Szerkesztette Zoltán András

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Igeragozás.
Advertisements

A mondatelemzés modern útjai
A vizsolyi Biblia.
A mondat szintagmatikus szerkezete
Alárendelő és mellérendelő viszonyok a nyelvben
A magyar helyesírás alapelveinek alkalmazása, magyarázata
A bibliai lecke előkészítése és tanítása (1-2.)
Mondat anatómia Készítette: Hegyi Tamás.
Készítette: Szabó Zénó
A tételek eljuttatása az iskolákba
Egyiptomi kultúra Készítette: Engárt Zsuzsanna
A számítógépes nyelvfeldolgozás alapjai
Magyarország etnikai szerkezete
4. tétel: A nyelvek eredet szerinti felosztása. Nyelvcsaládok
Oroszország és az orosz nyelv Kelemen Bálint
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
Szófajok rendszere.
A számírás története.
Arab, iszlám kultúra,művészet
A magyar nyelv szótagolási szabályai
A magyar igemódok és igeidők története
A mássalhangzótörvények
Interaktív tábla és az Easiteach használata
A tankönyv az új Tanügyi törvény előírásai szerint a márc
Készítette: Kiss Vilmos 7/A. osztály
A szófajok.
Merre tovább? Tapasztalatok a kétszintű latin nyelvi érettségiről.
A szócikk.
Újjászülető oktatási tartalmak a nemzeti könyvtárban Moldován István MultiMédia az oktatásban konferencia Zsigmond Király Főiskola,
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
Chambers hipotézisének érvényessége magyar adatközlők esetén Misits Éva Szegedi Tudományegyetem II. Alkalmazott Nyelvészeti Doktorandusz Konferencia 2008.
Magyar nyelvi szintaktikai elemzőrendszerek Vincze Veronika Szegedi Tudományegyetem Informatikai Tanszékcsoport A magyar nyelv helyzete a digitális korban.
AZ ÍRÁS Ókori Hellász írása.
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
Kommunikáció az egyetemen
A képzett szakemberekért Idegen nyelvi fejlesztések a programban Juhászné Víg Éva alprogram-vezető május 20.
Petőfi Sándor: János vitéz
Összeállította: Dóber Valéria
A magyar nyelv történetének főbb korszakai
Nyelvi nevelés 5-8. évfolyam 1. rész: A koncepció Molnár Cecília alapján aug
Európa nyelvei.
Az orosz kultúra jellegzetessége
Az idegen nyelvi képzés kihívásai, tanulás-módszertani problémái
Ómagyar kor ( ).
Itt vagyunk mi.
Az ősi tudomány Geodézia Készítette: Jakab Csaba Lóránd.
A német főnév és a névelői
Klasszikus héber nyelv 4.: Szintaxis
Az anyanyelvtanítás alapozásától a tudatos nyelvhasználatig
Gyógypedagógiai munkája  váci intézet /Váci Siketnéma Intézet/ tanára  Tanítványai a „kezdő magyar siketnémák”  1808-tól igazgatója  Simon.
A Debreczeni Képes Kalendáriom Gellér Ferencné dr. Internet Fiesta 2005.
Demográfiai helyzet az OMM-ban
Germanisztika (német) alapszakos képzés
U RALISZTIKA U RÁLI N YELVÉSZET. Szerzők (SZTE Finnugor Tanszék) Dolovai Dorottya Körtvély Erika Kozmács István (szerk.) Mészáros Edit Sipőcz Katalin.
KÜKÜLLŐVÁR (Cetatea de Balta, Kokelburg,) Foto: Csedő Attila
Bölcsész Hefop tananyag- fejlesztési zárókonferencia szept ELTE BTK.
Palócföldet „...a palóc nyelvjárás tartja össze…” (Dr. Balázs Géza)
A magyar igeragozás kialakulása és története: igei személyragjaink eredet szerinti rétegei.
11.A magyar helyesírás alapelveinek alkalmazása, magyarázata
A koronázási jelképek.
2. konzultáció szeptember 27.
Előd (Ügyek) és Emese fia
A mássalhangzótörvények
Leíró nyelvtan - adatbázisból
A küzdelmes XII. század.
AZ IGEIDŐK.
Lengyelország története
Újjászülető oktatási tartalmak a nemzeti könyvtárban
Szófajtan, alaktan ea. Ludányi Zsófia tavasz
Alkotó jellegű és játékos gyakorlatok
Előadás másolata:

Szerkesztette Zoltán András Larisza Sztankevics – Katkits Zsuzsa 20 találkozás Fehéroroszországgal Fehérorosz nyelvkönyv kezdők számára Szerkesztette Zoltán András

Hollós Attila és Janurik Szabolcs További munkatársak: Korrektor Hollós Attila Tördelték Hollós Attila és Janurik Szabolcs Szakmai lektor Kocsis Mihály

Készült az ELTE BTK Szláv és Balti Filológiai Intézetének Keleti Szláv és Balti Filológiai Tanszékén Családi kép:

Bevezetés A fehérorosz nyelv az orosszal és az ukránnal együtt a szláv nyelvek keleti csoportját alkotja. A Magyarországhoz hasonlóan kb. 10 millió lakosú Fehéroroszországban a lakosság mintegy 80 százaléka vallja anyanyelvének. Jelentős fehérorosz kisebbség él a szomszédos országokban: Oroszországban, Lettországban, Litvániában, Lengyelországban, Ukrajnában, valamint a nyugat-európai országok közül elsősorban Nagy-Britanniában, továbbá Észak-Amerikában és Ausztráliában.

Fehérorosz-magyar nyelvi és művelődési kapcsolatok A fehérorosz népnév eredete Szent Kinga (Kunigunda, 1234–1292) lengyel királyné, IV. Béla lánya életírása: Vita Sanctae Kingae (1317–1329 között keletkezett magyar források felhasználásával): Rex autem Colomanus regis Bele germanus fuit rex Ruthenorum Alborum. Ez a Kálmán (II. András fia) gyermekkorában Halics fejedelme volt, 1217-ben halicsi királlyá is koronázták.

Fehérorosz ~ belorusz ~ belarusz fehérorosz magyar adatként 1572-től 1945-ig kizárólag ezt használták 1945-től belorusz, Belorusszia (< orosz белорус, белорусский, Белоруссия) a sajtóban, a tankönyveken és a térképeken, de a magyar nyelvtudomány (Kniezsa István, TESz.) fenntartotta a fehérorosz elnevezést is. 1990-től visszatér a sajtó nyelvébe, a tankönyvekbe és a térképekre az 1945 előtt kizárólagos fehérorosz, Fehéroroszország 1990-től főleg diplomáciai használatban belarusz, Belarusz is felbukkan (< fehérorosz беларус, беларускі, Беларусь)

Kestutij (Kęstutis, Kiejstut) esküje Az ófehérorosz a Litván Nagyfejedelemség közigazgatási nyelve volt a XIV—XVII. században

Rogachina Roſnenachy Gozpanany Magyar vonatkozású legkorábbi emléke Kestutij (Kęstutis, Kiejstut) litván nagyfejedelem esküje a Nagy Lajos magyar király által vezetett lengyel—magyar hadak előtt (1351): Fennmaradt a Dubnici krónikában (OSzK Cod. Lat. Med. Aevi 165, f. 79v)

Báthory István uralkodása (1576—1586) Irodalmi kapcsolatok: az első fordítás a magyar irodalomból (1580 körül): Oláh Miklós Athilája A fehérorosz Attila-történet kezdő lapja (Rps. Racz. 94., p. 173):

Magyar jövevényszavak Már Báthory trónralépése előtt: гайдукъ (1568 < lengyel hajduk < magyar hajdú[k]), гусаръ (1565 < lengyel husarz < magyar huszár), кордъ (1434 < lengyel kord < magyar kard), кгермекъ ‘apród’ (1567 < lengyel giermek < magyar gyermek), котчый (котчий, коччий) ‘kocsi’ (1565 < lengyel kotczy < magyar kocsi), шишакъ ~ шышакъ (1565 < lengyel szyszak < magyar sisak). Báthory idején: антелокгъ ‘egyfajta hordó’ (1583 < magyar antalag; a lengyel antałek szó csak a XVIII. századtól adatolható); бакгазия (1579 < lengyel bagazyja 1574 < magyar bagázia < törökből); капти (капци) (1578 < magyar kapca); a lengyel kapcie 1586-tól kezdve dokumentálható; палашъ (1582 < magyar pallos), a lengyel pałasz szó csak a XVII. század óta ismeretes; чеканъ (1582 < lengyel czekan 1595 ~ czakan 1564 < magyar csákány); чуга ‘szűk kaftán’ (1582 < lengyel czucha ~ czuha 1568 < magyar csuha).

A fehérorosz nyelv oktatása Magyarországon 1980–1981. tanév, JATE BTK: Mihail Korcsic lektor fakultatív fehérorosz nyelvórákat tartott A fehérorosz nyelv rendszeres oktatása: 1994 szeptemberétől ELTE BTK Orosz (1995-től: Keleti szláv és Balti) Filológiai Tanszék Első lektor: Mikalaj Aljahnovics (Breszt)

Mikalaj Aljahnovics műfordításaiból Ady Endre A föl-földobott kő Föl-földobott kő, földedre hullva, Kicsi országom, újra meg újra Hazajön a fiad. Messze tornyokat látogat sorba, Szédül, elbúsong s lehull a porba, Amelyből vétetett. Mindig elvágyik s nem menekülhet, Magyar vágyakkal, melyek elülnek S fölhorgadnak megint. Tied vagyok én nagy haragomban, Nagy hűtlenségben, szerelmes gondban Szomorúan magyar. Föl-fölhajtott kő, bús akaratlan, Kicsi országom, példás alakban Te orcádra ütök. És, jaj, hiába, mindenha szándék, Százszor földobnál, én visszaszállnék Százszor is, végül is. Эндрэ Адзі Камень Камень кінуты — долу вяртае. Так да цябе кожны раз, родны край мой, Сын твой вяртаецца. Вежаў дальніх наведвае сховы. Голаў кружыць яму, але зноў ён Падае ў родны пыл. Сумны, хоча ўцячы і не можа Дум пра Айчыну пазбыцца… Трывожаць яго штохвіліны. Сын я твой, з маім роспачным крыкам, I з маной, і з любоўю вялікай — Сумна-самотны венгр. Падаў долу без волі той камень. Край мой, разам з табою вякамі Еднасць тварылі мы. Кінь мяне ты хоць сто раз — шкадую, Толькі зноў жа дадому прыйду я, I ўжо — назаўсёды.

Tartalom [1] Előszó (Zoltán András) 9 Általános ismeretek Fehéroroszországról és a fehérorosz nyelvről 17 Fehérorosz nyelvészeti szakkifejezések Fehérorosz–magyar rész 19 Magyar–fehérorosz rész 20

Tartalom [2] 1. találkozás Téma: Betűk és hangok. «Мая сям’я» 23 Téma: Akanyje (á-zás). «Беларускія назвы месяцаў» 31 3. találkozás Téma: Jakanyje (já-zás). A személyes névmások ragozása. «Беларусь» 39 4. találkozás Téma: Protetikus magánhangzók. I. típusú névszóragozás. A főnevek esetvégződései. «Зямля пад белымі крыламі» 47 5. találkozás Téma: Kieső magánhangzók. Az I. típusú névszóragozás végződései többes számban. «Людзі зямлі беларускай» 53

Tartalom [3] 6. találkozás Téma: Hosszú mássalhangzók. III. típusú főnévragozás. Az egyes számú főnevek esetvégződései. «Беларуская хата» 61 7. találkozás Téma: Protetikus mássalhangzók. III. típusú főnévragozás. A többes számú főnevek esetvégződései. «Хлеб і да хлеба» 67 8. találkozás Téma: Kemény és lágy mássalhangzók. II. típusú főnévragozás. Az egyes számú hímnemű főnevek esetvégződései. «Куды імчыць «Пагоня» 73 9. találkozás Téma: Zöngés és zöngétlen, susogó és sziszegő mássalhangzók. Az egyes számú semlegesnemű főnevek esetvégződései (II. típusú főnévragozás). «Пра што гавораць колеры» 79 10. találkozás Téma: A lágyságjel és az aposztróf (hiányjel) használata. II. típusú főnévragozás. A többes számú főnevek változásai. «Як нарадзіўся беларускі сцяг» 85

Tartalom [4] 11. találkozás 12. találkozás 13. találkozás Téma: Az л ~ ў, és a в ~ ў hangok váltakozása. Az ў ~ у használatának szabályai. A főnévi igenév. Az igeszemlélet (aspektus). «Асветніца Еўфрасіння Полацкая» 91 12. találkozás Téma: Az й és ы használata igekötők után. I. típusú igeragozás. «Дойлід Іаан і ювелір Лазар Богша» 99 13. találkozás Téma: Idegen eredetű magánhangzó kapcsolatok. II. típusú igeragozás. Visszaható igék. «Кірыла Тураўскі» 105 14. találkozás Téma: A melléknevek használata és helyesírása. Tulajdonságot és viszonyt kifejező melléknevek. «Францішак Скарына. Дзіцячыя і юнацкія гады» 111

Tartalom [5] 15. találkozás Téma: A melléknevek fokozása. A birtokos melléknevek használata és ragozása. «Францішак Скарына. Жыццё, поўнае прыгодаў» 117 16. találkozás Téma: A melléknévi igenevek képzése és használata. «Мікола Гусоўскі» 123 17. találkozás Téma: A határozói igenevek képzése és használata. A felszólító mód. «Канцлер Леў Сапега» 131 18. találkozás Téma: Vonzatok a fehérorosz nyelvben. A feltételes mód. «Сімяон Полацкі» 141 19. találkozás Téma: A mondat szórendje. Az egyszerű mondat fajtái. «Паўстанне Тадэвуша Касцюшкі» 149 20. találkozás Téma: Az összetett mondatok kifejezőeszközei. «Кастусь Каліноўскі» 159

Tartalom [6] Mellékletek 171 Nyelvtani táblázatok 173 Olvasógyakorlat 179 Fehérorosz–magyar fordítás 187 Magyar–fehérorosz fordítás 197 Kis fehérorosz–magyar frazeológiai szótár (Szmolinka Eszter) 202 Fehérorosz–magyar szótár 205

A leckék („találkozások”) felépítése [1] Téma: Az й és ы használata igekötők után. I. típusú igeragozás. A magánhangzóra végződő igekötők után az igető і hangja írásban és kiejtésben is й-vé válik: ісцí – пайсцí, ігрáць – зайгрáць. A mássalhangzóra végződő igekötők után az igető і hangja írásban és kiejtésben is ы-vé válik: ісцí – падысцí, ігрáць – падыгрáць. A magánhangzóra végződő igekötők után akkor következhet і, ha az önálló szótagot alkot: за-і-скрg-цца, за-і-кá-цца. 1. feladat. Pótolja a szavakból kihagyott й-t és ы-t. Ügyeljen a helyesírásra. За…сцí, аб…шлíся, роз…грыш, с…грáць, аб…мшэць, вы…граць, аб…сцí, вы…сце, ад…сцí, без…дэйна, без…мéнны, за…сцí, без…ніцыятыўна, з…мправізавáць, над…сцí, пад…спытны, уз..сцí, пра…гравáльнік, за…мéннік. Ne feledje! Заінéлы, заíгрыванне, заінтрыгоўваць, заінéць, заікнýцца.

A leckék („találkozások”) felépítése [2] Nyelvtani kommentár: Az igeragozás az ige számbeli és személybeli változását vonja maga után, mind jelen, mind egyszerű jövő időben, kijelentő módban. Az I. típusú ragozási módhoz tartoznak azok az igék, amelyek többes szám harmadik személyben az -уць (-юць) végződést veszik fel, a II. típusúhoz pedig azok az igék, melyek az -аць (-яць) végződést kapják.

A leckék („találkozások”) felépítése [3] Nyelvtani gyakorlatok + olvasmány: 6. feladat. A szöveg olvasása közben a zárójelben lévő igéket tegye a megfelelő formába. Дойлід Іаáн і ювелíр Лáзар Богша Асвéтніца Еўфрасíння Полацкая збірáла вакол сябé таленавíтых людзéй. Імёны двух з іх дайшлí да нáшых дзён. Гэта дойлід Іаáн і ювелíр Лáзар Богша. […]

A leckék („találkozások”) felépítése [4] Az olvasmányokat rendszerint egy-egy illusztráció kíséri Polocki Szent Fruzsina keresztje:

A leckék („találkozások”) felépítése [5] Lexikai magyarázat a szöveghez дойлід – építész ювелíр – ékszerész збірáць – gyűjteni вакол – körül таленавíты – tehetséges архітэктар – építész стварáць – megalkotni, létrehozni праéкт – terv будынак – épület сачыць – felügyelni vre, figyelem­mel kísérni vmit ператварáцца – átalakulni