Kutatói pályára felkészítő akadémiai ismeretek modul

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Bejelentkezés után Menüsor, ahol megtaláljuk a hirdetés feladásához szükséges főbb pontokat.
Advertisements

EGÉSZSÉGKULTÚRA Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés I.
Pedagógiai kutatás -kötelező tantárgy II. év, távoktatás
Hatékonyságvizsgálat, dokumentálás
A SZÓBELI PREZENTÁCIÓ KÉSZÍTÉSÉNEK SZABÁLYAI
Az információ feldolgozása: tudományos munka készítése
Verbális kommunikáció
Kémiai Technológia Transzfer Kft. Egy pályázat előkészítése Hasznos tanácsok kutatóknak egy sikeres pályázat benyújtásához.
Kutatási terv.
Készítette: Babinszki Helga TEJ3W9
Forrás: Infografika Forrás:
A hallgató neve A szak megnevezése Konzulens tanár: XY 2010.
Takács Béla Tanulási VÁZ (lat). Mit várok a szóbeli feleletnél? Gondosan felépített, végiggondolt feleletet! A továbbiakban ehhez kívánok segítséget.
Készítette: Cselényi Szandra Nóra
Áramlástan mérés beszámoló előadás
Áramlástan mérés beszámoló előadás
Információ feldolgozása
Az esszé Segédlet tanulóknak és tanároknak
POSZTEREK KÉSZÍTÉSE.
Készítette: Magyar Orsolya
Rendszer és modell szeptember-december Előadó: Bornemisza Imre egyetemi adjunktus.
Hogyan írjunk szemináriumi és diplomadolgozatot?
A kutatás terve Kutatási célok Elemzési egységek Idődimenzió
Szakdolgozat címe Készítette: X.Y Miskolci Egyetem
Pedagógiai kutatás -kötelező tantárgy II. év, távoktatás Előadó: Szabó-Thalmeiner Noémi Tel:
A szakdolgozat készítés minőségirányítási aspektusai
Kaliforniai paprika árváltozásának okai Készítette: Dér András.
A PLAKÁT Készítette: Wiedermann Katalin.
E-PORTFÓLIÓ.
Margitay Tihamér Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J. u. 1. E610. Telefon: Kritikai áttekintés.
TERVEZET.
Konzultációs nap – Minőségfejlesztési Iroda szeptember 18. Fekete Krisztina Fókuszban a formahibák.
A SZAKDOLGOZAT.
Kereskedelmi levelezés
A... TANTÁRGY OKTATÁSA KÍSÉRLETI/PROJEKT FORMÁBAN Projekt/kísérlet konkrét címe Név | Tanár neve | Iskola.
A prezentációkészítés alapjai
Controlling tevékenységek kritériumai Jelentésdialógus A jelentésben fontos tényezők ELŐADÁS ÁTTEKINTÉSE.
Kommunikáció írásban és szóban
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / HÁZT Ű ZNÉZ Ő BEN ZILAHI-SZABÓ EDIT.
TUDOMÁNYOS ELŐADÁS KÉSZÍTÉSE Kutatásmódszertan
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Gazdasági informatikus - Szövegszerkesztés 1 Hosszú dokumentumok kezelése.
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Formátum: jegyzőkönyv
Munkakörelemés és –tervezés röviden
TÁMOP /1-2F Projektmenedzsment eszközök  Projektirányítás számítógéppel I/13. évfolyam Kritikus út lekérdezése Szabó László 2009.
Könyv-és könyvtárhasználat 8. osztály. Könyvtári katalógusok Könyvtári katalógus Könyvtári katalógus 1. leíró betűrendes katalógus - szerző szerinti leíró.
Segítő külső körülmények 5/13. Előkészület – tanár A páros munkához szükséges szöveget kinyomtatni Készítette: Sági Lajos2.
Gazdaság és Vezetéstudományi Intézet - szakszeminárium dr.LuxJudit 2016.április 8.
Gazdaság és Vezetéstudományi Intézet - szakszeminárium dr.Lux Judit október 16.
TÁMOP A/1-11/1 Tananyag általános formai és tartalmi előírásai, valamint az önellenőrzés és teszt szerkesztési, publikálási lehetőségei a CooSpace-ben.
Hasznos tanácsok kedvenc témádból készítendő ppt elkészítéséhez
Mintavétel.
A hallgató neve A szak megnevezése Konzulens tanár: XY ÉV
Jogászvilág Felelős szerkesztő: Vajda-Fejes Melinda
Ez a formátum csak egy ajánlás, nem kötelező a használata.
Hatékony és pontos munkavégzés
6. Kritikai áttekintés és Vezetői összefoglaló
Oktatóbemutató címe Előadó: Név.
A kutatási projekt címe Név Oktató neve Tanulmányi intézmény neve
Az információ feldolgozása: tudományos munka készítése
Kötelezettségvállalás nyilvántartása, számvitele
SZFP II Hazai Peer Review – 2009 A Peer Review Jelentés V. előadás
Hatékony és pontos munkavégzés
A kutatási projekt címe Név Oktató neve Tanulmányi intézmény neve
Ez a formátum csak egy ajánlás, nem kötelező a használata.
Címdia mindig azonos betűméretben, és stílusban!
Címdia mindig azonos betűméretben, és stílusban!
Címdia mindig azonos betűméretben, és stílusban!
Előadás másolata:

Kutatói pályára felkészítő akadémiai ismeretek modul Környezetgazdálkodás Publikáció (szóbeli és írásbeli) készítés KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI AGRÁRMÉRNÖK MSC

Az anyaggyűjtés és publikáció írás 4. előadás 7.-8. lecke

Anyaggyűjtés, publikáció készítés előkészületei 7. lecke

Anyaggyűjtés Cikkírás előzményei: A cikkírást – sőt a kísérleti munka kezdetét! - mindig előzze meg az irodalmazás. Aki azt mondja, hogy majdnem kész a cikk már csak egy-két irodalmat kell betennie, az vagy feleslegesen írta meg a cikket, vagy már készen van vele és felesleges tovább irodalmaznia. Publikációnk alapját a kísérletek eredményei és a korábbi ismeretanyag – amit irodalmazással gyűjtöttünk - szolgáltatják.

A kézirat formába öntéséhez, a gondolatok megfogalmazásához általában egy-egy elkülönülő kísérletsorozat végén, vagy a kísérlet egy lezárt etapja után fogunk hozzá. Nem célravezető az az eset, amikor a kísérlet befejezése előtt nekilátunk a kézirat bizonyos fejezeteinek megfogalmazásához, pl. Anyag és módszer. A kézirat minden gondolatának a végeredményt, az új gondolatot, a következtetések alátámasztását kell szolgálnia. Csak azt a módszert szabad beírnunk, ami ténylegesen a közölt új eredményre vezetett.

Kísérlet előkészületei A természettudományos vizsgálatoknál érdemes a mérések során a téma pontos felvételezését és ellenőrzését lehetővé tevő kísérleti jegyzőkönyv , leírás készítése. Egy kísérleti jegyzőkönyv tartalma lehet pl. az alábbi: A vizsgálat pontos megnevezése A minta (részminta) neve, kapcsolódása más mintákhoz A mérést végző személy neve A mérés ideje A mintavételezés helye A felhasznált műszer(ek), vegyszer(ek)

A mért adatok, ismétlések pontos megjelölésével A mérés körülményei A mérés során észlelt tapasztalatok, sajátosságok Esetleges zavaró körülmények felsorolása Napjainkban érdemes frissen, rögtön a mérés befejezése után, - ha nem számítógépen rögzítjük,- a mért adatokat elektronikus formában is rögzíteni. Az elsődleges ellenőrzés helye legyen mindig a mérés helyszíne. A hibákat ott helyben még tudjuk javítani, orvosolni. Elhagyva a helyszínt erre később lehetőségünk nem biztos, hogy minden mérésnél van.

Kísérleti jegyzőkönyv minta

Kísérleti eredmények megfelelő rögzítése, előzetes következtetések Számos előny szól a rögzítés több formájának együttes alkalmazása mellett, valamint az előzetes következtetések levonása mellett. Több helyen „nyoma” marad a mért adatoknak, ezzel az adatvesztést elkerülhetjük. Számítógép felhasználásával könnyedén diagram szerkesztésével átláthatóvá tehetjük az adatokat. Ezzel a mérés megfelelőségéről információt nyerhetünk. Ilyenkor még van lehetőségünk egy újabb megismételt mérés kivitelezésére.

A kísérlet szempontjából a legjobb, ha megfelelő időben, jó előre átgondoljuk a várható eredményeinket. Nem tereli el figyelmünket, s nem befolyásolja előzetes következtetésünket a többi, közvetetten kapcsolódó kísérleti eredmény. Későbbi feldolgozás során sok minden homályba veszhet, s ekkor már sokkal nehezebb az előzetes következtetéseket korrekt módon meghatározni.

A publikáció írás Miért is írunk cikket? A kísérleti eredményeinket és gondolatainkat át ill. végiggondoljuk, megfelelő alakba öntjük. Visszajelzést kapunk munkánkról a témában jártas szakemberektől. Akkor érdemes elkezdeni a cikk írását, ha úgy gondoljuk, hogy kísérleteink során már összegyűlt elegendő anyag. Túl korán nem érdemes elkezdeni a nagy művet, mivel nem kapunk teljes képet a kísérletünkről, ill. ha mégis hozzálátunk a megírásához egy későbbi eredmény felboríthatja egész addigi következtetéseinket, munkánkat kezdhetjük az elejéről.

Publikáció készítés lépésről lépésre Nagy kérdés: Hogyan is fogjunk hozzá? Készítsünk egy elnagyolt témavázlatot, amely akár csupán fő fejezetcímekből is állhat. A végleges sorrendet a vázlatban még nem kell meghatároznunk, ez csupán az előkészületet, a gondolatok rendezését szolgálja. Ennek alapján ellenőrizzük és összesítjük gondolatainkat, kísérleti eredményeinket. A vázlat elkészítése után következik a munkaanyag, vagy piszkozat papírra vetése, számítógépen történő előállítása

Következik kézirat előállításunk legkritikusabb mozzanata: Kész gondolatainkat mondatokba szerkesztjük, eredményeinket mások számára is érthető formában állítjuk elő Megadjuk a cikk vezérfonalát (probléma felvetés, célkitűzés stb.) Fontos, hogy ilyenkor még ne törődjünk a részletekkel, mert akkor nagyon vontatottá válik kéziratunk szerkesztése, s az is előfordulhat, hogy elveszünk a részletekben. Ez kockáztathatja a későbbi javítási kísérletre tett próbálkozás sikerét is.

A publikáció részekre osztása – a tagolás A publikáció részekre osztása – a tagolás. Néhány rész-fejezet bemutatása 8. lecke

Piszkozatírás során fontos, hogy egy hierarchikus gondolatmenetet állítsunk fel, amelynél törekedjünk a következetességre. Gondolatmenetünk kétfajta lehet: Soros: amikor gondolataink egyetlen logikai sort követnek. Egymást logikailag követik, egymásból következnek, vagy egymásnak szerves részei. Párhuzamos: a gondolatainkat pontokba szedjük. Az olvasó egyértelműen követni tudja és tisztában van, hogy szüksége van a jobb megértéshez a plusz, párhuzamos információkra, tudja, hogy vissza fogunk térni az eredeti problémakörre.

A publikáció tagolása Fejezetek, alfejezetek: mindig az adott szaklap határozza meg, hogy milyen fejezet címeket, milyen formátumot kér (vannak szabadabb követelményrendszerű folyóiratok is, de ez nem általános) A természettudományos ismeretkörben legtöbbször van - egy bevezetés és irodalmi áttekintés (lehet egyben is) Érdemes ennek a fejezetnek a végére tenni a célkitűzést - Az anyag és a módszer tartalmazza mindazon eszközöket és eljárásokat, amelyekkel elértük célunkat

Az eredmények értékelése tartalmazza új ismereteinket Az eredmények értékelése tartalmazza új ismereteinket. Gyakran van együtt a diszkusszióval, de kérhetik külön fejezetként is. Rendkívül jelentős fejezet a következtetések, melyben összefüggésében is áttekintjük gondolat menetünket. Az összefoglalás szerves része minden tudományos közleménynek, melynek önmagában is meg kell állnia: tartalmazni kell minden egyes fontos fejezeti mondanivalót, csak sokkal rövidebben, tömörebben Az idegen nyelvű összefoglaló sem maradhat el egy tudományos publikációnál Egyéb kiegészítések, pl. irodalomjegyzék stb.

A fejezetek tovább tagolhatóak bekezdésekre. Bekezdések általános követelményei: Legyen összhangban a gondolatmenetünkkel, mondanivalónkkal. A túl hosszú bekezdéseket bontsuk kisebb egységekre a jobb érthetőség miatt, a túl rövidek azonban megzavarhatják a gondolatmenetet. Bekezdéseknek nem adunk külön címet, azonban ha valamit ki szeretnénk emelni, érdemes a betűtípuson változtatni, félkövérré ill. döntötté formázni.

Irodalmi hivatkozás Irodalmi hivatkozások kezelésénél, összeállításánál kétféleképpen járhatunk el: - A kézirat írásakor helyezzük be a megfelelő helyre, s folyamatosan gyűjtjük publikációnk végén a teljes hivatkozási listát - A cikk írásakor folyamatosan helyezzük be a megfelelő helyre, de csak a publikáció elkészülte után tökéletesítjük a végén elhelyezett teljes hivatkozási listát. Hatékonyság szempontjából az első alternatíva előnyösebb, mert munkánk során szem elől téveszthetjük a felhasznált anyagokat, melyeket később pótolni hosszú és fáradtságos munka

Publikáció részeinek megírása A részek megírásának időbeli ütemezése szerzőnként más és más lehet. Cím: RÖVID, TÖMÖR, KIFEJEZŐ Van, aki először adja meg a címet, van, aki a teljes publikáció elkészítése után Ha a szerző utoljára adja meg a címet, akkor nincs „belekényszerítve” egy adott gondolatmenetbe. Figyeljünk, hogy a cím mindig tükrözze a kézirat tartalmát, mondanivalóját! Több folyóirat kérhet rövid címet is

Irodalmi áttekintés: Szintén a szerzőtől függ, hogy mikor írja meg. Elmondható viszont, ha a publikáció írása során utoljára hagyja az összeállítását, akkor elkerülheti, hogy felesleges információ maradjon a cikkben, valamint nem tér el az eredeti céljától Az irodalmi áttekintésnek a témához kapcsolódó fontosabb információkat kell tartalmaznia. Fontos figyelni a közelmúltban megjelent új eredmények bemutatására. Nem árt, ha a kiválasztott folyóiratból is citálnak a szerzők…

Eredmények Következtetés: Egyik legfontosabb,s leggyakrabban leghosszabb része a publikációnknak. Ebben részletezzük össze kísérleti eredményeinket. Következtetések - átfogó asszociációt tartalmazzon. Soha nem elegendő csak a vizsgálat eredményeinek megismétlése. Mindig az összefüggések megtalálását, azok saját munkánkra való kivetítését tartalmazza. A munka egyik legnehezebb része ennek megírása. Jól használhatjuk a korábbi szerzők által publikált gondolatokat sajátunk megerősítésére!

Összefoglalás: A publikációnk elkészülte után szükséges néhány mondatban összefoglalni teljes munkánkat. Jó összefoglalás megírása az egyik legnehezebb feladat: Tartalmaznia kell célkitűzésünket Munkánk során milyen anyagot, módszereket alkalmaztunk Tartalmaznia kell munkánk eredményét Figyelem felkeltőnek kell lennie Ez alapján dönthet az olvasó, hogy elolvassa-e munkánkat.

Köszönöm figyelmüket!