AZ ELLÁTÁS FEJLŐDÉSE ÉS A MARKETING KIALAKULÁSA Az ellátás szintje: hiány (keresleti piac) kereslet > kínálat viszonylagos egyensúly kínálati piac kínálat > kereslet A fejlesztés iránya: termésátlag- és/vagy kapacitás növelés a minőség és az ellátottság javítása termékhasznosság növelés, ár- és/vagy költségcsökkentés A termékstratégia: mennyiségi minőségi választéki A szemlélet: termeléscentrikus termékcentrikus fogyasztócentrikus A tevékenység jellege: KÖZELLÁTÁS (elosztás, hiánygazdálkodás) KERESKEDELEM (lebonyolító kereskedelem) MARKETING (piac- és termelésszervezés)
ELSŐ SZAKASZ: A VÁLLALAT FŐ FELADATA A TERMELÉS Gépesítés, modern munkamegosztás Városiasodás, keresetek, kereslet növekedése termelés növekedése
MÁSODIK SZAKASZ: A PIACOK TELÍTETTSÉGE FELVETI AZ ELADÁS MINT TEVÉKENYSÉG FELÉRTÉKELÉSÉT Termelés másodlagossá válik, eladni csak piaci részesedés növelése révén lehet Kereskedelmi vállalatok fejlődésnek indulnak Támadó értékesítési stratégiák
HARMADIK SZAKASZ: A LEHETSÉGES VÁSÁRLÓ ÉS IGÉNYEI KERÜLNEK A MARKETING KÖZÉPPONTJÁBA A marketing célja a vevők megismerése, igényeik kielégítése, a marketing elemeinek egységes kezelése
NEGYEDIK SZAKASZ: FIGYELD A VETÉLYTÁRSADAT, ÉS ÉREZD A TÁRSADALMI FELELŐSSÉG SÚLYÁT A fogyasztó mellett a vetélytársak nyomon követése is fontos: marketing-orientált szemlélet Figyelembe kell venni a társadalom általános igényeit is: fogyasztói érdekvédelem
A VÁLLALATI PIACORIENTÁCIÓ TÍPUSAI 1. A termelési koncepció: A termelési koncepció szerint a fogyasztók az olcsó és széles körben hozzáférhető termékeket részesítik előnyben. A termelésorientált szervezetek menedzserei a fő hangsúlyt a magas szintű termelékenységre és a széles elosztásra helyezik.
A VÁLLALATI PIACORIENTÁCIÓ TÍPUSAI 2. A termékkoncepció: A termékkoncepció szerint a fogyasztók a legjobb minőségű, teljesítményű és tulajdonságú termékeket részesítik előnyben. A termékorientációjú szervezetek menedzserei energiájukat minőségi termékek előállítására és azok folyamatos tökéletesítésére összpontosítják.
” Honnan is tudhatná a vásárlóközönség, hogy milyen terméket szeretne, amíg mi ki nem találtuk ? ” Marketing rövidlátás
A VÁLLALATI PIACORIENTÁCIÓ TÍPUSAI 3. Az értékesítési koncepció: Az értékesítési koncepció szerint a fogyasztó ha magára hagyják általában nem vásárol eleget a vállalat termékeiből. A vállalatnak emiatt rámenős értékesítési és reklámtevékenységet kell folytatnia.
Azt akarják eladni, amit előállítanak, ahelyett, hogy azt állítanák elő, amit el tudnak adni. A marketingnek viszont az a célja, hogy az értékesítés már feleslegessé váljon.
4. A marketingkoncepció: A marketingkoncepció szerint a szervezeti célok elérésének kulcsa az, hogy meg kell határozni a célpiacok szükségleteit és igényeit, s ezeket a konkurrenciánál hatásosabban és hatékonyabban kell kielégíteni.
”Ne a terméket szeresd, hanem a fogyasztót!” Az értékesítés az eladó, a marketing a vevő szükségleteire összpontosít. Az értékesítés fő törekvése a termék készpénzzé konvertálása, a marketingé viszont a fogyasztói szükségletek kielégítése.
Konkurencia centrikus konkurencia-orientáció Fogyasztócentrikus nem igen Konkurencia centrikus termékorientáció fogyasztóorientáció konkurencia-orientáció marketingorientáció
A termék- és marketingorientált gondolkodás összehasonlítása K+F → Gyártás → Pénzügy → Marketing Marketing →Pénzügy →K+F → Gyártás