Tananyagfejlesztési tapasztalatok – TISZK Esettanulmány Takácsné Ludvig Ottília Pécs Széchenyi István Gimnázium és Szakközépiskola
TISZK tananyag-fejlesztési tapasztalatok A novemberben meghirdetett EDUCATIO LMS - SAP LSO E-learning versenyre készítettem az alábbi digitális tananyagot. A verseny célja az egyéni menetű és haladó pedagógiai szemléletű tanórai foglalkozások szervezése, a foglalkozásokhoz kapcsolódó e-tananyag előállítása, gyakorlati kipróbálása, a tanulók tanórán kívüli önálló tanulásának ösztönzése volt. Az Educatio-LMS keretrendszerben levő tananyagszerkesztő eszközök segítségével kellett a tananyagtartalmat előállítani, módosítani. Ezen rendszer használatát egy tanfolyamon módomban állt elsajátítani.
A rendszer telepítése A keretrendszer letölthető az alábbi weboldalról: www.sdt.sulinet.hu LSOAEsetup.exe állományt kell letölteni, majd telepíteni a gépünkre. (abban az esetben, ha nincs a gépünkön a JDK 1.4.2, akkor ezt is le kell tölteni és telepíteni). Miután a programot(kat) sikeresen telepítettük, egy kiegészítést kell végrehajtanunk, a CMS (WebDAV) HTTPS protkollon keresztüli eléréséhez alábbi módon: A C:\Program Files\SAP\LsoAe\las\lib-be be kell másolni 5 jar file-t: iaik_jce.jar iaik_ssl.jar iaik_jsse.jar iaik_smime.jar w3c_http.jar Ezután futtathatjuk a tananyag szerkesztőt
A választott tananyag Az intézményünkben informatika óra keretén belül a tanulóknak az ECDL vizsga moduljait oktatjuk, a modulok elsajátítása után ECDL vizsgát tesznek diákjaink. Ezen modulok közül az első elméleti anyagot tartalmaz: információ-technológia. A többi modulhoz képest igen „száraz” tananyagról van szó, hiszen nem gyakorlati feladatokat kell a vizsgán megoldaniuk, hanem egy tesztet IT témakörben. A digitális tananyagot ennek színesítésére készítettem. Sok teszttel tűzdelve, minden új anyag után a gyerekek kipróbálhatják tudásukat, miközben a számítógépet használják. Ez azért fontos, mert megszokták, hogy a számítógép előtt ülve dolgoznak informatika órán.
A tananyag felépítése A tananyag a modul elejét dolgozza fel
A megtartott óra menete Intézményünkben smart board táblát használunk, ezért a hagyományos prezentáció készítés helyett a digitális tananyagot vetítettem le diákjaimnak, ezzel megspórolva egy prezentáció elkészítését. A tananyag felépítése az alábbi elgondolást követte: az új ismeretet kiemeltem, általában a kiemelt részek szerepelnek a későbbiek során a teszt kérdései közt.
A megtartott óra menete Minden új anyagot egy rövid teszt követett. Ez rendkívül tanulságos volt, hiszen rögtön visszakérdezett a program, és a diákok szembesültek vele, hogy mennyire nem figyelnek az órán. Az korábban elhangzott és kiemelt szöveget kb. 2 perc múlva el is felejtették.
A megtartott óra menete Diákjaimra ösztönzően hatott, hogy tesztet készíthetnek, ezzel ellenőrizve tudásukat, egyfajta verseny, vetélkedés alakult ki az órán, hogy ki tud több pontot elérni. Az öntesztelés az önálló tanulást is támogatja. Elkezdtek jobban odafigyelni az új tananyagra, hamar rájöttek, hogy ami világos zölddel van kiemelve az lesz később a kérdés. Jegyzeteik is rendezettebbé váltak (lehet, hogy csak az újdonság ereje hatott rájuk?)
Különlegességek az anyagban A feldolgozandó tananyagot igyekeztem ábrákkal, videóval színesíteni:
Különlegességek az anyagban Az öntesztelésnél bekapcsoltam a visszajelzési szinteknél a „válasz”-t, így a teszt végén rögtön láthatták a jó válaszokat, valamint azt is, hogy ők mit hol rontottak el. A feladatoknál ahol szükségesnek éreztem elhelyeztem megjegyzéseket, instrukciókat, hogy miket várok el tőlük. A feldolgozandó anyagra kalkuláltam nekik valamennyi időt, ez általában 5-10 perc volt. A teszteknél az volt a tapasztalatom, hogy ennél kevesebb idő is elegendő lett volna. A záró tesztnél a véletlen sorrend bekapcsolása hatására és a dinamikus feladat kiválasztás miatt mindenkinél más-más kérdés jelent meg, továbbá feladat csoportokba szerveztem a kérdéseket. (az eredmények csoportszinten jelentek meg százalékosan).
Rövid teszt értékelése, láthatók a válaszok
A megtartott óra menete Miután a tananyaghoz tartozó rövid teszteket a táblánál közösen megoldottuk, mindenki saját gépéhez ülve megoldhatta a záró tesztet, melyben az eddigi tesztek mindegyike szerepelt. Dupla órán teszteltem a tananyagot, a második órán volt öntesztelés. A záró teszt oly módon lett elkészítve, hogy dinamikusan válasszon a program feladatcsoportonként feladatot a diákoknak. Tulajdonképpen automatikusan készített „A” és „B” csoportokat. Szomszédról való puskázás kizárva
Fejlesztési tapasztalatok A feladat elkészítése összesen kb. 10-14 órámba telt. Ennek az volt az oka, hogy most ismertem meg igazán a programot. A következő anyag elkészítése lényegesen kevesebb időt fog igényelni. Eleinte voltak kisebb problémáim pl. a becsatolással, hogy milyen típusú dokumentumot készítsen a program. Sajnos csak *.txt-t és *.htm-et adtam meg neki az elején: ezért *.doc formátumban nem tudtam menteni, csak szövegként.
Fejlesztési tapasztalatok Mivel a szerkesztő program elég „segítőkész”, minden hibára felhívja a figyelmet, könnyű kijavítani a hibákat. (idő megadása, instrukciók, hiányoztak…)
Összegzés Az Educatio-LMS keretrendszerben levő tananyagszerkesztő eszközök segítségével némi gyakorlat után igen könnyű új tananyagtartalmat előállítani, valamint meglévőt módosítani. Optimális kiegészítője lehet tanóráinknak, megkönnyíti a diákok munkájának értékelést. A tanulók az Interneten keresztül otthonról is tudnak foglalkozni az tananyaggal. Ez főleg a felnőtt oktatásban jelentős. Köszönöm a figyelmet!