Bányászati kommunikáció Koritár Henriett Koordinációs munkatárs - NFM Országos Bányászati Konferencia Március Egerszalók
2 Tartalom I. Bevezetés II. Infokommunikációs robbanás III. Gyorsuló világ IV. Hálózati átrendeződés V. Kommunikációs eszközök változása VI. Kommunikáció tervezés VII: Jövőkép VIII. Együttműködés, partnerség IX. Társadalmi felelősségvállalás
3 Bevezetés Általános definíció: A kommunikáció az információ csere folyamata általában egy közös jel, jelrendszer segítségével. Menedzsment eszköz Értékesítési célú / Image formáló / Belső kommunikáció Külső – belső kommunikáció Bányászat Kormányzat Önkormány- zatok Hivatalok Érdek- képviseletek, civil szervezetek Oktatási intézmények, kutatási központok Befektetők, vállalkozások Munkavállalók, lakosság Külföld
4 Infokommunikációs robbanás ÉvWeboldalInternet felhasználók Bányabezárási hullám
5 Gyorsuló világ „... a fénysebességre gyorsult világban milyen hamar elavulnak a dolgok, es egyetlen mondat végére sem lehet igazán pontot tenni.” Sas István Média- és kommunikációkutató Technológiai változások Társadalmi változások Médiapiaci változások Gazdasági változások
6 Hálózati átrendeződés Múlt – Mass media: One to many Offline Korlátozott (időigényes és moderálható) vélemény nyilvánítás Rugalmatlan Jelen – My media: Many to many Online Korlátlan vélemény nyilvánítás Rugalmas (a befogadó egyben forrás is)
7 Kommunikációs eszközök változása Innováció – nem csupán lehetőség, hanem elvárás! Leggyakrabban alkalmazott kommunikációs eszközök: arculat, termék (csomagolás, megjelenés, ár stb.), értékesítési pontok, eladáshelyi reklám, vevőszolgálat, eseménymarketing, média (nyomtatott, TV, rádió, online), konkurensek kommunikációja,, vásár/kiállítás, szponzorálás, szóbeszéd, sms marketing, direkt marketing, weboldal, közösségi média stb.
8 Kommunikáció tervezés Általános kérdések: Ki? / Mit? / Mikor? / Hogyan? / Kinek?
9 Jövőkép AdatvagyonTermék/szolgáltatás Bányász kultúra Társadalmi elfogadottság Gazdaságfejlesztés Érdekérvényesítés Munkavállalási hajlandóság Stratégiailag tervezett integrált kommunikáció Értékesítés növekedés Márka ismertség Dolgozói elköteleződés
10 Együttműködés, partnerség Kormányzat Önkormányzatok Hatóságok Civil szervezetekVersenytársak Oktatási intézmények, kutatási központok Média
11 Társadalmi felelősségvállalás Bányászattal szembeni támadások, tévhitek: Környezetszennyezés Elavult technológiák Rossz, egészségre ártalmas munkakörülmények stb., stb. Megoldás: CSR - Corporate Social Responsibility „A vállalati társadalmi felelősségvállalás olyan törekvés, melynek értelmében a vállalatok önkéntes alapon üzleti tevékenységükbe integrálnak társadalmi és környezetvédelmi célkitűzéseket is, és ezen elvek mentén alakítják kapcsolataikat érintettjeikkel. „ Európai Bizottság, 2001
Köszönöm a figyelmét!