Motivált pedagógus és kompetenciái

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A munka.
Advertisements

A Stratégiai vezetés gyakorlati kérdései
EGÉSZSÉGKULTÚRA Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés I.
A TESTÜLETI VEZETŐK ÉS TESTÜLETI TAGOK PROAKTIVITÁSÁNAK FEJLESZTÉSE (A FLOW ELMÉLET GYAKORLATI ALKALMAZÁSA A TESTÜLETI MUNKÁBAN) FLOW AKTIVITÁS EURÓPAI.
A tanári munka értékelése
(A vezető magatartása, stílusa)
Csoport munka.
Önkéntes menedzsment Előzmények Toborzás Szűrés, kiválasztás
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
A kereskedelmi vállalkozás erőforrásai
Értékek az értékelésben Mik a fontos kérdések?
„Légy az, aki lehetsz!” A mentalitás szerepe a tanácsadásban
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Karrierfejlesztés lehetőségei és dilemmái
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
Nem számít!. Nem számít! A jó sorrend a konzultációkhoz: 1. Vágyak. 2. Problémák. 3. A félelmek eltávolítása átbeszéléssel! 4. Következő havi terv.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A munka világával kapcsolatos tudás
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
MOTIVÁCIÓ.
A humánerőforrás kérdései, változások menedzselése
Péczeli Katalin előadása
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Családi vállalkozás.
12. Kulturális önszerveződés, önkéntesség
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Egyéni döntések a szervezetben
A fejlesztő értékelés.
Ellenőrzés, visszacsatolás
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
MOTIVÁCIÓ és ÖSZTÖNZÉS
E-portfolió szerepe a menedzsmentben Dr Dombovári Ella-Sójáné Dux Ágnes Gödöllő június 25.
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Emberi Erőforrás Menedzsment Teljesítményértékelés
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
Szervezeti viselkedés Bevezetés
III.4. A VEZETŐ SZEREPE ”... tudomásunk szerint minden sikeres minőségi forradalom a felső menedzsment részvételével történt EGYETLEN KIVÉTELT sem ismerünk.”
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
Vezetői konfliktuskezelés (fegyelmi ügyek)
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
EURÓPAI TANÁCSADÓK SZÖVETSÉGE (ETSZ), European Consultants Unit (ECU)
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Ki segít a segítőnek?. A segítő „születése” Hogyan válik valaki segítővé? Az ember, mint eredendően társas lény, nembeli lényegeként hordozza a proszociális.
A munkával való elégedettség
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
A SZOCIÁLIS SZOLGÁLTATÓ SZEKTOR MUNKAHELYI JÓL-LÉT ÉRZETE.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
HOZZÁTARTOZÓ ÉS SZOCIÁLIS INTÉZMÉNYEK ELFOGADÁS/EGYÜTTMŰKÖDÉS.
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
Az üzletek operatív működtetése
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Összeállította: Piacsek László Zoltán
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
MOTIVÁCIÓ FOGALMAK Személyiség tulajdonság-e?
A cég helye a tulajdonos(ok) boldogság-portfóliójában
Kompenzációs és javadalmazási rendszerek
Kompenzációs és javadalmazási rendszerek
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

Motivált pedagógus és kompetenciái Szabó Győzőné igazgató Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Pedagógiai Intézet

„… a motiváció a legfontosabb meghatározója annak a különbségnek, amely aközött mutatkozik, amit az ember meg tud és aközött, amit meg akar tenni”

Történeti áttekintés A viselkedés meghatározása Descartes: szabad akarat, ésszerűség Spencer: kellemes élmény bekövetkezése Hull: drive – redukció Skinner: megerősítés Taylor: teljesítménynövelés bármi áron Herzberg: kéttényezős elmélet Festinger: méltányosság elmélete

„Az élet értelme mindig változik, de sohasem tűnik el.” Victor Frankl A motivált ember „Az élet értelme mindig változik, de sohasem tűnik el.” Victor Frankl Az emberek értelmes életet szeretnének élni Egyéni Csoport Transzcendentális szinten

Motiváció és proaktivitás Reaktivitás S -----------------------------R kiszolgáltatottság, beszabályozottság Proaktivitás S ----------felelősség-------R képességek kihasználása dinamikus szerep változás tanulószervezetként való működés empowerment

Az ember céljai (Donald Weiss) Pénz – ideális jövedelem Munka – szakmai előmenetel Család – kapcsolatok Tárgyak – áhított javak Barátok – családon kívüli kapcsolatok Közösség – társadalom, egyház, politika Belső értékek – műveltség, tudás, lelki állapot Cél: reális, erőfeszítést igényel, Céltalanság: erőfeszítés hiánya, kiégés

Sikermotívumok Egészségi és testi állapot Hangulat – pozitív gondolkodás Pénzügyi helyzet Családi, baráti kör – társas kapcsolatok Lehetőség érdekes dolgok megélésére Egyéni sikerek … intuíció

A motiváció folyamat Miért viselkednek az emberek úgy, ahogy viselkednek? Hajtóerő Motívum Cél Magatartás frusztráció Magatartás Motívum Cél Kifelé irányuló agresszió, Önagresszió, Kanalizáció – másik út

Önértékelési deficit Neurotikus célok (Vera F. Birkenbihl) LÉT TETT „Malacka” Menekülés: Betegségbe Agresszióba Munkába „Verj meg!” BIRTOKLÁS „Státuszszimbólumok”

„A magatartás bármely megváltozását a gondolkodás megváltozásának kell megelőzni. Az másodlagos, hogy a gondolkodás megváltozását mi idézi elő: hathatós érvelés, vagy emocionális tapasztalat”.

Pygmalion effektus – mint motiváló tényező Galathea életre keltése Az elvárás olyan nagy, hogy képes befolyásolni a magatartást R. Rosenthal kísérlete Önmagunk elvárásainak való megfelelés Galton – Grock története „Én vagyok Anglia leggyűlöltebb embere” „Édes, kedves közönségem…”

Az örömteli élmény jellemzői Olyan feladat vállalása, aminek az elvégzésére van esély A tevékenységre összpontosítás A világos célok Visszajelzés

Az örömteli élmény jellemzői Elkötelezett, erőlködés nélküli cselekvés Önkontroll Feloldódás a tevékenységben Megváltozott időérzékelés

Csíkszentmihályi Mihály Flow Unalom Szorongás AMATŐR

A célok motiváló szerepe a szervezet szintjén Menedzser – Leader Jövőtervezés – jövőválasztás Átalakító vezetés J.P. Kotter

Szervezetfejlesztés – motivációfejlesztés I-leckhausen-féle modell a célkitűzés reálissá tétele erőfeszítés kalkuláció realitás (Pareto elv) oktulajdonítás siker és kudarc esetén érzelemi megerősítés örülni tudni a sikernek és nem törni le kudarc esetén

Eredményes munkavégzés feltételei (Perczel T) Munkaerő ellátás(toborzás, kiválasztás, betanítás) Ösztönzés menedzsment (bérezés, jutalmazás, kompenzációs csomag, hosszútávú ösztönzési formák) Közvetlen emberi erőforrás fejlesztés (karrier tervezés, életpálya menedzsment) Szervezeti kultúra módosítás Vezetői tanácsadás coaching

Pályamotivációk Állásbiztonság (Kjt) Társadalmi presztízs (ambivalens) Önmegítélés rosszabb, mint a társadalmi (önkép javítás – Pygmalion) Aki kapcsolatban van az iskolával, jobbnak ítéli, mint aki nincs (kapcsolati háló előnyei)

Pályamotiváció (Franciaország) Tanítás szépsége, tanítás szeretete 70% Gyerekkel való foglalkozás 60% Tanári szerep 40% Állásbiztonság 20% Szabadság, szabadidő 10% Fizetés 1-2%

Fizetés motivál, demotivál Kapcsolatos az általános gazdasági helyzettel Egyéb álláslehetőség Eltérés a fizetések között 2x Francia, Japán, Portugália, 25% Dánia, Izland, Norvégia Fizetések alakulása (2002) 30 ország Svájc, Korea, Németország, Japán, …, Magyarország, Szlovákia GDP arány, karrier középátlag 1,33 Korea: 2,73; Svájc: 2,1 Németorsz.: 1,9, Magyarorsz.: 0,68 Szlovákia: 0,54

Motivál az állás rugalmassága Egyensúly a munka és a szabadidő között Részidős állás lehetősége (potenciálisan, valóságban, fizetés nélküli szabadság, szombat év lehetősége) Magyarország megengedő a törvényi szabályozás szintjén Tanítási órán kívüli bent lét (22 adatközlőből 14 nem)

Munkamotívumok Mc Clelland alapján

Teljesítmény orientált A megállapodott mércét elérje, vagy túlszárnyalja Sikeresen versenyezzék másokkal Megvalósítsa személyes céljait A teljesítmény rendszeres megbeszélése Módszeresen, előre megtervezetten dolgozzon vele Ne folytasson vele esetleges és strukturálatlan megbeszéléseket

Hatalom orientált Elismerjék státuszban és pozícióban Nagyobb felelősség Hírnév kiépítése Kérje ki a véleményét, javaslatait Állandóan informálja a lényegi változásokról Soha ne legyen rendelkező, autoriter vele

Kapcsolat orientált Csoport vagy csapat tagja lehessen Másokkal együtt kelljen dolgoznia Kevés konfliktusa legyen Ossza meg vele az információt Ne izolálódjon el tőle fizikailag

Biztonság orientált Erősítse önbizalmát erőfeszítéseinek elismerésével Tudását és képességeit elismerjék Erősítse önbizalmát erőfeszítéseinek elismerésével Legyen birtokában a jövőre vonatkozó információknak Ne tegye kockázatosnak látszó helyzetekbe biztos támogatás nélkül Ne engedje, hogy elszigetelődjék az elégtelen kommunikáció miatt

Herzberg kétfaktoros elmélete Higiénés szükségletek elégedettség: fizikai, pszichológiai környezet, munkatársak, vezetés Motivátor a munka természete, kihívásai, egészlegesség, felelősség

Méltányosság elmélet (Lawler) teljesítmény és méltányosnak érzett ellenszolgáltatás közötti kapcsolat „szignifikáns személyek”

A hatékony visszajelzési magatartások Leírja, és nem minősíti azt a magatartást, ami a visszajelzés adásához vezetett. pl. „Befejezed helyettem a mondataimat.” A magatartást követően a lehető leghamarabb következik be. Késleltetve azonban már bűntudatot és dühöt kelt a címzettben. Közvetlen, a feladótól a címzettig, nem épít be közvetítő személyeket.

A hatékony visszajelzési magatartások A feladó sajátja, aki én üzeneteket használ, nem fogalmaz mások helyett, illetve nem használ többes számot. A visszajelzést adó érzéseiről szól, saját tapasztalatait osztja meg. A címzett kéri, vagy legalábbis kismértékben kívánja, mutat hajlandóságot annak fogadására, beépítésére.

A hatékony visszajelzési magatartások Olyan magatartásra utal, amivel kapcsolatban a címzett tehet valamit. Mind a feladó, mind a címzett szükségleteit figyelembe veszi.

Demotiváló (Klein S.) Beosztott nem tud valamit Miért (formális szabályok, csak) Hogyan (hibás vezetői feltételezés) Mit várnak el (nem ezt vártam) Beosztott téves elképzelése Ő jobban tudja mint a főnök Bizalom a másik tudásában Félreismeri a prioritásokat Most is azt csinálja (visszajelzés)

Demotiváló (Klein S.) Jutalmazási és büntetési rendszer A jó teljesítmény jutalmazzák, a rossz munkát büntetik A fizetés nem a jó munka jutalma, hanem a munka ellentételezésének természetes eleme „Az emberek nem a fizetésért mennek dolgozni. Dolgozni mennek, s ezért továbbra is kapnak fizetést.” Skinner Hosszú időn keresztül lehet rosszul teljesíteni következmény nélkül. Hozzánemértés miatt még könnyítést is kap. A kompetens dolgozó a több feladatot büntetésként éli meg. Szociális támogatórendszer ≠teljesítményértékelési rendszer

Demotiváló (Klein S.) Akadály a feladat előtt A feladat lehetetlen bárkinek is Változtatható külső akadály Személyes korlát Magánélet és a munka össze nem illése

Demotiváló hatások (Naurice B. Line alapján) Jól képzett munkaerőt hozzá nem értő főnök felügyel Dehumanizálás „robot”-nak tekintés Személyes fontosság mellőzése /név/ Bizonytalan helyzetben tartás

Demotiváló hatások (Naurice B. Line alapján) Folyamatos kritika, lehetőleg mások jelenlétében Változtatás kiszámíthatatlanul, előzetes közlés nélkül Homályos munkaköri leírás A bevonás mellőzése Véleménykérés a döntés után

A kompetenciákat fejlesztő pedagógus kompetenciái avagy az RDA/Roll Diagrammatic Approach egy kompetenciamérő eszköz bemutatása

Kompetencia szerkezete Ismeret, tudás (Extrinzik motiváció) Képesség, készség Motiváció (Intrinzik) Személyiség vonás, attitűd

Kompetenciák Megnyerő, amely kapcsolatorientált, dinamikus és operatív működési módot jelent. Kreatív, alkotó, amely kapcsolatorientált dinamikus és vezetői, menedzseri viselkedést takar. Együttműködő kapcsolatorientált, stabil és operatív megvalósító működést mutat. A lojális viselkedést a kapcsolatorientáció és vezetői, viselkedés mutatása mellett stabilitás jellemez.

Kompetenciák Öntudatos jellemzője a tartalomorientált, dinamikus, valamint vezetői viselkedés megjelenítése. Független viselkedés dominanciája szintén tartalom orientált és dinamikus, ugyanakkor az operatív, támogató megvalósító viselkedés jellemzi. A pragmatikust a tartalomorientáció mellett a stabil viselkedés, valamint vezetői attitűd jellemzi. Az állhatatos tartalomorientált és stabil viselkedés mellett inkább operatív, megvalósító magatartást képvisel.

„Nincs zavarba ejtőbb mint látni, hogy valaki elvégzi, amit lehetetlennek hittünk.” (Sam Ewing)