Pénzügyi elemzés és javaslatok Hajdúnánás Város gazdálkodásához ÁROP-1.A.5-2013-2013-0033 „Szervezetfejlesztés megvalósítása a Hajdúnánási Közös Önkormányzati.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Dr Raffay Ágnes Dr Lőrincz Katalin Hajmásy Gyöngyi
Advertisements

Ingatlanbefektetések elemzése
Tanácsadási szolgáltatások „ A jövő önkormányzatának alapja Pusztamonostoron – ÁROP-1.A.2/A számú forrás felhasználásával” projektben Bíró Gabriella.
A tatai források alkalmazkodási célú hasznosítási lehetőségeinek feltárása Dr. Mattányi Zsolt tudományos munkatárs Magyar Földtani és Geofizikai Intézet.
Projektzárás „Komplex szervezetfejlesztési projekt megvalósítása Kaposvár Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatalánál” ÁROP-1.A.2/B
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
A gazdaságfejlesztés jelentősége a települések és a térségek megélhetése és életben maradása szempontjából Az önkormányzatok működési és beruházási költség.
Győr város szociális ellátórendszerének működtetése az önkormányzati, civil és egyházi szolgáltatók közreműködésével. Páternoszter Piroska főosztályvezető.
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
Műszaki ellenőrképzés
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
Településmarketing Értékaudit.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Kontrolling Ferrero vs. Budakalász Különböző vagy hasonló? Csapattagok: Bertha Gábor Fekete Sándor Harcsa Veronika.
A helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása Finta István Ph.D. tudományos munkatárs MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Észak-magyarországi Operatív Program ( ) Foglalkoztatás Oktatás - nevelés.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
A költségvetési tervezés megbízhatóságához és megalapozottságához szükséges belső kontrollok kialakítása és működtetése Összeállította: Kiss Péter pénzügyi.
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
főigazgató-helyettes
A Közös Agrárpolitika reformja és a magyar vidékfejlesztés Podmaniczky László Szent István Egyetem, Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat “A magyar vidékfejlesztés.
1 Változások az önkormányzatok évi tervezésének, gazdálkodásának szabályozásában.
BERUHÁZÁSOK A FŐMÉRNÖK SZEMÉVEL „Nyílt nap a beruházásokról” Budapesti és Pest Megyei Mérnöki Kamara november 27.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
A költségvetés készítésének és elfogadásának folyamata
Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 2.
A befektetőbarát önkormányzat 2011 szeptember 23. Lunk Tamás.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
A hazai fiskális politika általános kérdései és kihívásai 42. Közgazdász-vándorgyűlés Eger, augusztus
Dunaújváros2014. szeptember 15. Projekt eredményeinek disszeminációja – 4. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
Dunaújváros2014. szeptember 15. Projekt eredményeinek disszeminációja – 9. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban.
Projekt eredményeinek disszeminációja – 2. és 12. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
Projekt eredményeinek disszeminációja – Általános projektbemutató ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
Projekt eredményeinek disszeminációja – 3. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
KISÚJSZÁLLÁS VÁROS ÖNKORMÁNYZAT SZERVEZETFEJLESZTÉSI REFORMJA ÁROP-1.A LAKOSSÁGI ELÉGEDETTSÉGMÉRÉS.
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
Stratégiai emberi erőforrás gazdálkodás Hajdúnánás Város Önkormányzatánál (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a Hajdúnánási Közös.
ÁROP-1.A.2. A polgármesteri hivatalok szervezetfejlesztése című pályázatban vállalt és megvalósított intézkedések felülvizsgálata ( ÁROP-1.A
Hajdúnánás, december 19. Az önkormányzatra és az intézményrendszerre vonatkozó intézményi modell Az önkormányzati cégek és önkormányzat közötti szerződéses.
Államháztartási alapismeretek
Az önkormányzatra és az intézményrendszerre vonatkozó intézményi modell ( ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a Hajdúnánási Közös.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Az önkormányzati cégek és önkormányzat közötti szerződéses kapcsolatok vizsgálata és az önkormányzati feladatellátást szabályozó külső szerződések rendszere.
A hajdúnánási szociális rendszer és modellprogramok továbbfejlesztésének és összehangolásának lehetősége (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Hajdúnánás, december 19. A LAKOSSÁG KÖRÉBEN ÁTFOGÓ FELMÉRÉS ÉS ELEMZÉS A KÖZSZOLGÁLTATÁSOKKAL KAPCSOLATOS ELÉGEDETTSÉGRŐL ÉS FELMERÜLŐ IGÉNYEKRŐL.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP „Helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása” MTA KRTK Az Integrált.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
Üzemgazdasági szemlélet a gyakorlatban
G YŐR M EGYEI J OGÚ V ÁROS adó- és gazdaságpolitikája Nagy Tamás Gazdálkodási Főosztályvezető Győr Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Győr, 2016.
A PAKSI BŐVÍTÉS LEHETSÉGES HATÁSAI TOLNA MEGYÉRE: KAPCSOLÓDÁSI PONTOK, EGYÜTTMŰKÖDÉSEK A TELLER-LÉVAI PROJEKTEKHEZ NASZVADI BALÁZS TERÜLETFEJLESZTÉSI OSZTÁLYVEZETŐ.
TOP vas megyei aktualitásai
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 5.
Tájékoztató Nagykovácsi Nagyközség Önkormányzatának
Az államháztartás.
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 3.
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 3.
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Az önkormányzati működtetés átvételének tapasztalatai
SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNAK 2012
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatal
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Előadás másolata:

Pénzügyi elemzés és javaslatok Hajdúnánás Város gazdálkodásához ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a Hajdúnánási Közös Önkormányzati Hivatalban” Hajdúnánás, november 13.

Helyzetelemzés fő megállapításai Hajdúnánás, egy sok potenciállal rendelkező kisváros, amely meglehetősen jól él a lehetőségeivel. Elhelyezkedése Miskolc – Nyíregyháza – Debrecen, bizonyos értelemben Szlovákia és Románia irányában stratégiai. Hajdúnánás egyike Magyarország kevés, növekvő népességszámmal rendelkező településeinek. Lakosságának jövedelmi helyzete, a vizsgált városok vonatkozásában közepes. Intézményellátottsága inkább közepesnek mondható, bár több térségi ellátási funkcióval rendelkezik akár az oktatást, akár az egészségügyet tekintjük. A város polgármesteri hivatala is közös hivatali központ, és térségi építési hatósági feladatokat is ellát. Gazdasága fejlett. Jó idegenforgalmi potenciállal rendelkezik. A vállalkozási intenzitása közelíti Gyöngyösét, amely sokkal nagyobb, robosztusabb, mint Hajdúnánás. Hajdúnánás pénzügyi helyzete jó, a város gazdálkodása kiegyensúlyozott, több tekintetben kifejezetten visszafogott: dologi költségeket, beruházásokat, eladósodását figyelembe véve.

Költségvetési mutatószámok Dologi kiadási költségvetési súlya Dologi / személyi kiadások 42%70%66% Felhalmozási kiadások költségvetési súlya Felhalmozási / működési bevételek 11%27%51% Működési egyenleg A költségvetésből (-) hiány / (+) többlet (eFt) Egy lakosra eső működési egyenleg A januári állapot szerint (KSH) Összes működési bevételre vetített működési egyenleg A költségvetés megfelelő tételeinek hányadosa -0,6%10,5%1,6% Saját működési bevételekre vetített működési egyenleg Közhatalmi bevételek, működési bevételek és előző évi működési pénzmaradvány -2,6%33,5%4,2% AdósságszolgálatHiteltörlesztés (rövid és hosszú távú, eFt) Összes költségvetítési kiadásra vetített adósságszolgálat Hiteltörlesztés (rövid és hosszú távú, eFt) / összes költségvetési kiadás 6,9%13,8%0,0% Összes saját működési bevételre vetített adósságszolgálat Hiteltörlesztés (rövid és hosszú távú, eFt) / saját működési bevételek 32,0%50,1%0,0%

Változó gazdálkodási feltételek: erősségek és kockázatok Változások a költségvetési tervezés és elfogadás folyamatában Fokozott súly a saját bevételeken Cash flow ütemezettség Stabil, kiegyensúlyozott költségvetési gazdálkodás Fejlesztések – eladósodottság – hitelkonszolidáció Csökkenő esély az érdekek érvényesítésére

Javaslatok Egységes keretbe foglalt önkormányzati stratégiai tervezés – Programköltségvetés bevezetése Alternatív feladatellátási módok feltárása a költséghatékonyabb működésért A helyi adóztatás esetleges tartalékainak feltárása Költségvetési tervezés kihúzása időben görgetett adatok alapján Rugalmasabb humánerőforrás-politika Belső, online vezetői információs rendszer kialakítása

Programköltségvetés bevezetésének kísérlete Pilot projekt: Hajdúnánási Gazdaságfejlesztési Program egyes céljainak továbbgondolása Költségvetés-tervezés és végrehajtás fókuszában egy terv áll, amely az önkormányzat feladataiból indul ki. Politikai statútum jelleg: a költségvetés feladatokból épül fel, és a bevételek és kiadások a feladatoknak alárendelten jelennek meg. Vállalkozói szektorra jellemző eszköztár szimulálása: teljesítménymenedzsment, nullbázisú költségvetés, eredményszemléletű számvitel, benchmarking, tőkeköltségvetés.

Programköltségvetés alapszerkezete Társadalmi- gazdasági felzárkóztatás, modern közszolgáltatások és stabilitás Gazdasági potenciál Versenyképesség Vállalkozások erősítése Befektetések Társadalmi integráció Munerőpiacról tartósan kiszorultak Veszélyezttett csoportok Közszolgáltatások modernizálása Stratégiai tervezés Alternatív ellátási módok Szolgáltatások fejlesztése Költségvetési stabilitás Bevételek áttekintése Kiadások áttekintése Null-bázisú tervezés Addicionlis források Programköltségvetés végrehajtása Versenyeztetést igénylő szerződések Kommunikáció Programmonitoring

Mit nyerne vele a város önkormányzata? Egy még a mainál is célracionálisabb működést, a költségvetés esetlegesen rejtett tartalékainak feltárását; olyan működést, amelynek keretében az önkormányzat céljai nagyobb eséllyel valósíthatók meg, a források jobban koncentrálhatók a fontos célok megvalósítására, A költségvetés jobban kommunikálható a lakosság irányába. A fokozatos bevezetéssel, a saját utak megtalálásával megelőzheti egy esetlegesen központilag elrendelt ilyen irányú átállás nehézségeit. A 2014-ben bevezetett eredményszemléletű számvitel erős bázist jelent a programköltségvetés számára is. Előbbi információs rendszerének megfelelő kihasználásával a programköltségvetés bevezetése nem jelent érdemi többletfeladatot a hivatal dolgozói számára.