KORLÁTOK ÉS LEHETŐSÉGEK: EGYETEMI KÉPZÉSI HELYEK TÉRSÉGFEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A SZÉKELYFÖLDÖN Magyar Régiótudományi Társaság Vándorgyűlése Debrecen, november Biró A. Zoltán EMTE Sapientia MTT Kar Csíkszereda
Az előadás célja szakmai kiindulópontok keresése arra vonatkozóan, hogy miként lehet egy (1.) félperiferikus térségben a (2.) többpólusú egyetemi képzést a (4.) térségi fejlesztéssel (5.) összekapcsolni és (6.) stratégiai célok mentén menedzselni szakmai partnerek keresése a feladat megoldására szakmai feladatok munkarendjének kialakítása
A térség fontosabb jellemzői mozaikszerű szerkezet családi önellátási modell domináns jellege egyéni, családi életpályák alultervezettsége centrum-periféria modell meghatározó szerepe a fogyasztási gyakorlat modernizációs ereje erőteljes identitás-rehabilitációs folyamatok narratívák és társadalmi praxis közti különbség térségi modernizációs deficit felzárkózási kényszer ÉS védekezési stratégiák együttes jelenléte
Többpólusú egyetemi képzés több helyszín, egymástól független intézmények több intézménytípus: román nyelvű képzést kínáló magánegyetemek Babeş–Bolyai Tudományegyetem kihelyezett tagozatai Sapientia EMTE – Csíkszeredai Campus egyéb
térségi önmeghatározási folyamatok a fejlesztéspolitikának nincs legitim térségi gazdája a térségbe irányuló tudástranszfer diffúz és efemer jellege intézményi konzorcium teremtési kísérletek szakmai alapozások helyzete szakmai tudás helyzete intézményi keretek sok sikeres pontszerű kísérlet, program A térségi fejlesztés helyzete ma
Térség – Egyetemek: Az összekapcsolás korlátai a rehabilitációs és a kisebbségi érdekérvényesítési gyakorlat egyelőre a pontszerű, individuális kezdeményezéseket legitimálja a térség mozaikszerű szerkezete a térségi hálózatok, identitásszerkezetek és társadalmi nyilvánosság szerkezetek kistáji modelljét támogatja az egyetemekhez kapcsolódó intézményi és személyi szerepek újszerű, „idegen” volta a térségi szereplők a képzési helyek stratégiai jellegű regionális szerepvállalásának feladatát nem tudják kezelni
Térség – Egyetemek: Az összekapcsolás lehetőségei a térségi önmeghatározási folyamatból táplálkozó fejlesztési kényszer térségi elitek pozitív elvárásai, optimista jövőképek (Foresight program) térségi fejlesztésbe bevonható források a térségben dolgozó fiatal szakemberek számának növekedése képzési helyek közti együttműködések előnyei
EMTE Sapientia MTT Kar, Csíkszereda: fejlesztési lépések Regionális Innovációs Tudásközpont kialakítása térségi konzultációs testület létrehozása partnerségi kapcsolatok, konzorcium formák kezdeményezése térségi szereplők térségen kívüli szereplők közép- és hosszútávú stratégia kialakítása térségen kívüli szakmai támogató partner bevonása térségen belüli intézményi partnerek bevonása
Köszönöm a figyelmet!