Közúti és Vasúti Járművek Tanszék. A ciklusidők meghatározása az elhasználódás folyamata alapján Az elhasználódás folyamata alapján kialakított ciklusrendhez.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
a sebesség mértékegysége
Advertisements

I. előadás.
A MINŐSÉG MEGTERVEZÉSE
Gondolatok a gépjármű- felújításokról
Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék
Erőművek megbízhatósága
Vizsgálati módszerek Közlekedési zaj mérésének alapelvei - közút
Csoportosítás megadása: Δx – csoport szélesség
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Fenntartás, karbantartás
Gazdaságelemzési és Statisztikai Tanszék
Microsoft Excel 2010 Gyakoriság.
Közúti és Vasúti járművek tanszék. Célja:az adott járműpark üzemképes állapotának biztosítása. A karbantartás folyamatait gyakran az üzemeltetést is kiszolgáló.
Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék
Közúti és Vasúti járművek tanszék. Fontosabb tevékenységek a lehetséges folyamat technológiában: A- a jármű azonosítása B- tisztítás C- diagnosztikai.
Dr. Szalka Éva, Ph.D.1 Statisztika II. IX.. Dr. Szalka Éva, Ph.D.2 Idősorok elemzése.
Közlekedésstatisztika
Statisztika II. VI. Dr. Szalka Éva, Ph.D..
Jármű meghibásodások elemzése
Dr. Szalka Éva, Ph.D.1 Statisztika II. IX.. Dr. Szalka Éva, Ph.D.2 Idősorok elemzése.
Dr. Szalka Éva, Ph.D.1 Statisztika II. VII.. Dr. Szalka Éva, Ph.D.2 Regresszióanalízis.
Statisztika II. II. Dr. Szalka Éva, Ph.D..
III. előadás.
A középérték mérőszámai
Környezeti elemek védelme III. Vízvédelem
Készítette: Kosztyán Zsolt Tibor
Hálótervezés Készítette: Kosztyán Zsolt Tibor
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Alapfogalmak Alapsokaság, valamilyen véletlen tömegjelenség.
Nominális adat Módusz vagy sűrűsödési középpont Jele: Mo
Idősor komponensei Trend vagy alapirányzat: az idősor alakulásának fő irányát mutatja meg. Szezonális vagy idényszerű ingadozás: szabályos időszakonként.
Partner Dr. Czira Zsuzsanna, egyetemi adjunktus BME VET VM A megbízhatóság alapjai Villamosenergia-minőség Szaktanfolyam Megbízhatóság.
Statisztika.
Kvantitatív Módszerek
Kvantitatív módszerek
Minőségtechnikák I. (Megbízhatóság)
Valószínűségszámítás
Gyakorlati alkalmazás
Alapsokaság (populáció)
Alapfogalmak.
Folytonos eloszlások.
Két kvantitatív változó kapcsolatának vizsgálata
Költség-minimalizálás az ellenőrző kártyák alkalmazásánál Feladatmegoldás, kiegészítés.
I. előadás.
Statisztikai alapfogalmak
TARTÓK ALAKVÁLTOZÁSA ALAPFOGALMAK.
Az energiaellátás megbízhatósága Megbízhatósági alapfogalmak Energetikai alkalmazások.
Valószínűségszámítás III.
x1 xi 10.Szemnagyság: A szemnagyság megadásának nehézségei
A HATÁROZOTT INTEGRÁL FOGALMA
Valószínűségszámítás II.
Többdimenziós valószínűségi eloszlások
Megbízhatóság és biztonság tervezése
Bevezetés a méréskiértékelésbe (BMETE80ME19) 2014/
Kutatási beszámoló 2002/2003 I. félév Iváncsy Renáta.
Rekord statisztikák Készítette: Komjáti Bálint IV. évf. fizikus hallgató (ELTE-2006) Györgyi Géza: Extrém érték statisztikák előadásán tartott szemináriumára.
Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék
7. előadás Gépkocsi vizsgálati műveletek fogalma, fajtái és módszerei.
Kockázat és megbízhatóság
Szóródási mérőszámok, alakmutatók, helyzetmutatók
Kockázat és megbízhatóság
II. előadás.
Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék
Nemparaméteres próbák
Gazdaságstatisztika Konzultáció a korreláció- és regressziószámítás, idősorok elemzése témakörökből.
I. Előadás bgk. uni-obuda
Járműtelepi rendszermodell
Illesztések.
Mérések adatfeldolgozási gyakorlata vegyész technikusok számára
Gondolatok a gépjármű- felújításokról
Előadás másolata:

Közúti és Vasúti Járművek Tanszék

A ciklusidők meghatározása az elhasználódás folyamata alapján Az elhasználódás folyamata alapján kialakított ciklusrendhez ismerni kell az egyes alkatrészek elhasználódásának határmértékét (ameddig az alkatrész üzemben tartható) valamint az elhasználódás mértékét. Az üzemben tartás határméretét az alkatrész: megbízható működése, szilárdsági szempontok, különféle előírások, és a kopásdiagram alapján határozzák meg

Egy kopásnak kitett alkatrész általános kopási diagramja Az eltérő paraméterek miatt a kopás egy sávgörbével jellemezhető

A diagramon és a számításoknál alkalmazott jelölések – t üzemidő eltelte után a vizsgált azonos típusú és méretű alkatrészek átlagos kopása, Z e (t) – az e-edik alkatrész kopása, Z j (t) – a j-edik alkatrész kopása, i – a t helyen Z j (t) - Z e (t) szakaszon felvett osztályok (részintervallumok) száma, t 1,t 2,…,t n – a vizsgálati helyek (időpontok), f i – az i-edik osztályba sorolt alkatrészek, z i – az i-edik osztályhoz tartozó osztályközép, p i – az i-edik osztályhoz tartozó relatív gyakoriság értéke, N – a vizsgált alkatrészek száma,

Az alkatrészek t helyen vett elhasználódásának empirikus várhatóértéke( ) az i (i=1,2,…m) osztályok osztályközepei (Z 1, Z 2,…,Z i ) és a hozzájuk tartozó relatív gyakorisági értékek (p 1, p 2,…, p i ) szorzatának összege. A relatív gyakoriság pedig a mért kopásértékek alapján az i-edik osztályba eső alkatrészek számának, és az összes vizsgál alkatrész számának viszonya.

Az így kapott átlagos kopásgörbét két szakaszra bonthatjuk: 1. bejáratási szakasztrigonometrikus függvény, 2. üzemeltetési szakaszlineáris függvény, jellemezhetjük:

A ciklusrend kialakításakor meg kell határozni az egyes alkatrészek, fődarabok, élettartamát és az egymáshoz közel eső élettartamúkat egy csoportba kell sorolni. Az így kialakított alkatrészcsoportra jellemző élettartamot a legkisebb élettartamú alkatrész határozza meg. A nagyobb élettartamú alkatrész élettartama égésszámú többszöröse legyen a kisebb élettartamú csoport élettartamának.

A kopásgörbéből a megengedett legnagyobb kopás (Z meg ) ismeretében meghatározható az alkatrész élettartamának legvalószínűbb értéke ( ) és annak eltérése, szórása(s). Az alkatrész élettartamának meghatározásakor a kopásgörbe lineáris szakasza a meghatározó.

Az elhasználódás sebessége: Z 2 -Z 1 - az elhasználódás mértéke, t 2 -t 1 – viszonyítási alap (év, hónap nap, óra, km, elfogyasztott üzemanyag), Az alkatrész élettartama a megengedett elhasználódás, és az elhasználódás sebességének ismeretében számolható.

A ciklusidők meghatározása műszaki megbízhatóság alapján A műszaki megbízhatóság annak a valószínűségét fejezi ki, egy adott jármű, vagy annak szerkezeti egysége, gépalkatrésze hibamentesen üzemel. Az elemek élettartama Exponenciális eloszlást követ, ha azok meghibásodása véletlen szerűen következik be. Az F(t) exponenciális eloszlás függvény t=t i helyen vett értéke kifejezi annak a valószínűségét, hogy a vizsgált jármű (fődarab, alkatrész) egy előre megadott t i -nél korábban fog meghibásodni.

F(t)- eloszlás függvény (exponenciális), λ - az eloszlás paramétere, meghibásodási ráta,

Sűrűség függvény függvény

j - a 0 és t közötti intervallumon belüli azonos hosszúságú részintervallumok (osztályok) száma (j=1, 2, …,m), t j – a feljegyzett meghibásodási időpontok osztályközép értékei ( t 1, t 2, …, t m ), p j – relatív gyakoriság,

t=0 (t)=1, t=∞ (t) 0

Megbízhatósági függvény: n(t) – a t időpontig meg nem hibásodott alkatrészek, Meghibásodás tapasztalati függvénye: