Kérdőíves vizsgálatok

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MINŐSÉGMENEDZSMENT 6. előadás
Advertisements

A PÁLYAKÖVETÉSI KUTATÁSOK MÓDSZERTANI SAJÁTOSSÁGAI KABAI IMRE ZSIGMOND KIRÁLY FŐISKOLA TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KUTATÓKÖZPONT (ZSKF TKK) DPR Szakmai Nap 2009.
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
SZAKDOLGOZAT a tudományos munka iskolája
Adatelemzés számítógéppel
E-learning alapú távoktatás tapasztalatai a Széchenyi István Egyetemen
Hatékonyságvizsgálat, dokumentálás
Szervezetfejlesztési Program
Elemi adatoktól a súlyozott adatbázisig TÁMOP DIPLOMÁS PÁLYAKÖVETŐ RENDSZER Előadók: Dr. Kabai Imre és Krisztián Viktor (ZSKF TKK) EDUCATIO NONPROFIT.
Aki tudja, csinálja, aki nem tudja, tanítja, aki tanítani sem tudja…
Primer és szekunder kutatás
Készítette: Babinszki Helga TEJ3W9
MARKETINGKUTATÁS PIACKUTATÁS.
Piackutatás (teszt).
Picasso: Festival Mondial HUNGART ©
A kérdőívezéssel kapcsolatos legfontosabb ismeretek
Pedagógiai kutatás (2) -kötelező tantárgy II. év, távoktatás
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
Kutatómunka a pszichológiában: gyakorlatok HEFOP 109-es pályázat
A számítástechnika és informatika tárgya
Projektértékelő kutatások alprojekt, reintegrációs adatbázis „TEtt - Program az áldozatokért és tettesekért” nyitókonferencia december 15. Siófok.
Piackutatás.
Nyelvi adatok és az adatgyűjtés módszertana
Márton Sándor: A Campus-lét online-survey válaszadóinak szocio-kulturális jellemzői „CAMPUS-LÉT” A DEBRECENI EGYETEMEN: CSOPORTOK ÉS CSOPORTKULTÚRÁK Műhelykonferencia.
Reklámpszichológia Kutatási módszerek.
MARKETINGKUTATÁS III. Előadás: A megkérdezésről bővebben.
A kutatás terve Kutatási célok Elemzési egységek Idődimenzió
Megvalósíthatóság és költségelemzés Készítette: Horváth László Kádár Zsolt.
A Szent István Társulat marketingtervének előkészítése Készítette: Orbán Eszter Konzulens: Dr. Pitlik László egyetemi docens.
Orvos szakmai programok illeszkedése az ágazati célkitűzésekhez „Építészet a Gyógyulásért 2010-Európai Uniós támogatással” konferencia.
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS Dr. Molnár Béla Ph.D.. 1. PEDAGÓGIAI KUTATÁS CÉLJA, TÁRGYA Célja, hogy az új ismeretek feltárásával, pontosabbá tételével, elmélyítésével.
Titokzatos vásárlók.
Megfigyelés Irodalom: Falus Iván (200,szerk.): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Műszaki Könyvkiadó, Budapest.
Kérdőivek szerkesztése
Kérdőív-tervezés.
A teljesítménymérés helye és szerepe a könyvtári menedzsmentben
Matematikai eszközök a környezeti modellezésben
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
Alapsokaság (populáció)
Rugalmas keretrendszer a minőségbiztosítási adatok kezeléséhez XII. abas Vevőfórum, Balatonlelle június 5-7.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Elektronikus tanulási forráskezelő keretrendszer, kompetencia-fejlesztő program adatbázis létrehozása Calderoni program.
A kombinációs táblák (sztochasztikus kapcsolatok) elemzése
TAPASZTALATOK, ÖTLETEK, JAVASLATOK A FELMÉRÉSKÉSZÍTÉS FOLYAMATÁHOZ AZ EVASYS-T FORGALMAZÓ SZEMSZÖGÉBŐL HORVÁTH ZOLTÁN VSL KFT. TÁMOP C-11/1/KONV
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Kutatásmódszertani dilemmák
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Marketing információs
Munkakörelemés és –tervezés röviden
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Assoc. Prof. Ján Gunčaga, PhD. Faculty of Education Catholic University in Ružomberok Nyílt forráskódú szoftverek és IKT az oktatásban.
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
A Google Drive használata. Mire jó? A Google Drive segítségével a fotókat, videókat, fájlokat és sok más tartalmat egy biztonságos felhőtárhelyen keresztül.
ÉRTÉKELÉSI GYAKORLAT A SZAKISKOLÁKBAN konferencia előadás október 4. Dr. Ranschburg Ágnes
Ügyfélpreferenciák a bankszámlakivonatok esetében Dr. Tomcsányi Péter Prime Rate ügyvezető.
TÁMOP A/1-11/1 Tananyag általános formai és tartalmi előírásai, valamint az önellenőrzés és teszt szerkesztési, publikálási lehetőségei a CooSpace-ben.
A friss hal és haltermékek fogyasztói megítélése 2014-ben Ózsvári László – Fodor István – Bódi Barbara – Kasza Gyula HALÁSZATI TUDOMÁNYOS TANÁCSKOZÁS SZARVAS,
Balatonboglár, március 24.1 A szakértői munka tudományos megalapozottsága, lépései, módszerei, eszközei „A tájékozott szakértő” Szakmai és jogi ismeretek.
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Nyelvi adatok és az adatgyűjtés módszertana
Országos Statisztikai Tanács
„ÖSSZEFOGÁSBAN AZ ÉSZAK- HEGYHÁTÉRT”- EFOP
Adatelemzési gyakorlatok
A magyar és az osztrák szaktanácsadási rendszer összehasonlító vizsgálata a gazdálkodók körében végzett kérdőíves felmérés által VÉR ANDRÁS - CSER.
Balatonboglár, március 24.
Pedagógus kompetenciák mérése és mérőeszközök kidolgozása
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
Tájékoztatás a évi Országos Statisztikai Adatfelvételi Program (OSAP) teljesüléséről az Országos Statisztikai Tanács és a Nemzeti Statisztikai Koordinációs.
2. Helyzet- és igényfelmérés (Kutatás 1.)
Előadás másolata:

Kérdőíves vizsgálatok

A kutatás folyamata

Kérdőívezés Összefoglaló kategória: olyan típusú kutatások, amelyek egy előre meghatározott és egységesen feltett kérdéssor segítségével kvantitatívan írnak le változókat egy meghatározott populációra vonatkozóan

Vizsgálati módszerek Átmenetet képeznek a megfigyelés és a kísérlet között A vizsgálat többféle kutatási módszert jelent, melyek közös vonása, hogy valakinek a megkérdezésével kíván ismereteket szerezni. Két alapvető módszere: Kérdőív Interjú Alapja: bízunk a megkérdezett válaszainak őszinteségében.

Kérdőív (ankét módszer) A kutatás különböző szakaszaiban használható, de fő területe az adatgyűjtés Használható önállóan vagy más kutatási módszerrel együtt Segítségével nagy számú populációt vizsgálhatunk A kitöltés önkéntes  nem mindenki fogja visszaküldeni, vagy nem válaszolnak minden kérdésre (5-100 %)

Kérdőív tervezése

A kérdőív tervezése Figyelembe kell venni: A kikérdezendő populáció jellemzőit A témát A tervezett elemzési és értékelési módokat

A kérdőíves vizsgálat fázisai Dönteni kell, hogy milyen információkat akarunk összegyűjteni A kérdések típusának meghatározása Első változat elkészítése Kipróbálás A kérdések felülvizsgálata A végleges kérdőív elkészítése Adatfelvétel Adatfeldolgozás

Kérdőívvel összegyűjthető információk tényszerű információra A válaszadóról: Személytörténeti adatok pl. életkor, iskolázottság Viselkedési adatok pl. szabadidős tevékenységek Másról Személytörténeti adatok Viselkedési adatok ismeretre (pl. egészségre ártalmas ételek) viselkedésre (pl. tévénézéssel töltött napi/heti órák száma) nézetre, vélekedésre, hiedelemre (pl. mennyire hasznos a szöveges értékelés) véleményre, attitűdre (pl. mi a véleménye az életpályamodellekről) motivációra, szándékra (pl. miért tanult tovább) személyiségjellemzőre (pl. mennyire nyitott más kultúrákra)

Kérdezés típusa Explicit (direkt) Implicit kérdezés Közvetlen kérdés Pl. Hány órát olvas egy nap? Implicit kérdezés Közvetett kérdés: a válaszból kikövetkeztetjük az eredendő kérdésre a választ Pl. Rendszerint mivel tölti a napjait, melyikre hány órát fordít?

Kérdéstípusok Nyílt kérdések Zárt kérdések Félig zárt kérdések Projektív kérdések Zárt kérdések Anekdotikus kérdések Félig zárt kérdések Skálába sorolt válaszokat tartalmazó kérdések

Nyílt kérdések Nyitottnak nevezzük azokat a kérdéseket, amelyekre a kitöltő szabadon válaszolhat. A kérdezett spontán módon felel, saját szókincsét használja. Előnye: Olyan információt is kaphatunk, melyre a kutató előre nem számított. Alkalmas ismeretlen momentumok felfedésére Nehezebb a válaszokat befolyásolni A fogalmazás, helyesírás mind kiegészíti a vizsgált személy jellemzését. Hátránya: A sokszínűség nehezíti a feldolgozást

Projektív kérdés A kutató leír egy feltételezett szituációt , amire reagálnia kell a vizsgált személynek

Zárt kérdések Alternatív kérdés: Jegyzékkérdések Eldöntendő kérdések Csak két válasz adható Jegyzékkérdések Több válaszlehetőség Az összes lehetséges választ tartalmaznia kellene, ehhez azonban ismerni kell a vizsgált populációt.

Anekdotikus kérdések A kutató leír egy szituációt, és többféleképpen fejezi be. A válaszadó egy-egy számára szimpatikus helyzet, vagy mondás kiválasztásával reagál. Implicit rákérdezésnél gyakori

Teszteknél használatos zárt kérdések Összetett feleletválasztásos feladatok Állításokat fogalmazunk meg, ezek helyességét a válaszokban kombináljuk Magasabb rendű értelmi tevékenységet vizsgál Asszociációk Két v. több összefüggő sor elemei közti kapcsolat megértését vizsgáljuk Gyakori az időrend felállítás Relációelemzés ok-okozati összefüggés megértését vizsgálja

Zárt kérdések előnyei, hátrányai Felajánlja a válaszadó számára azokat a lehetőségeket, melyeket ők figyelmen kívül hagyhatnak Egységes kitöltési mód  könnyű feldolgozás Közvetlenül alkalmasak statisztikai feldolgozásra Hátrányai: Ha nem tartalmazza az összes lehetséges választ  torzít Azért választ valamit, mert szimpatikusnak találja, és nem azért mert saját véleményét jellemzi

Félig zárt kérdés A nyílt és zárt kérdések előnyeit ötvözi A felkínált lehetőségek mellett az egyéb... kategória is szerep Lehetővé teszi, hogy ha a válaszadó nem talál megfelelő előre megfogalmazott választ, maga kiegészítheti a listát.

Értékelési skálák Egy jelenség jelenlétét vagy hiányát állapítja. Fajtái: Grafikus skála Numerikus skálák Deskriptív skála

Kérdőívkészítés szabályai Fogalmazzunk érthetően Óvakodjunk a kétértelmű kérdésektől Jobb rövidebb kérdéseket feltenni Kerüljük a tagadó kérdéseket Kerüljük a sugalmazó kérdéseket Ne takarékoskodjunk a papírral Alkalmazzunk feltételes kérdéseket (vagy ugró utasításokat) Adjunk meg instrukciókat

Kipróbálás Olyan mintán kell kipróbálni, amely reprezentálja a vizsgálandó populációt A kutatónak jelen kell lennie A lezajlása után célszerű megkérdezni a kitöltők véleményét.

A kérdések felülvizsgálata Tartalmi: Szükség van-e az adott kérdésre? A kérdések lefedik-e a vizsgált témát? Szükségesek-e újabb kérdések A válaszadók rendelkeznek-e a szükséges információkkal? Megadják-e a szükséges információkat? (kényes témánál gyakori, hogy nem ne direkt kérdést használjunk) Ha egy kérdésre sok hasonló választ kapunk, gondolkozzunk el nem mi sugalltuk-e azt a választ.

A kérdések felülvizsgálata Kérdések megfogalmazásának kontrollja: Érthető-e a kérdés? Egyértelmű-e a kérdés? Kérdésenként csak egy aspektust vizsgáljunk Meg kell vizsgálni, hogy a válaszokban egyértelműen elkülöníthetők-e a válaszoló vágyai, fantáziája

A kérdések felülvizsgálata A kérdések sorrendje Jó-e? Célszerű a könnyebb kérdésekkel kezdeni Előbb ténykérdések, később az attitűd kérdések Könnyíti a kitöltő munkáját, ha van valami logika pl. Időrend, téma szerinti csoportosítás Feldolgozás Itt kell dönteni a feldolgozás módjáról Eldönteni milyen információk szükségesek, kell-e név, nem, kor stb..  később pótolni nem lehet

Végleges kérdőívek megszerkesztése Tudni kell Jelen lesz-e a kutató a kitöltésnél, ha nem pontos utasítások szükségesek Hasznos a bevezető Legyen motiváló Biztosítsa a kitöltőt az anonimitásról

A kérdések eljutatása a megkérdezettekhez A kutatás helyén kiosztott kérdőívek (munkahely, iskola, könyvtár  valós olvasókör) Családhoz személyesen elvitt kérdőív pl. népszámlálás Postán elküldött kérdőívek (könyvtár  potenciális olvasókör)

Kérdőívfelvétel kérdezőbiztossal Bizalmat kell ébresztenie Fontos az öltözködés  olyan legyen, mint akiket megkérdez Ismerje a kérdőívet  mintha beszélgetne Ismerje a kérdőívkészítés célját Ne térjen el a szövegtől Pontosan jegyezze fel a válaszokat Be kell tanítani a kérdezőbiztosokat

Hitelesség A válaszok pontosságának ellenőrzése nehéz feladat, de néhány módszer segíthet: A válaszok belső logikája (adott témára több kérdés) Információk összevetése más forrásból nyert adatokkal

Online kérdőív készítés

Papíralapú kérdőívek előnyei-hátrányai a kitöltő kezébe adható, kézen fogható Könnyebb átlapozás-áttekintés Hátránya: Drága Eljutatása a kitöltőkhöz körülményes A feldolgozása idő- és költségigényes Válaszívek szkennelése segítség lehet

Hatások A digitális írástudás megváltoztatja a szokásainkat A kommunikációs formák megváltoztak Az IKT fejlődésének hatása a kérdőívkészítésnél is jól érvényesíthető

Online kérdőívek előnye-hátránya Olcsóbb  de nem ingyenes (kérdőívösszeállítás,onlinekérdőív létrehozása, adatok feldolgozása idő és pénz, ugyanúgy, mint a papír alapú kérdőív esetén) Továbbítása a kitöltőkhöz egyszerű Adatbankok alapján a címlista előállítása könnyebb Hátránya A fogyasztói társadalom folyamatosan kérdőívekkel bombáz minket Befásultság Alacsony kitöltési arány Kivétel: amikor a téma megfogja az embereket, és érzelmi okokból fontosnak tartják, hogy elmondhassák véleményüket. Kitöltéséhez számítógép szükséges Kitöltőket veszíthetünk

Papír alapú vagy online? A válasz nem adott! A szituáció, téma, célcsoport határozza meg, hogy papíralapú vagy online kérdőívet készítünk.

Online kérdőívkészítő szoftverek Térítéses: Frequest Profilsurvey EVAsys Unipoll nrss.hu … Ingyenes: rendszerint van fizetős többlet szolgáltatásuk ripet.hu kerdoivem.hu Googledocs

Lehetőségek

Rendszerenként változó kérdéstípusok Unipoll rendszer esetén

Megosztás - közzététel

Automatikus adatelemzés

Ingyenes megoldások

Változatos kérdéstípusok Egyszerű használat Regisztrációhoz kötött

Van automatikus kiértékelés Adatokat megkaphatjuk excelben De csak 10 kérdés lehet és 50 válaszoló. Lehetőségek: ingyeneshttp://kerdoivem.hu/register/

Googledocs A táblázatkészítésen belül űrlap készítéssel valósítható meg http://drive.google.com/ újGoogle táblázatok Google fiók szükséges hozzá

Kérdéstípusok

Google-el készített kérdőív megosztása Weben megosztható Emailen elküldhető (címlistából kiválasztva) Google+-al megosztható Weboldalba ágyazható

Melyiket válasszuk? Ismerjük meg szolgáltatásaikat Milyen formában adják át az adatokat Kiértékelik-e a válaszokat (gyorsjelentések) Adatbázisokkal történő összekapcsolási lehetőség (pl. neptun – unipoll) Ár tényező