2003. 11. 25.BMGE Közgazdaságtan Tanszék Az egyetemes szolgáltatások szabályozása Az egyetemes szolgáltatás meghatározása Az „egyetemes szolgáltatási teher”

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tökéletes verseny Közgazdaságtan 10. hét.
Advertisements

A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
1 XVIII. Országos Postás Konferencia A január 1-jén hatályba lépő postatörvény a nemzetközi összehasonlításban Dr. Sümegi Péter Hatósági Kapcsolatok.
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
Reklámállítások megítélése Balogh Virág május 5.
Villamosenergia-piac
A VEZETÉKES ÉS MOBILTÁVBESZELŐ SZOLGALTATÁSOK KÖZÖTTI HELYETTESÍTES VIZSGÁLATA Nagy Péter június 28. Édes Balázs–Bölcskei Vanda–Lőrincz László–Nagy.
Készítette: Dr. Szabó Péter Főosztályvezető
Médiagazdaságtan A televíziózás piaca.
Projektciklus- menedzsment (PCM)
Franchise. Franchise: polgárjogi szerződéssel létesített vállalkozási forma, amelyet független vállalkozók hoznak létre. Szereplők: Franchise átadó: piacképes.
Egyetemes szolgáltatás a távközlésben Németh János Pál Egyetemes szolgáltatás a távközlésben Németh János Pál ”A távközlési piac szabályozása”
A DÍJKÉPZÉS SZERKEZETE TEKINTETTEL AZ EU ÁLTAL TÁMOGATOTT BERUHÁZÁSOKRA, A TÁMOGATÁSI SZERZŐDÉSBEN FOGLALT KÖTELEZETTSÉGEKRE Szabó IstvánnéMAVÍZ Közgazdasági.
A HAZAI ÁRAMPIACRÓL Kaderják Péter Kutatóközpont vezető Budapesti Corvinus Egyetem, REKK október 17.
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
A hulladéktörvény hatása a pályázati forrásokból megvalósult hulladékgazdálkodási projektekre április Köztisztasági Egyesülés.
Vállalati Gazdaságtan
NAMS szakértői kerekasztal november 28. IJC Tóth András: Versenyjog – médiaszabályozás - NAMS.
1 A hírközlés szerepe a nemzetgazdaságban – új célok Vitaindító Vasváriné dr. Menyhárt Éva.
Kulturális értékek digitalizálása az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében Dippold Péter.
MINŐSÉGMENEDZSMENT 3. előadás
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Vállalatok pénzügyi folyamatai
A kurzus programja Dátum Témakör december Piaci elégtelenségek
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Merre tart a hazai energiaszektor 2010 tavaszán. dr
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Pénzügytan II. – február 23. Dr. Farkas Szilveszter
Kiss Ferenc László Bevezetés a szabályozás gazdaságtanába.
A NEM KONZISZTENS VERSENYMODELL VESZÉLYEI A HÁLÓZATOS KÖZSZOLGÁLTATÁSOKBAN Kaderják Péter Kutatóközpont vezető Budapesti Corvinus Egyetem, REKK.
Vince Péter MTA Közgazdaságtudományi Intézet
Az áttérési költségek hatása a versenyre a távközlési piacokon Lőrincz László július 28.
VERSENY ÉS SZABÁLYOZÁS 2010 I.Áttekintés. MÚLT, JELEN, JÖVŐ AZ ÁGAZATI ÉS VERSENYSZABÁLYOZÁSBAN II.Betekintés. ELEMZÉSI MÓDSZEREK ÉS SZABÁLYOZÁSI ESZKÖZÖK.
A Jelentős Piaci Erő jogintézménye a villamosenergia-piac szabályozásában Nagy Csongor István SZTE-ÁJK, BME-GTK.
Vállalatok pénzügyi folyamatai
Kérdések a második zh-hoz
Gyakorló feladatok Mikroökonómia.
dr. Szöllősy András UCP Osztály július 29.
A hulladékgazdálkodási közszolgáltatás szervezése, működtetése az önkormányzatok szempontjából Hosszútávon csak a közszolgáltatásokat nyújtó önkormányzatok.
Az egyenlőséggel kapcsolatos attitűdök Lelkes Orsolya European Centre for Social Welfare Policy and Research, Bécs.
Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról.
Vizsga feladatok (Minta)
2011. évi CCIX. Tv. Konferencia neve, helye: Budapest, 2012 október 30. GWP-konferencia Vojtilla László elnöki tanácsadó Magyar Energia Hivatal.
Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete
TÁMOP A távhőszolgáltatás Kocsis György Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület.
Árszabályozás az energiaszektorban: eredmények és kihívások Varró László Vezető Közgazdász
A pénzügyi felügyelés fő irányai Európában Dr. Szász Károly elnök Új kihívások előtt a biztosítási piacok A Magyar Biztosítók Szövetségének I. Biztosítási.
Versenyképes képzés Versenyképes képzés Energetikusok és vállalati versenyképesség Előadó: Solti Károlyné tanácsadó Budapest, február 23.
Előadó: Kelemen Katalin
7. A társadalmi döntések elmélete
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
A KOMPLEX DÖNTÉSI MODELL MATEMATIKAI ÖSSZEFÜGGÉSRENDSZERE Hanyecz Lajos.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
Az igazi változásokhoz szemléletbeli váltásra van szükség ? Az energiaszektor szerepe a versenyképesség javításában Energiatudatosság.
Árszabályozás a postai piacokon Kiss Károly Miklós, MTA KRTK Közgazdaságtudományi Intézet (Hálózatok gazdaságtana kutatócsoport) Stenger Zsolt, Pannon.
Kérdések a második zh-hoz A vizsgán mindkettő lesz.
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
Az árszabályozás alapelvei és módszerei
BMGE Közgazdaságtan Tanszék1 A hozzáférés és az összekapcsolás szabályozása Az összekapcsolási szolgáltatások piaca Az EU 97/33/EC összekapcsolási.
Oligopólium Monopolisztikus verseny A piaci koncentráció mérése
BMGE Közgazdaságtan Tanszék1 Az infokommunikáció piacszabályozása Az „általános keretek” és az EHT Árszabályozás Hozzáférés és összekapcsolás.
Vállalkozásmenedzsment I.
Cégnév Üzleti terv. Célkitűzések A cég hosszú távú céljainak egyértelmű bemutatása –Használjon a cég növekedését alátámasztó kifejezéseket, de legyen.
Harsányi László: Munkafüzethez 1. MOME 1. 2 A számításba veendő öt alaptényező: Beszállítók (írók, nyomdák, stb.) alku-pozíciója Vásárlók (fogyasztók)
9. tétel.
Üzleti terv bemutatása
A piac és a piacgazdaság
VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez?
Előadás másolata:

BMGE Közgazdaságtan Tanszék Az egyetemes szolgáltatások szabályozása Az egyetemes szolgáltatás meghatározása Az „egyetemes szolgáltatási teher” Az egyetemes szolgáltatási teher finanszírozása Az egyetemes szolgáltatás az EU- direktívákban

BMGE Közgazdaságtan Tanszék Mi az egyetemes szolgáltatás? n Hozzáférés és megfizethetőség n Egyetemes szolgáltatás „mindenkinek” vagy meghatározott fogyasztói csoportoknak? n Egyetemes szolgáltatás és harmadfokú árdiszkrimináció n Meghatározható-e az egyetemes szolgáltatások köre tételes felsorolással? (Lásd EHT és AA-tanulmány!) n Egyetemes szolgáltatás – közszolgáltatás – „általános érdekű szolgáltatás”

BMGE Közgazdaságtan Tanszék Az egyetemes szolgáltatási direktívák n A 97/33/EC és a 98/10/EC direktívák az összekapcsolásról és az egyetemes szolgáltatásokról –A hangsúly az egyetemes szolgáltatási kötelezettségen n A 2002/21/EC „autorizációs” direktíva –Hangsúly a közcélú szolgáltatóknak az egyetemes szolgáltatás nyújtásához való jogán n A 2002/22/EC direktíva az egyetemes szolgáltatásokról –a szolgáltatók jogának hangsúlyozása és az egyetemes szolgáltatások piaca fogalmának kibővítése

BMGE Közgazdaságtan Tanszék Az egyetemes szolgáltatások piaca n A piac körülhatárolásának kritériumai n Lehet-e az egyetemes szolgáltatás piaca versenypiac n Egyetemes szolgáltatás és skálahozadék –a szabályozás által biztosított vállalati méretgazdaságosság –monopólium-”teremtés” egyetemes szolgáltatási joggal n Az egyetemes szolgáltatás mint végfelhasználói termék n Összekapcsolási szolgáltatás és egyetemes szolgáltatás –Lehet-e az összekapcsolás is egyetemes szolgáltatás? –Az összekapcsolási díj meghatározása és felosztása egyetemes összekapcsolási szolgáltatás esetén

BMGE Közgazdaságtan Tanszék Egyetemes szolgáltatási jog és kényszer (1) n Egyetemes szolgáltatási jog –a végfelhasználó joga az egyetemes szolgáltatáshoz –a szolgáltató joga az egyetemes szolgáltatás nyújtásához n Egyetemes szolgáltatási kényszer –egyes szolgáltatások egyetemessé (vagy „általános érdekűvé”) nyilvánítása a társadalmi jólét növelése érdekében n morális kockázat-probléma: a végfelhasználók elrejtik „típusukat” (lásd a másodfokú árdiszkrimináció esetét) –szolgáltatási kényszer a szolgáltató szempontjából –a kényszer a szabályozó szemszögéből

BMGE Közgazdaságtan Tanszék Egyetemes szolgáltatási jog és kényszer (2) n Mikor lesz a szolgáltatási jogból kényszer? n A vezetékes és a mobil távközlési szolgáltatók eltérő piaci helyzete és piac-megítélése az egyetemes szolgáltatások esetében –Emelhetnék-e a vezetékes szolgáltatók a díjakat, ha nem lenne egyetemes szolgáltatási kényszerük? –Nyernének-e a vezetékes szolgáltatók az egyetemes szolgáltatások visszaszorulásával? –Szeretnének-e a mobil szolgáltatók több egyetemes szolgáltatást nyújtani?

BMGE Közgazdaságtan Tanszék Az egyetemes szolgáltatás és a piaci erő n Tekinthető-e önálló releváns piacnak az egyetemes szolgáltatás piaca? –Amennyiben igen, az egyetemes szolgáltatás piacán kialakuló piaci szerkezet hatással lehet a szolgáltatók piaci erejére a többi piacon –Tudjuk, hogy. Ha a szolgáltató két piacon működik és ezek összefüggnek egymással: L 2 = Φ(L 1 ), tehát –A vállalat piaci ereje függ a piacok koncentrációjától és a piacok árrugalmasságától ==> az egyetemes szolgáltatások árrugalmatlanabbak:, tehát a másik piacon nő a vállalat ereje, ha az árrugalmasságok elég különbözők –Például, ha

BMGE Közgazdaságtan Tanszék „Egyetemes szolgáltatási teher” (1) n Egyetemes szolgáltatási teher: az a veszteség, amelyet a szolgáltató üzleti döntés alapján nem vállalna –Tehát ha a vállalat az üzembezárási pontja felett tovább működik, akkor az így keletkező veszteség nem egyetemes szolgáltatási teher! ==> n Egyetemes szolgáltatási teher a teljesen felosztott költségek (fully distributed costs) és a „nettó elkerülhető költségek” (net avoidable costs) alapján (N/E/R/A, 1998) –Az egyetemes szolgáltatási terhet piac-szegmensenként szükséges megállapítani –elkerülhető költséges rövid és hosszú távon

BMGE Közgazdaságtan Tanszék „Egyetemes szolgáltatási teher” (2) n A teljesen felosztott költségek és az elkerülhető költségek eltérő logikája: Eszolg. terjedelme jövedelmező veszteséges Bevétel, költség Bevétel(q) Költség(q) veszteséges

BMGE Közgazdaságtan Tanszék Keresztfinanszírozás, vagy alap- finanszírozás? n Az EU-direktívák szerint: alap-finanszírozás –az alap-finanszírozás problémái és előnyei n A keresztfinanszírozás alkalmazásának lehetősége –a kereszt-finanszírozás problémái és előnyei n Különbségek az infokommunikációs szolgáltatások között az egyetemes szolgáltatások szempontkából –eltérő tőkeigényesség –azonos vagy különböző input- és output-utak (lásd. Például a postai szolgáltatásokat) –eltérő technológia-változási idők

BMGE Közgazdaságtan Tanszék A 2002/22/EC direktíva az egyetemes szolgáltatásokról n Az egyetemes szolgáltatások lehetséges piaca: a közcélú távközlési hálózat által nyújtott szolgáltatások egy kötött helyen n Megnevezett szolgáltatások, amelyeket a szabályozó hatóság egyetemes szolgáltatásnak nyilváníthat: –nyilvános fizető távbeszélő állomás –közcélú távközlési hálózathoz való hozzáférés –közcélú távbeszélő szolgáltatáshoz való hozzáférés kötött helyen –hálózat-végződtetési ponthoz való hozzáférés –bérelt vonal-szolgáltatáshoz való hozzáférés előre meghatározott mennyiségben –hívószámhoz való hozzáférés

BMGE Közgazdaságtan Tanszék A 2002/22/EC direktíva (2) n Az egyetemes szolgáltatást a végfelhasználó oldaláról definiálja: megfizethető áron biztosítani kell mindazokat a szolgáltatásokat, amelyek szükségesek ahhoz, hogy a végfelhasználó a távközlési szolgáltatások egy meghatározott (minimális) csomagjához hozzájusson n Az egyetemes szolgáltató(k) kiválasztása a szabályozó által –egy vagy több szolgáltató is működhet az egyetemes szolgáltatás piacán –különböző egyetemes szolgáltatásokat, vagy egyes szolgáltatások különböző szegmenseit más-más szolgáltató biztosíthatja

BMGE Közgazdaságtan Tanszék A 2002/22/EC direktíva (3) n Az egyetemes szolgáltatók kijelölésének követelményei –átláthatóság –diszkrimináció-mentesség –objektivitás –hatékonyság n Az egyetemes szolgáltatási díjak elemzése –a nemzeti árindexek alapján –a lakossági jövedelmek változása és szerkezet-módosulása alapján n Az egyetemes szolgáltatási díjaknál is biztosítani kell –az egységes tarifát –az ársapka-elv alkalmazását –a regionális átlagolás elvét

BMGE Közgazdaságtan Tanszék A 2002/22/EC direktíva (4) n Az információk átláthatósága és a fizetési kondíciók a végfelhasználók szempontjából –a szükségtelen szolgáltatásokkal történő „árukapcsolás” tilalma –ingyenes részletezett számla a végfelhasználó részére –ingyenes szelektív hívás-letiltás lehetősége –előre fizetési lehetőségek a végfelhasználók számára –a hálózati csatlakozás díjának részletfizetési lehetősége –nem-fizetés esetén a hálózatról történő lekapcsolás csak előzetes figyelmeztetés után n A szolgáltatókkal szembeni minőségi követelmények az egyetemes szolgáltatásoknál

BMGE Közgazdaságtan Tanszék A 2002/22/EC direktíva (5) n Az egyetemes szolgáltatások költségei –nettó költség-elv –csak a ténylegesen veszteséges szolgáltatás szegmensek esetében elszámolt költségek (nettó elkerülhető költség elve) –a nettó költségek kiszámításánál a nem közvetlen pénzügyi hasznokat (pl. reklám, márkanév-terjesztés, piaci pozíció-növelési lehetőség) is számszerűsíteni kell n A direktíva tételesen felsorolja azokat a szolgáltatás- fajtákat és végfelhasználó-csoportokat, amelyek esetében a nettó költség felmerül(het) n Az egyetemes szolgáltatások költségeinek elkülönítése –a bevételek, illetve a költségek kétszeres számbavételének elkerülésére

BMGE Közgazdaságtan Tanszék A 2002/22/EC direktíva (6) n Az egyetemes szolgáltatások finanszírozása –az egyetemes szolgáltatásból származó veszteségek kompenzálása –a kompenzációs teher megosztása az elektronikus kommunikációs szolgáltatásokat nyújtó szolgáltatók között –a kompenzációs teher megosztása a hálózat-üzemeltetők és a szolgáltatók között –a kompenzációs teher megosztása a verseny lehető legkisebb zavarásával n Az egyetemes szolgáltatási piacok rendszeres gazdasági- társadalmi elemzése

BMGE Közgazdaságtan Tanszék A 2002/22/EC direktíva (7) n A szolgáltatások piaci elemzése –létezik-e hatékony verseny az adott piacon –piaci dominancia léte és hatásai –a költség-nyilvántartási és költség-számítási módszerek egységesítése és nyilvánossá tétele n Meghatározott számú bérelt vonal rendelkezésre bocsátása n A szolgáltató-választás joga n Az előfizetők szerződés-felmondási joga a szolgáltató szerződés-módosítási ajánlatára n A digitális televíziózásban EU-szintű egységesített kódolási rendszer

BMGE Közgazdaságtan Tanszék A 2002/22/EC direktíva (8) n Az egyetemes szolgáltatások technikai és gazdasági követelményei –a hálózatok integritásának megőrzése –az egyetemes szolgáltatást nyújtó szolgáltatók részéről az EU által meghatározott szolgáltatás-típusok és minőségi paraméterek biztosítása –a hívószám-hordozhatóság biztosítása –hívószám-átvitel esetén az összekapcsolási szolgáltatatás költség- alapú biztosítása n Vitás kérdések megoldása a szolgáltatók, illetve a szolgáltató és a szabályozó között

BMGE Közgazdaságtan Tanszék A szabályozás intézmény-rendszere n Hatósági és érdek-egyeztetési/közvetítési funkciók n Adatbázis-építés n Adatbázisok gazdasági és jogi szempontú elemzése n Piac-elemzések n Az ágazati és a versenyszabályozás harmonizációja n A szabályozási szintek –Országgyűlés –kormány –minisztérium(ok) –szabályozó hatóság

BMGE Közgazdaságtan Tanszék A szabályozó célfüggvénye (1) n A társadalmi jóléti függvény: n A társadalmi jóléti függvényre vonatkozó axiómák n Arrow lehetetlenségi tétele és a szavazási paradoxon –a többségi szavazási elv esetén nem teljesülhet minden jóléti axióma ==> a társadalmi jólétet egyetlen szavazó preferenciái határozzák meg (diktatórikus jólét-maximum) n Vickrey lehetetlenségi tétele –a fogyasztók nem nyilvánítják ki valódi egyéni preferenciáikat

BMGE Közgazdaságtan Tanszék Arrow-féle szavazási paradoxon n Nincs nyertes alternatíva: a szavazók preferencia-rendszere nem tranzitív

BMGE Közgazdaságtan Tanszék A szabályozó célfüggvénye (2) n A szabályozónak olyan szerződést kell ajánlania a szolgáltatóknak és az előfizetőknek, hogy –miközben figyelembe kell vennie a szolgáltatók részvételi korlátját, valamint a szolgáltatók és a fogyasztók ösztönzési korlátját

BMGE Közgazdaságtan Tanszék Szabályozó hatóság vagy ösztönző szabályozás? n A szabályozó feladatai n A szabályozó helyzete az érdekközvetítési folyamatban n A „szabályozási csapda” (regulatory capture) mint a hatósági működés lehetséges velejárója n Lehetnek-e a szabályozónak külön érdekei?

BMGE Közgazdaságtan Tanszék A hatósági és a szabályozási funkciók szétválasztása n Miért nem megfelelő piaci megoldás a „szabályozó hatóság”? n Fogyasztói és termelői külső gazdasági hatások n Kormányzati külső gazdasági hatások n A közszolgáltatások piaci kereslete = az egyéni keresletek vertikális összege n A potyautas probléma

BMGE Közgazdaságtan Tanszék Ágazati szabályozás és verseny-szabályozás n Az ágazati szabályozás funkciói n A versenyszabályozás főbb feladatai –az anti-tröszt szabályozás lényege –a piaci magatartás véleményezése n Hasonlóságok és különbségek a két szabályozói funkció között n Létezhet-e információs aszimmetria a két szabályozó intézmény között?