Gondolatok az MKE Kémiatanári Szakosztályának működéséhez Vezetőségújító taggyűlés március 8. Szalay Luca, ELTE Kémiai Intézet
Alapvetések I. Az MKE Kémiatanári Szakosztály működésének legfőbb célja a magyar kémiatanárok munkájának segítése: 1.Országos programok (versenyek, konferenciák, akciók, egyéb események) szervezésével 2.A regionális, ill. helyi kezdeményezések támogatásával és terjesztésével (szinergia!) 3.A más szervezetek által kezdeményezett jó programok propagálásával és támogatásával 4.Az ipar és a közoktatás közötti kapcsolat erősítésével 5.Az országon belüli hálózatosodás elősegítésével 6.A nemzetközi szakmai közéletbe való bekapcsolódás lehetőségének megteremtésével (EU-s és határon túli szervezetek, nemzetközi konferenciák és projektek) 7.A kémiatanárok érdekeinek képviseletével
Alapvetések II. Az MKE Kémiatanári Szakosztály munkájának tervezésekor és szervezésekor egyaránt figyelembe kell venni a magyar kémiatanárok, ill. az általános és középiskolák igényeit: 1.Meg kell teremteni annak intézményesített fórumait, hogy a kémiatanárok javaslatai és kérései (szóban és/vagy írásban) eljussanak a Szakosztály vezetéséhez, és azokat meg kell vitatni 2.A Szakosztály vezetése (az MKE vezetésének egyetértésével és támogatásával) az igényeknek megfelelő érdekérvényesítési munkát végez, melynek eredményeit és a tanárok munkájához szükséges egyéb tudomására jutott információkat a tagsággal rendszeresen közli (pl. a tanárok munkáját érintő jogszabályi változások idején, ill. tantervek, tananyagok kidolgozásakor)
Alapvetések III. Az MKE Kémiatanári Szakosztály munkájának tervezésekor és szervezésekor egyaránt figyelembe kell venni a magyar kémiatanárok, ill. az általános és középiskolák anyagi lehetőségeit: 1.Az egyes programok meghirdetésekor az iskolák és a tanárok mindenkori aktuális anyagi lehetőségeiből kell kiindulni (szponzorálás) 2.Előtérbe kell helyezni a költségtakarékos megoldásokat (pl. az MKL nyomtatott változata helyett a tanárok jelszót kaphatnának az MKE honlap azon részéhez, ahol az MKL oktatással foglalkozó cikkei olvashatók) 3.Külön tanári tagdíj az aktívan közoktatásban dolgozó kémiatanárok számára (pl. a rendes éves tagdíj 10%-a)
Példák a tanárok javaslataira 1.Tárgyalások kezdeményezése az ÁNTSZ-szel annak tisztázása érdekében, hogy pontosan milyen szabályok betartása várható el reálisan az iskolai kémiaszertárak gondozásakor, ill. a dokumentációhoz szükséges aktuálisan érvényes segédanyagok elérhetővé tétele az MKE honlapon 2.Fórum teremtése annak megvitatásához, hogy szükségesek-e (és ha igen, akkor pontosan milyen) változások az Irinyi verseny feladatsorainak összeállításakor, ill. lebonyolításának megszervezésekor eddig követett gyakorlatban 3.A PR munkához használható segédanyagok közzététele az MKE honlapján (pl. a vállalatok és a felsőoktatási intézmények összeállításai)