A gazdaság szerepvállalása a képzési és beiskolázási szerkezet alakításában Budapest április 29. Dr. Szilágyi János
Elvárások a képzésekkel szemben Nemzetközi / EU Regionális szint RFKB Megrendelői igények Elvárt kompetenciákÁltalános igények Fejlesztő együttműködés Partnerségi kialakítása, Kommunikációs kultúra Adaptivitás Kreativitás Lojalitás Kommunikáció... Társadalmi igények Fenntartók TISZK SZSZT Képzés tartalma Fejlesztés
4 RFKB kompetenciák I. - Döntések Szakképzés fejlesztési célok meghatározásaSzakképzés fejlesztési célok meghatározása Fejlesztési támogatások felosztása (decent. keret)Fejlesztési támogatások felosztása (decent. keret) A szakképzés regionális szükségleteinek meghatározásaA szakképzés regionális szükségleteinek meghatározása TISZK+SZSZT képzési profiljainak meghatározása + a beiskolázási keretszámok kialakításaTISZK+SZSZT képzési profiljainak meghatározása + a beiskolázási keretszámok kialakítása
5 RFKB kompetenciák II. - Javaslattétel A fenntartók részére javaslat a fejlesztési támogatások elosztásáraA fenntartók részére javaslat a fejlesztési támogatások elosztására Együttműködés a RFT-alEgyüttműködés a RFT-al Javaslat a régió szakképzés fejlesztési céljainak teljesítéséhez szükséges forrásokraJavaslat a régió szakképzés fejlesztési céljainak teljesítéséhez szükséges forrásokra Állásfoglalás a munkaerőpiaci kereslet megalapozottságáról (fenntartói megkeresés)Állásfoglalás a munkaerőpiaci kereslet megalapozottságáról (fenntartói megkeresés)
A programról Cél: Képzési és beiskolázási szerkezet meghatározása Tartalom: Gazdasági érdekképviseletek mozgósítják a gazdaság szereplőit a munkaerő- piaci igények feltárására: 12 ezer gazdálkodó szervezet bevonása A gazdaság, szakképző iskolák és iskolafenntartó önkormányzatok együttműködésének segítése Regionális szakmai konzultációs fórumok szervezése Hálózatszerű működés, projekt típusú munkavégzés humánfeltételeinek kiépítése: 9 munkaadó, 6 munkavállaló és 2 gazdasági kamara Gazdasági érdekképviseletek humán kapacitásának kiépítése
Feladatok lehatárolása és a munkamegosztás elvei Regionális szinten a képzési és beiskolázási szerkezet meghatározása Képzési beiskolázási szerkezetet iskolafenntartók szintjéig le kell vinni Képzési beiskolázási szerkezet alulról építkezik: kistérség, megye, régió Képzési beiskolázási szerkezetet szakmák szintjére le kell vinni Kiemelt figyelem a kritikus eltérést (kereslet – kínálat) mutató szakmák meghatározására Mindenki részt vesz a megvalósításban: de munkamegosztás, felelősségi körök és témavezetői (gesztori) feladatkörök meghatározása Elvégzendő munkához kapcsolódó forrás biztosítása indikátorok alapján Kistérségek gondozása, illetve regionális egyeztető fórumok szervezése
Koncepcionális kérdések Képzési beiskolázási szerkezet: 2-3 éves szakképzés fejlesztési, struktúra átalakítási terv Körültekintő, sokszereplős, önfejlesztő érdekegyeztetési rendszer A fő cél, nem iskolák bezárása, pedagógusok elbocsátása, hanem egy reális empirikus és komoly elemzéseken, tapasztalatokon nyugvó tükör tartása A legnagyobb feszültségpontokra célszerű koncentrálni és ennek alapján egy beavatkozási tervet, struktúraváltási programot elfogadtatni az iskolafenntartó önkormányzatokkal Nem társadalmi munkában történik Valami hasznosat le kell tenni az asztalra, ettől függ a folytatás középtávon
1. szint Az egész ország 1 2. szint Tervezési-statisztikai régiók 7 3. szint Megyék, főváros szint Statisztikai kistérségek szint Települések (városok + községek) 3135 A magyar területi statisztikai osztályozási rendszer szintjei, (2001. január 1-jén
RFKB feladatok, érdekképviseletek Felmérés elkészítése: interjú Regionális konzultációs fórumok szervezése: 196 fórum Képzési beiskolázási szerkezetre javaslat leadása
RFKB feladatok, felmérés Felmérés: összesen céginterjú 16 szervezet x 700 céginterjú = interjú Munkavállalók: MKIK GVI zártlista alapján (orsz. repr.) Munkaadók: Saját tagkörük alapján MKIK 1600 céginterjú:
Regionális kamarai feladatok Munkaerő-piac szereplőinek összefogása RKT, érdekképviseletek javaslatainak szintetizálása Kamarai rendszer koordinálása: RKF RFKB társelnöki feladatkör, együttműködés az RFKB tagokkal
Köszönöm a figyelmet