Gazdasági etika 1. Etikai alapfogalmak.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jánosi Beatrix szeptember 08.
Advertisements

A szabad akaratról I. V. Rész
Etikai Kódex.
Arisztotelész (Kr.e ) Minden embernek természete, hogy
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Pedagógiatörténet Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem február 16. Körmendy Zsolt.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Az idős ember méltóságát védő jogok idősek otthonában
SEK, május 9. Forrás: Baritz Sarolta Laura AZ ÜZLET MINT HIVATÁS – UTÓPIA VAGY REALITÁS? In Távlatok.
és a legkevésbé teljes az
A FÖLD egyetlen ökológiai rendszer
A személyiség.
Dr. Barkó Endre: A PEDAGÓGUSKÉPZÉS MAI HELYZETE ÉS TUDOMÁNYELMÉLETI HÁTTERE.
Vallásantropológia rítus, totem, tabu, mágia, mítosz
Nevelés- és oktatásszociológia
POLITIKAI IDEOLÓGIÁK © kurtán sándor pefele 2009.
Mi a filozófia? bevezetés. Mi a filozófia? bevezetés.
A szabadság kérdése a filozófiában
A felvilágosult abszolutizmus
A középkori filozófia főbb kérdései
Környezetértékelési módszerek
Ápolásetika.
KERESZTÉNYSÉG A KULTÚRÁK VÁLSÁGÁBAN február SEK A vallás és a vele kapcsolatos tárgyak / tudományágak.
Isten misztériumának előzetes kérdése
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 2. Előadás vázlata
Jogviszony és jogi felelősség
A MODERN NEVELÉSTUDOMÁNY GYÖKEREI
A gyermek erkölcsi fejlődése
KISS CSABA EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM
Etika.
Margitay – Mérnöketika KENŐPÉNZ ÉS KORRUPCIÓ 12. óra.
EGYETEMES ÉS MAGYAR AGRÁRFEJLŐDÉS DR KOVÁCS JÁNOS.
1. Bevezetés a tárgy célja: azoknak az eszközöknek és módszereknek a megismertetése és begyakoroltatása, melyek az érvelések megértéséhez, elemzéséhez,
Bevezetés a pszichológiába
Vezetés és kommunikáció
NEVELÉSELMÉLET.
ESZMÉNY, CÉL, FELADAT A NEVELÉSBEN
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
© Veress, A MŰSZAKI ÉRTELMISÉG HELYE ÉS FELELŐSSÉGE Prof. Dr. Veress Gábor egyetemi tanár a MTESZ elnöke Magyar Műszaki Értelmiség Napja Magyar Műszaki.
Naturalista filozófia Avagy milyen állásponton lehetünk azzal kapcsolatban, hogy hogyan épül fel a világ? Sipos Péter Budapest, 2007 október 10.
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
KISTÉRSÉGEK SZEREPE A TUDÁSALAPÚ TÁRSADALOMBAN Varga Csaba Stratégiakutató Intézet
Etika és deontológia a pedagógusi szakmában
Szociológia Közgazdászoknak BEVEZETÉS A SZOCIOLÓGIÁBA
Szent Koronát Szolgálók Szövetsége Szent Korona alapú jogrendszer AlkotmányAlkotmány – Rövid szövegRövid szöveg.
Antropológia VII. Személy - Lélek I..
Antropológia VI A szabad akarat II.. Kierkegaard Az emberek valóban ostobák. Azokkal a szabadságokkal, amelyek valóban az övék, nem élnek, hanem olyanokat.
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
A deviancia értelmezési kerete
„Az igazságosság békét terem, az igazságnak meg biztonság lesz a gyümölcse mindörökre.” (Iz 32, 17)
Gaudium et Spes: Kihívások és kilátások Szeptember 10. Előadó: Dr. Tomka Ferenc.
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
Ember és környezetének viszonya
Hegel ( ) művészetfilozófiája
Filozófiatörténet előadások 1I.
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
MISSION IMPOSSIBLE a legelőn
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
4. Az Alkotmány.
Bevezetés a filozófiába
Alapvetés, az emberi jogok rendszere
ÜZLETI ETIKA I. Az etika tudományának fő területei
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
Etikai kérdések tanítása a hittanórán
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Jog- és állambölcselet I.
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Gazdasági etika 1. Etikai alapfogalmak

Kötelező és ajánlott irodalom: Kötelező irodalom: Zsolnai László (2001): Ökológia, gazdaság, etika. Helikon Kiadó, Budapest, 2001. Kindler József - Zsolnai László (1993): Etika a gazdaságban. Keraban Kiadó, Budapest, 1993. Ajánlott irodalom: Boda Zsolt - Radácsi László (1996): Vállalati etika. BKE Vezetőképző Intézet, Budapest, 1997. Nyíri Tamás (2003): Alapvető etika. Szent István Társulat, Budapest, 2003. Zsolnai László (2000): A döntéshozatal etikája. Kossuth Kiadó, Budapest, 2000.

Társadalmi célok és eszközök skálája (H. Daly) Teológia, filozófia Végső célok (boldogság, szeretet, lelki béke stb.) Etika Közbülső célok (egészség, nevelés, kényelem stb.) Közgazdaságtan Közbülső eszközök (munkaerő, termelőeszköz) Műszaki tudományok Természettudományok Végső eszközök ( természet, Nap)

Társadalmi célok és eszközök skálája II. A skála jellemzői: A célok-eszközök hierarchizáltak a felső (cél) alárendeltje az alsó (eszköz) A végső cél az ember szellemi világát, a végső eszköz az anyagi világot (természet) jelenti A skálán felfelé haladva az olyan tudományok helyezkednek el, amelyek egyre kevésbé alapozhatók számokra Tantárgyunk alaptudományainak helye: a közgazdaságtan közepén helyezkedik el. az etika pedig a végső cél közvetlen szomszédságában

Társadalmi célok és eszközök skálája III. Tudományok Célok-eszközök Gyakorlati színterek Teológia, filozófia élet értelme, szent Vallások, filozófiák Etika erkölcsös, jó Emberi viszonyok Esztétika szép Művészetek Pszichológia lelki harmónia Az egyén belső világa Pedagógia szocializáció Oktatás, család Jog-politológia igazságosság Törvénykezés, közigazgatás Szociológia biztonság Társadalom, család Közgazdaságtan hasznosság Gazdaság Műszaki tudományok hatékonyság Technika, művi világ Természettudományok élő és élettelen világ törvényszerűségei Természet

Az etika (erkölcs) fogalma Etika vagy erkölcs(tan) egy tudomány neve (1), de utalhat e tudomány tárgykörébe vont jelenségek világára is (2). Az etika (erkölcstan) olyan cselekvések tudománya, amelyeknek hatása van másokra (egyes emberekre, emberek csoportjára, természeti lényekre, ökoszisztémákra stb.). Az etika arra keresi a választ, hogyan cselekedjünk ilyen helyzetekben, ezért az etika alapvetően normatív tudomány. Az etika vagy az erkölcs olyan értékeknek, normáknak és szabályoknak az összessége, amelyet valamely emberi közösség elismer és magára nézve kötelezőnek tart.

Relatív és abszolút erkölcs Az erkölcs többnyire relatív (kultúra, tradíció, földrajzi helyzet, vallás, gazdasági helyzet stb.) Pl. húsevés (hinduk ↔ eszkimók), ruházkodás (egyenlítői népek), étkezés (Kína), szertartások (gyász színe) Abszolút erkölcsi kérdések (főként régebben) Pl. hazaszeretet (Petőfi, Dugovics Titusz), hagyományok védelme (Kína – ősök feltétlen tisztelete, zsidóság), áldozatvállalás az utódokért – Ajtmatov, Hesse, Sánta F., eszkimók)

Az etika felosztása

Az etika felosztása II. Metaetika az etikán túli, az etikát megelőző, feltételező tényezőket elemzi. konkrétan a metaetika az erkölcsi kifejezések és állítások jelentését, valamint a morális érvelés logikai és retorikai szabályait vizsgálja. Fundamentáletika feladata az erkölcs alapjainak, feltételeinek és az erkölcs normativitásának vizsgálata. A fundamentáletika témakörébe tartozik többek között: a lelkiismeret kérdése, a szabad akarat és a determinizmus, külső és belső szabadság, jó és rossz kérdése, a bűn fogalma, a felelősség

Az etika felosztása III. Alkalmazott etika meghatározott cselekvési területekre vonatkoztatja az etikai kérdésfeltevéseket. Így keletkeznek a szaketikák, amelyek az etika speciális területeivel foglalkoznak. (a tudomány, a gazdaság, a jog,vadászat, az orvoslás, a pedagógia stb. etikája) Individuáletika különálló személyek cselekvésének, motívumainak, viselkedésének,lelkiismereti színvonalának,adott normák szerinti elemzését végzi el. Társadalometika a társadalom tradícióira,intézményeire, törvényeire, emberi együttélési viszonyaira, valamint szabály- és normarendszereire összpontosít.

Az etikai érvelés irányzatai Az etika alapproblémái bizonyos normák fényében elemezhetők, értékelhetők. De honnan származnak a normák? A történelemben kiforrt társadalmi tradíció (vallási, gazdasági, természetföldrajzi stb. vonatkozások) és a mindenkori reflektáló értelem (próféták, politikai bölcselők, filozófusok stb.) együttesen alakították ki a norma megalapozását jelentő érvelési módokat. Napjainkban három érvelési mód megkülönböztetett figyelmet érdemel (1) utilitarista (haszonelvű), (2) deontológiai, (3) klasszikus-természetjogi érvelés.

(1) Utilitarista érvelés Az utilitarizmus szerint minden emberi cselekvés az élvezet – fájdalom motiváción alapul. (Ha az élvezetek összege nagyobb, akkor a cselekedet jó és erkölcsileg kötelező.) Ezt az etikai alapállást hedonizmusnak (az élet ésszerű élvezése a legfőbb jó) nevezzük. az utilitarista érvelés szerint az etikának olyan normákat kell követni, amelyek az emberi cselekedeteket következményei felől értékeli (ha a következmény jó, akkor a cselekedet erkölcsileg helyes). A 19. század elején kiforrt homo oeconomicus emberkép korunk uralkodó közgazdaságtanában szintén az utilitarizmuson alapul.

(2) Deontológiai érvelés Képviselői azt állítják, hogy az etikának olyan erkölcsi cselekedetekre kell fókuszálnia, amelyek önmagukban helyesek. Tehát egy cselekedetet az tesz helyessé, ha megfelel bizonyos elsődleges erkölcsi kötelezettségeknek. A deontológiai elv szerint az erkölcsi-morális gondolkodás megértése szempontjából a „kell”, és a „kötelesség” az alapvető. A világvallások alapítói (Mózes, Jézus, Buddha, Mohamed, Lao-ce) deontológikus erkölcsi normákat hagytak ránk. Pl. Ne ölj! Ne törj házasságot! Ne lopj! Ne tégy hamis tanúságot embertársad ellen! (Mózes)

(3) Klasszikus-természetjogi érvelés Ennek az érvelési módnak az alapját Aquinói Szent Tamás (XIII. század) „természetes erkölcsi törvényre” vonatkozó elmélete jelenti Tamás szerint, ha az embernek a mindennapok gyakorlatában meg kell határozni a jó és a rossz jelentését, akkor olyan egzisztenciális célokra és álláspontokra van utalva, amelyek jórészt az ember lényegéből (természetes hajlamából) fakadnak. Az emberhez méltó életcélok tehát antropológiailag (az ember lényegéből fakadóan) lehatároltak.

Kitekintés (filozófiai antropológia) Alapkérdések:: miben lehet megragadni az ember sajátos megkülönböztető jegyét? Mitől ember az ember? Alapprobléma : Állati és szellemi létezés egysége Állati (animális) létezés. Az ember a természet része, élő érzékelő lény, ösztönei vannak stb. A természet anyagából „jön”, rövid ideig életerőre tesz szert, majd visszatér a természet anyagába. Szellemi, (spirituális) létezés. Itt a szubjektivitás, a transzcendentalitás kerül előtérbe, s itt tör felszínre az én, az öntudat, a szabad akarat.

Az „ember” lényege Max Scheler az ember lényegét a szellem szóval ragadja meg. A szellemmel felruházott személy lényegi tulajdonságai: Világra nyitott: nem környezet-, s nem ösztönfüggő. Öntudatra ébredt: képes odafordulni egzisztenciájához (létezéséhez), s azt középpontba állítja. Önmaga fölé emelkedni képes: azaz képes mintegy a tér- és időbeli világon túli centrumból mindent, saját magát is megismerés tárgyává tenni – önmagára reflektálni

Szemközti-valóság A világra való nyitottság a végtelenre való nyitottságot is jelenti, amely az embert örökös meghatározatlanságban, és ebből fakadóan örökös keresésben tartja. „ Az ember, amióta ember, s azáltal ember, a maga centrumát a világon kívül és túl horgonyozza le.” (Max Scheler) Földi-valóság ↔ „Szemközti-valóság” (Isten, kozmikus rend) A Szemközti-valóság (amely hatalom és méltóság, végcél) ad esélyt olyan értékrendek, erkölcsi normák megfogalmazására, amely nélkül civilizált emberi élet elképzelhetetlen (lásd mozifilmek, amikor a civilizáció (erkölcsi tartás) széthullik az ember „visszaállatiasodik”)