A film mint dokumentum a fikciósfilm, a dokumentumfilm, a fikciós dokumentumfilm, a cinema verité, az antropológiai film és a privát filmezés kategóriái
Ferrara - Nürnbergi Krónika (1493)
Damaszkusz - Nürnbergi Krónika (1493)
Pádua- Nürnbergi Krónika (1493)
Ispánia - Nürnbergi Krónika (1493)
A római Sant Angelo kastély
A hiteles bizonyíték ismérvei (1) dolognak, tárgynak kell lennie; (2) szimbolikusnak kell lennie, tehát valami olyannak, ami egy megfelelő kontextusban önmagán kívül valami másra is vonatkoztatható (a fénykép például csak a fényképnézés kontextusában lehet dokumentum, hiszen egyébként jelölő és jelölt viszonya és így a jelölt – a dokumentált tárgy léte nem megállapított), ahol a vonatkoztatásban a bizonyítás, igazolás, tanúsítás intenciójának is bennfoglaltnak kell lennie; (3) hitelesnek kell lennie, vagyis e vonatkozásnak külső igazolását kell adnia
Milyen esetekben tudja teljesíteni a film a hitelességgel kapcsolatos harmadik feltételt? 1. A kép a transzparencia eszközének minősül, vagyis a képen nem a bizonyíték képét, hanem magát a bizonyítékot látjuk, ez az elgondolás a hitelességet a képekkel eredendően összefüggőként kezeli. (hétköznapi médiumdefiníciók)
Milyen esetekben tudja teljesíteni a film a hitelességgel kapcsolatos harmadik feltételt? Képen kívüli konvenciók alapján. Hitelesítő kontextusok: például ismertek a létrehozásának a körülményei és intenciói. Ide tartoznak például a helyszínen elkészülő igazolványfotók, amikor egy kép elkészültének minden fázisa tudatos és ellenőrizhető.
Milyen esetekben tudja teljesíteni a film a hitelességgel kapcsolatos harmadik feltételt? Képen belüli konvenciók alapján. Olyan konvenciók, markerek tartoznak ide, melyek a képen belül hivatottak a hitelesség látszatát kelteni. Ilyen jel pl. a tudatos komponálást kizáró, esetleges látvány, vagy a szintén véletlenszerűségre utaló, a kép témájához csak mellékesen tartozó elemek jelenléte.
A fotografikus kép mint bizonyíték jogi eljárásokban Igazolni kell, hogy a képen nem végeztek semmilyen utómunkálatokat digitális, nagyítás, retusálás A képet egy tanúvallomás kell hitelesítse: a kép készítője, vagy bárki, aki igazolni, hogy a felvétel pontos rögzítése az eseménynek Információkat kell felsorakoztatni a készítés körülményeiről: dátum, jelenlevők, a nyersanyag és a kamera típusa stb.
Hogyan építi fel a valóságot a dokumentumfilm? milyen dokumentumfilmes eszközökkel él (narrátorhang, megrendezett jelenetek, újrajátszott események, interjú, lefilmezett szituáció, feliratok, asszociatív montázs, archív anyagok, információs anyagok (térképek, táblázatok), illusztrációk stb.) mennyire mindentudó a narrátor, mennyire tekintélyparancsoló? Milyen nézőpontokat különböztethetünk meg? milyen tudást közvetít a néző számára (egyértelmű kijelentések, a szituáció megmutatása, több nézőpontból történő bemutatással elbizonytalanítás stb.) narratív, retorikai, kategorikus vagy költői struktúrába rendezi el az anyagot? milyen dramaturgiai eszközökkel él? milyen retorikai eszközökkel él, hogy meggyőzzön (ha meg akar győzni valamiről)? van-e főhőse(i) a filmnek, vagy sokszereplős, vagy azonosítható arcok nélküli? ezzel összefüggésben mennyire igyekszik érzelmileg bevonni a nézőt vagy inkább kritikai jellegű távolságtartást irányoz elő? Tudunk-e azonosulni a szereplőkkel? milyen a film stílusa (képkompozíciók, világítás, zenehasználat)?