Javaslatok a látogató bizottságok munkájához Temesi József LB-elnök, P18.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A felsőoktatási szakképzési programok
Advertisements

Az OH TÁMOP fejlesztései
A időszak végrehajtási intézményrendszere
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Az intézményi akkreditáció folyamatábrája. Intézményi akkreditáció második köre (2007) Cél: „…értékelje az eltelt 8 év tevékenységét, de egyben teremtse.
Magyar Tudományos Akadémia Nyugati Magyar Tudományos Tanács teljesítményelemzés és javaslat.
Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
A tanári mesterszakról és a TÁMOP 3.1.5/A pályázatról Stéger Csilla OKM Felsőoktatási Főosztály Pécs, november 18.
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, január 22. Topár József.
A MAB AKKREDITÁCIÓ értékelési szempontjai Dr. Veress Gábor 1Veress
Akkreditált intézmények és programok ellenőrzése Jókai István a FAT elnöke.
Tanfolyam megszervezése Képzés módszerei SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet 2009/2010. I. félév Szeged.
V. ETR konferencia április Fogalomrendszer: ETR & ETN Kodácsy Tamás etn at kodasoft.hu.
Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
2007-es minőségügyi tevékenység BTK. A feladat Önértékelés készítése - szervezeti felépítés - oktatási és kutatási tevékenység személyi és infrastrukturális.
1 Munkatársi képzések a Debreceni Egyetemen HEFOP / /1.0 A képzési programmal és annak megvalósításával kapcsolatos akkreditációs.
Tájékoztató Tájékoztató a BA/BSc képzésekben résztvevő hallgatóknak a szakirány választás, a tanári mesterképzésbe való belépés feltételeiről és lehetőségeiről.
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
Az intézményi akkreditáció feladatai és lebonyolításának rendje
Diplomás pályakövető rendszer TÁMOP és TÁMOP kapcsolata Educatio Kht. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató március 4-6.
Felsőoktatási szakok részletes bemutatása tanulható tantárgyak, választható specializációk, elsajátítható kompetenciák FELVÉTELI TÁJOLÓ 2009.
A fejlesztések hasznosulása az ágazati tervezésben október 18.
Hallgatói szolgáltatások fejlesztése október 18. Nyitókonferencia Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése 2.
LEGYÉL TANÍTÓ!.
Az intézményi kapacitások hatásai az oktatásszervezésre Bakonyi László elnök, Oktatási Hivatal ZMNE október 28.
LB felkészítő: március
Zentai László : Az ELTE intézményakkreditációs tapasztalatai – XI. 18. Az ELTE intézmény- akkreditációs tapasztalatai (2009–2010)
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
AZ ÚJ FELSŐOKTATÁSI TÖRVÉNY - MINŐSÉGFEJLESZTÉS, MINŐSÉGHITELESÍTÉS.
A MAB főbb tevékenységei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság Minőségügyi tájékoztató,
Az intézményakkreditáció eljárásrendje, az LB feladatai
Záró konferencia Dr. Bíró Zoltán.
A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
A II. félévi tematika Büntető eljárásjog. A tervezett előadások Az eljárás ügyészi szakasza A tárgyalás előkészítése Az első fokú tárgyalás Vád- és védőbeszédek.
Kétciklusú képzés a műszaki felsőoktatásban Jobbágy Ákos Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
1 8/1993.(III.31.) NM rendelet Szakmai felügyelet A jogszabály módosítás okai: –Az Eü. Reform kiemelt feladata a szakfelügyelet erősítése –Nem minden orvosi.
Természettudományi KKK-k elemzésének tapasztalatai Erostyák J. (PTE) – Kiss F. (NYF) – Mezősi G. (SZTE) – Varga Zs. (SZTE)
Képzési és Kimeneti Követelmények A gazdaságtudományi képzési terület tapasztalatai László Gyula Budapest, február 9.
ÚMFT TÁMOP / „A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése” Kálózi Erika
Az Oktatási Hivatal és a felvételi eljárás
2014. november november november 18.1.
Nem kötelezettség, mindkét fél számára lehetőség Duális képzés.
1 Felsőoktatási intézményi akkreditáció 2006/2007 Dr. Vámosi Tamás Egyetemi adjunktus PTE FEEK Andragógia Intézet.
A tanárképzés szerkezete
Az egyetemi sport lehetőségei a sportvezetők szemszögéből. Az egyetemi testnevelés feladatai, lehetőségei és fejlesztése. Lehetséges modellek Dr. Balogh.
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
A KKK-rendszer és az OKKR viszonya a felsőoktatásban
Működő képzések akkreditációja A jó gyakorlat elemei Szántó Tibor A MAB főtitkára január 22.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Mobilitási stratégia Jövőkép: 2013-ra a mobilitás váljon a humánerőforrás fejlesztés elismert, bevett és könnyen hozzáférhető eszközévé Magyarországon.
A maximális hallgatói létszám megállapítása Bakonyi László elnök, Oktatási Hivatal.
A képzési és kimeneti követelmények kialakításának tapasztalatai az üzleti képzési ágban László Gyula április 27.
A Bologna-folyamat második ciklusa Gaál Zoltán, Molnár Károly, Sima Dezső FFK, dec. 2-3.
A nemzeti felsőoktatási törvényről Kaposi József 2015.
A Magyar Nemzeti Bank új gondolkodásmódja és programja Veszprém Dr. Ferkelt Balázs főosztályvezető, MNB, Oktatási Igazgatóság március 17.
A felsőoktatási gyakorlóhelyek nyilvántartása november 27. Laczky Gabriella.
Az Országos Képesítési Keretrendszer hatása a képzési és kimeneti követelményekre a felsőoktatásban Temesi József, egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
A Felsőoktatási Regisztrációs Központ és a felsőoktatás Bakonyi László, főigazgató.
Szakirányválasztás Lengyel Ágnes ELTE Pedagogikum Központ Oktatásszervezési és Tanulmányi Főosztály Szakirányválasztással kapcsolatos tájékoztató – pedagógia.
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
Nappali mesterszakjaink
Előadás másolata:

Javaslatok a látogató bizottságok munkájához Temesi József LB-elnök, P18

Háttér - 1 Fokozatváltás a felsőoktatásban, 4.3. fejezet: gazdaságtudományi képzés s%C5%91oktat%C3%A1si%20koncepci%C3%B 3.pdf s%C5%91oktat%C3%A1si%20koncepci%C3%B 3.pdf Nemzetközi kitekintés: a gyakorlat sokszínű Informatikai, agrár vagy sporttudományi párhuzamos akkreditációs anyagok a MAB honlapján január 22. Temesi József 2

Háttér - 2 Alap- és mesterképzések képzési és kimeneti követelményei (KKK), 2014-es módosításokkal OM#lbj41param vagy OM#lbj41paramhttp://tir.mab.hu Intézményekhez rendelt szaklista és a korábbi MAB-határozatok száma Korábbi MAB-határozatok: ugyanott a publikus részben, szám szerint keresve Egyéb információk: OH, felvi, int. honlapok január 22. Temesi József 3

Előkészítés: kiemelések Akkreditációs elvárások tanulmányozása LB tagok: munkamegosztás, felelősségek Önértékelés részletes tanulmányozása További információk gyűjtése (internet, korábbi értékelések eredményei) Fókuszkérdések azonosítása, LB egyeztetése Látogatási ütemterv (ki, mikor, kivel találkozik) LB elő-megbeszélés Egyes kritikus kérdések előzetes tisztázása MAB titkársági segítség január 22. Temesi József 4

Az egységesség biztosítása A jelentés szempontjainak követése Kiemelt területek megjelenítése A vélemények alátámasztása adatokkal, intézményi bizonyítékokkal Javaslatok: konkrét megfogalmazásban Minden esetben kitérni a képzési formák, székhelyen kívüli képzések, idegen nyelven folyó képzések sajátosságaira és értékelésére január 22. Temesi József 5

Látogatás – javaslatok Intézményi vezetés, szakvezetés: stratégiai kérdések – szakok, tagozatok, képzési formák jövője, a fejlesztések irányai; regionális szerep Önértékelés készítői: kiegészítő kérdések – értelmezés, hiánypótlás, következtetések Oktatók: tanulási eredmények az oktatásban és a számonkérésben; kutatási feltételek Hallgatók: ők mit látnak erősségnek, gyengeségnek január 22. Temesi József 6

Kiemelni javasolt témák - 1 A szakra vonatkozó (felvételi, akadémiai, pénzügyi, személyzeti) döntések meghozatalának helye és módja Székhelyen kívüli képzések és az idegen nyelven folyó képzések külön tárgyalása Képzési formák (N, E, L, T vagy nappali és részképzéses) értékelése Végleges lemorzsolódási adatok, időben végzettek aránya – intézkedések és eredményeik január 22. Temesi József 7

Kiemelni javasolt témák - 2 Kreditallokáció a tanterveken belül, különös tekintettel a mesterképzésre (alacsony kreditértékű tárgyak léte) Szakirányok, specializációk helyzete A szakmai gyakorlat félévének értékelése A nemzetköziesítés mutatói Alap- és mesterképzések viszonya, különösen lineáris képzések esetében A hallgatói támogató rendszer elemei január 22. Temesi József 8

Hierarchikus: intézményi szakakkreditáció (192), BA (10) és MA (14) szakok országos értékelése, képzési ágak (2) értékelése, képzési terület értékelése Érdemes előre megállapodni a jelentések megírásának munkamegosztásáról és a jelentés első változatát a látogatás előtt, az önértékelés és a rendelkezésre álló dokumentumok alapján elkészíteni, majd a látogatás tapasztalatai alapján a nyitott kérdéseket lezárva véglegesíteni Az egyes minőségi területeken a 2014 októberi állapot értékelése mellett az adott terület időbeli dinamikáját, a változások irányait is figyelembe kell venni. LB jelentések január 22. Temesi József 9

A minőségértékelés lépjen túl a tantervek és a személyi feltételek formális vizsgálatán és feltétlenül térjen ki a kirajzolódó tendenciákra, akár mennyiségiek (belépési- végzési létszámok; képzési formák, tagozatok, specializációk belső arányai; oktatói részarányok különböző ismérvek szerint; kutatási teljesítmény; infrastrukturális kapacitás, stb.), akár nem kvantifikálhatók azok (tantárgyi-tantervi minőség; oktatói megfelelőség; diplomamunkák színvonala; oktatásszervezés; hallgatói támogatás, stb.), az erősségek említésén túl nem visszariadva az alátámaszthatóan negatív konklúzióktól sem. LB jelentések január 22. Temesi József 10

Ugyanakkor… a minőségértékelés alapvető célja a kiegyensúlyozott, objektív külső véleményalkotás egyrészt a kiválóság felismerésével, másrészt a lehetséges javítások irányainak felmutatásával, ajánlások megfogalmazásával január 22. Temesi József 11

Köszönöm a figyelmet! január 22. Temesi József 12