2014. november 26. Tordai Péter igazgató Tempus Közalapítvány

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ifi István ügyosztályvezető november 2 4. Esélyegyenlőség a fővárosi TISZK-ekben.
Advertisements

FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
A felsőoktatás fejlesztési lehetőségei
A Socrates / Grundtvig program pályázati lehetőségei.
Egész életen át tartó tanulás „Egész életen át tartó tanulás” ■ Az „Egész életen át tartó tanulás” COMENIUS 2011 pályázat nyertese iskolánk COMENIUS 2011.
Leonardo da Vinci szakképzési projektek Magyarországon TÓTH Csenge Tempus Közalapítvány Az Élethosszig tartó tanulás program nemzeti irodája.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Mobilitás pályázatok Leonardo da Vinci
A Grundtvig program: felnőttoktatási pályázatok a Tempus Közalapítvány kezelésében Várterész Flóra Budapest,
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program számokban Időtartam: Költségvetés: € – Ft/év Magyarországon.
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Az Európai Unió oktatási, képzési, ifjúsági és sport programja
A Lisszabon-folyamat és az oktatás képzés nemzeti politikája Dr
A Tempus Közalapítvány pályázati lehetőségei a közoktatás számára Szegedi Eszter Tudásmenedzsment Csoport
Egy év az Európai Unióban Arató Gergely Budapest, április 29.
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
TÁMOP-4.1.2/08/1/B Pedagógiai szolgáltató és kutató hálózat kialakítása a pedagógus- képzésben, a nyugat-dunántúli régióban.
Az informatika szükségessége és lehetősége a hazai és az Európai Uniós fejlesztési célkitűzésekben Dr. Köpeczi-Bócz Tamás.
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Date: in 12 pts Krémó Anita, DG EAC A.3 anita.kremo(at)ec.europa.eu Lifelong learning programme Nemzeti képesítési keretrendszerek NKKR szint 10 NKKR szint.
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Valorizáció a Leonardo programban Muradin Eszter december 2. Leonardo Nemzeti Iroda.
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a közoktatás lehetőségei Gönczi Tamás Nemzeti Fejlesztési Hivatal Önfejlesztő iskolák egyesülete Szolnok.
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
LLP program - Comenius Tempus Közalapítvány LLP Nemzeti iroda Kiss Tímea, Comenius asszisztens november 24.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
Az európai országok eredményei és tapasztalatai Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
Készítette: Kiss Éva.  A Maastrichti Szerződést követően kiépült oktatási politika alapjait a közösségi programok képezik  Szókratész program: feladata.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Mobilitási pályázati lehetőségek a felsőoktatásban tanulók részére Szeged Előadó: Csótiné Hajdú Valéria Tempus Közalapítvány.
CAMPUS HUNGARY PROGRAM. A program célja A projekt a hazai felsőoktatási intézmények hallgatóinak, munkatársainak külföldi K+F, tanulmányi, operatív intézményi.
A Grundtvig akció pályázati lehetőségei Grundtvig 2 és 3.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
TEMPUS KÖZALAPÍTVÁNY Október 30.. Tempus Közalapítvány tevékenységei Pályáztatás Képzés Tudásközpont.
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
Megközelítésmódok a tanári kompetenciák leírására
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
A Calderoni Program helye és szerepe a HEFOP-ban Záró-konferencia március 27. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Telefon:
MODERN ÜGYVITELI GYAKORLÓHELY KIALAKÍTÁSA A NYÍREGYHÁZI FŐISKOLÁN
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Az Erasmus - jelen és jövő - ELTE, Budapest, október 2. Bokodi Szabolcs Tempus Közalapítvány.
SZTE – GTK és az Erasmus Program kapcsolatának bemutatása
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Közoktatás-fejlesztési programok 2007-ben Új Magyarország Fejlesztési Terv Hámoriné Váczy Zsuzsa OKM Balatonfüred, november 14.
A kiemelt projekt eredményei: a módszertani feladatok és a hálózatépítés tükrében Avagy az „emberorientált” hálózat működése a hajléktalan-ellátáson belül.
A felsőoktatás nemzetköziesedése: a nyelvoktatás helye és lehetőségei az uniós felsőoktatási programokban Dobos Gábor március 31. A szaknyelvoktatás.
HEINNOVATE OECD-EU partnerségi projekt Magyarország részvételével, 2016 Kovács István Vilmos, ELTE PPK Felsőoktatási és innovációkutató csoport.
Uniós pályázati lehetőségek a szakmai együttműködés, tapasztalatcsere és a vállalkozásfejlesztés elősegítésére Pataky Zsanett Tempus Közalapítvány.
NEMZETKÖZI EGYÜTTMŰKÖDÉSEK I. Kereskedelmi Vámkedvezmények Szabadkereskedelmi övezet Vámunió Közös piac II. Gazdasági Közös gazdaságpolitika III. Oktatás.
ERASMUS ROADSHOW 1. nap február 14.. ERASMUS ROADSHOW 1. nap február 14.
Erasmus+ tapasztalatok
Tempus Közalapítvány Balla Ágnes április 23.
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
Az Erasmus eredményei dióhéjban
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Nemzeti Pályainformációs Központ
Európai szemeszter 2018/19
Lorem ipsum.
Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––– Szent István Egyetem, 2100 Gödöllő,
Előadás másolata:

2014. november 26. Tordai Péter igazgató Tempus Közalapítvány Az Egész életen át tartó tanulás program eredményei – trendek, kulcstémák, nemzetközi kontextus „Nemzetköziesítés az oktatásban és a képzésben” konferencia 2014. november 26. Tordai Péter igazgató Tempus Közalapítvány

Az Egész életen át tartó tanulás program Oktatás és képzés – egy program keretében, de elmaradt a teljes integráció az alágazatok között az egyes pályázattípusok keveset változtak az elődprogramokhoz képest egyéni intézményi pályázatok elmaradt az ambiciózus pénzügyi növekedés: egyes tevékenységek csak késve indultak, korlátozott kerettel (kísérleti jelleg) a résztvevők száma folyamatosan nőtt, de elmaradt az áttörés

Az Egész életen át tartó tanulás program Az Európa 2020 stratégiának és az Oktatás és képzés 2020 oktatáspolitikai célok elérésének meghatározó eszköze Tevékenységek: Mobilitás: külföldi tanulmányi időszak / szakmai gyakorlat / csereprogram / továbbképzés / tanulmányút Intézményi együttműködések: partnerségek / innovációtranszfer / nemzetközi hálózatok Alágazatonként eltérő lehetőségek

A pályázati keret alakulása (2007-2013;MEUR) 17-18% Comenius – 2,7 – 4,3 MEUR 47-48% Erasmus – 7,3 – 11,8 MEUR 29-31% LdV – 4,9 – 7,1 MEUR 3-5% GRU 0,5 – 1,3 MEUR 0,5% SzT 75e – 102e 7 év 52%-os növekedés 7 év közel 142 MEUR támogatás – mintegy 43 milliárd Ft

A pályázatok száma

A magyar pályázati források lekötése

A támogatott pályázatok száma

Támogatási arány (2007-2013) A pályázati igények növekedése lényegesen meghaladta a források növekedését Alágazatonként nagy eltérés a pályázás eltérő jellege miatt Erasmus: 90% fölött (ld. összevont intézményi mobilitási pályázatok) Grundtvig: 40% 19% Minőségi megközelítés

A magyar pályázati források tényleges felhasználása

2007-2013 29.000 hallgató 10.000 tanuló (szakképzés) tanulók (közoktatás) csereprojektjei munkavállalók / munkanélküliek tanárok, oktatók, tanárasszisztensek, egyetemi munkatársak

Elitizmus vs. hozzáférés Leonardo tanulói mobilitás: 40% HH Erasmus: a tartósan beteg és fogyatékkal élő hallgatók / oktatók kiegészítő támogatása Nemzeti prioritás a szociális alapú HH támogatása HH térségek, kistelepülések is Erasmus hallgatói ösztöndíj jelentős növekedése

Erasmus hallgatói ösztöndíj / hó 2007: 326 EUR 2013: 446 EUR (436 / 485)

Az Egész életen át tartó tanulás program hazai eredményei Hiányérzet: Átfogó kép hiánya a programról: bejövők, partnerek Az alágazatok közötti együttműködés hiánya Az oktatás / képzés nyitása (leginkább: szakképzés / felnőtt tanulás; legkevésbé köznevelés) Kevés szakpolitikai szinten is jelentős projekt igaz: innováció transzfer pályázattípus csak Leonardo Egyes szakpolitikai témák itthon kevéssé (pl. validáció, EKKR)

Az Egész életen át tartó tanulás program hazai eredményei Egyéni szinten: Javulnak a munkaerő-piaci esélyek Munkatapasztalat-szerzés, új technológiák, vállalati kultúra megismerése Együttműködési és kommunikációs készségek fejlődése Önállóság Tudatosabb karriertervezés Hátrányos helyzetűek is A program forrásbővülésének egyik oka

Az Egész életen át tartó tanulás program hazai eredményei Intézményi szinten: Az oktatás/képzés nemzetköziesítése Bővülő intézményi kör Új pályázók is Folyamatosan aktív intézmények (mobilitás, partnerségek): Kialakult nemzetközi partnerség Különböző tevékenységek összekapcsolása Beépült a képzésbe Intézményi stratégia, intézmény fejlesztés A projekt alap határainak feszegetése

Az Egész életen át tartó tanulás program hazai eredményei Intézményi szinten: Az oktatás minőségének fejlesztése, módszertani megújulás Innovatív, jó gyakorlatok cseréje / (Közös fejlesztések) Tanár továbbképzés Kulcskompetenciák fejlesztése (idegen nyelv, kommunikáció, együttműködés, vállalkozókészség) Tantárgyköziség, projekt módszer Gyakorlatorientáltság Az egész életen át tartó tanulás szemléletének és gyakorlatának megerősítése tanuló központúság – mentorálás, egyéni feladatok, beszámítás

Az Egész életen át tartó tanulás program hazai eredményei Rendszer szinten: Általában nem egy-egy projekt által Messze a kritikus tömeg fölött (intézmények / egyének) Az európai uniós szakpolitika a gyakorlatban (bolognai / koppenhágai folyamat; mobilitás, transzparencia; elismerés; Europass) A minőség támogatása (pályázati rendszer, értékelés, nívódíjak, disszemináció) Az EU hazai népszerűsítésének eszköze is

Mi változik? Még szorosabb szakpolitikai kapcsolódás Integrált jelleg, szektorközi megoldások oktatás / képzés / ifjúságpolitika / (sport) Nyitás Európán kívülre Hatás / beépülés / minőség / hatékonyság csak intézményi pályáztatás: intézményi stratégia Magasabb költségvetés – 7 év, kb. 60 milliárd Ft Több résztvevő, magasabb ösztöndíjak, hátrányos helyzetűek bevonása Egyszerűbb és egységesebb pályáztatás: tartalomalapú megközelítés / csökkenő adminisztráció

Kihívások A hazai oktatáspolitikával lehetséges szinergiák kihasználása innováció transzfer Az uniós és hazai mobilitási célkitűzésekhez való hozzájárulás, 2020-ra az újonnan diplomát szerzők 20%-a, min. évi 20.000 fő nemzetközi mobilitási tapasztalat (min. 3 hónap) a szakképesítéssel rendelkező 18-34 évesek min. 6%-a nemzetközi tapasztalat (min. 2 hét) a bejövő hallgatók számának folyamatos emelése

Kihívások A hátrányos helyzetűek részvételének biztosítása A harmadik országokkal való új együttműködési lehetőségek kihasználása Az egyes alágazatok (közoktatás / szakképzés / felsőoktatás / felnőtt tanulás / ifjúságügy) közötti együttműködési lehetőségek kihasználása Az egész életen át tartó tanulás közös európai eszközrendszerének fokozott használata

Köszönöm a figyelmet!