Összeállította: Sámson Tímea tanársegéd

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kapcsolattartás a szülői házzal
Advertisements

Szociális munka a börtönben
Munka-magánélet egyensúlya- a vállalkozás, mint lehetséges megoldás
Komplex Instrukciós Program
Önkéntes menedzsment Előzmények Toborzás Szűrés, kiválasztás
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
„EZERARCÚ CSALÁD” A fiatalokkal való kapcsolatfelvétel és sikeres bizalmi kapcsolat kialakításának egyik lehetősége Pistyur Gabriella Sóti Beáta Törzsökné.
Törzsök Góczán Emese Szögi Lakatos Maya november 19.
A stratégiai tervezés módszertana
A KONZULTÁCIÓ FOLYAMATA Konzultáció a segítésben WJLF ÁSZM.
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Szervezetfejlesztés Töviskes Imre.
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Döntéselőkészítés, döntéstámogatás
Külső instruktorok felkészítése Érintett területek A hátrányos helyzetűekkel történő foglalkozás kérdései Minőségbiztosítási elvárások, előírások.
Munkaasszisztensi tevékenységek Regionális Szociális Forrásközpont Nonprofit Kft. ___________________________ Integrált Foglalkoztatást Segítő Szolgálat.
Resztoratív eljárások bevezetésének lehetőségei a pártfogó felügyelői munkában “A harmonikus szabad életért” Közösségi Szolgáltatások Alapítványa Negrea.
Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus
Emberi Erőforrás Menedzsment Kiválasztás - Alkalmazás
Emberi Erőforrás Menedzsment Teljesítményértékelés
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Szociálpolitikai keretek
A hálózati szociális munka koncepciói (R. Brake) I. Hálózat orientált tanácsadás -a kliensek környezetében lévő erőforrások mozgósítása és támogatása -a.
Csoportindítás Az első csoportülés megtervezése 0. szakasz - Felkészülés cél meghatározása módszer kiválasztása keretek meghatározása a környezettel való.
Az esetismertetés szerkezete Ágoston-Héderné 1. A kliens bemutatása 1.1. A realitások a kliens életkora, egészségi állapota, mentális képességei jövedelmi,
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
A változások menedzselése, szervezetfejlesztés
Az egészségügy, a foglalkoztatás, a szociális ellátás találkozási pontjai avagy: Hova változzunk? dr. Harangozó Judit SE Közösségi Pszichiátriai Centrum,
Kitagolás – foglalkoztatás – életminőség Az intézményi kiváltás foglalkoztatási szempontú aspektusai.
Intézmény Férőhely Kiváltást Támogató Program. Mentori szerep december dia A szervezeti-működési szakmentorok a tevékenységük során fogadják.
TÁMOP /A Tanulás, képzés, önfejlesztés Az elmúlt időszak fejlődési üteme, amely az élet minden területét jellemzi, elengedhetetlenné.
Budapest, december 6.1/12 A kistérségi rendszerépítés helyi tervezésének és módszertani támogatásának új hangsúlyai Dr. Németh Jenő IDEA Kistérségi.
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Geskó Sándor A KÖZÖSSÉGI MEDIÁCIÓ GYAKORLATA
Családi csoport konferencia. a kliens egy ösztönző és őt bevonó hozzáállásból profitál a legtöbbet minden ember felelős a cselekedeteiért, és tiszteletben.
Ki segít a segítőnek?. A segítő „születése” Hogyan válik valaki segítővé? Az ember, mint eredendően társas lény, nembeli lényegeként hordozza a proszociális.
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
A beiskolázás előkészítése
Speciális gyermekvédelem
Motiváció.
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadásról.
Outplacement, azaz „gondoskodó elbocsátás”
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Az általános iskolából kilépő SNI tanulók pályaválasztását segítő ÁTVEZETÉSI terv Jálics Ernő Közoktatási Intézmény Kadarkút Mecsárné Jády Geraldine.
PROJEKTMENEDZSMENT Szabó Mária
Az üzletek operatív működtetése
Tervezési folyamat.
Tanácsadás az iskolában
Égigérő mesefa Biblioterápiás foglalkozások az életminőség javításáért
MOTIVÁCIÓ FOGALMAK Személyiség tulajdonság-e?
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
Előadás címe: Tudom, változnom kell!!!
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 2. Az önértékelés végrehajtása 5
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
A diszfunkcionálisan működő család
Csókay László KPSZTI április 13.
Előadás másolata:

Összeállította: Sámson Tímea tanársegéd samson.timea@bpk.nyme.hu CSALÁDSEGÍTÉS A segítő kapcsolat szakaszai Vezérfonal a családsegítői munkához Összeállította: Sámson Tímea tanársegéd samson.timea@bpk.nyme.hu

Az első találkozás, az első interjú Kit hívjunk meg? Hol kerüljön sor az első interjúra? Miről kell beszélni az első interjú során? Az első találkozás döntő a kliens számára, a további találkozások és az egész segítő folyamat prototípusa!

A segítő feladatai az első interjúval kapcsolatban Személyes kapcsolat kiépítése, mind az egyes családtagokkal, mind mint családdal Fel kell tárni a család elvárásait a segítési folyamattal kapcsolatban Ki kell deríteni, hogy a család, hogyan látja a problémát Fel kell tárni az egyes családtagok igényeit, kívánságait

A segítő feladatai az első interjúval kapcsolatban A problémát családi problémaként kell meghatározni – ne legyen bűnbak A család és az egyének erős oldalainak megvilágításával kell kezdeni Az ismétlődő diszfunkcionális kommunikációs módokat fel kell térképezni, és ki kell deríteni, hogy akarnak-e rajta változtatni

A segítő feladatai az első interjúval kapcsolatban Kezdjünk segíteni a családtagok egymáshoz való kapcsolatuk pozitívabbá válásában Nyújtsunk támogatást az egyéni és családi célok megvalósításában Fel kell mérni a család motivációját a változtatással kapcsolatban és el kell jutni a megállapodásig Összegezni kell a problémát, a célokat, feladatokat, az elért előrehaladást

A felmérés Dimenziói: A kliensrendszer problémáinak természete A kliensrendszer erős oldalainak áttekintése A kliensrendszer és a releváns más rendszerek kapcsolata Források feltérképezése A kliensrendszer motivációjának feltérképezése

A felmérés Források: Küldés A klienstől kapott információk A kliensrendszer tagjainak egymás közötti interakcióinak megfigyelése A kliensrendszer külső rendszerekkel való interakcióinak megfigyelése A külső rendszerekből származó információk Tesztek, vizsgálati eredmények A kliensrendszerrel történő interakció során kapott jelzések

A felmérésben megválaszolandó kérdések Milyen személyek és rendszerek képezik a probléma részét? A résztvevők milyen módon involválódtak? A problémás viselkedés előzményei, lefolyása és következményei Milyen kielégítetlen vágyak és szükségletek vannak a problémába ágyazódva?

A felmérésben megválaszolandó kérdések Milyen fejlődési stádiumok vagy élethelyzetek relevánsak a probléma szempontjából? Mit jelent a probléma a kliensrendszer számára? Hol jelentkezik a problémás viselkedés? Mikor jelentkezik a problémás viselkedés? Milyen gyakorisággal jelentkezik a problémás viselkedés?

A felmérésben megválaszolandó kérdések Mióta áll fenn a probléma? Milyenek a kliens(ek) emocionális reakciói? Milyen megoldásokkal kísérleteztek, milyen készségek szükségesek a megoldáshoz? Melyek a kliens rendszer erősségei? Milyen külső erőforrások szükségesek a probléma rendezéséhez?

A felmérésben megválaszolandó kérdések Ezekkel a kérdésekkel: Azonosítjuk a problémarendszer résztvevőit Kiderítjük, hogy a résztvevők és egyéb tényezők hogyan hatnak egymásra és a problémás viselkedés létrehozására illetve fenntartására

A felmérésben megválaszolandó kérdések Meghatározzuk a résztvevők erős oldalait és korlátait, valamint az érintett külső erőforrásokat Kijelölődnek a célok Kiderül, hogy milyen beavatkozás alkalmazandó

Mindezek egymásra hatása meghatározó! A felmérés szintjei Intraperszonális (személyen belüli) szint Interperszonális (személyek közötti) és környezeti szint: A család erőforrásai, működése A család és más rendszerek kapcsolata Mindezek egymásra hatása meghatározó!

A szerződés megfogalmazása A szerződéskötés értelme: Segít tisztázni a szerepeket Létrehozza szükséges feltételeket Irányt mutat az együttműködésnek Csökkenti a teljesíthetetlen elvárások kialakulásának valószínűségét

A célok megfogalmazása Mit? – meg kell felelnie a szándékoknak és szükségleteknek Hogyan? – irány és folyamatosság, fejlődés Egyeztetni kell a célokat – kliens, segítő Reális célok megfogalmazása Értékelés - eredményesség

A célok kiválasztása és meghatározása A kliens által kívánt eredményhez kötődjön Legyen explicit és mérhető Legyen reális A segítő képzettsége legyen megfelelő Pozitív módon fogalmazzák meg Feleljen meg az intézmény profiljának

A célok kiválasztásának folyamata A kliens hajlandó-e, képes-e a célok megfogalmazására? Fel kell tárni a kliens előtt a célok megfogalmazásának értelmét Ki kell deríteni az érintettek céljait, ezek egymáshoz való viszonyát Ki kell választani a kölcsönösen elfogadható célokat

A célok kiválasztásának folyamata Meg kell határozni a célok elérését – előny, kockázat A nagyobb célokat megvalósítható egységekre kell bontani Figyelni kell a céllal kapcsolatos érzelmekre is Sorrendbe kell állítani a célokat a kliens prioritásainak megfelelően

A szerződés elemei Megvalósítandó célok A résztvevők szerepei, feladatai Az alkalmazandó intervenciók és technikák Időkerete, a találkozások sűrűsége és hossza Hogyan történik az előrehaladás mérése A szerződés újratárgyalásának lehetőségei Gyakorlati kérdések

Befejezés és kiértékelés A befejezéssel kapcsolatos feladatok: A befejezés idejének rögzítése Az elválással kapcsolatos érzelmi reakciók megoldása A folyamat áttekintése, értékelése Az elért eredmények megőrzésének megtervezése

A lezárás típusai Korai, egyoldalú befejezés Tervezett befejezés : amit az időkényszer határoz meg időhatáros formák alkalmazásakor Nyílt határidejű beavatkozás formánál Befejezés a segítő akadályoztatása miatt

A nem önkéntes ügyfelek motiválása Tisztázni kell, hogy mi az, ami nem alku tárgya Tisztázni kell, hogy miben lehet egyezkedni A kliens negatív, ellenséges érzelmeinek fogadása Közös nevező megtalálása – célok Ösztönzők létrehozása Saját érzelmeink figyelemmel kísérése

Vezérfonal a családsegítői munkához (Komlósi Ákos) A család jelentkezésének körülményei Ki jött segítséget kérni? Ki küldte, s az miként vélekedik a "problémákról"? Milyen "problémát" kínál fel a segítséget kérő? Az egyes családtagok viszonyulása a problémához?

A család szocio-ökonómiai jellemzése Életkor Életciklus iskolázottság Foglalkozás családi állapot jövedelem Lakáskörülmények

A család érzelmi viszonyulás-rendszere Elfogadás-elutasítás Alrendszerek: szövetségek családon belül és kívül mely családtag milyen tartós frusztrációtól, hiánytól szenved mely családtag képes a többiek segítője, "gyógyítója" lenni

Beavatkozások története Milyen más intézmények kerültek eddig kapcsolatba a családdal? Milyen beavatkozások történtek, s erről miként vélekedik a család? A "felkínált" probléma: Milyen más problémákkal párosul?

Érzelmi és indulati viszonyulás Milyen érzelmi és indulati viszonyulást váltottak ki bennem, a segítőben: az egyes családtagok a család egésze a probléma jellege majd mindez hogyan változik a velük való munka során?

Kompetencia Milyen szinten, a problémák mely rétegében lehet kompetens a beavatkozásom? Ettől milyen változás remélhető? Milyen más szakemberek bevonása látszik szükségesnek? Ettől milyen hatás, változás remélhető?

Akadály-lista Milyen akadályokra kell előre számítanom: Egyes családtagok, a család egészének illetve a környezetének részéről valamint egyéb intézmények illetve a családgondozói munkát végző oldaláról

"Szerzõdéskötés" a családdal Mit vállalok el az ügyben felelősséggel? Mit nem vállalok? Mit vállal a család?

Cselekvési terv Milyen célok érdekében? ki? mikor? mit tegyen? Milyen alternatívák tervezhetőek? Milyen módszerekkel? Milyen időhatárokkal?

Akadályok megoldása Elakadások, helyzet-átértékelődések, célkitűzések módosítása, váratlan akadályok, stb., amik menet közben kialakulnak? Milyen módón oldottam meg ezeket?

Értékelés A folyamatokat menet közben állandóan Végső értékelés: a folyamat egészéről a cél megvalósításáról a módszerválasztásról a szerzõdés módosításról