Médiaszabályozás. Médiaszabályozás A véleménynyilvánítási szabadság korlátait és garanciáit jelöli kiA véleménynyilvánítási szabadság korlátait és garanciáit.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Hírlevél küldés WEB-SET-tel. Törvényi háttér • évi XLVIII. törvény a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól (reklámtörvény)
Advertisements

Grafikus felhasználói felület Windows alatt
A VÉLEMÉNYNYILVÁNÍTÁS SZABADSÁGA
Nemzetközi Médiakonferencia Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat
TÁMOP-5.5.5/08/1 A diszkrimináció elleni küzdelem – a társadalmi szemléletformálás és hatósági munka erősítése Társadalmi szemléletformálás – a komplex.
Információs Társadalom Parlamentje, június 1., Budapest Magyarság az információs társadalomban Szövetség a Közös Célokért társulás, Felvidék  Az.
A gyülekezés és az egyesülés szabadsága 1.Közös gyökerek 2.A gyülekezéshez való jog 3.Az egyesüléshez való jog 4.A pártalapítás szabadsága.
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
Dr. Markovich Réka főtitkár Magyar Reklámszövetség Változások szerkezetben és érdemben Az új reklámtörvényről 1.
A törvényekről:  „Alkotmányban”  tájékozódási és a kulturális értékekhez való hozzáférés szabadsága  A tájékoztatás, a média és a (mindenféle) sajtó.
El ő adó: Kiszner Levente.  Melyek azok a legfontosabb társadalmi rétegek, amelyek valamilyen szempontból speciális helyzetben vannak?  Milyen nehézségek.
dr. Juhász Péter Fogyatékosságügyi és Rehabilitációs Főosztály
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
DR. SARKADY ILDIKÓ MÉDIAPIACI TENDENCIÁK Jogi kihívások „Célkeresztben a fogyasztó” NAPI GAZDASÁG KONFERENCIA Budapest Mariott Hotel március 30.
NAMS szakértői kerekasztal november 28. IJC Tóth András: Versenyjog – médiaszabályozás - NAMS.
Összeállította: Könyves Tóth Pál
 A szuverenitás megalapozása  Korlátozott államhatalom  Hatalmi ágak elválasztása / fékek és egyensúlyok  Államszervezet meghatározása  Mindent.
E-KERESKEDELEM SZABÁLYOSAN
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
A köztársasági elnök. 1. Alkotmányos helyzete ► 1.1. Megbízatás keletkezésének módja - prezidenciális rendszerek > végr. hatalom > közvetlen választás.
A kiskorúak védelme a média káros hatásaival szemben
Cigány ügyek az Emberi Jogok Európai Bírósága előtt Siófok, szeptember 16.
A véleménynyilvánítás szabadsága
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 3. Előadás vázlata
A KÉPVISELETI DEMOKRÁCIÁK
Államszervezet és közigazgatás
Magyar Alkotmányjog II. Óravázlatok
Előadó: Dr. habil. Lakatos László ny. okl. mk. vezérőrnagy
JEGYZŐI ÉRTEKEZLET Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Takács Zsófia október 17.
Önkormányzati hivatalok jogszabályból eredő elektronikus közzétételi kötelezettségei és azok megoldása Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek.
A Médiatanács klasszifikációs ajánlásának alkalmazásával kapcsolatos eredmények és tapasztalatok dr. Futó Gábor Médiafelügyeleti munkatárs NMHH Médiafelügyeleti.
Az új klasszifikációs ajánlás Szilády Szilvia Tudományos munkatárs Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Műsorfigyelő és elemző főosztály szeptember.
A kiskorúak védelme a hatósági gyakorlatban dr. Futó Gábor Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiafelügyeleti főosztály szeptember 28.
Lakosságriasztás a médiaszolgáltatók közreműködésével
A kormányzati döntéshozási folyamat Magyarországon
Döntések a magyar parlamentben 2. Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán 2012.
alkotmány – állam- és kormányformák
Bevezetés.
DR. SARKADY ILDIKÓ MIBEN LENNE MÁS AZ ÚJ MÉDIATÖRVÉNY MIBEN KELLENE MÁSNAK LENNIE AZ ÚJ MÉDIATÖRVÉNYNEK „ÚJRAOSZTÓDIK-E A MÉDIAPIAC?” NAPI GAZDASÁG KONFERENCIA.
A VÁLLALKOZÁSOK SZEREPE A FOGYASZTÓVÉDELEMBEN Dr. Kohuth Viktor
A fogyasztóvédelmi társadalmi szervezetek működésének tapasztalatai Dr. Eitmann Norbert, elnök Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület június.
Electricity network in Europe Berlin, március 21.
EURÓPAI ÜZEMI TANÁCSOK KONFERENCIÁJA 2009 Budapest, november 17. ÜZEMI TANÁCSOK TÁRSASÁGI SZINTŰ EGYÜTTMŰKÖDÉSI FÓRUMA.
A Magyar Köztársaság alkotmányos berendezkedése évi XXXI. törvény parlamenti uralom kisebbségi vétó erősítése ellensúlyok – AB erős helyzete 1990.
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
Az Európai Únió csatlakozási folyamatai
Történelem – középszintű témakörök
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi bizottság elnöke Budapest, december 14. Együttműködés a fogyasztóvédelmi ügyek területén.
Országos népszavazás és népi kezdeményezés
Az Országgyűlés szerkezete és működése Egy- vagy kétkamarás parlament Intézményes létezés Törvényalkotás.
A bíróságok Az igazságszolgáltatás alapelvei
Az Alkotmánybíróság.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
A II. félévi tematika Büntető eljárásjog. A tervezett előadások Az eljárás ügyészi szakasza A tárgyalás előkészítése Az első fokú tárgyalás Vád- és védőbeszédek.
Alapjogi bevezetés Információs jogok.
Kormányszóvivői tájékoztató A fogyasztók biztonságáért Középtávú fogyasztóvédelmi politika Csizmár Gábor államtitkár Szociális és Munkaügyi Minisztérium.
Földes Ádám A Paksi Atomerőmű és az információszabadság egy fejlődő demokráciában.
Az államháztartásról szóló törvény
„2007 a médiaszabályzás kezdete” 12. Televízió és hangtechnikai konferencia Budapest, május 2-3. Dr. Sarkady Ildikó MeH, Médiapolitikai Főtanácsadó.
A jogszabályi környezet változása Tájékoztató a BMK, BNE szakmai fórumán október 30. Óváry István OKM Közművelődési Főosztály szakmai főtanácsadó.
Az audiovizuális szolgáltatások szabályozásának új útjai A médiaszabályozás reformja az Európai Unióban dr. Zachar Balázs Miniszterelnöki Hivatal.
A médiapiac szabályozásának változó eszközei Polyák Gábor
A médiafelügyelet intézményrendszere
Állami szabályozás és önszabályozás a médiában Médiaszabályozás 2015.feburár 19. Készítette: Dr. Pintér Szilvia.
Médiaszabályozás március 12. Készítette: Dr. Pintér Szilvia
Az ÖNET megújításának lehetséges módja Schmidt Jenő, ÖNET munkacsoport vezetője, TÖOSZ elnök Budapest, május 19. „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi bizottság elnöke Budapest, december 16. A fogyasztóvédelem ügyei a évi őszi ülésszakban.
A kisközösségi rádiózás szabályozási és műszaki kérdései
A jogforrási rendszer II.
Közbeszerzési szabályok változása és
Előadás másolata:

Médiaszabályozás

Médiaszabályozás A véleménynyilvánítási szabadság korlátait és garanciáit jelöli kiA véleménynyilvánítási szabadság korlátait és garanciáit jelöli ki Tiltás / Engedés / TámogatásTiltás / Engedés / Támogatás Miért kell szabályozni? Miért kell szabályozni?  koncentrált médiatérben magánvállalatok szabályai érvényesülnek (v.ö.: gazdasági cenzúra)  koncentrált médiatérben magánvállalatok szabályai érvényesülnek (v.ö.: gazdasági cenzúra)  nem biztos, hogy létrejön a szabad véleménynyilvánítás, a sokszín ű ség, az egyéni/közösségi érdekek valós védelme  nem biztos, hogy létrejön a szabad véleménynyilvánítás, a sokszín ű ség, az egyéni/közösségi érdekek valós védelme  aktív állami lépések szükségesek  aktív állami lépések szükségesek

Médiaszabályozás 3 f ő szabályozási forma jelenleg: Általános szabályok (Ptk., Btk., stb.) + Platformalapú szabályok (nyomtatott / elektronikus média) + Ön szabályozás3 f ő szabályozási forma jelenleg: Általános szabályok (Ptk., Btk., stb.) + Platformalapú szabályok (nyomtatott / elektronikus média) + Ön szabályozás A három legf ő bb nehézséget napjainkban a joghatóság meghatározhatatlansága, a lanyha érvényesíthet ő ség és a gyors fejl ő dés teszi ki. (Koltay)A három legf ő bb nehézséget napjainkban a joghatóság meghatározhatatlansága, a lanyha érvényesíthet ő ség és a gyors fejl ő dés teszi ki. (Koltay)

Médiaszabályozás – A Jöv Ő Platformfüggetlen szabályozásPlatformfüggetlen szabályozás Platformszabályozás helyett tartalomszabályozásPlatformszabályozás helyett tartalomszabályozás Önszabályozás meger ő södéseÖnszabályozás meger ő södése

Médiaszabályozás Modern társadalmi körülmények között a jogrendszer többé- kevésbé homogén jogágakra osztható fel (alkotmányjog, BJ, PJ, közigazgatási jog, stb.)  ‘Klasszikus jogági felosztás’Modern társadalmi körülmények között a jogrendszer többé- kevésbé homogén jogágakra osztható fel (alkotmányjog, BJ, PJ, közigazgatási jog, stb.)  ‘Klasszikus jogági felosztás’ XX. század második fele: olyan komplex jogágak megjelenése, amelyek több jogág eszközeit, szabályait elegyítik  ‘Keresztülfekv ő jogágak’XX. század második fele: olyan komplex jogágak megjelenése, amelyek több jogág eszközeit, szabályait elegyítik  ‘Keresztülfekv ő jogágak’ Fogyasztóvédelmi jogFogyasztóvédelmi jog Környezetvédelmi jogKörnyezetvédelmi jog VersenyjogVersenyjog (Szladits 1938: munkajog)(Szladits 1938: munkajog) Sajtó/médiajogSajtó/médiajog Nehezen körül/lehatárolható (pl. MTVA Zrt.)Nehezen körül/lehatárolható (pl. MTVA Zrt.)

Média területére vonatkozó fontosabb jogforrások Közvetett: Alaptörvény Btk. (1978. évi IV. törvény  évi C. törvény) (rágalmazás, becsületsértés) Ptk. (1959. évi IV. törvény  évi V. törvény) Gt. (2006. évi IV. törvény  évi V. törvény) (tevékenység általában gazdasági formában kerül kifejtésre) Egyesülési jogról szóló tv. (1989. évi II. törvény  évi CLXXV. törvény) (alapítvány, egyesület) Szerz ő i jogról szóló tv. (1999. évi LXXVI. törvény) (szerz ő i és szomszédos jogok) évi LVIII. törvény a gazdasági reklámtevékenységr ő l Eljárási: Pp, Be, PnP Közvetlen: évi CXII. törvény az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról évi CLXXXV. törvény a médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról évi CIV. törvény a sajtószabadságról és a médiatartalmak alapvet ő szabályairól évi LXXIV. törvény a m ű sorterjesztés és digitális átállás szabályairól évi C. törvény az elektronikus hírközlésr ő l évi CVIII. törvény az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefügg ő szolgáltatások egyes kérdéseir ő l

Médiaszabályozás 1990 el ő tt Rendszerváltás el ő tt: egypártrendszer, tudatos alulszabályozottság - MR+MTV monopólium - Formális deklarációk a sajtószabadságról „A Magyar Köztársaság Alkotmánya biztosítja a sajtószabadságot. Mindenkinek joga van a sajtó útján közölni nézeteit, alkotásait, amennyiben azok nem sértik a Magyar Köztársaság alkotmányos rendjét.” (1986. évi II. törvény a sajtóról)

Médiaszabályozás 1990 el ő tt Gálik Mihály, Halmai Gábor, Hirschler Richárd, Lázár Guy (1988): Javaslat a sajtónyilvánosság reformjára „Induljon széles kör ű vita szakmai és a közvélemény bevonásával nyilvánosság jelenlegi szerkezetének és a tömegkommunikáció rendszerének reformjáról. Abszurdabb dolgot nehezen lehetne elképzelni a nyilvánosság reformjáról folytatott zártkör ű eszmecserénél.”

Médiaszabályozás Rendszerváltás után: médiajog csak ott létezhet, ahol van szabad véleménynyilvánítás + szabad sajtó -Új alapokon nyugvó szabályozás igénye merült fel -Nem történt egységes kódexbe foglalás (önmagában ez nem problematikus) -DE: joghézagok, ellentmondások, diszharmónia

Médiaszabályozás /3-os törvények rendszere (MDF-SZDSZ paktum, április 29.)2/3-os törvények rendszere (MDF-SZDSZ paktum, április 29.) ‘ Gyenge/kis kétharmados ’/ ‘ Er ő s/nagy’ kétharmados törvények‘ Gyenge/kis kétharmados ’/ ‘ Er ő s/nagy’ kétharmados törvények Nagykétharmados  összes OGY képvisel ő 2/3: Alkotmány, LB, ÁSZ, önkormányzatiság, ombudsman, nemzetközi szerz ő dések, szükség/rendkívüli/hadiállpotNagykétharmados  összes OGY képvisel ő 2/3: Alkotmány, LB, ÁSZ, önkormányzatiság, ombudsman, nemzetközi szerz ő dések, szükség/rendkívüli/hadiállpot Kiskétharmados  jelenlév ő OGY képvisel ő k 2/3: jogalkotás rendje, képvisel ő k, házszabály, országos népszavazás, médiatv. (Alk. 61. § (4))Kiskétharmados  jelenlév ő OGY képvisel ő k 2/3: jogalkotás rendje, képvisel ő k, házszabály, országos népszavazás, médiatv. (Alk. 61. § (4))

Médiaszabályozás „A közszolgálati rádió, televízió és hírügynökség felügyeletér ő l, valamint vezet ő inek kinevezésér ő l, továbbá a kereskedelmi rádió és televízió engedélyezésér ő l, illet ő leg a tájékoztatási monopóliumok megakadályozásáról szóló törvény elfogadásához a jelenlév ő országgy ű lési képvisel ő k kétharmadának szavazata szükséges.”„A közszolgálati rádió, televízió és hírügynökség felügyeletér ő l, valamint vezet ő inek kinevezésér ő l, továbbá a kereskedelmi rádió és televízió engedélyezésér ő l, illet ő leg a tájékoztatási monopóliumok megakadályozásáról szóló törvény elfogadásához a jelenlév ő országgy ű lési képvisel ő k kétharmadának szavazata szükséges.” 2/3-os törvények rendszere: + konszenzus igénye - politikai állapotok2/3-os törvények rendszere: + konszenzus igénye - politikai állapotok

Médiaszabályozás Médiaháború ( ) (  Haraszti M.: két médiaháború, 2.: )Médiaháború ( ) (  Haraszti M.: két médiaháború, 2.: ) 37/1992. (VI. 10.) AB határozat: „az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy az Országgy ű lés elmulasztotta az Alkotmány 61. § (4) bekezdésében meghatározott jogalkotói feladatát. Ezért az Alkotmánybíróság felhívja az Országgy ű lést, hogy a közszolgálati rádió és televízió felügyeletér ő l, továbbá a kereskedelmi rádió és televízió engedélyezésér ő l, illet ő leg a rádióval és televízióval kapcsolatos tájékoztatási monopóliumok megakadályozásáról szóló törvényt vagy törvényeket november 30-ig alkossa meg.”37/1992. (VI. 10.) AB határozat: „az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy az Országgy ű lés elmulasztotta az Alkotmány 61. § (4) bekezdésében meghatározott jogalkotói feladatát. Ezért az Alkotmánybíróság felhívja az Országgy ű lést, hogy a közszolgálati rádió és televízió felügyeletér ő l, továbbá a kereskedelmi rádió és televízió engedélyezésér ő l, illet ő leg a rádióval és televízióval kapcsolatos tájékoztatási monopóliumok megakadályozásáról szóló törvényt vagy törvényeket november 30-ig alkossa meg.”

Médiaszabályozás augusztus 21.: Tilos Rádió1991. augusztus 21.: Tilos Rádió Els ő tervezet december 30-án elbukott (duális rendszer)Els ő tervezet december 30-án elbukott (duális rendszer) 269 módosító és 30 kapcsolódó indítványt nyújtottak be a képvisel ő k, így azt is nehéz volt követni, hogy éppen mir ő l is szavaznak.269 módosító és 30 kapcsolódó indítványt nyújtottak be a képvisel ő k, így azt is nehéz volt követni, hogy éppen mir ő l is szavaznak. Országgy ű lési Napló: „Sz ű rös Mátyás elnök: Kimondom a határozatot: az Országgy ű lés igen szavazat nélkül, 122 ellenszavazattal, 170 tartózkodás mellett a törvényjavaslatot nem fogadta el. (Szórványos taps.)”Országgy ű lési Napló: „Sz ű rös Mátyás elnök: Kimondom a határozatot: az Országgy ű lés igen szavazat nélkül, 122 ellenszavazattal, 170 tartózkodás mellett a törvényjavaslatot nem fogadta el. (Szórványos taps.)”

Médiaszabályozás : Politikai kompromisszumok miatt a törvény alapszerkezete teljesen megváltozott, pár jól kidolgozott rész maradt csak meg a korábbi szakért ő i anyagokból1995: Politikai kompromisszumok miatt a törvény alapszerkezete teljesen megváltozott, pár jól kidolgozott rész maradt csak meg a korábbi szakért ő i anyagokból Megszületés körülményei: Molnár Péter, Beszél ő, 1998/4. számMegszületés körülményei: Molnár Péter, Beszél ő, 1998/4. szám évi I. törvény a rádiózásról és televíziózásról1996. évi I. törvény a rádiózásról és televíziózásról Toldozott, foldozott politikai törvényToldozott, foldozott politikai törvény Nem koherens törvény (v.ö.: kódex)Nem koherens törvény (v.ö.: kódex) Háromosztatú médiarendszer létrejötteHáromosztatú médiarendszer létrejötte M ű sorszolgáltató M ű sorszolgáltató

„Kereskedelmi” Közszolgálati / Közműsorszolgáltató Nem nyereségérdekelt Országos√√X Körzeti√√√ Helyi√√√

Új Médiatörvény? (A)DÁS (2007 február)(A)DÁS (2007 február) évi LXXIV. törvény a m ű sorterjesztés és a digitális átállás szabályairól (Dtv., 2007 június)  az Rttv. „hírközléstelenítése”2007. évi LXXIV. törvény a m ű sorterjesztés és a digitális átállás szabályairól (Dtv., 2007 június)  az Rttv. „hírközléstelenítése” NAMS (2007 ő sz)NAMS (2007 ő sz) Miniszterelnöki Hivatal Audiovizuális Média Kormánybiztossága (MeH AMK, 2007 október)Miniszterelnöki Hivatal Audiovizuális Média Kormánybiztossága (MeH AMK, 2007 október) NAMS jogalkotási koncepció (2008 január)NAMS jogalkotási koncepció (2008 január) Kormánybiztosság feloszlatása (2008 március)  ezután szüneteltek a hivatalos politikai egyeztetések isKormánybiztosság feloszlatása (2008 március)  ezután szüneteltek a hivatalos politikai egyeztetések is

Új Médiatörvény? Javaslat a médiaszolgáltatásokról szóló törvény egy lehetséges tervezetéhez – v1: november, v2: december, v3: február, v4: júniusJavaslat a médiaszolgáltatásokról szóló törvény egy lehetséges tervezetéhez – v1: november, v2: december, v3: február, v4: június Megváltoztatására kicsi volt a politikai realitás (2/3)Megváltoztatására kicsi volt a politikai realitás (2/3) v4 = v3, törvényjavaslat, tárgysorozatba vételét az Országgy ű lés kulturális és sajtóbizottsága kilenc igen és kilenc tartózkodással elutasítottav4 = v3, törvényjavaslat, tárgysorozatba vételét az Országgy ű lés kulturális és sajtóbizottsága kilenc igen és kilenc tartózkodással elutasította

Új médiaszabályozás Társadalmi vita szinte teljes hiányaTársadalmi vita szinte teljes hiánya évi CIV. törvény a sajtószabadságról és a médiatartalmak alapvet ő szabályairól (2010. november)2010. évi CIV. törvény a sajtószabadságról és a médiatartalmak alapvet ő szabályairól (2010. november) évi CLXXXV. törvény a médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról (2010. december)2010. évi CLXXXV. törvény a médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról (2010. december) Háromosztatú rendszer megtartásaHáromosztatú rendszer megtartása Médiaszolgáltató Médiaszolgáltató

KereskedelmiKözszolgálatiKözösségi Országos√√X Körzeti√√√ Helyi√√√