Bérek, foglalkoztatás Siófok, szeptember 29. Herczog László
A minimálbér és a bérminimum meghatározásával A versenyszférában együttműködés az ajánlás meghatározásában A költségvetési szektorban a támogatás összegével és az illetmény-rendszerrel SZJA Közfoglalkoztatás Hogyan befolyásolhatja a kormány a bérek alakulását?
A keresetek alakulása (az előző év százalékában) Megnevezés * Bruttó kereset1,35,24,73,44,0 Nettó kereset6,86,42,14,94,0 Reálkereset1,82,4-3,43,13,9
Keresetalakulás (előző év = 100 %) Megnevezés * Bruttó kereset104,7103,4104,0 Versenyszféra107,3103,6104,5 Államháztartás98,3103,6103,0 Nettó kereset102,1104,9104,0 Versenyszféra104,4105,2104,5 Államháztartás96,6104,6103,0 Reálkereset**96,6103,1103,9 Versenyszféra98,8103,4104,4 Államháztartás91,4102,9
A keresetek alakulása és 2010-hez képest (%) Megnevezés2013/ /2009*2013/ /2010* Bruttó kereset 15,419,813,918,5 Nettó kereset21,726,614,018,5 Reálkereset3,87,92,06,0
A minimálbér változása 2010 és 2014 között Év Bruttó érték (Ft) Emelkedés az előző évhez képest (%) Nettó érték (Ft) Emelkedés az előző évhez képest (%) Éves infláció (%) A minimálbér reálértéke az előző évhez képest (%) A minimálbér reálértéke a évhez képest (%) , ,63,9- 3, , ,55,7- 4,9- 7, , ,31,7+ 3,5- 4, , ,6 0,1* + 3,5* - 1,4*
A foglalkoztatás alakulása I. negyedévben (KSH) I. né I. né.Különbség Foglalkoztatottak3.817,74.078,4260,7 ebből: Közfoglalkoztatottak 63,9 176,3112,3 Külföldi telephelyen dolgozók 93,4 95,4 2,0 Foglalkoztatottak közfogl. és külföldön dolgozók nélkül 3.660,43.806,7146,3
A foglalkoztatás alakulása II. negyedévben (KSH) II. né II. né.Különbség Foglalkoztatottak 3931,34121,5190,2 ebből: Közfoglalkozta tottak 146,9154,77,8 Külföldi telephelyen dolgozók 99,694,2-5,4 Foglalkoztatottak közfogl. és külföldön dolgozók nélkül 3684,83872,6187,8
A foglalkoztatás alakulása I. félévben I. félév I. félév Különbség Foglalkoztatottak 3.874,54.100,5226,0 ebből: Közfoglalkoztatottak 98,9 178,779,8 Külföldi telephelyen dolgozók 96,5 94,8-1,7 Foglalkoztatottak közfogl. és külföldön dolgozók nélkül 3.679,13.827,0147,9
Közfoglalkoztatás I.-VII. (KSH) Létszám (ezer fő)Előző év azonos időszaka = 100 % Január198,4592,8 Február200,3742,2 Március209,1227,2 Április211,8151,9 Május98,866,1 Június153,6101,2 Július179,2121,1 Január-július178,7168,8
Közfoglalkoztatás I.-VII. Létszám (ezer fő) (KSH) Előző év azonos időszaka = 100 % (KSH) Nyilvántartott állás- keresők (NMH) Január198,4592, Február200,3742, Március209,1227, Április211,8151, Május98,866, Június153,6101, Július179,2121, Január-július178,7168,8
A főátlag nő, a részátlagok csökkennek I. időszakII. időszak A 1x200 = 2003x180 = 540 (-10 %) B 1x100 = 1001x80 = 80 (-20 %) Átlag (+3,33 %)
A teljes munkaidőben foglalkoztatottak havi bruttó átlagkeresetének változása a költségvetési intézményekben I. félévben Költségvetés összesen Közigazgatás, védelem, kötelező társadalom- biztosítás OktatásHumán- egészségügyi, szociális ellátás Közfog lalkozt atottak kal együtt Közfog lalkozt atottak nélkül Közfog lalkozt atottak kal együtt Közfog lalkozt atottak nélkül Közfog lalkozt atottak kal együtt Közfog lalkozt atottak nélkül Közfog lalkozt atottak kal együtt Közfog lalkozt atottak nélkül 100,7107,6100,4102,3117,9118,093,4106,6
A munkanélküliség változásának jellemzői (éves átlagok alapján) Munkanélküliek száma, KSH (ezer fő) Munkanélküli- ség rátája, KSH (%) Passzív munkanélkü- liek (ezer fő) Regisztrált munkanélkü- liek (ezer fő) ,27,8 88,2442, ,710,0 106,3564, ,811,2 115,8582, ,910,9 130,5582, ,610,9 127,3559, ,910,2 126,8527,6
Gazdasági Igazságügyi Oktatási Egészségügyi Külügy Belügy Munkaügy Mit vár a minisztériumoktól egy vállalkozó, aki bővíteni szeretné a foglalkoztatást?
Kiszámíthatóság Jogbiztonság Szubszidiaritás Intézményes érdekegyeztetés Vannak a foglalkoztatás bővítésének politikai feltételei?
Definíció Értelmes munka, valós szükséglet Termelékenység Bér Közfoglalkoztatás 1 Elvi kérdések
A közmunkát végzőkre ugyanazokat munkajogi és munkavédelmi szabályokat kell alkalmazni, mint a többi munkavállalóra. Így – egyebek mellett – meg kell szüntetni a minimálbért el nem érő béreket. Közmunkát csak közszolgáltatásra lehet szervezni. Ezen nem csak gátépítést, csatornatisztítást, takarítást lehet érteni, hanem pl. kórházakban szakképesítést nem igénylő feladatokat (betegszállítás, ágynemű-csere, bevásárlás, beszélgetés a betegekkel), a közoktatásban korrepetálás, gyermekkísérés, gyermekfelügyelet, illetve bizonyos szociális feladatok ellátása (pl. idős emberek otthonában takarítás, mosogatás, bevásárlás, azaz segítés a mindennapi feladatok ellátásában). Közmunkát központilag (minisztérium), valamint a helyi munkaügyi központok által lehet meghirdetni. A versenyképes tudással nem rendelkező közmunkások részére elhelyezkedésre esélyt nyújtó képzést kell szervezni. Vissza kell állítani azt a rendelkezést, hogy a munkaügyi kirendeltségnek az álláskereső képzettségének és végzettségének megfelelő munkát kell felajánlania. Közfoglalkoztatás 2
Minimálbér Szabad béralku Előmeneteli rendszer, ágazati-szakmai bértáblák a költségvetési intézményeknél Bérpolitika