A képzési és kimeneti követelmények kialakításának tapasztalatai az üzleti képzési ágban László Gyula 2006. április 27.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tájékoztatás a szakmai programok megvalósításáról június 26. BARTÓK TAMÁSNÉ.
Advertisements

A felsőoktatási szakképzési programok
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
A MAB AKKREDITÁCIÓ értékelési szempontjai Dr. Veress Gábor 1Veress
A felsőoktatási és a munkáltatói oldal együttműködése a mesterszintű képzési és kimeneti követelmények kidolgozásában Kompetenciák, ismeretkörök és tanulmányi.
„ÚTRAVALÓK” Molnár Mónika DUF. •Tuning Tervezési Formanyomtatvány –Modulprogram –Fejlesztendő kompetenciák –Tanulási eredmények –Oktatási-tanulási tevékenységek.
1 „Az FSZH hosszú és rövidtávú elképzelései a foglalkoztatási célú civil szervezetekkel való együttműködésre, különös tekintettel a szolgáltatás-vásárlásokra.
EU támogatások és a kapcsolódó közbeszerzések tapasztalatai
NYELVI KÉPZÉS AZ ÓBUDAI EGYETEMEN Elfogadta a Rektori Tanács
Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Alapszakok elemzése Agrár képzési terület Dóka Ottó Nyugat-Magyarországi Egyetem Adott szempontrendszer alapján Mezőgazdasági képzési ág - Mezőgazdasági.
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
Minőségirányítás a felsőoktatásban
1 Munkatársi képzések a Debreceni Egyetemen HEFOP / /1.0 A képzési programmal és annak megvalósításával kapcsolatos akkreditációs.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
Képesítési Keretrendszerek Európában
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Szakirány választás április Pénzügy és számvitel szak Választható szakirányok Pénzügy szakirány Számvitel szakirány.
„ A pedagógusképzés tartalmi és szerkezeti fejlesztése” című projekt eredményeinek disszeminációja a Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Karának.
Az egészségügyi szakképzés fejlesztésének lehetséges irányai Kiss Mária Balatonfüred, augusztus 25.
EU-s pályázatok írása és módszertana
Zentai László : Az ELTE intézményakkreditációs tapasztalatai – XI. 18. Az ELTE intézmény- akkreditációs tapasztalatai (2009–2010)
Minek a minősége? Kérdések és felvetések - kijelentések helyett Bazsa György, a MAB elnöke Budapest, október 16.
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
A MAB főbb tevékenységei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság Minőségügyi tájékoztató,
FELSŐOKTATÁSI SZAKKÉPZÉS május 4.
Felnőttképzési bázisközpontok és hálózat fejlesztése projekt K o d o l á n y i János Főiskola.
Szakképzési programok kidolgozása az FSZ szakképesítésekhez
MUNKAKULTÚRA – SZAKKÉPZÉSI MODELLEK Dr. Veres Pál PhD Nemzetközi, EU-s folyamatok a felsőoktatási program- és tantervfejlesztésben OKTÁV RÁCIÓ február.
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés Oktáv Ráció Munkakultúra – szakképzési modellek Hajdúszoboszló február 3-5.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
Kompetenciamérés a szakmai vizsgán - mérőeszközök Ujfalvy Andrásné Egészségügyi Szakképző és Továbbképző Intézet április 27.
Szakképzési dokumentumok
Kétciklusú képzés a műszaki felsőoktatásban Jobbágy Ákos Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME.
Jankovits László egyetemi docens PTE BTK
TISZK Tanácsadó Testülete. A tanácsadó testület véleményezi:A tanácsadó testület véleményezi: –az irányító szervezet működésének szabályait tartalmazó.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Természettudományi KKK-k elemzésének tapasztalatai Erostyák J. (PTE) – Kiss F. (NYF) – Mezősi G. (SZTE) – Varga Zs. (SZTE)
Képzési és Kimeneti Követelmények A gazdaságtudományi képzési terület tapasztalatai László Gyula Budapest, február 9.
Kompetenciák, ismeretkörök és tanulmányi kimenetek összefüggései Az alapszakok KKK-inak elemzése BÖLCSÉSZETUDOMÁNYOK.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Keretrendszerek az oktatás rendszerében Felnőttképzés a változó gazdasági és oktatási rendszer környezetében konferencia Eger április
Önértékelés - életpálya - változó kompetenciák
1 Felsőoktatási intézményi akkreditáció 2006/2007 Dr. Vámosi Tamás Egyetemi adjunktus PTE FEEK Andragógia Intézet.
Az OKKR-projekt várható eredményei Temesi József pillérvezető Az Országos Képesítési Keretrendszer kialakítása: helyzetkép és javaslatok január 21.
FELVÉTELI 2015 SZIE-ABPK JÁSZBERÉNY.
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés az OKKR szempontjából Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet OKKR Műhelykonferencia 2010.
A KKK-rendszer és az OKKR viszonya a felsőoktatásban
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Javaslatok a látogató bizottságok munkájához Temesi József LB-elnök, P18.
HEFOP és projekteredmények, hasznosíthatóság és egymástól tanulás Dr. Podruzsik Szilárd.
A Bologna-folyamat második ciklusa Gaál Zoltán, Molnár Károly, Sima Dezső FFK, dec. 2-3.
Pályázatok értékelésének tapasztalatai Hoffmann Miklós független szakértő.
A BKF tudástranszfer modellje a
Vevőszolgálat ”A sikeres vállalkozó a megfelelően képzett és jól tájékozott vállalkozó” Vágó Péter Vágó Péter KISOSZ VESZPRÉM KISOSZ VESZPRÉM.
Az Országos Képesítési Keretrendszer hatása a képzési és kimeneti követelményekre a felsőoktatásban Temesi József, egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
NYELVI KÉPZÉS AZ ÓBUDAI EGYETEMEN Elfogadta a Rektori Tanács
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
Önértékelési projektterv
A MINISZTERELNÖKSÉG ELLENŐRZÉSI TAPASZTALATAI MÁTÉ GERGŐ (KFF)
TUDOMÁNYOS KONFERENCIA
Gyker.uni-eszterhazy.hu A külső szakmai gyakorlatok adminisztrációját támogató rendszer használatának bemutatása EKE  Kutatáshasznosítási Iroda Gyakorlati.
Előadás másolata:

A képzési és kimeneti követelmények kialakításának tapasztalatai az üzleti képzési ágban László Gyula április 27

(1) A kritériumrendszerek kialakításának folyamata Elvileg építkező (üzleti ág – szak; MAB – OM) építkező (üzleti ág – szak; MAB – OM) széles körű legitimitással bíró (bizottság, KVK, konzorcium, MAB, OM) széles körű legitimitással bíró (bizottság, KVK, konzorcium, MAB, OM)Gyakorlatilag az építkezés megtörik az építkezés megtörik új dokumentumok készülnek új dokumentumok készülnek

(2) Szakmai előkészítés Nincs itiner, hiányzik az egységes értelmezés Nincs itiner, hiányzik az egységes értelmezés Hiányzik/hiányos a befogadás, a kimeneti elv ismerete, elsősorban tantervek készültek Hiányzik/hiányos a befogadás, a kimeneti elv ismerete, elsősorban tantervek készültek Nem tisztáztuk a belső kapcsolódásokat és ellentmondásokat Nem tisztáztuk a belső kapcsolódásokat és ellentmondásokat Hiányzik a minőségbiztosítás Hiányzik a minőségbiztosítás A felsőoktatás készítette a munkaerőpiaci szereplők nélkül A felsőoktatás készítette a munkaerőpiaci szereplők nélkül

(3) A kritérium-rendszerek tartalma Tanulási folyamat: a kidolgozás során javult, tisztult, egyszerűsödött Tanulási folyamat: a kidolgozás során javult, tisztult, egyszerűsödött Szakmai sovinizmus: hiányzik az értelmiségi személyiség (képzés) Szakmai sovinizmus: hiányzik az értelmiségi személyiség (képzés) Szakmai maximalizmus: sokszor irreális, teljesíthetetlen elvárásokat ír le Szakmai maximalizmus: sokszor irreális, teljesíthetetlen elvárásokat ír le Túl általános: nem konkrét és nem mérhető kritériumok Túl általános: nem konkrét és nem mérhető kritériumok Hiányzik a kölcsönös megfeleltetés: egymástól függetlenül fogalmazódtak meg a kompetenciák és a tárgykörök Hiányzik a kölcsönös megfeleltetés: egymástól függetlenül fogalmazódtak meg a kompetenciák és a tárgykörök

(4) A KKK összeállítása, szerkezete Egységes szerkezeti váz, de Nagyon vegyes séma Nagyon vegyes séma Eltérő részletezettség Eltérő részletezettség Felesleges elemek (a gyakorlat aránya) Felesleges elemek (a gyakorlat aránya) Elírások Elírások A kompetenciák megfogalmazása Csak a szak Csak a szak Többnyire csak tudás és alkalmazás Többnyire csak tudás és alkalmazás Esetleges a kapcsolat a szaklétesítési dokumentációval Esetleges a kapcsolat a szaklétesítési dokumentációval

A kompetenciák megfogalmazása a szaklétesítésben és a KKK-ban SzakA képzés céljánakAz ismeretekAz alkalmasság meghatározása a KKK-ban a szaklétesítéshez viszonyítva Emberi erőforrások teljesen azonos nagyobb részt azonos Gazdálkodási és menedzsment teljesen másrészben azonos, rövidített Kereskedelem és marketing alig azonosrészben azonos, rövidített alig azonos Nemzetközi gazdálkodási teljesen mástöbbségében azonos részben azonos, rövidített Pénzügyi és számvitel teljesen azonos Turizmus- vendéglátás teljesen másteljesen azonosnagyobb részt azonos

(5) A KKK és a MAB akkreditációs eljárása Nem KKK-rendszerű sémák a szaklétesítési kérelmekre: hiányzik a kompetencia- kritériumok indoklása, a kompetencia- követelmények és a képzés (a tárgykörök) kapcsolatának bemutatása Nem KKK-rendszerű sémák a szaklétesítési kérelmekre: hiányzik a kompetencia- kritériumok indoklása, a kompetencia- követelmények és a képzés (a tárgykörök) kapcsolatának bemutatása Nincs egységes eljárás, útmutatás Nincs egységes eljárás, útmutatás Kevés egzakt értékelési pont Kevés egzakt értékelési pont Hiányzik az output a kérelemből: a pontos, szövegszerű, a rendeleti sémának megfelelő javaslat a KKK-ra Hiányzik az output a kérelemből: a pontos, szövegszerű, a rendeleti sémának megfelelő javaslat a KKK-ra