ÉRTÉKTEREMTŐ FOLYAMATOK MENEDZSMENTJE Horváth Roland Menyhárt Attila Hörcsig Kata Győri Csaba 2008.12.02.
Értékteremtő folyamatok: ÉFM Értékteremtő folyamatok: Erőforrások beszerzése, kezelése és felhasználása abból a célból, hogy a fogyasztó számára értéket állítsunk elő és a vállalat alapvető céljának realizálása. ÉFM = a szükséglet-kielégítés megvalósítása az üzleti életben „A vállalat alapvető célja fogyasztói igények kielégítése nyereség elérése mellett.” ÉFM
ÉRTÉKTEREMTŐ FOLYAMATOK A VÁLLALATI MŰKÖDÉSBEN Vállalat küldetése fogyasztói igények kielégítése nyereség Értékteremtő folyamatok Vállalati képességek ÉFM
Értékteremtő folyamatok Az értékteremtő folyamatok és a vállalat küldetése Vállalati képességek Fogyasztói igények Értékteremtő folyamatok 2. Mit? 3. Hogyan? 1. Kinek? ÉFM
Termelés és szolgáltatás ÉFM Logisztika Termelés és szolgáltatás ÉFM
Fogyasztói igény – fogyasztói érték Fogyasztói érték dimenziói: Használati Hely Idő Tulajdon Fogyasztói érték: Fogyasztó-specifikus Változó Folyamatos ellenőrzés alatt áll Befolyásolja a termék jelenlegi és jövőbeli keresletét Létrehozása: termelés/szolgáltatás – logisztika – fogyasztó „útvonalon” ÉFM
A termelés, a szolgáltatás és a logisztika összekapcsolódása az értékteremtésben FOGYASZTÓ ÉFM
Termelés és szolgáltatás A vállalat két ikerfunkciója, melyeknek feladata a vállalat erőforrásainak transzformálása, fogyasztó igényét kielégítő termék érdekében. ÉFM – Termelés és Szolgáltatás
Termelés Fajtái: Jellemzői: Kitermelőipar Feldolgozóipar Mezőgazdaság Élelmiszeripar Építőipar Gyártási rendszer Gyártási rendszer jellege Gyártás tömegszerűsége ÉFM – Termelés és Szolgáltatás
Szolgáltatás fajtái Elosztói Termelői Társadalmi Jóléti ÉFM – Termelés és Szolgáltatás
Szolgáltatás jellemzői Legtöbbször kézzelfoghatatlan Szubjektív az értéke Sokszor nem piacosítható Sokszor nem szállítható ÉFM – Termelés és Szolgáltatás
A termelést és szolgáltatást összekapcsolja: Értékesítési szolgáltatások Termékhez kötődő szolgáltatások Fogyasztótámogató szolgáltatások ÉFM – Termelés és Szolgáltatás
Kapacitás és minőség Minőség: Kapacitáshoz kell: Tárgyi eszközök Technológia Termelési eszközök Minőség: Termék azon tulajdonságai, melyekből kifolyólag alkalmas az adott szükségletek kielégítésére TQM EFQM ÉFM – Termelés és Szolgáltatás
2007-ben EFQM díjazottak: Kis- és közepes méretű termelő vagy szolgáltató szervezet kategóriában: Debreceni Hőszolgáltató Zrt. Nagyméretű termelő vagy szolgáltató szervezet kategóriában: Északmagyarországi Regionális Vízművek Zrt. Közszolgáltatói szervezet kategóriában: Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Önkormányzat Jósa András Oktató Kórház ÉFM – Termelés és Szolgáltatás
Mivel foglalkozik a logisztika? Összekapcsolja a vállalatot a termelőkkel és a fogyasztókkal Feladata: anyagok, információk, személyek és energia rendszereken belüli és rendszerek közötti áramlásának megtervezése, irányítása, szervezése és ellenőrzése. Összköltség akár 40%-a Céljai: üzleti folyamatok hatékonyabbá tétele az áruegységre jutó költségek csökkentése Termelés, értékesítés támogatása, értéknövelő szolgáltatások biztosítása – együtt adják a logisztikai teljesítményt ÉFM - Logisztika
Logisztikai rendszer Az anyagi áramlások és készletek, a rájuk vonatkozó információk és irányítási struktúrák rendszere Lépései: Hozzáadott érték: készletet helyez szükséges időpontban a megfelelő helyre Fogyasztói keresletről elérhető információk megszerzése Vállalat, beszerzendő anyagok, szállítók, feladott rendelések Információk mozgásba hozzák az anyagi folyamatokat ÉFM - Logisztika
9M-elv a megfelelő információ a megfelelő anyag a megfelelő energia a megfelelő személyek jussanak el a megfelelő mennyiségben a megfelelő minőségben a megfelelő időpontban a megfelelő helyre a megfelelő költséggel ÉFM - Logisztika
A logisztika legfőbb területei: beszerzés, alapanyag-ellátás csomagolás elosztási-, áruterítési kommunikáció készletgazdálkodás is irányítás raktározás szállítás és forgalom előrejelzés anyagmozgatás rendelés-feldolgozás és kommunikáció informatikai háttér üzem és raktárelhelyezés visszáru-kezelés vevőszolgálati szintek selejtezés ÉFM - Logisztika
A vállalati logisztika területei Beszerzési (ellátási) logisztika: biztosítja a termeléshez szükséges bemeneti készleteket Termelési (gyártási) logisztika: gondoskodik róla, hogy az anyagellátás folyamatos legyen Értékesítési logisztika: termeléstől egészen a vevő általi átvételig tart Újrahasznosítási logisztika ÉFM - Logisztika
Logisztika /költségek Szállítási költségek csökkentése – nagyobb raktárkapacitás Minimum költség – ideális kapacitás kihasználása Logisztika fő formái: Anyagok folyamatos és stabil áramlása – fuvarozási útvonalak és raktározási pontok hálózata Erőforrások sorrendjének koordinálása a projekt végrehajtásához ÉFM - Logisztika
Supply Chain Management (SCM) – Ellátási Lánc Menedzsment ÉFM - Logisztika
ÉFM - Logisztika KPI: Key Performance Indicators http://www.youtube.com/watch?v=mdq4xOkg-7I ÉFM - Logisztika
General Logistics Systems Megbízhatóság Biztonság Átláthatóság Rugalmasság
Eredményesség kulcsa: Belföldi piac ismerete nemzetközi szaktudással 36 európai országra kiterjedő csomagdisztribúciós szolgálat 1998 óta van jelen a magyar csomagpiacon
Magas szintű csomagszállítás: Minőségi árak Megbízható átfutási idő és csomagkezelés Felhasználóbarát Rugalmas egyéni megoldások Időgarancia: Belföldön 24 óra(másnapi kézbesítés) EU tagországokon belül jutányos feltételek
Technológia: Vonalkódos csomagazonosítás Gépesített, iparszerű csomagkezelés 27 depóból álló hálózat 385 tehergépjármű dolgozik naponta Éjjel-nappali csomaginformáció Export indítás minden munkanapon az EU-ba
Termékek és szolgáltatások: Belföldön: Business-Parcel, Business-Small Parcel, Express-Parcel, Express-Small Parcel Nemzetközi: Euro Business-Parcel, Euro Business-Small Parcel
Értéknövelő szolgáltatások: Exchange Service Pick&Ship Service DocumentReturn Service Guaranteed24 Service Standby Service AdresseeOnly Service …
Köszönjük a figyelmet!