A vállalatok piacorientációjának hatása a külső és belső környezet, valamint az eredményesség szubjektív megítélésére Készítette: Bareith Tibor III. évfolyam, pénzügy és számvitel szak Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Konzulensek: Dr. Kövér György, egyetemi docens Dr. Polereczki Zsolt, egyetemi adjunktus
BEVEZETÉS Piacorientáció Kérdőív: 250 db KKV –50 mezőgazdasági –200 élelmiszeripar cég Skála –26 skála –206 állítás
A KUTATÁS EMPIRIKUS MODELLJEPiacorientációMKTORVevőorientácóVersenytárs-orientáció Funkciók közötti együttműködés MARKORInformációszerzésInformációáramlásVálaszképesség Vállalati eredményesség Fogyasztói elégedettség Pénzügyi eredményesség Alkalmazottak elégedettsége Hosszú távú fejlődési képesség Belső tényezők Menedzsment Szervezeti struktúra Stratégia Vállalati kultúra Alkalmazottak Marketing eszközök Marketing Külső tényezők Állam Technológiai környezet GazdaságTermészeti Jogi-, szabályozási KulturálisVevőkSzállítókVersenytársak Ágazati sajátosságok Vállalati tényezők: relatív költségek és relatív méret Piacspecifikus elemek: méret, koncentráció, belépési korlátok, vásárló erő, értékesítési alkuerő, technológia változása 1. ábra
CÉLKITŰZÉS A piacorientáció befolyásolja-e a vállalatokat abban, ahogyan megítélik külső-, belső környezetüket és vállalati eredményességüket?
MÓDSZERTAN Missing values Split Cronbach alfa Szum- máció Klaszter- elemzés 2. ábra Parametri- kus próba Normalitás vizsgálat Nem normális eloszlás Nem- parametri- kus próba Normális eloszlás
A piacorientációt mérő skálák alapján képzett klaszterek 1. táblázat Klaszterek MKTORMARKOR MezőgazdaságÉlelmiszeriparMezőgazdaságÉlelmiszeripar 1 (alacsony) (3)54(6)50 2 (közepes) (magas)
Eredmények - Mezőgazdaság - Külső tényezők 3. ábra A piacorientáció javulásával az állami szintű politika trendjeit kedvezőbben, míg az ágazati kilátásokat negatívabban ítélik meg.
Eredmények - Mezőgazdaság - Belső tényezők Klaszter 4. ábra A piacorientáció emelkedésével a marketing képességek javulása tapasztalható, ugyanakkor az innovativitás mértékének stagnálása/csökkenése.
Eredmények - Mezőgazdaság – Vállalati eredményesség 5. ábra Klaszter A fogyasztói elégedettség javul a piacorientáció erősödésével.
Eredmények - Élelmiszeripar - Külső tényezők 6. ábra Klaszter A versenytárs orientáció mértéke csökken a piacorientáció erősödésével.
Eredmények - Élelmiszeripar - Belső tényezők 7. ábra A piacorientáció javulásával egy pontig emelkedik az innovativitás is, de ezt követően stagnál. A marketing képességek javulnak. Klaszter
Eredmények - Élelmiszeripar – Vállalati eredményesség 8. ábra A piacorientáció javulásával mind a pénzügyi eredményesség, mind a fogyasztók elégedettsége pozitívan változik. Klaszter
KÖVETKEZTETÉSEK ÉS JAVASLATOK Eredményeim összhangban vannak a nemzetközi szakirodalommal. A piacorientáció pozitív összefüggést mutat szinte valamennyi területtel. Piacorientációra való ösztönzés: –Képzéssel –Eszközrendszer megismertetésével
ÖSSZEFOGLALÁS A piacorientáció alapján sikerült klasztereket létrehoznom.A piacorientáció alapján sikerült klasztereket létrehoznom. Igazoltam a pozitív kapcsolatot a piacorientációIgazoltam a pozitív kapcsolatot a piacorientáció –és a külső tényezők –a belső tényezők –és a vállalati eredményesség között.
Köszönöm a figyelmet!