Közösségépítés a könyvtár fizikai és virtuális tereiben Tóth Máté OSZK-Könyvtári Intézet

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
 A felkereső ifjúsági munka gyűjtőfogalom, amely mindazon megközelítéseket magában foglalja, amelyek során az ifjúságsegítők, a fiatalokkal foglalkozók.
Advertisements

Fehér Péter PhD Edutus Főiskola Budapest
Országos könyvtári fejlesztések a tanulás támogatására
A könyvtár mint közösségi tér
A KÖNYVTÁR – KAPU A VILÁGRA Kilenc fontos mondat.
2.0 Informatikus-e a könyvtáros?. Nehézségek: • informatikushiány a könyvtárakban • egyetemi oktatás hiányosságai: – bölcsész szemlélet – informatikaoktatás.
Közigazgatási reform és távmunka
2006. szeptember 20. Vámospércs "Új szolgáltatások a könyvtárban az Internetre építve" Moldován István OSZK MEK osztály
TIOP / „A minőségi szolgáltatás feltételeinek megteremtését és a Vas megyei tudásvagyon egyenlő esélyű hozzáférését támogató informatikai.
Az Internet Fiesta a könyvtárakban 2002 dr. Bakonyi Péter Országos Könyvtári Kuratórium elnöke.
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
A könyvtári digitalizálás kézikönyve és honlapja
Központi és közösségi szolgáltatások olvasóknak, könyvtáraknak.
A lokális szint és a könyvtári hálózat összjátéka, kulturális találkozási lehetőségek Németh Márton MKE Baja 2010 július 16. Hálózati Könyvtári Szolgáltatások.
A kultúra és a digitális kultúra értelmezése
Az EU oktatási és képzési rendszerének célkitűzései
Az iskolai könyvtárhasználat hazai innovatív példái
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
MÚZEUMI KÖNYVTÁRAK A STATISZTIKA TÜKRÉBEN - FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEK, IRÁNYOK Tóth Máté OSZK - Könyvtári Intézet.
Európa és a magyar könyvtári jogszabályok Dr. Kenyéri Katalin NEMZETI KULTURÁLIS ÖRÖKSÉG MINISZTÉRIUMA Könyvtári Főosztály INFORMATIO MEDICATA október.
Stratégiai tervezés.
Egészségpolitika.
Etika Könyvtárosi etika Könyvtárosi etikai kódex
NAT 2007 kompetenciák.
A jövő könyvtára, a könyvtárak jövője MA Könyvtári szolgáltatások menedzselése II.
Trendek.  PEST elemzés Politics Economy Society Technology.
Tiltják? Tűrik? Támogatják? Hogyan viszonyulnak a szülők gyermekük internethasználatához?
Veszélyes webes világ? Aggódnak-e a szülők gyermekük internethasználata miatt?
László Miklós Legutolsó dolog, amit megtudsz egy könyv írása közben az, hogy mivel kellett volna kezdened v 1.0 A kutatási sorozat a múlt és jelen kontextusában.
Digitalizálás a könyvtárban Békés Megyei Könyvtár Szakmai nap február 7. Moldován István OSZK MEK osztály.
A könyvtárak szerepe az információs társadalomban
Berzsenyi Dániel Főiskola Szombathely, május 8. Könyvtári partnerség a felsőoktatásban XIII. Vas Megyei Könyvtári Nap.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
A vidéki tér sikertényezői
2009. november 23. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 11. előadás.
Kuti Éva Szociális gazdaság, nonprofit szektor, civil társadalom Versengő koncepciók és intézményi leképeződésük.
Information Society Research Institute 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u. 3. St ép 108. Telefon: Telefax: Web:
Bánkeszi Katalin A számítógép és az Internet hatása az olvasáskultúrára (konferencia) Változó olvasói igények – változó könyvtáros világ.
Cselekedni most és mindenkiért Kormányszóvivői tájékoztató Információs társadalom a javuló esélyekért Az Informatikai és Hírközlési Minisztérium 2002.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Egyetemi Könyvtárigazgatók Kollégiuma Budapest, december 11. Magyar Képzőművészeti Egyetem.
SZEMENSZEDETT VALÓSÁG? S o ó s G e r g e l y Avagy: fantáziatotalitások és marketingfelhasználásuk MARKETING A REALITÁS ÉS A KÉPZELET HATÁRÁN.
INFORMÁCIÓS ÉS KÖNYVTÁRI TRENDEK
„Digitális erőd – információkereső kalandjáték a reneszánsz témakörében ” Készítette: Tóth Krisztina.
Közkincs kerekasztal a kecskeméti Kistérségben Szakmai konferencia június 9. Kecskemét.
Programzáró szakmai nap Szolnok, november 12. Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Verseghy Ferenc Könyvtár és Művelődési Intézet.
Internetoktatás a József Attila Városi Könyvtárban (Élmények, tapasztalatok)
Digitalizálás és elektronikus hozzáférés az infokommunikáció világában
Útban a Web 2.0-ás felsőoktatási könyvtárak felé Válaszadás kihívásokra, fejlődési tendenciákra a szabad tudásáramlás szolgálatában Barna Marianna könyvtáros,
Az információs társadalom. Az elmélettől a politikai gyakorlatig
TIOP-1.2.3/08/ Nagykun Tudásdepó-Expressz Könyvtári szolgáltatások összehangolt infrastruktúrafejlesztése.
ügyvivő szakértő, országos versenyszervező
Egyházi Könyvtárak Egyesülése Pécs, június 28. Szakmai továbbképzés.
A Nemzeti Könyvtár internetes szolgáltatásai benne a Magyar Elektronikus Könyvtárról bővebben Góczán Andrea augusztus 2.
Az UNESCO programja UNESCO Information for All Program (IFAP, I4-all) Az ismeretterjesztés és az élethosszig tartó tanulás előmozdítása érdekében könyvtárosok,
ELTE BTK Budapest, április 27. in4 konferencia Innováció – integráció – információszabadság – intelligens web.
KÖNYVTÁRAK MINT TUDÁSKÖZPONTOK. Yoneji Masuda, 1988 információ tengelyű gazdaság felosztása.
VARGA RÓBERT ONLINE MARKETING SZAKÉRTŐ MARKETINGOKOSAN.HU BUDAPEST, JÚNIUS 9. Generációs hidak építése az online világban.
A kulturális és társadalmi tőke erősítése a fiatalok közösségeiben Kistokaj április 15.
ICT (Information and Communication Technologies) IKT (Információs és Kommunikációs Technológiák) IKT pedagógiai értelmezése ○ Informatika tantárgy ○ Más.
1 Felelősségvállaló szereplő avagy mit tehet a könyvtár a fogyatékosok érdekében.
Csala Dénes tanulmánya alapján
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Gyorsjelentés a városi könyvtárakról
Könyvtári protokoll. Kommunikáció Folyamat, amelyben az egyén információt továbbit azzal a céllal, hogy más egyént befolyásoljon. Folyamat, amelyben.
SZEMENSZEDETT VALÓSÁG?
Társadalmi követelmények és igények speciális könyvtári ellátásra
Innováció-menedzsment a könyvtárban
Networkshop 2019 Győr, április 26.
A webarchívum és a KDS kapcsolata
Előadás másolata:

Közösségépítés a könyvtár fizikai és virtuális tereiben Tóth Máté OSZK-Könyvtári Intézet

Bevezetés  A könyvtárak funkciórendszere:  Információközvetítés  Oktatás, tanulás  Kultúra  Rekreáció  A könyvtári rendszer biztosítja a publikált tudáshoz való egyenlő hozzáférést.  A könyvtár az információs társadalom alapintézménye. 2

Könyvtári funkciók 3

Kihívások  Digitalizálás, digitális tartalmak kihívása  Költségvetési kihívások  A multikulturalizmus kihívása 4

Könyvtár – közösség – társadalmi tőke  Társadalmi tőke elméletek  Coleman,  Putnam,  Bourdieu,  Granovetter  Harmadik hely  Oldenburg  Alacsony vs. magas intenzitású találkozóhely  Audunson 5

Bécs 6

Antwerpen 7

Könyvtárbusz? 8  „Lacival, amikor 9 órakor jött a könyvtárbusz, ketten voltunk és kártyáztunk. Én nyertem!” (12 éves lány);  „Amikor lerajzolhattam, hogy milyennek képzelem el a könyv- tárbuszt.” (11 éves lány);  „Amikor a Laci levágta a haját.” (12 éves fiú);  „Lehuppantunk a barátaimmal a fotelre.” (8 éves fiú);  „Játszottunk, kártyáztunk.” (7 éves lány);  „Kedvesen és udvariasan fogadtak első alkalommal.” (12 éves lány);  „Két könyvtáros megdicsérte az öltözékem.” (14 éves lány)

Könyvtárak a virtuális térben  Vajon virtuális térben is megvalósítható, hogy a könyvtár találkozóhellyé váljon?  A könyvtári élmény reprodukálása virtuális környezetben  A web 2.0 paradigmájában sokan gondolták, hogy erre valós esély kínálkozik  Katalógus 2.0 (értékelés, hozzászólás, címkézés lehetősége)  Közösségi oldalak könyvtári felületei,  Online könyves közösségek,  Blogok,  Fórumok.

Könyvtárak a virtuális térben  Kevesebb igazi siker!  A virtuális közösségek jellemzői:  Nagy létszámú közösség szükséges a  A többség nézelődik  Csak akkor működik, ha mindenki többet ad bele, mint amennyit elvesz!  A könyvtári katalógus nem egy szórakoztató hely, ahova „csak úgy” is szívesen benéznek a használók.

Könyvtárak a virtuális térben

Összegzés – konklúzió  A könyvtárak fizikai térben olyan értéksemleges környezetet jelentenek, amelyek lehetőséget teremtenek a különböző hátterű emberek találkozására és ezzel a társadalmi tőke növelésére.  Virtuális terekben a könyvtárak által fenntartott terek nem képesek elérni azt a kritikus tömeget, amely egy aktív webes közösségnek az előfeltétele. 12

Köszönöm a figyelmet! Tóth Máté OSZK – Könyvtári Intézet