A felnőttképzés tervezése, szervezése szervezeti formái Összeállította: Marton Eszter
Szervezeti keret, forma Iskolarendszerben: osztály Felnőttoktatásban: tanulmányokat együttvégzők csoportja – kényszerképződmény ◦Csoportok létszáma: fő, csoportbontás esetén fő körül Tanítási óra – 45 perces Órarend
Levelező oktatás ◦Lazán irányított ◦Kimeneti követelmények megadása ◦Személyes konzultációk biztosítása Távoktatás ◦Valódi levelező oktatás („postán” küldi szét; CD, videó anyagok, nyomtatott anyagok…) ◦Olcsó ◦Személyes kommunikáció hiánya ◦Nincs árnyalt visszacsatolás E-Learning – számítógéppel segített tanulás ◦Interakciók folyamatos lehetősége ◦Hálózati tanulás
Felnőttoktatási formák (Rogers, 1987) 1. Előadó – központú formák 2. Résztvevő – központú formák Közös munka Tanár/facilitátor 3. Értékelésen alapuló tanulási forma Résztvevők egyénileg v. csoportosan megtanulják az előírt anyagot Tesztek, kérdőívek, gyakorlatok, önértékelési eljárások
A felnőttképzés tervezésekor felmerülő kérdések 1. KIKNEK? Potenciális résztvevők köre Célcsoport ismertetőjegyeinek a figyelembevétele Célcsoport = rendezvényen részt vevők csoportja 2. KI? Vezető/vezetés személye, team Aktuális feltételek elemzése Módszerek kiválasztása Harmónia a vezetési stílus és a kiválasztott módszer között Módszertani tudás: gyakorlati jellegű ismeretek és kompetenciák együttese Önreflexió Team munka végzésének biztonsága, szervezőmunka „csapat magával ragadása”
3. MIÉRT? A célokat képzési célokká kell átformálni: elérendő magatartásra, tevékenységre, az ismeretek gazdagítására, kompetenciák bővülésére…stb. 4. MIT ÉS HOGYAN? Tartalom + módszer (nagyon különböző) 5. MIBŐL? Megvalósíthatóság – pénzügyi háttér Állami – szponzori támogatások, pályázatok
Szerződéskötés Mindenki számára egyértelmű, elfogadható, világos célok, tartalmak, kimenet.
Idő - helyszín Résztvevő feladatai Trénerek feladatai Eszközök 20 perc plenáris terem Aktív figyelem jegyzetelés kérdések megfogalmazása Prezentáció, fogalmak, összefüggések, feladatok meghatározása, motiválás ProjektorSzámítógépPpt. 10 perc plenáris terem Kis csoportok létrehozása Kiscsoportok munkaidejének és munkamódjának ismertetése Azonos hosszúságú fonal módszerrel 10 perc plenáris terem Feladat elolvasása, értelmezése, kérdések felvetése Tájékoztató feladatlapok kiosztása Fénymásolatok, 10 db különböző színű kártya kiosztása 20 perc csoport termek Értelmezés, vita, konszenzusteremtés, kártyák megírása, prezentáló kiválasztása, felkészítése Figyelmeztetés az idő múlásáról Csomagolópapír ragacs, filctollak