Információs és Közösségi Hely, Bátmonostor) A Könyvtári Maci népszerűsítő körútra megy a faluban, első állomása az óvoda lesz, ahol egy mesével lepi meg a kisgyermeket, valamint mesél a könyvtárról, és lehetőség lesz beiratkozásra a könyvtárba.

A kisgyermekeket megcélzó könyvtári rendezvények Zenés, mozgásos foglalkozás „Sünizene”, „Babatorna” (Pákolitz István Városi Könyvtár, Paks) Két nagyon sikeres, zenés, mozgásos játékos foglalkozás a legkisebbeknek és szüleiknek egyaránt.

A kisgyermekeket megcélzó könyvtári rendezvények Mondókás, kacagtató foglalkozások Cirókázó Játékklub (Ady Endre Városi Könyvtár és Művelődési, Baja) – Internet Fiesta 2015 Fél óra cirógatós, mondókás foglalkozás 0 - 3 éves korig a gyermekkönyvtárban. Kacagó óra (Községi Könyvtár, Ecséd) Ölbéli játékok, mondókák, dalok, móka és kacagás.

A kisgyermekeket megcélzó könyvtári rendezvények Előadás, beszélgetés Gyerekekkel az egészségért! (Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Török utcai Könyvtára, Budapest) A Mesekuckó keretében beszélgetés a gyerekekkel az egészséges életmódról mesével és diavetítéssel.

Az iskolás korosztályt megcélzó könyvtári rendezvények Könyvtári rajzverseny „Rajzvarázslat” (Csuka Zoltán Városi Könyvtár, Érd) Összekapcsolja az irodalmat és a képzőművészetet. A gyermekkönyvtár minden évben összeállít egy tematikusan válogatott versgyűjteményt, melyet eljuttat az iskolákba is. Ezeket a verseket illusztrálják a gyerekek. „Szerencsének szerencséje” (Méliusz Juhász Péter Könyvtár Központi Könyvtára, Debrecen) Egy szabadon választott népmeséhez készített illusztrációt várnak, amelyben a hősnek több próbát kell kiállnia, hogy elnyerje méltó jutalmát. A pályázók bármilyen rajztechnikát alkalmazhatnak. Pályaválasztási tanácsadó tizenéveseknek „Mi leszek, ha nagy leszek?” program (Skarica Máté Városi Könyvtár, Ráckeve) (pályaválasztás előtt álló 14 évesek számára) ahol bemutatkoznak a rendőrök, tűzoltók, védőnők, óvónők, tanárok, szakmunkások.

Az iskolás korosztályt megcélzó könyvtári rendezvények Előadás, beszélgetés Helytörténeti óra Veca nénivel (Klubkönyvtár, Városföld) Élő emlékezet - Városföldről mesél Veca néni. Régi emlékekről, múltunk értékeiről. Könyvtárhasználati óra Keresési technikák a weben és a könyvtárban (Takáts Gyula Megyei és Városi Könyvtár, Kaposvár) Előadás középiskolás diákoknak a témában. Mire jók a könyvek? (Községi Könyvtár, Ecséd) Könyvtárhasználati ismeretek: anyaggyűjtés és irodalomjegyzék készítése. Oktatás internethasználatról „Biztonságos internet” Könyvtári táborok: kézműves, olvasó

A felnőtt korosztályt megcélzó könyvtári rendezvények Álláskeresési tanácsadás Önéletrajzíró tréning Könyvtári túrák Séta a könyvtári terekben; a könyvtár rendje, működése mindennapi élete; a könyv útjának bejárása; különleges raktári dokumentumok tanulmányozása. Számítógép- és internethasználati tanfolyam

A felnőtt korosztályt megcélzó könyvtári rendezvények Előadás, beszélgetés Együtt az egészségünkért! (Községi és Általános Iskolai Könyvtár, Kompolt) Egészségmegőrző könyvtári előadás. Olvasóink világkörüli utazásai (Petőfi Sándor Művelődési Ház és Könyvtár, Jászfényszaru) Egyéb program Főzzünk, éljünk egészségesen! (Vörösmarty Mihály Városi Könyvtár és Közművelődési Intézmény, Bácsalmás) Egész héten, könyvbemutató és webböngésző a könyvtár "fitt könyveiből" és a témához kapcsolódó weboldalakról.

Az idősebb korosztályt megcélzó könyvtári rendezvények Olvasóklub Internethasználati továbbképzés „Netten a neten” (Csuka Zoltán Városi Könyvtár, Érd) Oktatás az internet használatáról. Okoskönyvtár (Pomázi Művelődési Ház és Könyvtár, Pomáz) Az internet használat veszélyiről nyugdíjasoknak. A közösségi oldalak bemutatása és a levelezési rendszerek megismertetése.

Az idősebb korosztályt megcélzó könyvtári rendezvények Vetítés Idősek nosztalgiája (Könyvtári Szolgáltató Hely, Ambrózfalva) Diafilmvetítés nyugdíjas korúaknak, Rege a csodaszarvasról c. dia felolvasása, beszélgetés közös nyelvi kincseinkről.

Hasznos honlapok az ötletmerítéshez Könyvtári rendezvényeket összegyűjtő weboldalak

A Könyvtári Intézet aloldala: Események az ország könyvtáraiban: program-előrejelző szolgáltatás http://ki.oszk.hu/konyvtar/e-konyvtar/esemenyek-az-orszag-konyvtaraiban

Az „Országos könyvtári napok” honlapja http://osszefogas.kjmk.hu/

Az „Internet Fiesta” honlapja http://fiesta.kjmk.hu

A Könyvtári Intézet oldala http://ki.oszk.hu/category/let-lt-sek/dokumentumok/k-nyvt-ri-j-gyakorlat

Olvasókör

Az olvasásfejlesztés és –népszerűsítés céljai Helyi könyves kultúra fellendítése A könyvtári szolgáltatások iránti érdeklődés növelése  beiratkozott olvasók számának növelése az olvasási kedv emelésével Olvasási készség fejlesztése Műveltségfejlesztés Felzárkóztatás

Nem lehet elég korán kezdeni… FONTOS! Az olvasásfejlesztés nem akkor kezdődik, amikor a gyermek megtanul olvasni, illetve nem csak magával a gyermekkel kezdődik. Azokban a családokban, ahol a szülők rendszeresen olvasnak, illetve felolvasnak a gyerekeiknek, maguk a gyermekek is sokkal fogékonyabbak lesznek a könyvekkel kapcsolatban.

Kisgyermekek fejlesztése Kezdő babacsomag: A kisgyermek megszületésekről a család kap egy pici csomagot a könyvtártól, amely kisgyermekeknek való könyveket tartalmaz. Baba-olvasójegy: Kisgyermekeknek ingyenes beiratkozási lehetőség a könyvtárba, amely során a szülőnek nem kell a saját nevére kölcsönöznie a gyermeknek szánt könyveket, a picikből pedig már egészen kiskorukban könyvtárhasználó lesz.

Kisgyermekek fejlesztése Zenés gyermekfoglalkozás: Zenei és nyelvi nevelést elősegítő foglalkozások, amelyek során a szülők és a gyerekek mozgással együtt járó énekeket, mondókákat, verseket tanulnak. Ajándék könyvekre számtalan apropót ki lehet találni. Volt már példa arra is, hogy a gyerekek a cumijukat cserélhették be a könyvtárban új könyvekre, ezzel nem csupán a könyves kultúrájukat fejlesztve, hanem a cumiról való leszoktatást is segítve.

Ha a gyermek már tud olvasni…

Író-olvasó találkozó Ráhangolódás: Nagyon fontos, hogy már hetekkel a rendezvény előtt biztosítsuk az olvasók számára a meghívott író műveinek elérését. Esetleg helyezzük el őket valamilyen kiemelt helyen, hogy felhívjuk rájuk a figyelmet, ahol a plakátunk is megtalálható. Hiszen a használók sokkal szívesebben jönnek majd el a programra, ha ismerik az adott írót és a műveit. Befogadás: Jelen esetben a befogadás fázisát az a beszélgetés alkotja, amelyet az író egy moderátorral folytat, vagy adott esetben az a beszéd, vagy felolvasás, amelyet az író visz végbe. A felhasználók szempontjából ez egy passzív cselekvés, ám folyamatos figyelemmel új ismereteket fogadnak be. Aktivizálás: Nagyon fontos, hogy egy író-olvasó találkozó végén biztosítsunk időt a látogatóknak, hogy feltehessék a kérdéseiket. Ezeken a lehetőségeken keresztül sokkal közelebb érzik majd magukat a szerzőhöz és a művekhez, ez pedig további művek elolvasására bírja majd őket, így pedig elérjük célunkat a programmal.

Meseolvasás gyerekeknek Ráhangolódás: Mielőtt mesét olvasnánk a gyerekeknek, beszéljünk meg velük bizonyos részleteket: Mit árul el nekik a cím? Szerintük miről fog szólni a mese? Milyen szereplők lesznek majd a mesében? Ha lesz olyan szó a mesében, amelyet a gyerekek esetleg nem ismerhetnek, azokat magyarázzuk el nekik. Befogadás: A befogadás fázisa alatt a gyerekek meghallgatják az általunk felolvasott történetet, amelyet a lehető legjátékosabban próbálunk nekik előadni. (bábokkal, jelképes jelmezekkel a gyerekeket bevonva, hangutánzásra késztetve őket) Aktivizálás: A mese meghallgatása után valamilyen aktív cselekvésre szólítjuk fel a gyerekeket, pl.: rajzolják le a kedvenc szereplőjüket vagy jelenetüket a történetből, esetleg találjunk ki velük közösen egy folytatást a meséhez.

Papírszínház

Információs műveltség fejlesztése Ráhangolódás: Egy információs műveltség fejlesztő program elején mindenképpen beszélgetni kell a résztvevőkkel az információk természetéről, a források megbízhatóságáról. Befogadás: Osszunk ki keresési feladatok a résztvevőknek, akiknek meg kell keresniük az adatokat. Ez valamilyen szinten aktív tevékenység, ám ebben a fázisban nem történik sem információértékelés, sem előállítás, csupán információ befogadás. Aktivizálás: A korábban megkeresett információkkal kapcsolatban a felhasználóknak el kell döntenie, hogy azok mennyire megbízhatóak és mennyire relevánsak. Majd azok etikus felhasználásával egy új produktumot kell létrehozniuk.

Biblioterápiás foglalkozás Ráhangolódás: A biblioterápiás foglalkozás egyedi ráhangolódást igényel, főleg ha az első alkalomról van szó. Ennek a foglalkozástípusnak speciális szabályzata van (pl. titoktartás az elhangzottakkal kapcsolatban), így ezeket mindenképpen tisztázni kell. Fontos egyértelműsíteni a biblioterápia fogalmát is, hogy a résztvevők tudják, pontosan mire számítsanak. Befogadás: A kiválasztott mű elolvasása/meghallgatása. Aktivizálás: A biblioterápiás foglalkozás sok szempontból speciális foglalkozás. Ennek egyik eleme, hogy az aktivizálási fázis áll a középpontban. A résztvevők megbeszélik azokat az érzéseket és gondolatokat, amelyeket a mű kiváltott belőlük, egy személyes beszélgetés alakul ki.

Hálózati együttműködés Lehet: Több település társulása Megyei szintű Országos szintű Előnyei: Költségkímélő Szakmai segítséget kapunk Erősödik az összetartás a települések között

A modell megvalósításának elvárt kimenetele A település lakosságának nagy részének elérése Rendszeres programlátogatók Új résztvevők bevonzása a fejlesztő programokra Új olvasók a könyvtárban Résztvevők fejlődése olvasási területen Folyamatos igényfelmérés és elégedettség-mérés mellett!

Kérdéseivel forduljon hozzánk bátran! Köszönjük a figyelmet! Kérdéseivel forduljon hozzánk bátran! Bognár Noémi Erika bognar.noemi@oszk.hu Jávorka Brigitta javorka.brigitta@oszk.hu