2014. november 26. Tordai Péter igazgató Tempus Közalapítvány Az Egész életen át tartó tanulás program eredményei – trendek, kulcstémák, nemzetközi kontextus „Nemzetköziesítés az oktatásban és a képzésben” konferencia 2014. november 26. Tordai Péter igazgató Tempus Közalapítvány
Az Egész életen át tartó tanulás program Oktatás és képzés – egy program keretében, de elmaradt a teljes integráció az alágazatok között az egyes pályázattípusok keveset változtak az elődprogramokhoz képest egyéni intézményi pályázatok elmaradt az ambiciózus pénzügyi növekedés: egyes tevékenységek csak késve indultak, korlátozott kerettel (kísérleti jelleg) a résztvevők száma folyamatosan nőtt, de elmaradt az áttörés
Az Egész életen át tartó tanulás program Az Európa 2020 stratégiának és az Oktatás és képzés 2020 oktatáspolitikai célok elérésének meghatározó eszköze Tevékenységek: Mobilitás: külföldi tanulmányi időszak / szakmai gyakorlat / csereprogram / továbbképzés / tanulmányút Intézményi együttműködések: partnerségek / innovációtranszfer / nemzetközi hálózatok Alágazatonként eltérő lehetőségek
A pályázati keret alakulása (2007-2013;MEUR) 17-18% Comenius – 2,7 – 4,3 MEUR 47-48% Erasmus – 7,3 – 11,8 MEUR 29-31% LdV – 4,9 – 7,1 MEUR 3-5% GRU 0,5 – 1,3 MEUR 0,5% SzT 75e – 102e 7 év 52%-os növekedés 7 év közel 142 MEUR támogatás – mintegy 43 milliárd Ft
A pályázatok száma
A magyar pályázati források lekötése
A támogatott pályázatok száma
Támogatási arány (2007-2013) A pályázati igények növekedése lényegesen meghaladta a források növekedését Alágazatonként nagy eltérés a pályázás eltérő jellege miatt Erasmus: 90% fölött (ld. összevont intézményi mobilitási pályázatok) Grundtvig: 40% 19% Minőségi megközelítés
A magyar pályázati források tényleges felhasználása
2007-2013 29.000 hallgató 10.000 tanuló (szakképzés) tanulók (közoktatás) csereprojektjei munkavállalók / munkanélküliek tanárok, oktatók, tanárasszisztensek, egyetemi munkatársak
Elitizmus vs. hozzáférés Leonardo tanulói mobilitás: 40% HH Erasmus: a tartósan beteg és fogyatékkal élő hallgatók / oktatók kiegészítő támogatása Nemzeti prioritás a szociális alapú HH támogatása HH térségek, kistelepülések is Erasmus hallgatói ösztöndíj jelentős növekedése
Erasmus hallgatói ösztöndíj / hó 2007: 326 EUR 2013: 446 EUR (436 / 485)
Az Egész életen át tartó tanulás program hazai eredményei Hiányérzet: Átfogó kép hiánya a programról: bejövők, partnerek Az alágazatok közötti együttműködés hiánya Az oktatás / képzés nyitása (leginkább: szakképzés / felnőtt tanulás; legkevésbé köznevelés) Kevés szakpolitikai szinten is jelentős projekt igaz: innováció transzfer pályázattípus csak Leonardo Egyes szakpolitikai témák itthon kevéssé (pl. validáció, EKKR)
Az Egész életen át tartó tanulás program hazai eredményei Egyéni szinten: Javulnak a munkaerő-piaci esélyek Munkatapasztalat-szerzés, új technológiák, vállalati kultúra megismerése Együttműködési és kommunikációs készségek fejlődése Önállóság Tudatosabb karriertervezés Hátrányos helyzetűek is A program forrásbővülésének egyik oka
Az Egész életen át tartó tanulás program hazai eredményei Intézményi szinten: Az oktatás/képzés nemzetköziesítése Bővülő intézményi kör Új pályázók is Folyamatosan aktív intézmények (mobilitás, partnerségek): Kialakult nemzetközi partnerség Különböző tevékenységek összekapcsolása Beépült a képzésbe Intézményi stratégia, intézmény fejlesztés A projekt alap határainak feszegetése
Az Egész életen át tartó tanulás program hazai eredményei Intézményi szinten: Az oktatás minőségének fejlesztése, módszertani megújulás Innovatív, jó gyakorlatok cseréje / (Közös fejlesztések) Tanár továbbképzés Kulcskompetenciák fejlesztése (idegen nyelv, kommunikáció, együttműködés, vállalkozókészség) Tantárgyköziség, projekt módszer Gyakorlatorientáltság Az egész életen át tartó tanulás szemléletének és gyakorlatának megerősítése tanuló központúság – mentorálás, egyéni feladatok, beszámítás
Az Egész életen át tartó tanulás program hazai eredményei Rendszer szinten: Általában nem egy-egy projekt által Messze a kritikus tömeg fölött (intézmények / egyének) Az európai uniós szakpolitika a gyakorlatban (bolognai / koppenhágai folyamat; mobilitás, transzparencia; elismerés; Europass) A minőség támogatása (pályázati rendszer, értékelés, nívódíjak, disszemináció) Az EU hazai népszerűsítésének eszköze is
Mi változik? Még szorosabb szakpolitikai kapcsolódás Integrált jelleg, szektorközi megoldások oktatás / képzés / ifjúságpolitika / (sport) Nyitás Európán kívülre Hatás / beépülés / minőség / hatékonyság csak intézményi pályáztatás: intézményi stratégia Magasabb költségvetés – 7 év, kb. 60 milliárd Ft Több résztvevő, magasabb ösztöndíjak, hátrányos helyzetűek bevonása Egyszerűbb és egységesebb pályáztatás: tartalomalapú megközelítés / csökkenő adminisztráció
Kihívások A hazai oktatáspolitikával lehetséges szinergiák kihasználása innováció transzfer Az uniós és hazai mobilitási célkitűzésekhez való hozzájárulás, 2020-ra az újonnan diplomát szerzők 20%-a, min. évi 20.000 fő nemzetközi mobilitási tapasztalat (min. 3 hónap) a szakképesítéssel rendelkező 18-34 évesek min. 6%-a nemzetközi tapasztalat (min. 2 hét) a bejövő hallgatók számának folyamatos emelése
Kihívások A hátrányos helyzetűek részvételének biztosítása A harmadik országokkal való új együttműködési lehetőségek kihasználása Az egyes alágazatok (közoktatás / szakképzés / felsőoktatás / felnőtt tanulás / ifjúságügy) közötti együttműködési lehetőségek kihasználása Az egész életen át tartó tanulás közös európai eszközrendszerének fokozott használata
Köszönöm a figyelmet!